تابستان 1393
 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست
چکیده 1

مقدمه. 2

ضرورت تحقیق.. 4

اهداف تحقیق.. 4

پرسش‌های تحقیق.. 4

فرضیه‌ها 4

پیشینه‌ی تحقیق.. 5

روش تحقیق.. 5

مشکلات تحقیق.. 5

ساختار تحقیق.. 5

فصل اول: کلیات و بیان شروط شهادت شرعی در مذاهب اسلامی.. 6

1ـ1 واژه‌شناسی.. 7

1ـ1ـ1 واژگان اصلی.. 7

1ـ1ـ1ـ1 شهادت… 7

1ـ1ـ1ـ2 شاهد. 8

1ـ1ـ1ـ3 عدالت… 8

1ـ1ـ1ـ4 جرح.. 9

1ـ1ـ1ـ5 تعدیل.. 9

1ـ1ـ2 واژگان مرتبط.. 10

1ـ1ـ2ـ1 دعوی.. 10

1ـ1ـ2ـ2 دلیل.. 10

1ـ1ـ2ـ3 بینه. 11

1ـ1ـ2ـ4 تحمل شهادت… 11

1ـ1ـ2ـ5 ادای شهادت… 12

1ـ1ـ2ـ6 مطلع یا شاهد عرفی.. 12

1ـ2 بیان شروط شهادت شرعی در مذاهب اسلامی.. 13

1ـ2ـ1 شرایط مربوط به شاهد در زمان تحمل شهادت… 15

1ـ2ـ1ـ1 عقل.. 16

1ـ2ـ1ـ2 تمییز. 17

1ـ2ـ1ـ3 درک حسی از موضوع شهادت… 18

1ـ2ـ2 شرایط مربوط به ادای شهادت… 19

1ـ2ـ2ـ1 اسلام. 21

1ـ 2ـ2ـ1ـ1 اسلام از نظر فقهای امامیه. 22

1ـ2ـ2ـ1ـ2 امکان پذیرش شهادت غیر مسلمان در وصایا و یا غیر آن. 23

1ـ2ـ2ـ1ـ3 شرط اسلام از نظر فقهای اهل سنت… 25

1ـ2ـ2ـ2 ایمان. 26

1ـ 2ـ2ـ2ـ1 مفهوم ایمان از نظر فقهای امامیه. 26

1ـ2ـ2ـ3 طهارت مولد. 27

1ـ2ـ2ـ3ـ1 از نظر فقهای امامیه. 28

1ـ2ـ2ـ4 عدالت… 28

1ـ2ـ2ـ4ـ1 عدالت از نظر فقهای امامیه. 30

1ـ2ـ2ـ4ـ2 از نظر فقهای اهل سنت… 31

1ـ2ـ2ـ5 ذینفع نبودن در مورد شهادت… 31

1ـ2ـ2ـ6 نداشتن عداوت دنیوی.. 33

1ـ2ـ2ـ7 سایر شرایط شاهد شرعی.. 34

1ـ2ـ3 شرایط مربوط به مفاد شهادت… 36

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

1ـ2ـ3ـ1 دارای شهادت از روی علم. 38

1ـ2ـ3ـ2 اتحاد مفادی میان شهاد شهود. 40

1ـ2ـ3ـ3 عدم مخالفت با علم قاضی.. 41

فصل دوم: کیفیت تعدیل شهود. 43

2ـ1 کیفیت احراز عدالت… 45

2ـ1ـ1 علم قاضی به عدالت شاهد. 48

2ـ2ـ3 جهل یا تردید قاضی در خصوص حال شاهد. 50

2ـ2ـ2ـ1 لزوم علم شهادت دهنده بر عدالت شاهد اصلی.. 52

2ـ 2ـ2ـ2 امکان شهادت دادن براساس حسن ظاهر شاهد اصلی.. 54

2ـ2 کیفیت احراز سایر شرایط شاهد. 55

2ـ2ـ1 مشروعیت نسب… 55

2ـ2ـ2 منتفی بودن نفع. 62

2ـ2ـ3 منتفی بودن عداوت دنیوی.. 64

2ـ3 جرح شاهد. 65

2ـ3ـ1 مهلت ادعای جرح.. 67

2ـ3ـ2 جرح شاهد بعد از صدور حکم و اثر آن. 68

نتیجه‌گیری.. 70

پیشنهاد‌ها 71

منابع. 72

 

چکیده
شهادت به عنوان یکی از ادله استوار در اثبات حق، ادعا، و یا رد آن مورد پذیرش فقها و حقوقدانان بوده است. از نظر فقها، شهادت عبارت از همان اعلام و اخبار است که در آن قطع و یقین شرط شده است و شهادت گاهی به معنای تحمل شهادت، یعنی گواه شدن و گاهی به معنای ادای شهادت یعنی گواه دادن. البته شهادت در صورتی دارای اعتبار است که شرایط لازم در شهادت و شاهد موجود باشد. ماده 1313 ق.م. و ماده 155 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری شرایط شهود را: بلوغ، عقل، ایمان، طهارت، مولد، عدالت، عدم تهمت و … می‌دانند و همچنین شهادت باید از روی قطع و یقین باشد، مطابقت با دعوی داشته باشد و شهادت شهود باید مفاداً متحد و در معنا با هم موافق باشند هر چند که در لفظ مخالف هم باشند. در منابع فقهی و در متون قانونی شرایط و مواردی را جهت مستند بودن شهادت برشمردند. جرح و تعدیل (جارح و معدل) اصطلاحاتی که در این زمینه به کار برده می‌شود طرفی که شهود، علیه او شهادت داده‌اند می‌تواند با استناد به مواردی چند به حجیت شهادت ایشان اشکال وارد کند و از سوی دیگر مشهودله (کسی که شهادت به نفع او داده شده است) می‌تواند شهود خود را تعدیل و تزکیه نماید. ارزش اثباتی شهادت شهود در حقوق اسلام (فقه امامیه) برخلاف حقوق ایران با تعداد شهود معین در تمامی دعاوی حقوقی دارای ارزش نامحدودی است. در فقه امامیه چنانچه شهود از شهادت خود پیش از صدور حکم و یا بعد از صدور حکم رجوع نمایند، بر هر کدام از موارد مذکور آثار خاصی مترتب است و مسئولیت شهود در هر دو متفاوت است. در حالی که در حقوق مدنی ایران به این کیفیت و به طور تفضیلی اشاره‌ای نشده است. ما در این پایان‌نامه موضوع جرح و تعدیل شهود را از منظر فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

کلید واژگان: ادله اثبات دعوا، شهادت، شاهد، جرح، تعدیل.

مقدمه

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 06:42:00 ب.ظ ]