متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت | ... | |
عنوان شماره صفحه فصل اول: مقدمه 1-1-کلیات. 2 1-2-بیان مسأله پژوهش.. 2 1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………..4 1-4-اهداف پژوهش.. 7 1-4-1- هدف اصلی 7 1-4-2-اهداف فرعی 7 1-5-سؤالات پژوهش.. 7 1-5-1- سوال اصلی. 7 1-5-2- سوالات فرعی. 8 1-6- تعریف واژگان کلیدی. 8 1-7-روش و مراحل اجرا 8 فصل دوم: ادبیات موضوع پژوهش 2-1- مقدمه 11 2-2- ارتباطات بین سازمانی. 12 2-2-1- پارادایمهای نظری تبیینکننده ارتباطات بین سازمانی. 14 2-2-2- اشکال ارتباطات بین سازمانی. 19 2-2-3- عوامل مؤثر بر روابط بین سازمانی. 22 2-2-4- ابعاد ارتباطات بین سازمانی. 23 2-2-5- تعاریف ارتباطات بین سازمانی. 29 2-3- فناوری اطلاعات و ارتباطات. 30 2-3-1- عوامل مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات. 32 2-3-2- کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات درسازمان. 32 2-3-3- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای سازمان. 33 2-3-4- فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیط کار 34 2-3-5- انتخاب فناوری اطلاعات و ارتباطات. 34 2-3-6- اهمیت و مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات. 35 2-3-7- عوامل موفقیت و شکست کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانهای دولتی ایران.
36 2-4- فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتباطات بین سازمانی. 37 2-5- پیشینه تجربی. 40 2-5-1- پیشینه تجربی داخلی. 40 2-5-2- پیشینه تجربی خارجی. 48 2-6- چارچوب نظری پژوهش.. 56 2-6-1- جمعبندی و مدل پیشنهادی پژوهش.. 57 فصل سوم:روش شناسی پژوهش 3-1- مقدمه 59 3-2- روش تحقیق. 59 3-3- قلمرو پژوهش.. 59 3-3-1- قلمرو موضوعی. 60 3-3-2- قلمرو مکانی. 60 3-3-3- قلمرو زمانی. 60 3-4- جامعه آماری. 60 3-5- نمونه آماری و روش نمونهگیری. 60 3-6- ابزار جمعآوری دادهها 61 3-6-1- روایی. 63 3-6-2-پایایی. 63 3-7- روش گردآوری دادهها 64 3-8- ابزار و روش تجزیه و تحلیل دادهها 65 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 4-2- آمار توصیفی. 67 4-2-1- ویژگیهای جمعیت شناختی افراد نمونه 67 4-2-1-1- توزیع فراوانی و درصد جنسیت افراد نسبت به کل آمار 68 4-2-1-2- توزیع فراوانی و درصد پست سازمانی افراد نسبت به کل آمار 68 4-2-1-3- توزیع فراوانی و درصد تحصیلات افراد نسبت به کل آمار 69 4-2-1-4- توزیع فراوانی و درصد رشته تحصیلی افراد نسبت به کل آمار 69 4-2-1-5- توزیع فراوانی و درصد سابقه خدمت افراد نسبت به کل آمار 70 4-2-1-6- توزیع فراوانی و درصد وضعیت استخدامی افراد نسبت به کل آمار 71 4-3- تحلیل استنباطی سؤالهای پژوهش.. 71 4-3-1- بررسی وضعیت ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 71 4-3-2- بررسی وضعیت ابعاد ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 72 4-3-2-1- بررسی وضعیت ابعاد ارتباطات بین سازمانی. 73 4-3-2-2- بررسی وضعیت ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات. 74 4-3-3- بررسی ارتباط متغیرهای پژوهش.. 75 4-3-4- مقایسه سازمانها از بعد ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 76 فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 5-1- مقدمه 87 5-2- نتیجهگیری. 87 5-2-1- وضعیت ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان. 88 5-2-2- رابطه ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 89 5-2-3- ارائه راهکارهایی به منظور بهبود ابعاد ارتباطات بین سازمانی و ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان. 91 5-2-4- ارائه راهکارهایی بهبود ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان. 92 5-3- نوآوریهای تحقیق. 93 5-4- پیشنهادهایی برای سازمانها 93 5- 5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده 93 4-5- محدودیتهای پژوهش.. 