پایان نامه ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری و نقش آن در تمرکززدایی از کلانشهرها | ... | |||
فهرست مطالب عنوان صفحه چکیده. 1 مقدمه. 2
1-1. بیان مسأله. 5 1-2. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 6 3.1. اهداف تحقیق.. 8 1-4. سؤالات تحقیق.. 9 1-5. فرضیه های تحقیق.. 9 1-6 . روش انجام تحقیق.. 9 1-7. پیشینه تحقیق.. 9 1-7-1. مروری بر مطالعات انجام شده در داخل کشور. 9 1-7-2. مروری بر مطالعات انجام شده در خارج از کشور. 12 1-8. قلمروهای موضوعی تحقیق.. 15 1-9. روش و ابزار گردآوری.. 16 1-10. جامعه آماری و روش تجزیه و تحلیل. 16 1-11. محدودیت های تحقیق.. 17
2-1. مفاهیم و اصطلاحات.. 19 2- 1-1. سیستم. 19 2- 1-2. سیستم شهری.. 19 2- 1-3. حمل و نقل. 19 2- 1-4. برنامه ریزی شهری.. 20 2- 1-5. برنامه ریزی حمل و نقل شهری.. 20 2- 1-7. کلان شهر. 20 2- 1-8. تمرکززدایی.. 21 2-2. ماهیت سیستم شهری و سیستم حمل و نقل شهری.. 22 2-3. ارتباط جغرافیا و حمل نقل شهری.. 25 2-4. مدیریت حمل و نقل شهری.. 25 2-4-1. نقش برنامه ریزی و مدیریت سیستم حمل و نقل شهری.. 26 2-4-2. اهداف (انگیزه) سفرهای درون شهری.. 26 2-4-3. توزیع زمانی- مکانی سفرهای درون شهری.. 27 2-5. ارتباط برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی حمل و نقل شهری.. 28 2-5-1. شبکه حمل و نقل (شبکه ارتباطی). 28 2-5-2. اهداف و وظایف شبکه حمل و نقل شهری (شبکه ارتباطی). 29 2-5-3. تأثیرات مثبت و منفی حمل و نقل.. 29 2-6. معرفی چند مدل عملکردی (تلوم) در رابطه با سیستم حمل و نقل شهری.. 30 2-6-1.مدل لاوری.. 30 2-6-2. مدل جاذبه. 30 2-6-3. مدل دسترسی.. 31 2-6-4. مدل دسترسی هنسن.. 31 2-7. تعاریف و طبقه بندی انواع راهها و ارائه ضوابط برای هر یک از معابر. 31 2-7-1. راههای شریانی.. 32 2-7-1-1. راه شریانی درجه1.. 32 2-7-1-1-1.آزادراه. 32 2-7-1-1-2.بزرگراه. 32 2-7-1-1-3. راه عبوری.. 32 2-7-1-2. راه شریانی درجه2.. 32 2-7-2. خیابانهای محلی.. 33 2-8. سلسله مراتب شبکه ارتباطی از نظر وظیفه و اهمیت.. 33 2-8-1. آزادراه یا اتوبان.. 34 2-8-2. بزرگراه یا اتوبان شهری.. 34 2-8-3. خیابان اصلی درجه یک عبوری یا شاهراه. 34 2-8-4. خیابان اصلی.. 34 2-8-5. خیابان جمع و پخش کننده. 34 2-8-6. خیابان فرعی بن باز و فرعی بن بست (محلی). 35 2-8-7. فرعی پیاده (ماشین رو). 35 2-8-8. دسترسی پیاده و دوچرخه. 35 2-9. اجزاء و بخشهای سیستم حمل و نقل شهری.. 35 2-10. دسته بندی سیستم های حمل و نقل و زیرسیستم های اصلی.. 37 2-11. تقسیم بندی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری.. 39 2-12. معرفی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری.. 42 2-13. ساختار فضایی شبکه حمل و نقل شهری.. 45 2-14. تعیین چگونگی سیما و فرم شهری توسط شبکه راهها 47 2-15. الگوها و مدل های ساخت شهری.. 48 2-15-1. الگوی خطی.. 48 2-15-2. الگو خوشه ای.. 49 2-15-3. الگوی سلسله مراتبی.. 49 2-15-4. مدل ستاره ای.. 50 2-15-5. مدل تارعنکبوتی.. 50 2-15-6. مدل کهکشانی.. 