پایان نامه ارشد رشته حقوق : علت شناسی جرایم خشونت آمیز در جمعیت زندانیان | ... | |
چكیده………………………………………………………………………………………………………………… 1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………… 2 الف) بیان موضوع …………………………………………………………………………………………………. 4 ب) سؤالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………….. 4 پ) فرضیههای تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 5 ت) اهداف و كاربردهای تحقیق ……………………………………………………………………………….. 5 ث) روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………… 6 ج) معرفی پلان و ساختار تحقیق……………………………………………………………………………….. 6 فصل نخست : مفاهیم مقدماتی………………………………………………………………………………… 8 مبحث اول : جرم ………………………………………………………………………………………………….. 8 گفتار اول : مفهوم جرم و بزه …………………………………………………………………………………… 8 بند اول : مفهوم حقوقی جرم ……………………………………………………………………………………. 9 بند دوم: مفهوم فقهی جرم …………………………………………………………………………………….. 10 بند سوم: مفهوم جرم شناختی و جامعه شناختی جرم ……………………………………………………. 11 گفتار دوم: جرم و قانون ……………………………………………………………………………………….. 12 بند اول : رابطه جرم و قانون ………………………………………………………………………………….. 12 بند دوم : روند شكل گیری قانون ……………………………………………………………………………. 13 مبحث دوم: خشونت ……………………………………………………………………………………………. 14 گفتار اول : مفهوم خشونت…………………………………………………………………………………….. 14 بند اول : معنای لغوی و اصطلاحی خشونت ………………………………………………………………. 14 بند دوم: مفهوم خشونت از دیدگاه صاحبنظران علوم مختلف…………………………………………… 17 گفتار دوم: انواع خشونت ………………………………………………………………………………………. 20 بند اول : خشونت شخصی (رفتاری) و خشونت ساختاری……………………………………………… 21 بند دوم: خشونت قانونی و خشونت غیرقانونی …………………………………………………………… 24 بند سوم: خشونت مشروع و خشونت غیر مشروع ……………………………………………………….. 27 بند چهارم: خشونت مجرمانه ( انضباطی ) و خشونت غیر مجرمانه ………………………………….. 30 بند پنجم : خشونت فیزیکی و فرا فیزیکی………………………………………………………………….. 34 بند ششم : سایر عناوین خشونت …………………………………………………………………………….. 34 گفتار سوم: خشونت و حقوق کیفری ……………………………………………………………………….. 36 بند اول : خشونت و جرم ……………………………………………………………………………………… 40 الف: محدود نبودن خشونت به جرم…………………………………………………………………………. 40 ب: جرم نبودن هر گونه خشونت……………………………………………………………………………… 44 بند دوم: خشونت و مجازات ………………………………………………………………………………….. 48 الف: مجازات، خشونت است………………………………………………………………………………….. 49 ب: مشروعیت مجازات در سایة رعایت اصول حاكم بر آن…………………………………………….. 54 مبحث سوم : آمار جنائی ……………………………………………………………………………………….. 57 گفتار اول : تعریف، انواع و معایب آمار جنایی…………………………………………………………….. 57 بند اول: تعریف و انواع آمار جنایی…………………………………………………………………………… 57 بند دوم: معایب آمارهای جنایی……………………………………………………………………………….. 58 گفتار دوم: تکنیکهای جدید سنجش بزهکاری …………………………………………………………… 60 بند اول: تحقیقات مبتنی بر اقرار بزهکاران خودمعرف …………………………………………………… 61 بند دوم: تحقیقات از بزهدیدگان ……………………………………………………………………………… 62 فصل دوم: دیدگاههای جرم شناختی در زمینه جرائم خشونت آمیز……………………………………. 64 مبحث اول : دیدگاههای جرم شناسی کلاسیک ……………………………………………………………. 