پایان نامه بررسی ارتباط میان مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با میزان رضایت و استرس شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی | ... | |
این پژوهش به هدف بررسی رابطه میان مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با رضایت و استرس شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شده است. جامعهی مورد پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بودهاند. پژوهش از نوع بررسی همبستگی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و استفاده از ابزار پرسشنامهی برخط پاسخهای 226 کتابدار کتابخانهی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری والتون، رضایت شغلی میرکمالی، و اچ.اس.ای استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی به انجام رسیده است. طبق نتایج پژوهش، ارتباط میان مؤلفههای کیفیت زندگی کاری و میزان رضایت شغلی کتابداران هر دو سازمان با 99 درصد اطمینان معنادار است. همچنین، ارتباط میان هفت مؤلفه (از هشت مؤلفه) کیفیت زندگی کاری و استرس شغلی کتابداران هر دو سازمان با 99 درصد اطمینان معنادار و در جهت منفی است. به علاوه، تفاوت میان ضرایب همبستگی مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با رضایت شغلی کتابداران در دو سازمان مورد مطالعه، تنها در مورد مؤلفهی تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم معنادار بودهاست و تنها تفاوت میان ضرایب همبستگی مربوط با مؤلفهی توسعه قابلیتهای انسانی با استرس شغلی کتابداران در دو سازمان مورد مطالعه معنادار است. همبستگی چندگانه سه مؤلفه کیفیت زندگی کاری کتابداران کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و دو مؤلفه در کتابداران کتابخانههای عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با رضایت شغلی آنها معنادار بودهاست. همچنین، مؤلفههای فضای کلی زندگی و توسعهی قابلیتهای انسانی به ترتیب قادرند 0.367 و 0.460 استرس شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران را پیشبینی کنند و در سازمان دیگر، مؤلفهی یکپارچگی و انسجام اجتماعی میتواند نزدیک به 0.383 استرس شغلی این کتابداران را پیشبینی کند. واژگان کلیدی: کیفیت زندگی کاری، رضایت شغلی، استرس شغلی، کتابداران، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. تقدیر و تشکر: شکر و سپاس خداوند منان را که جز به لطف اراده و خواست او هیچ امری تحقق نمییابد و تنها اوست که تنهای مطلق و بیهمتاست و انسان هر چه دارد از لطف و عنایت اوست. سپاس خداوند متعال که توفیق ورود به عرصه تحصیل را به من عطا نمود، به امید آنکه در تمام مراحل زندگی هم مشمول لطف و عنایت بیکران خود فرماید. اینک در سایه عنایت حضرت حق که کار تدوین و نگارش این اثر علمی به پایان رسیده است بر خود واجب میدانم از کلیه اساتید و سروران گرامی که به نحوی اینجانب را در جریان مراحل مختلف تحقیق یاری نمودند، صمیمانه تشکر نمایم. این پژوهش مرهون راهنماییها و مساعدتهای بی دریغ استاد ارجمندم آقای دکتر نادر نقشینه در سمت استاد راهنما میباشد که همواره مرا در کنکاش و تعمق بیشتر تشویق نمودند. از زحمات، همیاری بی شائبه و راهنماییهای ارزنده ایشان صمیمانه تشکر و قدردانی مینمایم. همچنین، از استاد گرانقدر و عزیزم سرکار خانم دکتر فاطمه فهیمنیا که در مقام استاد