94 منابع منابع فارسی. 95 منابع انگلیسی. 99 پیوست پیوست یک: پرسشنامه……………………………………………………….104 چکیده و صفحه عنوان به انگلیسی کلیات فصل اول پایاننامه که کلیات تحقیق نام دارد، تصویری کلان از مسأله، ضرورت و اهمیت پژوهش، اهداف و سؤالات پژوهش، روششناسی تحقیق، مراحل و فرآیندهای اجرای پژوهش و تعریف واژگان تحقیق را نشان میدهد. این فصل درک بهتری از تحقیق به خواننده میدهد و به محقق کمک میکند تا چارچوب تحقیق خود را روشنتر نشان دهد. 1-2-بیان مسأله پژوهش روابط بین سازمانها از موضوعات مهمی است که توجه محققان را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است. محققان سعی داشتهاند راهبردهای مربوط به این موضوع و مدیریت روابط را تشریح کنند و تأثیرات آن را در یادگیری و عملکرد سازمانها توضیح دهند (دونگ و گلایستر،2006). دانش به دست آمده از روابط بین سازمانها، فرصتهای جدیدی را برای سازمانها میشناساند و نیروهای جهتدهنده را برای رشد و توسعهی سازمانها فراهم میآورد (انکپن و پاین، 2006). در سطح بین سازمانی، پژوهش پیرامون آنچه روابط بین سازمانی یا شبکههای بین سازمانی نامیده میشود، در حال تبدیل شدن به یک سرفصل مهم تحقیقاتی و پژوهشی است (دکر،2004: 27). امروزه سازمانهای دولتی در ایران با مشکلات بسیاری نظیر عدم هماهنگی، فقدان یکپارچگی امور و زمان طولانی غیرقابل قبول انجام کارها مواجهند که تأثیر آنها بر کیفیت خدمات ارائه شده و رضایت مشتریان کاملاً محسوس است. در یک بیان کلی، مهمترین علت این مشکلات، حاکم بودن نگرش وظیفهای بر ساختار و تشکیلات این سازمانها است. این اندیشه سازماندهی، ریشه در تفکرات و نظریههای سنتی دارد که براساس آن، بخشها و فعالیتهای لازم جهت ارائه یک خدمت یا کالا از هم مجزا شده، در واحدهای مختلف سازمان و بین کارکنان متعدد تقسیم میگردد. شاید اغراق آمیز نباشد اگر بگوییم که جز در موارد نادر، نگرش وظیفهگرا در افراطیترین و بوروکراتیکترین شکل خود بر طراحی ساختار سازمانهای کشور ما حاکم است. در این بین میتوان بسیاری از مشکلات بخش دولتی را در قالب ارتباطات بین سازمانی سازمانهای دولتی شناسایی کرد (زارعی،1383: 15). امروزه، کارکردها و فعالیتهای سازمانها به شدت با یکدیگر پیوند خورده، به گونهای که تفکیک آنها از یکدیگر غیر ممکن است. شاید در گذشته، تصور سازمانهای که تنها با اتکا بر ظرفیت، توانمندی، منابع مالی، انسانی و اطلاعاتی خویش قادر به ادامه حیات بودند، امکان پذیر بود اما به همان میزان که در افق زمان و به موازات سیر تحول و تطور سازمانها حرکت میشود آن واقعیت کم رنگتر شده و ارتباطات بین سازمانی تقویت میگردد (هریسون و پکر[1]،1998، به نقل ازآذر و همکاران،1384 :20). از این رو روابط نادرست بین سازمانی نیز معایبی همچون پیچیدگی مدیریت، از دست دادن اطلاعات محرمانه، ریسکهای سازمانی و مالی، ریسک وابسته شدن بهسازمانی دیگر، از دست دادن اقتدار در تصمیمگیری، تضاد و برخورد فرهنگ سازمانها، و کاهش انعطافپذیری سازمانی را به دنبال دارد (بروسی و جفری،2000: 370). اکنون سازماندهی مؤثر روابط بین سازمانی به واسطه شکلگیری و به کارگیری سیستمهای پیچیدهتر، ملاحظات فرهنگی، نوآوریهای سریع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، چرخههای کوتاه عمر محصولات و خدمات، روز به روز دشوارتر گردیده و ظرافتهای خاص خود را میطلبد (هونگ،2002 :261). بنابراین مدیریت ارتباطات بین سازمانی به قابلیتی استراتژیک تبدیل گردیده و در برخی موارد، هنگامی که آن را به راحتی نتوان تقلید کرد به مزیت رقابتی سازمان تبدیل میشود. از سوی دیگر در حال حاضر میتوان بسیاری از مشکلات بخش دولت را در قالب ارتباطات بین سازمانی دستگاههای دولت شناسایی کرد، که در این خصوص، ضرورت بررسی و تحلیل ارتباطات بین سازمانی بیشتر مطرح میگردد. ارتباطات بین سازمانی را میتوان از دیدگاه مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار داد (نیلی،1382 :20). یکی از علل مشکلات و تنگناهای سازمانها و به ویژه سازمانهای دولتی، ارتباطات بین سازمانی است. بررسیها و مطالعات انجام شده در این خصوص حکایت از ضعف متدولوژی و ابزارهای تحلیلی مناسب دارد. پارادایمهای تئوریک، تبیینکننده شکلگیری، اشکال و تحلیلهای انجام شده در ارتباطات بین سازمانی اغلب با نگاه هزینه-سود هستند که عموماً با ماهیت ارتباطات بین سازمانی بخش دولتی کمتر سنخیت دارد. در بخش دولت، ارتباطات بین سازمانی جهت تحقق خواسته دولت و ذینفعان آن ضرورت مییابد که غالب آنها به واسطه مبانی قانونی اعم از بخشنامهها، مصوبات و دستورالعملها انجام میگیرد (آذر و همکاران،1386: 55). سایمون، اسمیس برگ، تامپسون در کارهای کلاسیکی که انجام دادهاند اذعان میکنند که ماهیت ارتباطات برای عملکرد دولت حیاتی است. در واقع انسداد و گرفتگی در سیستم ارتباطی یکی از جدیترین مشکلات در مدیریت اجرایی را به وجود میآورد (پندی و گارنت[2]،2006: 37). خلأ ساختاری (نبود و یا کمی ارتباطات بین سازمانی) و میزان تمرکزگرایی (ارتباطات در ارتباطات بین سازمانی) از مهمترین مسائل موجود در ارتباطات بین سازمانی سازمانهای دولتی میباشند (وایتال،2007: 20) و همچنین عدم پاسخگویی سازمانها به دلیل ساختار نامناسب تصمیمگیری سازمانی، عدم توجه یا کمتوجهی مدیران به مسئولیت اجتماعی خود، جدایی مدیران از جامعه از جمله مواردی هستند که در روابط بین سازمانها مشکل ایجاد نمودهاند (الوانی و دانایی فرد،1380: 291). با توجه به وجود خلأ در ارتباطات بین سازمانی تداوم موفقیت آمیز حیات سازمانها، درگرو ایجاد روابط صحیح، چند به چند و رو به تکامل با یکدیگر میباشد. از همین روی، حرکت به سمت ایجاد روابط معقول و مناسب بین سازمانها به عنوان واقعیتی غیر قابل انکار محسوب میشود و چشم پوشی از آن چالشهایی را برای سازمانها به همراه خواهد داشت. بنابراین سازمانها در این خصوص میبایست اقدام جدی به عمل آورند (کاملی و همکاران،1388: 173). از موانع مدیریت در بخش دولتی، اشکال در اولویتبندی فعالیتها و اشکال در ارتباطات و دستیابی به توافقهای بین بخشی میباشد. با تغییرات، دگرگونیها و تحولات چشمگیری که در محیط انواع سازمانها از جمله سازمانهای دولتی از اوایل دهه1980 به بعد صورت گرفته، بقای آنها را با چالشهای جدی مواجه ساخته، به نحوی که ادامه حرکت در مسیر رویکردهای کنونی در اداره سازمانها غیرممکن به نظر می رسد. بنابراین پاسخگویی به نیازها و انتظارهای موجود و آینده جامعه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات شرایطی را فراهم کرده است که سازمانها برای ادامهی حیات خود به ناچار باید به فناوری اطلاعات و ارتباطات روی آورده و از آن به منظور ارتقای بهرهوری سازمانی استفاده کنند. در این میان توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانهای دولتی در کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین دلیل این پایاننامه به دنبال آن است که ابتدا وضعیت ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان مورد بررسی قرار دهد و سپس راهکارهای برای بهبود ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه دهد. 1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش نظریهپردازان سازمانی درباره روابط بین سازمانی تحقیقات بسیاری نمودهاند؛ و این کار را از زمانی شروع کردند که پای خود را از مرزهای سازمان بیرون نهادند و وارد حریم محیط سازمان شدند (کوک[3]،1977: 63). مجموعه دانش و نوشتارهایی که در این زمینه وجود دارد بیشتر به صورت گسسته، غیر منسجم و پراکنده است (گالاسکیویچ[4]،1985: 281). موضوع ارتباطات بین سازمانی دارای پیچیدگی بالایی است؛ زیرا هر پژوهشگری از زاویه متفاوتی به آن نگریسته است؛ برای مثال پرووان، بایر و کرویت بوش[5] (1980) از بعد قدرت در روابط بین سازمانی به این موضوع پرداختهاند و یا متکاف[6] (1976) به