الف)پیشینۀتحقیق. 5

د)اهدافتحقیق: 6

ج)روشتحقیق. 7

مختصریدربارۀزندگیوشعرمنوچهرآتشی. 8

فصلدوم. 20

روش هایبررسیسبکشناسی. 20

2-1 شیوۀبررسیدربخشزبانی. 21

الف) سطحآوایییاسبکشناسیآواها (Phono stylistcs) 21

ب) سطحلغوی (lexical) یاسبکشناسیواژهها 21

ج )سطحنحوی (syntactical) یاسبکشناسیجمله. 22

2-2 سطحادبی (literary level) 22

2-3 سطحفکری (PhilosoPhical level) 22

2-4 سبکچیست؟. 23

2-5 تعریفسبک.. 23

2-6 نگرشخاص… 24

2-7گزینش (choice ) 27

2-8 عدولازهنجار. 28

الف) واژگانیLexical deviationشاعرلغتجدیدمیسازد. 29

ب) نحوی Grammatical deviation درمحورهمنشینیتعریفمیکند. 29

ج)آواییPhonological deviationتلفظرابااختیارتغییرمیدهد. 29

2-9 مفاهیمسبک.. 30

2-10 سبکوسبکشناسیدرایران. 31

فصلسوم. 34

بررسیسطحزبانیاشعار. 34

بررسیسطحزبانیاشعار. 35

3-1بخشاول :بررسیسطحآوایییاسبکشناسیآواها 35

3-1-1 موسیقی (کناری،بیرونی،درونی )(بررسیوزن،قافیهوردیف) 35

3-1-1-1    موسیقیکنار. 35

1-قافیه. 35

2-ردیف.. 41

3-1-1-2 موسیقیبیرونی. 44

وزنوموسیقیشعر. 44

2-1-1-3موسیقیدرونی. 48

1-تسجیع. 48

1-1سجعمتوازی.. 49

1-2سجعمتوازن. 50

1-3 ترصیع. 50

1-4-تجنیس… 51

2-1جناستام. 51

2-2جناسناقصیامحرف.. 52

2-3جناسزاید. 52

2-3-1جناسمطرفیامزید. 53

2-3-2جناسوسط.. 53

2-3-3جناسمذیل. 55

2-4جناساشتقاق. 56

2-5جناسمضارع. 57

3 تکرار. 59

3-1 تکرارواک.. 59

3-1-1 همحروفی: 59

3-1-2همصدایی: 62

4-تکریر. 63

4-1مصوتبلند«آ» 63

4-2تکرارهجا(تکراریکهجادرمتنکلام) 64

5-تکرارهجا 66

3-2بخشدوم: بررسیسطحلغوییاسبکشناسیواژهها 68

3-2-1 اسممعنی. 68

3-2-1-1تنها(تنهایی) 68

3-2-1-2درد 70

3-2-1-3عشق. 72

3-2-1-4 شب.. 74

3-2-1-5 غریب.. 76

3-2-1-6 غم. 77

3-2-2 اسمذات.. 79

3-2-2-1 ستاره 80

3-2-2 -2بهار. 82

3-2-2-3 باران. 84

3-2-2-4ساحل. 86

3-2-2-5 اسب.. 87

3-2-3 تخفیفلغات.. 90

3-2-4 لغاتبیگانه. 93

3-2-5کهنگرایی(آرکائیسم) 96

  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

3-2-5-1 کهنگراییواژگانی. 96

3-2-5-2-کهنگراییفعلی. 98

3-2-5-3کهنگرایینحوی.. 100

3-2-5-3-1پیرویازقواعدشعری.. 100

3-2-5-3-2نوآوریوبدعتدرکاربردحروف: 102

3-2-5-3-2-1کاربرد«واو» 102

3-2-5-3-2-2کاربرد«امّا» 104

3-2-6جملهمعترضه. 105

3-2-7حذففعل (بهقرینهلفظیومعنوی) 107

3-2-8تکرارفعل. 109

3-2-9ساختفعلغیرمتعارف.. 110

3-2-10بافتهایزبانگفتار. 112

3-2-10-1نوآوریدرواژگان. 112

3-2-10-2واژههایبومی. 113

3-2-10-3واژههایمحاورهایوگویشی. 113

3-2-10-4مثلهادرزبانگفتار. 115

3-2-11 اسطورهها،افسانهها،داستانهایپیامبران. 115

3-2-12ساختترکیباتبدیع. 125

فصلچهارمبررسیسطح.. 127

ادبیاشعار. 127

بررسیسطحادبیاشعار. 128

4-1 تشبیه. 128

4-1-1 تشبیهبهلحاظشکل. 129

4-1-1-1تشبیهتفضیل. 129

4-1-1-2 تشبیهمشروط. 130

4-1-1-3 تشبیهجمع. 131

4-1-1-4 تشبیهمضمر. 132

4-1-2 مشبهومشبهبهحسی. 132

4-1-3مشبهعقلیومشبهحسی. 134

4-2 استعاره 137

4-2-1 استعارۀمصرّحه. 137

3-2-2 استعارۀمکینه: 138

4-3 تشخیص: 139

4-4 آنسیمیاجاندارانگاری.. 142

4-5 مراعاتنظیر. 144

4-6 اقتباس.. 147

4-7 حسآمیزی.. 147

4-8 تضاد ( مطابقه ) 150

4-9 پارادوکس… 153

فصلپنجم. 156

بررسیسطحفکریاشعار. 156

بررسیسطحفکریاشعار. 157

نتیجهگیری.. 163

فهرستمنابع. 166

Abstract 168

چکیده
منوچهرآتشی ازنسل شاعران پس ازنیماست،زمان نیما را درک کرده است وازادبیّات گذشتۀ فارسی کوله باری ازتجربه با خوددارد،بااین وجودنویسندگانونقّادان درمورد اوحقّ مطلب راادانکردهاند.اشعاراودرجبهۀ اجتماع نفوذ چندانی نداردامّااین مسأله هرگزمنکر زیبایی وجذّابیت شعراونیست،بلکه به تأکیدمی توان گفتآتشی شاعری صاحب سبک است.لذابرای بنده بهترین بهانه جهت تحقیق پایان نامه ،اشعاراوبود.

این پایان نامه دارایپنج فصل است.فصل اوّل شامل کلّیات (پیشینۀ تحقیق، اهداف تحقیق و روش تحقیق)فصل دوم روش های بررسی سبک شناسی، فصل سوم بررسی سطح

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 03:38:00 ق.ظ ]