مشاور بر غنای علمی این پژوهش افزودند کمال تشکر را دارم. از اساتید داور این پایاننامه، جناب آقای دکتر محمدرضا وصفی و جناب آقای دکتر بهزاد دوران، به جهت بررسی و مطالعه دقیق این پایاننامه و ارائه نقدها و پیشنهادهای ارزشمند در راستای بهبود کیفیت هر چه بیشتر پایاننامه تشکر میکنم و توفیق روزافزون برای این دو عزیز را از درگاه حق تعالی آرزومندم. در ادامه، وظیفهی خود میدانم که ابتدا از دستاندرکاران بخش پژوهش و نهاد کتابخانههای عمومی کشور، آقایان محمد خندان، سیامک محبوب، و مهدی شقاقی و همچنین از مدیر کل کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جناب آقای محمد دکامئی؛ سپس از تمامی کتابدارانی که در این پژوهش همکاری کردهاند و همچنین از کارمندان محترم ذیربط در هر دو سازمان مورد مطالعه این پژوهش قدردانی کنم. به علاوه، از آقایان محمود ذبیحزاده باغلویی، مجید نبوی، کوروش امرایی، صلاح ابراهیمی، شاهو لطفی، داود حاصلی، سیفالله اندایش، و تمامی دوستانی که در نگارش این پایاننامه به نوعی بنده را یاری نمودهاند سپاسگزاری میکنم و آرزوی توفیق روزافزون برای این عزیزان دارم. بهروز رسولی فهرست مطالب فصل اول: کلیات پژوهش 2 1-1. مقدمه 2 1-1-1. هدف از انجام پژوهش 3 1-2. بیان مسئله 4 1-3. سؤالات پژوهش 5 1-3-1. سؤالات کلی 5 1-3-2. سؤالات جزئی 6 1-4. اهمیت و ضرورت انجام پژوهش 8 1-5. قلمرو پژوهش 8 1-6. فرضیههای پژوهش 8 1-7. متغیرهای مستقل و وابسته 8 1-8. روش پژوهش 9 1-9. تعاریف عملیاتی 9 1-10. چارچوب پایاننامه 10 1-11. جمعبندی فصل 10 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 13 2-1. چارچوب نظری 13 2-2. کیفیت زندگی کاری 14 2-2-1. مروری تاریخی بر مفهوم کیفیت زندگی کاری 14 2-2-2. تعریف و توصیف مفهوم کیفیت زندگی کاری 17 2-2-3. نقش و اهمیت کیفیت زندگی کاری 21 2-2-4. برنامههای کیفیت زندگی کاری 23 2-2-5. الگوهای ارائهشده در مورد کیفیت زندگی کاری 25 2-2-5. اندازهگیری کیفیت زندگی کاری 27 2-2-6. مؤلفههای کیفیت زندگی کاری 28 2-3. رضایت شغلی 34 2-3-1. مروری تاریخی بر رضایت شغلی 34 2-3-2. تبیین مفهوم رضایت شغلی 37 2-3-3. نظریههای رضایت شغلی 38 2-3-4. سطوح ماکرو و میکرو رضایت شغلی 41 2-3-5. عوامل مؤثر بر رضایت شغلی 42 2-3-6. اندازهگیری و مقیاسهای رضایت شغلی 44 2-4. استرس شغلی 46 2-4-1. توصیف و تشریح استرس 46 2-4-1-1. ریشههای فیزیولوژیکی مفهوم استرس 46 2-4-1-2. تعاریف استرس 47 2-4-1-3. منابع و عوامل استرس 48 2-4-1-4. اندازهگیری استرس 49 2-4-1-6. مدلهای استرس 49 2-4-2. استرس شغلی 51 2-4-2-1. تعریف استرس شغلی 51 2-4-2-2. مدلهای استرس شغلی 52 2-4-2-3. عوامل ایجاد استرس شغلی 53 2-4-2-4. استرس شغلی در کتابداران 55 2-5. پیشینه پژوهش 56 2-5-1. روش جستجوی پیشینهها 56 2-5-2. نتایج حاصل از جستجوی پیشینهها 59 2-5-3. پیشینه در داخل 60 2-5-4. پیشینه در خارج 64 2-6. جمعبندی فصل 71 فصل سوم: روش پژوهش 73 3-1. مقدمه 73 3-2. روش پژوهش 73 3-3. جامعه و نمونه آماری 74 3-4. نمونهگیری 74 3-5. ابزارهای گردآوری اطلاعات 74 3-5-1. پرسشنامه کیفیت زندگی کاری (QWL) 75 3-5-2. پرسشنامه رضایت شغلی 76 3-5-3. پرسشنامه استرس شغلی 77 3-6. