متن کامل پایان نامه با فرمت ورد | ... | |
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها ……………………………………………………………………………………………. 12 فصل دوم: چهارچوب نظری و پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………….. 14 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 15 تاریخچه کارآفرینی …………………………………………………………………………………………………………………… 15 مفهوم واژه كارآفرینی ………………………………………………………………………………………………………………… 18 کارآفرینی چیست؟ …………………………………………………………………………………………………………………… 19 عوامل اجتماعی و روانی کارآفرینان …………………………………………………………………………………………….. 22 انواع کارآفرینی …………………………………………………………………………………………………………………………. 24 وجوه مشترک کار آفرینان ………………………………………………………………………………………………………….. 24 فهرست مطالب نظریه های مختلف در ارتباط با کارآفرینی ……………………………………………………………………………………. 26 تاریخچه توانمندسازی ………………………………………………………………………………………………………………. 29 تعاریف توانمندسازی نیروی انسانی ……………………………………………………………………………………………. 31 رویکرد های توانمندسازی …………………………………………………………………………………………………………. 39 شرایط سازمانی زمینه ساز توانمندسازی کارکنان …………………………………………………………………………… 43 ویژگی های سازمان های یادگیرنده ……………………………………………………………………………………………..
47 تاریخچه بهره وری …………………………………………………………………………………………………………………… 48 تعاریف و مفاهیم اساسی بهره وری و شرح تاریخی برخی تعاریف مهم …………………………………………….49 شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها ……………………………………………………………………………………… 50 بهره وری در کارخانه ها ……………………………………………………………………………………………………………. 52 دیدگاه های مختلف درباره بهره وری ………………………………………………………………………………………….. 57 پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………. 61 پژوهش های انجام گرفته در خارج از کشور ……………………………………………………………………………….. 61 پژوهش های انجام گرفته در داخل کشور …………………………………………………………………………………… 68 فصل سوم:روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. 75 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 76 فهرست مطالب طرح کلی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………. 76 جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………. 77 نمونه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………….. 77 ابزار اندازه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………. 77 روش گردآوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………… 78 روش آماری …………………………………………………………………………………………………………………………….. 79 فصل چهارم : یافتههای پژوهش ……………………………………………………………………………………………….. 81 یافتههای توصیفی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. 82 یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش ………………………………………………………………………………………… 82 فصل پنجم : نتیجهگیری و بحث ……………………………………………………………………………………………….. 96 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 97 بحث مربوط به فرضیههای پژوهش …………………………………………………………………………………………….. 97 محدودیتها……………………………………………………………………………………………………………………………..103 پیشنهادها : كاربردی و پژوهش …………………………………………………………………………………………………..103 ضمائم …………………………………………………………………………………………………………………………………… 105 منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………… 118 منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………… 121 چكیده انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………… 122 فهرست جداول جدول (2-1): مسیر تکامل کارآفرینی در نظریه اقتصادی ……………………………………………………………….. 28 جدول (2-2): سیر تاریخی مفهوم توانمندسازی ……………………………………………………………………………. 31 جدول (4-1) میانگین و انحراف معیار کسب شده در مؤلفه های کارآفرینی ……………………………………… 83 جدول( 4-2) میانگین و انحراف معیار توانمندسازی و هریک از مولفه ها ………………………………………… 84 جدول (4-3) میانگین و انحراف معیار بهره وری و هریک از مولفه ها …………………………………………….. 85 جدول (4-4) ضریب همبستگی انفرادی و چندگانه بین متغیرهای پیش بین وملاک ………………………….. 87 جدول ( 4-5 ) بررسی رابطه خطی بین متغیرهای پیش بین و ملاک ……………………………………………….. 87 جدول(4-6) ضرایب رگرسیون تفکیک شده متغیرهای پیش بین بر میزان بهره وری ………………………… 88 جدول (4-7)ضریب همبستگی انفرادی و چندگانه بین متغیرهای پیش بین وملاک ……………………………. 89 جدول (4-8)بررسی رابطه خطی بین متغییرهای پیشبین و ملاك …………………………………………………… 89 جدول (4-9) ضرایب رگرسیون تفکیک شده ابعاد توانمندسازی بر میزان بهره وری ………………………… 90 جدول (4-10)ضریب همبستگی انفرادی و چندگانه بین متغیرهای پیش بین وملاک …………………………. 