50 2-15-7. مدل چندگرهگاهی یا مدل منظومه ای.. 50 2-15-8 . مدل متمرکز و تک مرکزی.. 51 2-15-9. مدل رشد هوشمند شهری.. 51 2-15-10. شهر آشیانه ای.. 51 2-15-11. شهر مشبک (توری شکل). 52 2-15-12. شهر درونگرا 52 2-16. سیستم های شبکه ارتباطی شهری.. 53 2-17. دیدگاهها و نظریههای مرتبط با حمل و نقل شهری.. 55 2-17-1. نظریه های حمل و نقل شهری تا دهه 1910.. 56 2-17-2. نظریه های حمل و نقل شهری از 1920 تا 1970.. 58 2-17-3. نظریه های حمل و نقل شهری از 1980 تاكنون.. 60 2-18. تاریخچه حمل و نقل شهری و نحوه پیدایش وسیله نقلیه در جهان و ورود آن به ایران.. 64 2-19. ارتباط حمل و نقل و توسعه اقتصادی شهرها 65 2-20. تمرکزگرایی (تراکم) و تمرکززدایی.. 66 2-21. اهداف تمرکززدایی از کلان شهرها 66 2-22. ارتباط تمرکززدایی و توسعه اقتصادی.. 67 2-23. عوامل مؤثر بر تمرکززدایی.. 68 2-24. دلایل طرفداران و مخالفان شهرهای بزرگ… 68 2-25. راهبردهای تمرکززدایی کلان شهر. 68 2-26. سابقه تمركززدایی در جهان و ایران.. 69 2-27. چالشها و معضلات ناشی از تمرکز در کلان شهر. 72 2-27-1. چالشهای زیربنایی- اقتصادی.. 72 2-27-2. چالشهای اجتماعی- فرهنگی.. 72 2-27-3. چالشهای زیست محیطی.. 72 2-28. نقش سیستم حمل و نقل شهری بر تمرکززدایی از کلان شهر. 73 2-29. بررسی سیستم حمل و نقل در کشورهای توسعه یافته. 74 2-30. بررسی سیستم حمل و نقل در کشورهای در حال توسعه. 74 2-31. چارچوب نظری تحقیق.. 76 3– فصل سوم: معرفی محدوده مورد مطالعه. 77 3-1. موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه. 77 3-2. آب و هوای استان کرمانشاه. 78 3-3. توپوگرافی استان کرمانشاه. 78 3-4. ناهمواری های استان کرمانشاه. 79 3-5. هیدرولوژی استان کرمانشاه. 80 3-6. جمعیت استان کرمانشاه. 81 3-7. تقسیمات سیاسی استان کرمانشاه. 83 3-8. پیشینه ی تاریخی استان کرمانشاه. 84 3-9. وجه تسمیه کرمانشاه. 85 3-10. توانمندی های اقتصادی استان کرمانشاه. 86 3-11. صنایع و معادن استان کرمانشاه. 86 3-12. بازرگانی استان کرمانشاه. 88 3-13. حمل و نقل و وضعیت عمومى راههای استان کرمانشاه. 88 3-14. موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه کلان شهر کرمانشاه. 91 3-15. تحلیل سیستم حمل و نقل شهری و عوامل طبیعی– اقتصادی، اجتماعی و کالبدی کرمانشاه. 92 3-15-1. روند توسعه تاریخی و شکل گیری کلانشهر کرمانشاه. 92 3-15-1-1. دوران قبل از قاجار. 92 3-15-1-2. دوران قاجاریه. 93 3-15-1-3. دوره پهلوی.. 94 3-15-1-3-1. دوره پهلوی اول (1320-1299). 94 3-15-1-3-2. دوره پهلوی دوم (1375-1320). 96 3-15-1-4. دوره معاصر (پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون). 97 3-15-2. نقاط شهری منطقه. 97 3-15-3. توزیع فضایی جمعیت در نقاط شهری کرمانشاه. 99 3-15-4. تغییر و تحولات جمعیتی منطقه کرمانشاه. 100 3-15-5. جایگاه کرمانشاه در تحولات تحرک جمعیتی و مهاجرت کشور. 102 3-15-6. روند تمركزگرایی در منطقه شهری کرمانشاه. 102 3-15-7. تراکم جمعیت در استان و شهرستان های آن.. 103 3-16. تاریخچه و روند شکل گیری سیستم حمل و نقل شهری کرمانشاه. 103 3-17. وضعیت ناوگان شهری و تعداد سفرهای شهری کرمانشاه. 