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش 77 3-6-1. روایی ابزار پژوهش 78 3-6-2. پایایی ابزار پژوهش 78 3-7. توزیع پرسشنامه 79 3-7-1. کتابخانههای وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 80 3-7-2. کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور 80 3-7-3. پرسشنامههای تکمیلنشده و نسبت پاسخها 80 3-8. ابزار پرسشنامه برخط 81 3-8-1. مزایای استفاده از پرسشنامههای برخط 81 3-8-2. معایب استفاده از پرسشنامههای برخط 81 3-8-3. ارزیابی و انتخاب ابزار پرسشنامه برخط 82 3-9. ملاحظات اخلاقی 83 3-10. روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات 83 3-11. جمعبندی فصل 84 فصل چهارم: یافتههای پژوهش 86 4-1. مقدمه 86 4-2. اطلاعات جمعیتشناختی 86 4-2-1. اطلاعات جمعیتشناختی: وابستگی سازمانی 86 4-2-2. اطلاعات جمعیتشناختی: جنسیت 87 4-2-3. اطلاعات جمعیتشناختی: رشته تحصیلی 88 4-2-4. اطلاعات جمعیتشناختی: سطح تحصیلات 89 4-2-5. اطلاعات جمعیتشناختی: تجربه یا سابقه کاری 89 4-2-6. اطلاعات جمعیتشناختی: بخش یا محل خدمت 91 4-3. آمار توصیفی 92 4-3-1. اطلاعات توصیفی مرتبط با کیفیت زندگی کاری کتابداران 93 4-3-2. اطلاعات توصیفی مرتبط با رضایت شغلی کتابداران 94 4-3-2. اطلاعات توصیفی مرتبط با استرس شغلی کتابداران 95 4-4. آمار استنباطی 96 4-4-1. آزمون فرضیههای تحقیق 97 4-4-1-1. آزمون فرضیهی اول 97 4-4-1-2. آزمون فرضیهی دوم 101 4-4-2. بررسی سؤالات پژوهش 106 4-4-2-1. بررسی سؤال کلی اول 107 4-4-2-2. بررسی سؤال کلی دوم 109 4-5. جمعبندی فصل 111 فصل پنجم: تجزیه و تحلیل نتایج 113 5-1. خلاصهی پژوهش 113 5-2. نتیجهگیری در مورد فرضیههای تحقیق 114 5-3-1. فرضیهی اول 114 5-3-2. فرضیهی دوم 117 5-4. نتیجهگیری در مورد سؤالات پژوهش 120 5-4-1. سؤال کلی اول 120 5-4-2. سؤال کلی دوم 121 5-4-3. سؤال کلی سوم 122 5-4-4. سؤال کلی چهارم 123 5-5. پیشنهادهای کاربردی پژوهش 123 5-6. محدودیتهای تحقیق 125 5-7. پیشنهادهای پژوهشی 126 5-8. جمعبندی فصل 127 فهرست منابع و مآخذ 129 بخش اول: منابع فارسی 129 بخش دوم: منابع انگلیسی 133 پیوستها 143 پیوست شماره 1: نمونه نامه ارسالشده برای کتابخانههای مورد بررسی از طریق نظام اتوماسیون اداری 143 پیوست شماره 2: نمونه نامهی یادآوری ارسالشده از طریق پست الکترونیک 144 پیوست شماره 3: نمونه پرسشنامه مورد استفاده برای گردآوری دادهها 145 پیوست شماره 4: ابزارهای پرسشنامه برخط 153 پیوست شماره 5. کتابخانههای مورد مطالعه 154 الف) کتابخانههای وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 154 ب) کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور 155 کلیات پژوهشدر این فصل به علل و انگیزههای پژوهش حاضر پرداخته خواهد شد. ابتدا با ذکر مقدمهای، دلایل انتخاب این موضوع مشخص میشود، و ذکر انگیزهها و آشکار شدن مبانی تحقیق متن را به سمت بیان مسئله تحقیق هدایت خواهد کرد. سؤالات پژوهش، فرضیهها، توضیحاتی در مورد تحقیق و روند اجرای آن و همچنین تعاریف عملیاتی و قلمرو تحقیق از مسائل دیگری هستند که در این فصل مورد بحث قرار خواهند گرفت. در نهایت نیز چارچوب کلی پایاننامه به طور مختصر تشریح میشود. 