در این پروژه عملكرد یك كاتالیست جدید در كراكینگ پلیمر به منظور بازیافت شیمیایی ضایعات پلاستیكی و تبدیل آن به محصول مایع مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به محدودیت ها اثر دما و نسبت كاتالیست بر روی كراكینگ پلی اتیلن مورد مطالعه قرار گرفت تا بهتر ین شرایط جهت انجام این واكنش حاصل شود.همچنین با انجام یك سری آزمایش به ارائه پارامترهای سنتیكی واكنش پرداخته شده است كه در نهایت با بهره گرفتن از نتایج حاصل از آزمایشها به مدل كردن راكتور توسط نرم افزار Fluent،CFD پرداخته شده است. آزمایشات مربوط به محاسبه پارامترهای سنتیكی از طریق كاهش وزن انجام پذیرفته است،كه با بهره گرفتن از میزان كاهش وزن ماده اولیه ومدل سنتیكی توانی، درجه واكنش و ثابت معادله سرعت مصرف ماده اولیه وهمچنین با بهره گرفتن از قانون آرنیوس انرژی فعال سازی واكنش كاتالیزوری بدست آمده است. با توجه به نتایج بدست آمده از محاسبات مشاهده می شود كه درجه این واكنش برابر 0/85 است وهمچنین انرژی اكتیواسیون لازم 43% كمتر از میزان انرژی فعال سازی واكنشهای دیپلیمریزاسیون ،بدون استفاده از كاتالیست می باشد. همچنین در ادامه كار با بهره گرفتن از نرم افزار شبیه ساز سیالاتی، Fluent، به شبیه سازی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

واكنش در داخل راكتور پرداخته شده است، كه نتایج حاصل از این شبیه سازی نیز مبین صحت استفاده از فرضیات و مدلهای سنتیكی استفاده شده می باشد.

مقدمه

چنانچه میدانید ذخائر و اندوخته های نفت خام دنیا رو به اتمام می باشد. لذا نیاز تبدیل هیدروكربنهای سنگین به هیدروكربن های سبك و تبدیل آنها به محصولات مورد نیاز بازار در رفع نیاز به هیدروكربنهای سبك را افزایش میدهد.

مواد پلیمری (پلاستیكها) مصارف گوناگون و وسیعی دارند بگونه ای كه تولید این مواد طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به عنوان مثال در جها ن تولید سالانه مواد پلاستیكی تا سال 1998 حدود 48 میلیون تن بوده، در حالیكه مقدار آن امروزه به 200 میلیون تن در سال افزایش یافته است. در واقع سالیانه 4 درصد سرانه مصرف پلاستیكها افزایش می یابد (5/25 میلیون تن در سال 1996 و 9/39 میلیون تن در سال 2006) طبیعتاً این افزایش مصرف در مواد پلاستیكی باعث افزایش زباله ها در شهرها و صنایع می شود . به طور مثال در امریكا ضایعات پلاستیكی حدود 10 درصد وزنی زباله ها را به خود اختصاص میدهد اما این مقدار از نظر حجمی، حجم بالایی را اشغال می كند یا در تهران 6/78% زباله های شهری را پلاستیكها تشكیل می دهند كه روزانه بالغ بر 440 تن انواع زباله های پلاستیكی می باشد  بطوری كه پیش بینی میشود میزان ضایعات حاصل از مواد پلاستیكی 6/6 درصد در سال روبه رشد میباشد. تقریبا سالیانه 20% از زباله های جامدی كه دفع می شوند شامل ضایعات پلاستیكی می باشند. این آمارها نشان دهنده آنست كه بازیافت پلاستیكها هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ زیست محیطی نكته قابل اهمیتی میباشد.

اما متأسفانه به علت عدم وجود روش مناسب برای بازیافت این دسته زباله ها اغلب همراه با سایر زباله ها دفن می شوند.

در حال حاضر برای از بین بردن ضایعات پلیمری چندین روش و متد مختلف وجود دارد كه در زیر به آنها اشاره میشود.

1- دفن كردن ضایعات در زمین

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 08:21:00 ب.ظ ]