(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چكیده:

روش های نوین رمزگذاری (Coding) اطلاعات و كاربرد آنها در مخابره امن (Secure Communication) امروزه اهمیت فراوانی یافته و توجه بسیاری از محققان را به خود جلب كرده است. در این میان روشی ارجح است كه دارای كیفیت مناسبی بوده و امنیت بالاتری را برای سیستم ایجاد نماید.یكی از روش هایی كه در چند دهه اخیر برای این منظور پیشنهاد شده و مورد بررسی تجزیه و تحلیل قرارگرفته است، بهره گیری از سیستمهای آشوبگون و روش های كنترلی این سیستمها به خصوص كنترل تطبیقی و سنكرونیزاسیون آشوب برای رمزنگاری اطلاعات میباشد؛ در این روش با بهره گرفتن از خصوصیات منحصر بفردی كه پدیده ها و سیستمهای آشوبناك دارند – مانند حساست بالا به شرایط اولیه و تغییرات پارامترها – میتوان امنیت خوب و قابل قبولی را در مخابره اطلاعات فراهم نمود.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

هدف از این پروژه طراحی و پیاده سازی كنترل تطبیقی و سنكرونیزاسیون آشوب و بهره گیری از آن در افزایش ضریب امنیتی مخابره و انتقال اطلاعات بوده است كه از سیستمهای آشوب چوا (Chua) ولو (Lu) برای رمزنگاری اطلاعات و از روش سویچینگ بین نواحی جذب آشوب – CSK – برای پنهان سازی و انتقال اطلاعات استفاده شده است.

همانطور كه گفته شد و خواهیم دید از دو سیستم برای تولید آشوب استفاده شده كه یكی از آنها (فرستنده) اطلاعات را رمزگذاری كرده و سیستم دیگر (گیرنده) براساس سنكرون بودن دو سیستم، اطلاعات را بازیابی می كند. همچنین مدارهایی برای تبدیل سیگنال پیام به سیگنالهای آشوب و همجنین مدارهایی برای بازیافت سیگنال ماسك شده انتقالی معرفی می گردد.

مقدمه:

در این پروژه در ابتدا برای آشنایی هر چه بیشتر با مطالب موجود، سعی بر ارائه تعاریف پایه و مفاهیم عمومی در زمینه آشوب و كنترل و سنكرونیزاسیون تطبیقی سیستم های Chaotic گردید. مثل تعریف دینامیك غیرخطی آشوب و تعریف مربوط به روش های سنكرونیزاسیون كه در ادامه نیز اشارهای بسیار مختصر به آن می شود.

از مهمترین شناسه های سیستم آشوب می توان به موارد زیر اشاره كرد:

1- حساسیت بسیار بالا به شرایط اولیه

2- حساسیت بسیار بالا به تغییر پارامترهای سیستم

3- تأثیر فیدبك خروجی بر ادامه فعالیتهای سیستم

با آغاز بحث آشوب در سیستمهای غیرخطی و كنترل آن، روشها و نظریات و تئوریهای كنترلی گوناگونی اعم از خطی و غیرخطی در این زمینه پیشنهاد و ارائه گردید؛ نظیر:

– كنترل فیدبك خطی

– كنترل فیدبك با تأخیر زمانی

– كنترل بازگشتی یا Back Stepping Control

– متغیرهای لغزشی و…

یكی از مباحث مطرح شده در زمینه فوق، مبحث كنترل تطبیقی و یكسان سازی سیستمهای آشوب است كه كماكان مسائل زیادی را برای طرح و تحقیق و ارائه در خود جای

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 08:18:00 ب.ظ ]