106 3-18. وضعیت و میزان برخورداری از خودرو شخصی در شهرکرمانشاه. 108 3-19. بررسی وضعیت شبکه ارتباطی کرمانشاه و سلسله مراتب آنها 110 3-20. تحلیل و ارزیابی قابلیتها و امکانات محدوده مورد مطالعه. 112 3-21. تحلیل و ارزیابی محدودیت ها و تنگناهای محدوده مورد مطالعه. 113 3-22. نتایج و اثرات مثبت و منفی حاصل از توسعه کلان شهری کرمانشاه. 113 3-23. تاریخچه سازمان قطار شهری کرمانشاه و مشخصات كلی و وضعیت پیشرفت.. 114
4-1. مقدمه. 116 4-2. معرفی و توصیف فرآیند مدل تحقیق SWOT.. 117 4-2-1. تاریخچه مدل SWOT. 117 4-2-2. تعریف مدل SWOT. 117 4-2-3. روش تجزیه و تحلیل مدل SWOT. 118
5-1. مقدمه. 139 5-2. آزمون فرضیات.. 139 5-2-1. آزمون فرضیه اول. 139 5-1-2. آزمون فرضیه دوم. 140 5-2-3. آزمون فرضیه سوم. 141 5-3. نتیجه گیری.. 141 5-4. راهکارها 143 5-5. پیشنهادهای تحقیق.. 147
Abstract I فهرست جدولها عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………………… صفحه جدول (2-1): تقسیم بندی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری.. 41 جدول (2-2) : نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از ابتدای پیدایش شهرها تا دهه 1910. 57 جدول (2-3) : نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از1920-1970. 59 جدول (2-4) : نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از1980 تاكنون. 62 جدول (2-5): سهمیه بخش عمومی و خصوصی حمل و نقل شهری در تعدادی از شهرهای کشورهای در حال توسعه. 75 جدول (3-1): رودخانه های مهم استان کرمانشاه 80 جدول (3-2): توزیع نسبی جمعیت بر حسب گروههای سنی (درصد) 82 جدول (3-3): تقسیمات سیاسی شهرستان کرمانشاه 92 جدول (3-4) : تراکم جمعیتی، سرانه ها و تغییرات آن در پاره شهرهای پنجگانه شهر کرمانشاه، سال1381 (نفر در هکتار) (مترمربع) 99 جدول (3-5): جمعیت، مساحت و تراکم در مناطق هشت گانه شهرداری کرمانشاه 1390. 99 جدول (3-6) : تغییرات جمعیتی در فاصله زمانی سالهای 1390- 1335 در کلان شهر کرمانشاه 101 جدول (3-7): اطلاعات ایستگاهها و مسافرین بخش اتوبوسرانی. 105 جدول (3-8): توزیع سفرهای (روزانه) درون شهری کرمانشاه در پایان سال 1390. 106 جدول (3-9) : تعداد وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری در کرمانشاه در پایان سال 1390. 106 جدول (3-10): تعداد وسایل نقلیه درون شهری استان کرمانشاه برحسب نوع، طی سالهای1390-1380. 106 جدول (3-11) : نتایج و برآورد سالانه سرانه مالکیت اتومبیل شخصی کرمانشاه تا سال 1400. 108 جدول (3-12): وسایل نقلیه موتوری شماره گذاری شده (دستگاه) استان کرمانشاه در پایان سال 1390. 108 جدول (3-13) : جایگاه عملکردی شیوه های ترابری.. 109 جدول (3-14) : نظام طبقه بندی معابر درون شهری و ویژگیهای عمومی شبکه خیابانی شهر کرمانشاه 1384. 