66 گفتار اول : تئوری «تیپ جنایی» لومبروزو (1909-1835)……………………………………………… 66 گفتار دوم: مكتب محیط اجتماعی «لاكاسانی »……………………………………………………………… 69 گفتار سوم: نظریه تعدد عوامل فری…………………………………………………………………………… 71 بند اول : عوامل بزهكاری از دیدگاه فری……………………………………………………………………. 72 بند دوم: طبقه بندی بزهكاران …………………………………………………………………………………. 73 گفتار چهارم: نظریه بهنجاری یا بیهنجاری امیل دوركیم ……………………………………………….. 75 بند اول : جرم، پدیدهای عادی و بهنجار ……………………………………………………………………. 75 بند دوم: تشریح آنومی یا بیهنجاری از دیدگاه دورکیم …………………………………………………. 77 گفتار پنجم: نظریهی بیهنجاری مرتون ……………………………………………………………………… 82 بند اول : تبیین بزهکاری از دید مرتون …………………………………………………………………………. 82 بند دوم: طبقه بندی واکنش افراد جامعه نسبت به معضل بیهنجاری ………………………………… 83 گفتار ششم: نظریه معاشرتهای ترجیحی ساترلند………………………………………………………… 86 گفتار هفتم: نظریه تعارض فرهنگی سلین ………………………………………………………………….. 88 مبحث دوم: دیدگاههای جرم شناسی نوین یا واكنش اجتماعی ………………………………………… 89 گفتار اول : نظریه برچسب زنی……………………………………………………………………………….. 90 بند اول : كلیاتی پیرامون تئوری برچسب زنی …………………………………………………………….. 90 بند دوم: ماهیت جرم و بزهکاری از دیدگاه تئوری بر چسب زنی ……………………………………. 92 بند سوم: انحراف بدوی و ثانوی………………………………………………………………………………. 94 بند چهارم : ارزیابی نظریه برچسب زنی ……………………………………………………………………. 95 گفتار دوم: تئوری تعارض اجتماعی ………………………………………………………………………… 97 بخش دوم :مطالعات میدانی تجزیه و تحلیل دادهها در زمینه بزهكاری خشونت آمیز در زندانیان آمل فصل نخست: بررسی آمار ظاهری و قانونی جرائم خشونتآمیز در زندانیان آمل…………… 102 مبحث اول : بررسی آمار ظاهری جرایم خشونت آمیز در شهرستان آمل ………………………….. 102 گفتار اول : جرائم علیه اشخاص و اموال ………………………………………………………………….. 102 گفتار دوم: جرائم منافی عفت و مخل نظم عمومی و آسایش عمومی ………………………………. 103 مبحث دوم: بررسی آمار قانونی جرایم خشونت آمیز فیزیكی ……………………………………….. 103 گفتار اول : جرایم خشونتآمیز بدنی ……………………………………………………………………… 103 بند اول : قتل نفس……………………………………………………………………………………………… 103 بند دوم: ایراد ضرب و جرح و قطع عضو ……………………………………………………………….. 103 بند سوم: سقط جنین ………………………………………………………………………………………….. 104 بند چهارم: آدم ربایی …………………………………………………………………………………………. 105 بند پنجم: بازداشت و حبس غیر قانونی …………………………………………………………………… 105 گفتار دوم: جرایم خشونت آمیز جنسی …………………………………………………………………… 106 بند اول : تجاوز به عنف ……………………………………………………………………………………… 106 بند دوم: اذیت و آزار و سوء استفادهی جنسی…………………………………………………………… 106 بند سوم: نمایشگری بیشرمانه ………………………………………………………………………………. 107 گفتار سوم: جرایم مالی خشونتآمیز ………………………………………………………………………. 107 بند اول : ورود به عنف به ملك غیر ……………………………………………………………………….. 107 بند دوم: كیف قاپی و جیب بری……………………………………………………………………………. 108 بند سوم: تخریب و اتلاف مال غیر………………………………………………………………………….. 108 بند چهارم: سرقت به عنف …………………………………………………………………………………… 108 مبحث سوم: بررسی آمار قانونی جرائم خشونتآمیز فرافیزیكی …………………………………….. 109 گفتار اول : تهدیدات جانی، مالی و شرافتی ……………………………………………………………… 109 گفتار دوم: هرزه گویی و فحاشی……………………………………………………………………………. 