گاز سنتز از گازهای هیدروژن و مونواكسیدكربن تشكیل شده است، تحقیقات بسیاری بر روی روش های پیشرفته و جدید تولید گاز سنتز انجام شده است. نتایج این تحقیقات نش ان می دهد كه استفاده از راكتور پلاسمای الكتریكی برای تولید گاز سنتز یك تكنولوژی پیشرفته با بازده بالا و محافظ محیط زیست می باشد. انواع راكتورهای پلاسمایی كه تا كنون برای تولید گاز سنتز توسط محققان به كار رفته، عبارتند از: راكتورهای تابشی، هاله، آرام، رادیوفركانسی و مایكروویو. راكتورهای پلاسمایی مایكروویو به دلیل ع ملكرد در محدوده وسیعی از فشار و سادگی عملكرد و قابلیت تنظیم پارامترهای
عملیاتی بر حسب خوراك ورودی، بهترین انتخاب برای استفاده به عنوان راكتورهای پلاسمای شیمیایی گاز سنتز می باشد.

مقدمه:

برای تبدیل موثر منابع انرژی معمولا از متان برای تولید مواد واسطه یا محصولات با ارزشی از قبیل گاز سنتز (H3+CO) و اتیلن (C2H4) متانول (CH3 OH) و فرمالدهید (CH2٢O) استفاده می گردد. برای تبدیل متان به گاز سنتز از واكنش هایی از قبیل اكسیداسیون جزئی متان، تبدیل متان با

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

بخار و تبدیل با دی اكسید كربن استفاده می شود. این واكنش ها روش های اصلی برای تولید محصولات بعدی از قبیل: متانول، تولید آمونیاك، سنتز فیشر – تراپش می باشند. تخمین زده شده است كه تقریباً 60 – 70% هزینه های صرف شده در واكنش های تبدیل متان به تهیه گاز سنتز اختصاص داده شده است.

تحقیقات بسیاری بر روی روش های پیشرفته و جدید تولید گاز سنتز انجام شده است نتایج این تحقیقات نشان می دهد كه استفاده از راكتور پلاسما الكتریكی برای تولید گاز سنتز یك تكنولوژی پیشرفته با بازده بالا و محافظ محیط زیست می باشد.

انرژی الكتریكی عاملی بسیار مناسب و تكمیلی برای فعال كردن مواد شیمیایی و شروع واكنش ها محسوب می شود. ایجاد تخلیه الكتریكی در گاز ذرات بسیار فعالی از جمله الكترون ها، یون ها، اتم ها، رادیكال ها و مولكول ها بر انگیخته به وجود می آیند كه به عنوان كاتالیست برای تولید محصولات عمل می كنند.

تبدیل غیر كاتالیستی متان به وسیله تخلیه الكتریكی از قبیل: هاله رادیو فركانسی (RF)، فركانس های پالسی بالا، مایكروویو (MW) و DBD به مرحله اجرا در آمده است.

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 08:34:00 ب.ظ ]