1-1. مقدمهامروزه منابع انسانی به عنوان رکن اساسی بقاء، دوام، و پیشرفت یک سازمان در نظر گرفته میشوند که شکست یا موفقیت سازمان در دستیابی به اهدافش تا حد زیادی وابسته به این فاکتور است. همچنین، انسان به عنوان رکن اساسی توسعه، در چارچوب فعالیتهای گروهی و سازمانی خود ایفاگر نقش مهمی است، امروزه رشد و توسعه سازمانها در گرو برگماری صحیح منابع انسانی است. از لحاظ تاریخی، توجه به عامل نیروی انسانی در کارایی بیشتری سازمانها و شرکتها از اواخر نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شدت گرفته است. از آن زمان تا کنون مدیران همیشه به دنبال راههایی برای بهبود عملکرد کارکنان و در نتیجه کارایی بیشتر سازمان بودهاند. کیفیت زندگی کاری، به عنوان عاملی مهم و تأثیرگذار در افزایش کارایی کارکنان، مفهومی است که نیمه دوم قرن بیستم پا به عرصه مدیریت و سازمان گذاشته است. مفهوم کیفیت زندگی کاری[1] مفهومی است که در دهههای اخیر توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است و امروزه این مفهوم به موضوع اجتماعی عمدهای در سراسر دنیا تبدیل شده است. این نظریه در جستجوی شیوههای جدید جهت کمک به برقراری تعادل بین زندگی کاری و زندگی شخصی کارکنان است (میرکمالی و نارنجی ثانی، 1387). کیفیت زندگی کاری به عنوان هر نوع فعالیتی تعریف میشود که در سطوح سازمان انجام میشود و به دنبال اثربخشی سازمانی بیشتر از طریق رشد و ارتقاء منزلت انسانی میباشد. کیفیت زندگی کاری فرایندی است که در طی آن گروههای ذینفع در سازمان یاد خواهند گرفت که چگونه بهتر با یکدیگر کار کنند، چگونه برای خود مشخص کنند که چه فعالیتها، تغییرات و بهبودهایی مطلوب و مؤثر است تا سازمان به بهرهوری بیشتر بهتر دست یابد. کیفیت زندگی کاری میتواند به عنوان کیفیت ارتباط میان کارمندان و سراسر محیط کار تعریف شود. این عبارت جهت توصیف شرایط و انتظارهای کاری اکثر کارکنان در زندگی کاریشان نیز بکار برده میشود (عبدالعزیز[2] و دیگران، 2011). والتون[3]، الگویی نظری را برای تبیین کیفیت زندگی کاری تنظیم کرده و هشت مؤلفه (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان کار و توسعه قابلیتهای انسانی) را برای آن تعریف کرده است (موورد و ریچی[4]، 1998، 550). از سوی دیگر، موضوع رضایت شغلی و استرس شغلی نیز از مباحثی هستند که در دنیای پر تکاپوی امروز از مباحث مورد توجه پژوهشگران حوزه مدیریت و سازمان از یک طرف و روانشناسان از طرف دیگر میباشند. رضایت شغلی به برداشتی که شخص از کار خود دارد اشاره میکند که دارای عوامل زمینهساز و ایجادکننده فراوانی از قبیل جنبههای درونی (مانند ویژگیهای شخصیتی، احساسات عاطفی، و حالتهای هیجانی) و جنبههای بیرونی (شامل شرایط و ویژگیهای سازمانی، اجتماعی، و فرهنگی) است. این مسئله یکی از عوامل مؤثر در موفقیت شغلی است که باعث افزایش کارایی کارکنان و احساس رضایت فرد میگردد (هارت[5]، 2010). همچنین، مطالعات صورت گرفته نشان داده است که تقریباً در تمام مشاغل استرس وجود دارد. اما میزان و تأثیر آن به لحاظ نوع و ماهیت استرس و خصوصیات شخصی افراد، در مشاغل گوناگون متفاوت است. شیوع و گسترش استرس در محل کار محققان را بر آن داشته است که به تحلیل گسترده این موضوع در سازمان و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان بپردازند. تحقیقات یرکز-دادسن نشان میدهد که با افزایش استرس تا یک حد معین عملکرد افراد افزایش مییابد، و سپس با افزایش این میزان استرس عملکرد آنان کاهش خواهد یافت. در نتیجه مؤثرترین عملکرد در وضعیت استرس زمانی است که میزان استرس در حد متوسط باشد (جاهد بزرگان، 1384). بررسی و مطالعه