در این زمینه بسیاری از تامین كنندگان کالا وخدمات، طی دهه­های اخیر به سرعت به سرمایه گذاری روی فناوری­های نوین ارائه خدمات به مشتریان، به عنوان راهی برای كنترل هزینه­ها، جذب مشتریان جدید و تحقق انتظارات مشتریان روی آورده­اند و استفاده از این فناوری­های جدید همانند فروش اینترنتی را به عنوان یك ضرورت راهبردی در دستور كار خود قرار داده است.

فروش اینترنتی یكی از شاخه های بازاریابی الکترونیک است كه در آن به مشتریان این امكان داده میشود تا از طریق اینترنت و با بهره گرفتن از وب سایت طراحی شده توسط شرکتها، از دامنه وسیعی از خدمات استفاده نمایند.

اگرچه اینترنت روش ارائه محصول شرکت ها را متحول کرده است اما مطالعات کمی در مورد پذیرش این خدمات از سوی مشتری صورت گرفته است. در واقع، مشتریان به سادگی به تجارت های تحت وب اطمینان نمی کنند و اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار نمی­دهند. از طرفی   می­توان گفت اطمینان مجموعه ای از تمایلات مشتریان برای شرکت در معاملات تحت وب را در برمی­گیرد. اطمینان مصرف کنندگان به تجارت الکترونیک در مقایسه با معاملات رو در رو دارای ابعاد منحصر به فردی مانند استفاده گسترده از تکنولوژی در معاملات، طی مسافت، ماهیت غیر شخصی محیط اینترنت است.

اینترنت مزایای زیادی هم برای فروشندگان و هم برای مشتریان خود داشته است، با بهره گرفتن از این فناوری نه تنها مشتریان می­توانند در هر زمان و مكان خرید خود را انجام دهند، بلكه كاهش هزینه ها و افزایش بهره وری را برای فروشگاه­ها نیز به ارمغان آورده است.

بر اساس آمار منتشر شده بر روی وب سایت اینترنت ورد استتس تعداد كاربران اینترنت ایران در سال 2011 نسبت به سال گذشته 3 میلیون و 300 هزار و نسبت به سال 2009 در حدود 4 میلیون و 300 هزار نفر افزایش داشته است. آمار این وب سایت در سال 2010 تعداد كاربران ایرانی را 33 میلیون و 200 هزار نفر اعلام كرده بود در حالی كه آمار جدید این وب سایت تعداد كاربران ایرانی را 36 میلیون و 500 هزار نفر اعلام كرده است، تعدادی كه بیش از نیمی از كاربران اینترنت در كل خاور میانه را تشكیل داده است در حالی كه بهبود چندانی در سرعت و كیفیت ارائه خدمات آن مشاهده نمیشود. با توجه به مزایای خرید اینترنتی و آمار بالای كاربران اینترنت در ایران آمارها نشان دهنده ی عدم استفاده از ظرفیت كامل فضای مجازی برای ارائه ی این خدمات است و حاكی از آن است كه كمتر از 40%دارندگان كارتهای بانكی خرید اینترنتی انجام میدهند. (مرادی و دیگران، 1389 ).

پذیرش خدمات الكترونیكی توسط مصرف كنندگان و تمایل به استفاده از هر یك از خدمات از جمله خرید اینترنتی ارتباط مستقیم با ادراك آنها از ویژگی خدمت مورد نظردارد (مرادی و دیگران1389).

بنابراین با توجه به مطالب فوق بررسی این مطلب که اطمینان مصرف کننده در خریدهای الکترونیکی چه نقش و تأثیری دارد می تواند از جمله سؤالات اساسی این تحقیق باشد.

2.1 ضرورت و اولویت تحقیق

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

مطالعات متعددی نشانگر این است كه ریسك ادراك شده و اعتماد به عنوان دو عامل تاثیرگذار در رفتار افراد در مقابل استفاده از خدمات اینترنتی مطرح می­باشد. ریسك ادراكی را میتوان به عنوان ادراك از امكان رخداد پیامدهایی مغایر با پیامدهای مطلوب به دلیل استفاده از خرید اینترنتی در زمینه های روانی، اجتماعی، زمان، حریم شخصی، مالی و عملكردی تعریف نمود، در واقع ریسك ادراكی در بافت خرید اینترنتی به امنیت و قابلیت اعتماد معاملات و تبادلات از طریق اینترنت اشاره دارد.

در حوزه خدمات، خدمات مالی در مقایسه با انواع دیگر خدمات عمدتا به خاطر پیچیدگی و غیر قابل مقایسه بودن با محصولات خدماتی و درجه بالایی از ریسك مربوط به تصمیم گیری برای خرید، خدمت منحصر به فردی در نظر گرفته می­شود (كاظمی و مهرورزی، 1389). ریسك ادراك شده به عنوان یك مفهوم روانشناسی یكی از عوامل اصلی در عدم استفاده مشتریان از خدمات خرید از طریق اینترنت مطرح می­شود، در حالی كه روانشناسان اجتماعی اعتماد را به عنوان عامل اصلی كاهش دهنده ریسك كه بر این مشكل غلبه می­كند، ارائه می­كنند.

اعتماد عبارت است از انتظاری كه گفته، قول یا حرف دیگری قابل اطمینان است (غفاری آشتیانی و دیگران، 1390). اعتماد به عنوان یك فاكتور ضروری در معرفی یك محصول یا سرویس جدید در حیطه تكنولوژی اطلاعات (مثل بانكداری اینترنتی) مطرح می­باشد، اعتماد در خرید اینترنتی انتظاراتی است كه یك سرویس یا محصول خرید اینترنتی باید برآورده كند یا تعهداتی است كه باید انجام دهد.

اعتماد به عنوان قلب سیستم خرید اینترنتی مطرح شده است، در واقع اعتماد به عنوان عنصری مهم بر رفتار مصرف كننده تاثیر میگذارد و موفقیت پذیرش تكنولوژیهای جدید را تعیین می­كند.

با توجه به روند رو به گسترش و توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الكترونیكی و نقش اینترنت در سراسر جهان و از جمله ایران میتوان نتیجه گرفت كه توجه به این موضوعات و برنامه ریزی در جهت آنها یك ضرورت اجتناب ناپذیر است.

یك برنامه ریزی خوب و مناسب آن است كه با شناخت دقیق مشكلات و موانع از یك طرف و شناخت منابع و پتانسیلها از طرف دیگر همراه باشد. در این راستا مبحث شناسایی ریسك ادراك شده در استفاده از فروشگاه های اینترنتی شایان توجه و بررسی میباشد.

همچنین با توجه به وجود رابطه مثبت بین طول رابطه مشتری با ادراك و پنداشتی كه مشتری از میزان قابل اعتماد بودن دارد، لزوم شناخت ریسك ادراك شده توسط مشتریان و مدیریت بر آنها در جهت كاهش ریسك و جلب اطمینان هر چه بیشتر مشتریان، بیشتر احساس می­گردد (مرادی و دیگران، 1389).

با توجه به مطالب فوق و محرز شدن نقش و اهمیت متغیرهای اعتماد و ریسک ادراک شده در استفاده از خدمات اینترنتی پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر همزمان این دو

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 07:46:00 ب.ظ ]