متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : علوم سیاسی | ... | |
است. این رساله ابتدا نگاهی اجمالی به تاریخچه انیمیشن و ادبیات تولید شده در حوزه ارتباط میان كودك و تلویزیون و نظریات كارشناسان حوزه ارتباطات و فرهنگ دارد و این مسئله را دنبال می شود كه برنامه غالب تلویزیونی مورد علاقه كودكان كه انیمیشن است چه ساخت هایی را در ذهن مخاطبان خود ایجاد می كند. در ادامه شیوه های تبلیغاتی غالب و همچنین جریان های اصلی انتقال فرهنگ در آمریكا در قالب امپریالیسم فرهنگی، دیپلماسی عمومی و تبلیغات مسلكی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. با مشخص شدن مختصات حوزه نقد و همچنین جمع آوری ادبیات مناسب به لحاظ چارچوب تئوریك، نقد و بررسی مبتنی بر نشانه شناسی تعداد 11 انیمیشن انجام می گردد. در انتها دو آزمایش نیز انجام شده است كه اولی در حوزه شناخت پیام مخفی انیمیشن ها و دوم شناخت كلیشه ها توسط مخاطبان است. در آزمایش نخست اثبات می شود كه كودكان متوجه پیام های پنهان موجود در انیمیشن ها نمی شوند اما با آموزش رسانه ای می توانیم كمك كنیم كه درك بهتری نسبت به آنها بیابند. در آزمایش دوم نیز به این نتیجه می رسیم كه كودكان متوجه پیام های آشكار انیمیشن و كلیشه های رایج می شوند. اما ارائه سواد رسانه ای به آنها باعث تحریك كنجكاوی و دقت بیشتر بر كلیشه ها و در نتیجه ارائه پاسخ های صحیح می گردد. كلمات كلیدی: انیمیشن، والت دیزنی، پیام مخفی فهرست فصل اول: كلیات پژوهش… 5 1-1. مقدمه. 5 1-2. بیان مسئله. 6 1-3. اهداف تحقیق.. 7 1-4. سوال های پژوهش.. 8 1-5. فرضیه ها 9 1-6. تعاریف.. 10 1-6.1. انیمیشن. 10 1-6.2. والت دیزنی.. 16 1-6.3. پیام. 23 1-6.4. پیام مخفی.. 24 1-6.5. آموزش و یادگیری پنهان. 34 1-6.6. سواد رسانه ای.. 36 1-6.7. کلیشه سازی.. 37 1-6.8. امپریالیسم فرهنگی.. 39 1-6.9. تماشاگران ایرانی.. 44
1-7. كاربردهای متصور از تحقیق: 46 فصل دوم: چارچوب نظری و ادبیات تحقیق.. 47 2-1. چارچوب نظری.. 47 كودك و رسانه. 49 تاثیر تلویزیون بر رفتار و تربیت.. 51 تلویزیون و فضاسازی رسانه ای.. 53 تلویزیون و آشكارسازی وقایع. 57 تلویزیون و تحریف واقعیت.. 57 تلویزیون و خشونت.. 58 تلویزیون و یادگیری كودكان. 60 و تلویزیون و انتقال مفاهیم فرهنگی.. 62 انیمیشن و تبلیغات سیاسی.. 64 الف- دیپلماسی عمومی ایالات متحده و نیاز به در اختیار گرفتن رسانه های جمعی.. 68 ب- دكترین یهود در دراختیار گرفتن رسانه های جمعی.. 71 ج- اجرای عملیات روانی و نیاز به در اختیار گرفتن رسانه های جمعی.. 81 فصل سوم:. 83 تحلیل نشانه شناختی: 84 نشانه شناسی فرهنگ و آموزه های اسلامی: 99 مصاحبه. 107 کلیشه سازی و کلیشه ها 109 روش آزمایشی.. 113 انیمیشن های مورد بررسی.. 117 فصل چهارم.. 119 بررسی نشانه شناختی انیمیشن ها 120 کلیشه های یافت شده در انیمیشن ها: 133 پیام های نهفته ی والت دیزنی.. 137 نقد انیمیشن شیر شاه (Lion King). 