ارتباطات میان کیفیت زندگی کاری و رضایت و استرس شغلی در کتابداران میتواند نتایجی را بدست دهد که متعاقباً بر روی عملکرد کتابداران و کیفیت ارائه خدمات در انواع مختلف کتابخانهها اثرگذار باشد. همچنین شناسایی و اولویتبندی مؤلفههایی که تأثیرشان بر میزان رضایت و استرس شغلی کتابداران بیشتر است، چشماندازهای جدیدی را میتواند فرا روی مدیران و سیاستگذاران قرار دهد تا نسبت به این مسئله توجه نشان دهند. 1-1-1. هدف از انجام پژوهشاین پژوهش در پی آن است که رابطه میان مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با میزان رضایت شغلی و همچنین استرس شغلی در کتابدارانی که در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای کشور در شهر تهران و کتابخانههای عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مشغول به کار هستند را به منظور شناخت مؤلفههای تأثیرگذار بر میزان رضایت و استرس شغلی آنها و در نتیجه بهبود عملکرد آنها در محیط کار و افزایش کیفیت خدمات کتابخانهای بررسی کند. 1-2. بیان مسئلهاطلاعات، در دنیای امروز، به یک منبع حیاتی و عاملی با ارزش و یک منبع قدرت برای توسعههای اجتماعی تبدیل شده است. محور اصلی جوامع آینده، بجای ارزشهای مواد، بر مبنای ارزشهای اطلاعاتی خواهد بود، و سرمایههای مادی جای خودشان را به سرمایههای دانشی در اقتصاد ملی خواهند داد. در نتیجه صنایع اطلاعاتی و دانشی نقش مهمتری در اقتصاد ملتها ایفا خواهند کرد. اگر کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی را از نخستین مراکز ذخیره، سازماندهی، و بازیابی اطلاعات در جوامع مدرن به شمار آوریم، بنابراین میتوان ادعا کرد که نقش این مراکز در انتقال دانش و اطلاعات و متعاقباً توسعههای اجتماعی انکار ناپذیر است. انواع مختلف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، بر اساس نیازهای موجود، شکل گرفتهاند و هرکدام از آنها اهداف خاص خود را دنبال میکنند. در این میان کتابخانههای عمومی به عنوان عاملی تأثیرگذار در دستیابی به توسعهی اطلاعاتی و اجتماعی نقش مهمتری نسبت به سایر انواع کتابخانهها دارد. کتابخانهها، و به خصوص کتابخانههای عمومی، امروزه دارای یک نقش کلیدی در توسعه اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی جوامع بشری هستند. کتابخانههای عمومی به عنوان محیطی پویا، یکی از ابزارهای اصلی توسعه فرهنگی-اجتماعی در جوامع امروزی شناخته شدهاند (اشرفیریزی و کاظمپور، 1388). از طرف دیگر، منابع و نیروهای انسانی از اجزاء جدایی ناپذیر و مهم برای پیشبرد اهداف سازمانها میباشند و مطالعه و پژوهش در رابطه با این منابع در محیط کار به نسبت سایر منابع درون سازمانی اهمیت ویژهای دارد (هارت، 2010). نهادهای فرهنگی و آموزشی در شرایط پیچیده و دشوار امروز بدون داشتن نیروی انسانی متعهد و متخصص قادر به پاسخگویی به نیازهای متعدد و روزافزون جامعه و کاربران خود نخواهند بود. کتابداران کتابخانههای عمومی، سرمایهی انسانی مهمی هستند که دارای نقش اساسی برای موفقیت این نهادها در انجام مأموریتها و دستیابی به اهدافشان خواهند بود، در نتیجه مطالعه موضوعات مرتبط با این گروه جهت افزایش کارایی آنها امری گریزناپذیر است (کونتز و گوبین[6]، 2010). با توجه به این که دو عامل بسیار مهم رضایت شغلی (اشرفیریزی و کاظمپور، 1388) و استرس شغلی (بابالحوائجی و پاشازاده، 1389) بر عملکرد