شناسایی تأثیر عوامل محیطی بر روی روابط بین سازمانی پرداخته است. البته تنوع مطالعات به خاطر ماهیت پیچیده سازمانها است. این موضوع بسیار روشن است که برای شناسایی روابط بین سازمانها باید تحقیقات بیشتری انجام شود (هال[7]،1384: 380). دیر زمانی است که این مسئله روشن شده است که سازمانها در حوزه فعالیت سازمانهای دیگر عمل میکنند (وارن،1967 :402). در سیستم اقتصادی نوین، سازمانها خود را به عنوان تیمهایی میپندارند که در اثر همکاری میتوانند موفقتر عمل نمایند و ترجیح میدهند که دیگر به صورت واحدهای انفرادی در صحنهی رقابت در برابر یکدیگر قرار نگیرند، سازمانها همواره برای تأمین مواد اولیه و اطلاعات به همدیگر وابسته بودهاند. در گذشته سازمانها برای دستیابی به اهداف خود و حداکثر کارایی به ایجاد رابطهای یک طرفه با دیگر سازمانها اقدام میورزیدند و در آن تنها به فکر منافع خود بودند؛ رابطهای که در آن طرف ضعیفتر مجبور به پذیرش خواستههای سازمان قویتر میشد، یعنی نوع رابطه برد و باخت در روابط حاکم بود اما میتوان ادعا نمود که دیگر دوران ارتباطات یک طرفه سرآمده است و در زمان کنونی سازمانها برای همکاری با دیگر سازمانها دست به تغییراتی گسترده در خود زدهاند، آنها میخواهند با استفاده از ساختارهای متفاوت نسبت به گذشته در محیط متشنج ایستادگی کنند. نظریاتی که دربارهی روابط سازمان و محیط ارائه شده است منجر به این شد که دیدگاههای جدیدی پیش روی سازمانها گذاشته شود؛ مانند سیستم زیست محیطی، شبکههای همکاری، وابستگی به منابع و الگوی وابستگی به محیط این نظریات از اهمیت بسیاری برخوردارند و درک آنها توسط مدیران سازمانی توانسته است تغییراتی عمیق در باورها، نگرشها و تصمیمات آنها نسبت به محیط و رقبا و شیوههای همکاری با آنها ایجاد کند (دفت[8]،1386: 557). مدیران نوین دریافتهاند که دیگر نمیتوانند به تنهایی یکه تازی کنند و در این مسیر هیچ توجهی به سازمانهای کوچک و بزرگ دیگر نکنند. روابط صحیح و به موقع بین سازمانها، مزیتهای فراوانی را به دنبال دارد از جمله این مزایا عبارتند از: -کسب منابع اطلاعاتی، انسانی، مدیریتی و مالی جدید – تسهیل در کسب، حفظ و ارتقای مزیتهای رقابتی پایدار – کسب سهم بیشتر از بازار -کاهش هزینه ارائه خدمات و تولید محصولات – افزایش نوآوری و خلاقیت در سازمان -کاهش هزینههای مبادله – امکان تأمین بیشتر منافع ذینفعان داخلی و خارجی سازمان (دوز و هامل،1998، به نقل ازعادل آذر و همکاران،1384 :20). -بهبود عملکرد -کسب مشروعیت در نظام خطمشیگذاری -کاهش تکرار و همانندسازی -ایجاد فرصتهای یادگیری – هم افزایی حاصل از نظرات مختلف و اخذ تصمیمات با اعتبار و پایایی بالا (هیل[9]،2002: 18) از این منظر، ارتباطات بین سازمانی از با ارزشترین منابع سازمان تلقی شده که هر سازمانی باید در کسب و حفظ آن بکوشد و در این راستا بخش قابل توجهی از عوامل موفقیت یا شکست سازمانها مربوط به کیفیت روابطی میشود که با سایر سازمانها برقرار کردهاند (می یر،1995: 140). در محیطهای اجتماعی و سیاسی کشورها و از جمله ایران، همکاریهای بین سازمانی میتوانند فرصت لازم را برای همکاری بین افراد و مؤسسات در مورد مسائل و چالشهای چندبعدی و چندبخشی نظیر خدمات آموزشی، اشتغال، و غیره بوجود آورند. زیرا این امر میتواند قدرت و منابع آنها را افزایش دهد، لذا میتوانند تأثیر بالقوه بیشتری بر تغییرات در جامعه و رشد و توسعه آن داشته باشند. به منظور اطمینان از اثربخش بودن همکاری میان افراد و سازمانها در راستای منافع اجتماعی، بهتر است چگونگی انجام هرگونه همکاری و فرآیندهای اجرایی مربوط به آن بوسیله تصمیمگیران و سیاست گذاران جامعه تعیین و ابلاغ شود. دراین راستا، علما و دانشمندان میتوانند کمکهای شایستهای را به جامعه و مدیران آن ارائه دهند (بیلی و کنی،1995: 21). هدف کلی استفاده
[یکشنبه 1398-07-21] [ 05:01:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|