91 جدول( 4-11) بررسی رابطه خطی بین متغیرهای پیش بین و ملاک ………………………………………………. 92 جدول (4-12) ضرایب رگرسیون تفکیک شده ابعاد کار آفرینی بر میزان بهره وری ………………………….. 93 جدول (4-13)ضریب همبستگی بین توانمند سازی و مولف های بهره وری ……………………………………. 94 جدول (4-14)ضریب همبستگی بین توانمند سازی و مولف های بهره وری ………………………………………94 فهرست نمودارها نمودار (2-1): نحوه شناسایی ایده و تبدیل آن به فرصت ……………………………………………………………….. 20 نمودار (2-2): مراحل پنج گانه فرایند توانمندسازی ………………………………………………………………………. 34 نمودار (2-3): ویژگی های سازمان یادگیرنده ……………………………………………………………………………….. 48 نمودار( 2-4): مدیریت عملیات و سودآوری ……………………………………………………………………………….. 52 نمودار( 2-5): مفهوم بهره وری در واحد های تولیدی …………………………………………………………………… 53 نمودار (2-6): عوامل موثر بر بهره وری یک سازمان ……………………………………………………………………… 54 نمودار (2-7) : بهره وری از دیدگاه سیستمی ……………………………………………………………………………….. 58 نمودار (4-1) میانگین گروه نمونه در مولفه های کار آفرینی …………………………………………………………… 84 نمودار (4-2) میانگین گروه نمونه در مولفه های توانمند سازی ……………………………………………………… 85 نمودار (4-3) میانگین گروه نمونه در مولفه های بهره وری ……………………………………………………………. 86 نمودار (5-1) مدل تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… 104
چکیده تلاش برای ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی و استفاده بهینه از نیروی انسانی یکی از برنامههای حیات سازمانها محسوب میشود. این تحقیق تحت عنوان بررسی توانمندسازی و کارآفرینی بر بهرهوری کارکنان پتروشیمی خارك در سال 1388، با عنایت به پنج فرضیه تحقیق، یک فرض اصلی و چهار فرض فرعی تدوین شده است. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق 800 نفر از کارکنان پتروشیمی خارك میباشند که تعداد نمونه مورد پژوهش 200 نفر از کارکنان پتروشیمی خارك میباشند که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده از بین کارکنان پتروشیمی خارک انتخاب شده اند جهت جمع آوری دادهها و اطلاعات این تحقیق از پرسشنامههای توانمندسازی، پرسشنامه کارآفرینی و پرسشنامه بهرهوری استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو شیوة آمار توصیفی ( فراوانی ، میانگین ، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شده است. در نتیجه فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینكه در بین توانمندسازی و كارآفرینی با بهرهوری كاركنان پتروشیمی خارك رابطه وجود دارد مورد تأیید قرار میگیرد و ارتباط معناداری بین آنها وجود دارد. مقدمه تغییر و تحولات سریع جهان که در محافل بین المللی از آن به عنوان سپیده دم مدرنیت یاد می شود، نتایج و عواقب بسیار گسترده ای را در سازمان های عصر اطلاعات به جای گذاشته به نحوی که جهان ناگریز از پذیرش اوضاع و احوال خیره کننده این تحولات شده است، یکی از بارز ترین نمونه ای از این تحولات، پدیده جهانی شدن است، چالشی که کشور های توسعه یافته و در حال توسعه، مجبور به پذیرش آن هستند. برای رویارویی با این چالش ها، اکثر کشور های توسعه یافته در حال انتقال از حالت بورکراتیک و اداری به وضعیت کارآفرینی و توانمندسازی کارکنان خود می باشند. همچنین ایجاد چشم انداز استراتژیک در توسعه یافتگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تکنولوژیکی به معنای بهره برداری بهینه از منابع و امکانات جهت گسترش رفاه اجتماعی، افزایش فناوری و دانش مدرن با رویکرد توانمندسازی و كارآفرینی در كاركنان و مدیریت استراتژیك منابع انسانی از ضروریات درجه اول هر جامعه، گروه، سازمان ها، شرکت ها و … می باشد. به عقیده بعضی صاحب نظران مدیریت، از بین مولفه های موثر در افزایش بهره وری بهینه سازمان، توانمندسازی و کارآفرینی از اهمیت بسزایی برخوردار است و این دو مولفه بسیار مهم، خلاقیت و نوآوری در سازمان را نیز ممکن می کند. برای پایداری در مقابل چالش ها و تهدیدات جهانی شدن باید بر بال های پرشتاب امواج سهمگین تغییرات نشست. از این رو از کارآفرینی و توامندسازی افراد سازمان به عنوان موتور حرکت توسعه و بهره وری سازمانی یاد می شود و همان طور که گفته شد، در واقع توانمندسازی و کارآفرینی به عنوان عامل اصلی ایجاد خلاقیت و نوآوری در سازمان می باشند. امروزه برای توانمند کردن نیروی انسانی در هر سازمان روش های مختلفی به کار برده می شود، تواناسازی کارکنان تکنیک جدیدی است که برای افزایش بهره وری، از طریق بالا بردن تعهد کارکنان نسبت به سازمان و بالعکس مورد استفاده قرار گرفته است. این شیوه، روش ارزشمندی است که بین کنترل کامل مدیریت و آزادی عمل کامل کارکنان توازن
[یکشنبه 1398-07-21] [ 02:15:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|