کارکنان و کتابداران در کتابخانهها تأثیر بسیار زیادی دارد، شناخت و مطالعه عوامل و مؤلفههای مرتبط و تأثیرگذار بر این دو عامل جهت بهبود عملکرد کتابداران و پیشبرد اهداف سازمانی کتابخانهها مسئلهای با اهمیت به نظر میرسد. بسیاری از محققان بر این باورند که توفیق سازمانها در استفاده مؤثر از منابع انسانی به طور مستقیم متکی به علوم رفتاری کاربردی است. رفتار و نگرشهای کارکنان، عملکرد آنها را در محیط کار کنترل میکند و تمام عواملی که این رفتارها و نگرشها را دستخوش تغییر میکنند باید به نوعی مدیریت شوند تا منابع انسانی سازمان در کارهایشان موفق باشند (هرسی و بلانچارد، 1378). از این رو، توجه به عامل انسانی در سازمانها در علم مدیریت در دهههای اخیر بیشتر مورد توجه واقع شده است و انجام پژوهش-های مرتبط در این زمینه امری مهم در رشد کیفیت و کارایی سازمانها محسوب میشود. در پی تلاشهای صورت گرفته توسط هاثورن[7] و پژوهشگران پس از او، مشکلات ناشی از عامل پیچیده انسان با عنوان کیفیت زندگی کاری مورد توجه واقع شده است که به بررسی شرایط واقعی مرتبط با کار و محیط کاری یک سازمان میپردازد (میرکمالی و نارنجی ثانی، 1387). کیفیت زندگی کاری، برنامهای جامع و گسترده است که مناسب بودن آن باعث بهبود وضعیت کارکنان و تقویت یادگیری آنها در محیط میشود و پایین بودن کیفیت زندگی کاری آنها تقریباً به همه کارمندان آسیب خواهند رساند. رضایت شغلی و همچنین استرس شغلی از مهمترین متغیرهای سازمانی تأثیرگذار- چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم- بر عملکرد و رفتار کارکنان در محیط کار میباشند. در وصف میزان اهمیت این متغیرها، همین بس که به تعداد فراوان تحقیقات، مطالعات، و نوشتههای مرتبط با رضایت و استرس شغلی اشاره شود. محیط کتابخانهها- و مخصوصاً کتابخانههای عمومی- با وجود اشتراکات بسیار با فضاهای کاری دیگر شغلها، تفاوتهای متعددی با آنها دارد (بانگ[8]، 1989). به علاوه، کینمان[9] (1998) اظهار میدارد که استرس شغلی در میان پنج عامل اصلی مسائل بهداشتی مرتبط با کار در ایالات متحده قرار دارد؛ همچنین، حرفهی کتابداری و اطلاعرسانی اکنون به یکی از حرفههای پراسترس تبدیل شده است (آجالا، 2011). میتوان استنباط کرد که این مسئله نمیتواند تفاوت زیادی در مورد کشور ایران داشته باشد؛ از این رو پرداختن به مسائل و عواملی که بر این دو متغیر سازمانی تأثیرگذار هستند حائز اهمیت خاصی برای مدیران منابع انسانی در این سازمانهاست. بنابراین، این پژوهش در صدد است تا تأثیر کیفیت زندگی کاری، به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار سازمانی، بر روی این دو متغیر سازمانی را بررسی کند. 1-3. سؤالات پژوهش1-3-1. سؤالات کلی
1-3-2. سؤالات جزئی
1-4. اهمیت و ضرورت انجام پژوهشاین پژوهش برای بررسی و تعیین تأثیر مؤلفههای کیفیت زندگی کاری کتابداران بر رضایت و استرس شغلی آنها در کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شده است. در حال حاضر هیچ پژوهش یا نتایج تجربی در زمینه ارتباط کیفیت زندگی کاری با رضایت و استرس شغلی کتابداران در مقیاس مورد بررسی این پژوهش در دست نیست. از این رو، نتایج و ملاحظات حاصل از انجام این پژوهش میتواند بر روی استراتژیها و تصمیماتی که در دو سازمان مورد بررسی (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانهها عمومی کشور) در