یكی از مهمترین فرآیندهای موجود در صنایع، فرآیند خشك كردن می باشد كه در بیشتر صنایع مانند صنایع غذایی، لبنی، دارویی، شیمیایی، پلیمر، كشاورزی، سرامیك و… مورد استفاده قرار می گیرد. در بین فرآیندهای مختلف خشك كردن، خشك كردن از طریق پاشش اهمیت خاصی داشته زیرا در این نوع خشك كن ها سطح انتقال حرارت و جرم به حداكثر خود رسیده و نرخ انتقال رطوبت از ماده به میزان بالایی می رسد.

در این تحقیق، ابتدا به بیان كلیاتی در مورد خشك كن ها پرداخته شده و پس از معرفی خشك كن پاششی و شناسایی اجزای آن و كاربرد هریك از این بخش ها، به كاربردها، مزایا و معایب آن نیز اشاره شده است. نظر به اینكه خشك كن پاششی به دلیل زمان اقامت كوتاه، برای خشك كردن مواد حساس به دما، گزینه بسیار مناسبی می باشد. كاربرد این دستگاه در خشك كردن فرآورده های بیولوژیك (به ویژه مواد دارویی و بیوشیمیایی ) روز به روز در حال گسترش است. از خشك كن پاششی در صنایع دارویی، برای خشك كردن بسیاری از آنتی بیوتیك ها، ویتامین ها، آنزیم ها، سرم ها و… استفاده می شود. همچنین این سیستم برای خشك كردن میكروارگانیسم ها، مخمرها و بسیاری از

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

مواد بیوشیمیایی كاربرد دارد.

در نهایت طراحی یك نمونه خشك كن پاششی برای خشك كردن فرآورده های بیولوژیك براساس نتایج بدست آمده در دانشگاه ویسكانسین به تفضیل توضیح داده شده است.

مقدمه

خشك كن پاششی دستگاهی ایده آل جهت تبدیل جریان پیوسته مایع به پودر، با مشخصه های استاندارد بالا، شامل دانه بندی، رطوبت كنترل شده، وزن مخصوص و شكل ذرات می باشد.

اساس فرآیند بر مبنای پاشیدن محلول و تبدیل آن به قطرات ریز توسط اتمایزر و تماس دادن آن با هوای داغ، درون محفظه، استوار است.

هر سیستم خشك كن پاششی شامل پمپ تغذیه خوراك، اتمایزر، كوره هوای گرم، توزیع كننده هوا، محفظه خشك كن، سیستم جداسازی پودر از هوای مرطوب و تخلیه هوای مرطوب می باشد.سیستم براساس خواص پودر و خوراك و همچنین محدودیتهای خواسته شده از جمله حداكثر دمای خروجی پودر جهت بسته بندی پیوسته، طراحی می شود.

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 08:22:00 ب.ظ ]