110 جدول (4-1) : تجزیه و تحلیل SWOT(شکل شماتیک راهبردها) 119 جدول (4-2): نتایج تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی(IE) 121 جدول (4-3) : تدوین نقاط استراتژیک (ماتریس درونی و بیرونی) (IE) 124 جدول (4-4): تجزیه و تحلیل عوامل استراتژیک (SFAS) 131 جدول (4-5): ماتریس SWOT عنصر بافت کالبدی(حرکت و دسترسی) (T) سیستم حمل و نقل شهری.. 133 جدول (4-6): ماتریس SWOT عنصر کارآیی (P) سیستم حمل و نقل شهری.. 134 جدول (4-7): ماتریس SWOT عنصر ایمنی (S) سیستم حمل و نقل شهری.. 135 جدول (4-8): ماتریس SWOT عنصر وسایل نقلیه (mt) سیستم حمل و نقل شهری.. 135 جدول (4-9) : اولویت بندی نهایی عوامل مؤثر (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها، تهدیدها) 137 جدول (5-1) : راهكارهای ارتقاء عملكرد و كارآیی سیستم حمل و نقل شهری در كلان شهر کرمانشاه 144 فهرست شکلها عنوان ………………………………………………………………………………………………………………….صفحه شکل (1-1) : مراحل انجام تحقیق. 17 شکل(2-1): انواع راههای شهری.. 31 شكل (2-2): فرایند تأثیر حمل و نقل در شكل و ساخت شهر. 48 شکل (2-3) : فرایند ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری با استفاده از مدل SWOT. 76 شکل(3-1): توانمندیهای استان کرمانشاه در دو بخش طبیعی و انسانی. 86 شکل (3-2) : نواحی ترافیکی خارجی و محورهای ارتباطی محدوده مورد مطالعه. 90 شکل (3-3): سیمای راهها و محله بندی شهر کرمانشاه در سال 1298ه.ش (1919میلادی) 96 شکل (3-4): پراکندگی جمعیت در نواحی شهر کرمانشاه در سال 1381. 100 شکل (3-5): سیمای حمل و نقل کرمانشاه در سال 1240. 103 شکل (3-6): شبکه وضع موجود اتوبوسرانی شهر کرمانشاه 105 شکل (3-7): سهم وسایل نقلیه مختلف در جابجایی مسافر. 107 شکل (3-8): متوسط تعداد سرنشین به تفکیک وسیله نقلیه. 107 شکل (3-9): سطحهای مختلف عملکردی شبکه معابر شهر کرمانشاه در وضع موجود 112 شکل (3-10): مسیر خط یک قطار شهری کرمانشاه 115 شکل (4-1): مدل SWOT. 118 شكل (4-2) : ماتریس تحلیلی SWOTو نحوه تعیین استراتژیها 119 شکل (4-3): مختصات ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک.. 136 فهرست نقشه ها عنوان …………………………………………………………………………………………………………………صفحه نقشه (3-1) : استان کرمانشاه به تفکیک شهرستان. 77 نقشه (3-2) : سه بعدی ناهمواریهای استان کرمانشاه. 80 نقشه (3-3) : پراکندگی رودخانههای دائمی و فصلی استان کرمانشاه 81 نقشه (3-4) : تقسیمات سیاسی استان کرمانشاه به تفکیک شهرستان و بخش.. 84 نقشه(3-5): پراکندگی معادن استان کرمانشاه 87 نقشه (3-6): راههای اصلی و فرعی استان کرمانشاه 89 نقشه(3-7): موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه. 91 نقشه (3-8) : معابر شهر کرمانشاه 111 فهرست نمودارها عنوان…………………………………………………………………………………………………………………………صفحه نمودار (2-1): سیستماتیک سیستم شهری.. 23 نمودار (2-1): سیستماتیک سیستم حمل و نقل شهری.. 24 نمودار(3-1) : درصد جمعیتی استان کرمانشاه بر حسب وضع سکونت در سال 1390. 82 نمودار (3-2) : هرم جمعیتی استان کرمانشاه 1390. 82 نمودار (3-3): راههای زیر پوشش اداره کل راه و ترابری1390(کیلومتر) 90 نمودار (3-4) : تغییرات جمعیتی در فاصله زمانی سالهای 1390- 1335 در کلان شهر کرمانشاه 101
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 01:44:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|