رابطه با کتابخانههای عمومی اتخاذ میشود تأثیرگذار بوده و در نتیجه میتواند در بهبود وضعیت کاری کتابداران و در نهایت بهبود ارائه خدمات کتابخانهای کتابخانههای عمومی شهر تهران به کاربران مفید واقع شود. 1-5. قلمرو پژوهشقلمرو این پژوهش، از لحاظ جغرافیایی، مربوط به شهر تهران میشود. کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در شهر تهران، در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرند. از لحاظ زمانی، قلمرو این پژوهش محدود به نیمه اول سال 1391 شمسی است و دادههای پژوهش در تابستان سال مذکور جمعآوری خواهند شد؛ و در نهایت، این پژوهش محدود به کتابداران کتابخانههای عمومی (به عنوان یکی از انواع کتابخانهها) میباشد، بنابراین، با وجود آنکه نتایج بدست آمده مختص جامعه مورد بررسی است، اما امکان بسط آن به سایر کتابخانههای عمومی وجود دارد. 1-6. فرضیههای پژوهش
1-7. متغیرهای مستقل و وابستهبه طور کلی، همانطور که در عنوان آمده است، در این پژوهش سه متغیر مورد مطالعه قرار میگیرند. متغیر کیفیت زندگی کاری کتابداران کتابخانههای عمومی وابسته به سازمانهای مورد مطالعه، به عنوان متغیر مستقل، و رضایت شغلی و استرس شغلی به عنوان متغیرهای وابسته در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهند گرفت. هرچند، در برخی از تحقیقات متغیرهای رضایت و استرس شغلی به عنوان متغیر مستقل و متغیر کیفیت زندگی کاری به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدهاند. 1-8. روش پژوهشاین پژوهش با رویکرد کمی و روش پژوهش توصیفی طراحی شده است و جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده کرده است. ابزار گردآوری دادهها نیز به صورت برخط طراحی گردیده و تنها شامل سؤالات بسته میشده است، بنابراین در این پژوهش سروکار محقق تنها با دادههای کمی بودهاست. برای تحلیل دادهها از تحلیل توصیفی (که به آن آمار توصیفی هم اطلاق میشود) و همچنین از آزمونهای همبستگی در آمار استنباطی برای بررسی رابطههای مورد نظر استفاده شده است. 1-9. تعاریف عملیاتیجهت وضوح و روشن شدن مفاهیم و مقیاس کلیدواژههای بکار رفته در این پژوهش، تعاریف عملیاتی اصطلاحات در زیر آمده است: کتابدار: در این پژوهش، کتابدار به فردی اطلاق میشود که در نیمه اول سال 1391 در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی و کتابخانههای وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری در شهر تهران با پست کتابدار مشغول به کار است. کیفیت زندگی کاری (Quality of Work Life: QWL): میزان بهرهمندی یک کارمند از شرایط مطلوب شغل شامل امنیت شغلی، حقوق و مزایای منصفانه، شرایط کاری ایمن و مطمئن، زمینه پژوهش و وجود فرصتهای مستمر یادگیری، قانونگرایی در محل کار، و کیفیت شغل که از طریق نمرات حاصل از پرسشنامه کیفیت زندگی کاری و میانگین کل پرسشنامه حاصل میآید. استرس شغلی (Occupational Stress): در این پژوهش استرس شغلی عبارت است از نمرهای که کتابداران مورد پژوهش از پرسشنامه استرس شغلی اچ.اس.ای کسب میکنند. رضایت شغلی (Job Satisfaction): در این پژوهش رضایت شغلی عبارت است از نمرهای که کتابداران مورد پژوهش از پرسشنامه رضایت شغلی میرکمالی کسب میکنند. 1-10. چارچوب پایاننامه
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 01:40:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|