142 نقد انیمیشن دامبو (Dumbo). 153 طراحی یک آزمایش بر روی گروه انسانی.. 157 آزمایش شماره 1. 159 آزمایش شماره 2. 165 فصل پنجم.. 172 نتیجه آزمایش شماره 1. 179 نتایج آزمایش شماره 2. 179 پیشنهادات.. 181 منابع.. 183 كتب و مقالات فارسی: 183 منابع لاتین. 190 منابع اینترنتی: 194 ز ضمیمه شماره 1: 197 ضمیمه شماره 2: 198 ضمیمه شماره 3: 198 ضمیمه شماره 4: 201 ضمیمه شماره 5: 202 ضمیمه شماره 6: 203 ضمیمه شماره 7: 206 ضمیمه شماره 8: 209 ضمیمه شماره 9: 210 ضمیمه شماره 10: 211 ضمیمه شماره 11: 212 ضمیمه شماره 12: 213 ضمیمه شماره 13. 214 ضمیمه شماره 14. 215
1-1. مقدمه یکی از محبوبترین برنامههای کودکان فیلمهای پویانمایی (انیمیشن) هستند و سیستم نمایش و سرگرمی خانگی این امکان را فراهم آورده است که در تمام دنیا، کودکان بارها و بارها این فیلمها را ببینند. در ایران، در طبقهبندی انواع محتواهای نوارهای ویدئویی، یکی از مهمترین و پرطرفدارترین محتواها برنامههای کودکان اعم از فیلم و انیمیشن است. در میان فیلمهای پویانمایی، آثار والت دیزنی شهرتی بینظیر دارد. شرکت والت دیزنی که یکی از مهمترین شرکتها در عرصه ساخت فیلمهای پویانمایی و همچنین ارائه این فیلمها به شکل نمایش خانگی است، بزرگترین شرکت زنجیرهای سرگرمی و رسانهای در جهان است. این شرکت در اکتبر 1923 توسط برادران دیزنی به عنوان یک استودیوی انیمیشن در کالیفرنیا شکل گرفت و مفتخر است به اینکه شرکتی مختص کودکان و خانوادهها ست. از سال 1985 میلادی که دیزنی فروش فیلمهای ویدئویی کودکان را آغاز کرد، از همان آغاز توانست بازار انیمیشن و فیلمهای کودکان در جهان را تحت سلطه خود درآورد. همچنین، به علت قدرت انیمیشن در انتقال پیام که میتواند فراتر از مرزهای زبانی، فرهنگی و حتی سِنّی حرکت کند، مخاطبان زیادی در سراسر دنیا پیدا کرد و میتوان گفت اکنون، داستانها، فیلمهای دیزنی و شخصیتهای آنها بخشی از میراث جهانی بشر شدهاند. نزدیک به سه دهه از رواج گسترده امکانات صوتی و تصویری در ایران می گذرد و همزمان با رواج این امکانات محصولات دیزنی ترجمه و دوبله شده و به صورت کتاب، برنامه تلویزیونی، نوارهای ویدئویی، سی. دی و دی. وی. دی در اختیار کودکان قرار گرفتهاند. تعمیق گفتمان انتقادی در فضای محتوای رسانه ای امری است كه سالیان درازی بدان پرداخته شده است. منظرها و سبك های مختلف نقد از نگاه های فرمالیستی گرفته تا پست مدرن همگی به دنبال دریافت پیام های رسانه های دیداری بوده اند. در این میان توجه به آثار سینمایی و تلویزیونی از آن جهت اهمیت می یافت كه می فهمیدند این فیلم ها و آثار ارائه شده در مخاطبان احتمالا تاثیرات زیادی دارند که یا به صورت آنی و یا در درازت مدت قابل بررسی هستند. هرچند سنجش اصل تاثیر یک رسانه بر رفتارهای فرد به ویژه رفتارهای بلند مدت امری است دشوار و
[یکشنبه 1398-07-21] [ 01:00:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|