109 گفتار سوم: افترا، قذف و نشر اكاذیب……………………………………………………………………… 110 فصل دوم : بررسی و تحلیل دادههای آماری……………………………………………………………… 111 مبحث اول: تحلیل دادههای آماری حاصل از مطالعهی پرونده قضایی………………………………. 111 گفتار اول: جنس و سن ………………………………………………………………………………………. 111 بند اول : جنس …………………………………………………………………………………………………. 112 بند دوم: سن ……………………………………………………………………………………………………. 115 گفتار دوم: وضعیت تحصیلات و اقامت…………………………………………………………………… 118 بند اول: وضعیت تحصیلات ………………………………………………………………………………… 117 بند دوم: وضعیت اقامت ……………………………………………………………………………………… 119 مبحث دوم: تحلیل دادههای آماری حاصل از تکمیل پرسشنامهها……………………………………. 147 گفتار اول: جنس، سن، ملیت و وضعیت اقامت………………………………………………………….. 148 بند اول: جنس…………………………………………………………………………………………………… 148 بند دوم: سن……………………………………………………………………………………………………… 148 بند سوم: ملیّت ………………………………………………………………………………………………….. 149 بند چهارم : وضعیت اقامت …………………………………………………………………………………. 149 بند پنجم: تأهل یا تجرد ………………………………………………………………………………………. 150 گفتار دوم: تحصیلات، شغل، مسکن و مذهب……………………………………………………………. 150 بند اول: تحصیلات……………………………………………………………………………………………… 150 بند دوم: شغل و درآمد آن …………………………………………………………………………………… 151 بند سوم: مسکن ………………………………………………………………………………………………… 152 بند چهارم: مذهب و میزان تقید به آن………………………………………………………………………. 152 گفتار سوم: جرم و محکومیت کیفری……………………………………………………………………….. 153 بند اول: نوع جرم ارتکابی ……………………………………………………………………………………. 153 بند دوم: سابقهی محکومیت کیفری ………………………………………………………………………… 153 بند سوم: عادلانه بودن محکومیت کیفری از دید خود فرد……………………………………………… 154 بند چهارم: تجربهی مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی……………………………………………. 154 بند پنجم: عامل یا عوامل بزهکاری از دید خود فرد…………………………………………………….. 156 الف: علل فردی بزهکاری ……………………………………………………………………………………. 156 ب: علل جامعه شناختی بزهکاری ………………………………………………………………………….. 162 گفتار چهارم: بررسی نموداری دادهها………………………………………………………………………. 163 نتیجه و پیشنهادها……………………………………………………………………………………………… 179 الف: نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………. 180 ب: پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………….. 183 فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………… 185 ضمیمه/ پرسشنامه………………………………………………………………………………………………. 192 چكیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………. 194 چكیده سیر جرایم در جامعه روند پرشتابی به خود گرفته است و انجام اقداماتی برای پیشگیری در این زمینه را اجتنابناپذیر مینماید نخستین گام در این ارتباط شناخت شرایط موجود است. هدف از این بررسی همانگونه كه از عنوان انتخابیاش پیداست علت شناسی جرایم خشونت آمیز در جمعیت زندانیان شهرستان آمل میباشد كه بر اساس روش میدانی و توصیفی اكتشافی خواهد بود. علل ارتكاب جرایم خشونت آمیز به شرایطی اطلاق میگردد كه فرد در آن رشد و نمو یافته، مشاهده كرده، آموخته و به طور كلی مسیری را پیموده كه سرانجام این راه به زندان، تحت عنوان یك مجرم و عناوین مجرمانهای با اوصاف خشونت آمیز ختم شده است. شرایطی از قبیل معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… بر مبنای نظریه بركویتس كه معتقد به یادگیری مشاهدهای خشونت و پرخاشگری در دوران كودكی و نوجوانی است و همچنین یادگیری مشاهدهای بندورا طرح مقاله و ساخت آزمون طراحی گردید. جامعهی پژوهشی این بررسی شامل كلیهی مجرمین با اوصاف خشونت آمیز در زندان شهرستان آمنل در سال 1391 میباشد كه نمونه گیری تصادفی 80 نفر از آنها انتخاب و آزمون همبستگی در مورد آنها اجرا و پروندهی محكومینی و مددكاری آنها مورد مطالعه قرار گرفت. فرضیهی اصلی پژوهش معناداری میان وجود عوامل فردی و اجتماعی در وقوع جرایم خشونت آمیز را تأیید كرده است. و نیز رابطهی معناداری میان كاهش سطح سواد مجرمان و گسترش سطح خشونت در جرایم ارتكابیشان مشاهده شد. به دلیل شرایط خاص اجتماعی و اهمیت دهی والدین به موقعیت دختران بخش اعظم نمونهها مرد بودهاند. ضریب پایانی پرسشنامهی محقق ساخته و درصد نمرات سؤالات مورد بررسی در میان آزمودنیها بالاتر از سطح میانه (60%) بوده است در پایان نیز چندین پیشنهاد از جمله ایجاد یك ساختار مددكاری گسترده با اهرمهای قدرتمند قانونی – قضایی ارائه گردید. واژههای كلیدی : خشونت، جرایم، علل ارتکاب، نظم اجتماعی ، مجازات مقدمه چنانچه میزان ابتلاء جوامع بشری به یك موضوع خاص را یكی از معیارهای اهمیت آن موضوع بدانیم به جرأت میتوان ادعا كرد كه پرخاشگری و خشونت از جمله مسائل عمده و با اهمیتی است كه انسانها از گذشتههای دور تاكنون به صورت گستردهای با آن سرو كار داشته و دارند. نگاهی گذرا به آمار خیره كننده و روز افزون جنایات و درگیریهایی كه در جوامع انسانی به وقوع میپیوندد – كه بخش عمدهای از آنها ناشی از رفتارهای پرخاشگرانه است- مؤید این ادعا است. به جاست در این جا گفتار یكی از نویسندگان (مونتاگو، 1976) را ذكر نماییم كه میگوید: «اغلب معتقدند كه پرخاشگری انگیزهای است كه باید درباره آن بیشتر بدانیم؛ ما به یكدیگر حمله میكنیم، آسیب میرسانیم، و گاهی هم دیگر را میكشیم، در واقع ما با دشنام دادن یا كوشش در جهت بیآبرو كردن دیگران به صورت كلامی پرخاشگری میكنیم..» به موازات پیشرفت صنایع و علوم و متحول شدن زندگی بشری، روابط انسانی نیز نسبت به قبل پیچیدهتر شده است. در این راستا، مشكلات و معضلات روحی و روانی فراوانی در جوامع انسانی به وقوع پیوسته كه این امر ضرورت بررسی گسترده و دقیق موضوعات روان شناختی نظیر پرخاشگری را ایجاب نموده است. به طوری كه امروزه پرداختن به موضوع پرخاشگری منحصر به كتب روانشناسی نیست بلكه در دیگر حوزههای علمی هم چون روان پزشكی، آسیب شناسی روانی، روان شناسی اجتماعی و حتی جرم شناسی كه یكی از شاخههای حقوق كیفری است، از جهات متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. خشونت و پرخاشگری به یكی از مسایل اجتماعی مهم و در خور توجه جوامع تبدیل شده است. افراد و گروههای زیادی به دلایل و بهانههای گوناگون با درگیر شدن در فرآیندهای خشونت آمیز آسیبهای فراوانی را به خود و سایرین وارد میكنند. در بسیاری از درگیریهای خشونت آمیز، لاجرم نیروی انتظامی مداخله میكنند و خشونت و درگیری وارد مرحله متفاوتی میشود. مواردی نیز به دنبال مداخله پلیس و خاتمه درگیریها، پدیده خشونت جمعی در زمانها و مكانهای دیگری و گاه در ابعادی بسیار گستردهتر بروز میكند كه نتیجه آن، تخریب اموال عمومی، صدمات جانی و مالی افراد ماجراجو و حتی بیطرف و یا عابران و غیره است. از این رو، شناخت همه جانبه پدیده خشونت، بویژه از ابعاد روان شناسی اجتماعی و جامعه شناختی، به منظور دستیابی به راهكارهای اصولی برای پیشگیری و نیز كنترل آن از دغدغههای اساسی جوامع دموكراتیك است.
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 09:48:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|