دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فقه اسلامی : بررسی فقهی و حقوقی مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی و آثار آن | ... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
استاد راهنما :دكتر محمدجواد باقیزادهاستاد مشاور :دكتر مهدی ذوالفقاریبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چكیده تعیین مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی به دلیل فقدان قدرت بر تسلیم آن از نظر فقهی و حقوقی باطل انگاشته میشود و از عوامل تداوم زندگی زناشویی به شمار نمیآید بلكه آثار نامطلوبی را درپی خواهد داشت. در این رساله سعی شده است تا با گردآوری اطلاعات به شیوهی كتابخانهای به بررسی كتب فقهی وحقوقی مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی و آثار آن پرداخته شود تا شاید در یك مجموعهی مدوّن اطلاعات سودمندی در اختیار طالبان این مباحث قرار دهد. به همین جهت با توجه به جایگاه مهریه به عنوان یك سنّت كهن در سیرهی قولی و عملی ائمه وتفاوت نگرش مردم درزمان حال به تبیین و روشنگری اقسام مهریه، صحت و بطلان آن، ماهیت فقهی و حقوقی آن، تفاوت مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی و احكام مربوط به هر یك، علل افزایش میزان مهریه و… پرداخته شده است. بنابراین در خصوص مهریه رجوع به اصل دین، یكی از منابع مهم تولید ارزش و تعریف رفتار بهنجار در جامعهی ماست. مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی از منظر دینی یك ناهنجاری شمرده میشوند. روایات متعددی بر سبك بودن مهریه تأكید میكنند و افزایش آن را منشأ خصومت میدانند. برخی از جامعهشناسان نیز در شناساندن رفتارهای بهنجار از رفتار نابهنجار فقط به تعاریف مرسوم در منابع غربی توجه میكنند و احیاناً در تحلیل و تبیین آنها دچار اشتباه میشوند. واژگان كلیدی: مهریه، مهریههای غیرمتعارف، مهریههای غیرعقلایی مقدمه زندگی مشترك كه با میثاق مقدس ازدواج آغاز میشود، یكی از با ارزشترین نعمتهایی است كه خداوند متعال جهت تكامل انسانها قرار داده است. بیتردید چنانچه امر ازدواج با شرایط منطقی، صحیح و منطبق با اصول موجود در شرع مقدّس اسلام انجام پذیرد، حاصلی جز نزدیكی به معبود یكتا و آرامش انسان نخواهد داشت. یكی از شرایط ازدواج كه لازم است پیش از وقع عقد زن و مرد بر سر ان به توافق رسند، مسألهی مهریه است. بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام، شایسته است با تعیین مهریهی متعادل، با توجه به اصول شرعی و در حدی كه افراط و تفریط نباشد، پایههای یك زندگی مشترك از ابتدا به گونهای صحیح بنا نهاده شود. «براساس آیهی 4 سورهی نساء «واتو انساء صدقاتهن نحله…» فلسفهی شرع مقدس برای مهریه یك نوع هدیه دادن است. سنت پیامبر در این زمینه در مورد حضرت زهرا(س) و زنان پیامبر مهر السنه بوده و زیاد نبودن مبلغ مهریه، به عنوان امری پسندیده تلقی میشده است. در اجتماع كنونی ما كه نوعاً ازدواجها دچار آسیب شده است، برخی خانوادهها برای فرار از تزلزل و جدایی، در موقع پیوند ازدواج مهریهی دختر را خیلی بالا گرفته و از این گذرگاه میكوشند تا پیوند ازدواج را استحكام ببخشند؛ غافل از این كه همین دوراندیشی راساً و مستقلاً عامل تزلزل و تضعیف خانواده میگردد. با توجه به این كه در حال حاضر در كشور ما بین 13 تا 14 میلیون جوان در آستانهی ازدواج قرار دارند و یكی از شرایط لازم امر ازدواج در شرع مقدس اسلام مسألهی مهریه است و نظر به این كه 78 درصد از جوانان، مهریهی سنگین را موجب گریز از ازدواج میدانند، تعیین میزان مهریه به نوع كه هم قابل پرداخت بوده، و هم جلوی هر گونه سوء استفادهی احتمالی را بگیرد، تبدیل به یكی از معضلات اجتماعی گردیده است. لذا مطالعهی وضعیت مهریه در ازدواج جوانان امروزی، آسیبشناسی آن به منظور برنامهریزی جهت تسهیل امر مقدس ازدواج و برطرف نمودن موانع آن ضروری میباشد. پرداختن قرآن كریم به موضوع مهریه در برخی از آیات(نساء آیهی 4 و 24) نشاندهندهی اهمیت آن در زندگی انسان است. در اسلام، مسألهی مهر و پرداخت آن تا آن درجه اهمیت دارد كه در سنت اسلامی زن نمیتواند از پذیرش مهریه، ولو به مقدار ناچیز، سرباز زند. «مهریه به آن درجه از اهمیت نیست كه عدم پرداخت آن موجب گسستن زندگی گردد، اما تعیین مهریه برای زن، نوعی عنایت و توجه به اوست. دین مبین اسلام نسبت به اصل مهریه نظر كاملاً روشنی ارایه میدهد و شرط صحت عقد نكاح را در تعیین میزان مهریه میداند، اما نسبت به مقدار آن كمینه و بیشینهای تعیین ننموده و به توصیههای اخلاقی با توافق طرفین بسنده نموده، اما شرایطی را در تعیین مهریه لحاظ كرده است. با وجود آن كه دین اسلام بر سبك بودن مهریه تأكید دارد، اما بررسی میزان مهریهها در سالهای اخیر افزایش میانگین مهریه را نشان میدهد. از آن جا كه پدیدهی افزایش مهریه در ایران نسبتاً جدید است ریشههای آن را باید در شرایط سالهای اخیر بررسی نمود. مطالعات نشان میدهد كه عوامل زیادی افزایش مهریه را تحت الشعاع خود قرار داده كه به طور خلاصه میتوان به موارد زیر اشاره نمود: نسیه بودن مهریه، وقوع تغییراتی در نظام باورها، نگرشها، رفتارها، انتظارات و ترجیحات اكثریت افراد جامعه و غلبهی نگرشهای مادی، تحركات اجتماعی و ایجاد فرصتهای جدید و استقلالطلبی نسبی برای زنان، مهار طلاق و كنترل نوجوییهای مردان با توجه به بالا رفتن آمار طلاق، افزایش ارتقای منزلت اجتماعی زنان، تشریفات ازدواج، چشمو همچشمیها، كمالیابی، شیوع ازدواجهای برون فامیلی، تضعیف اعتماد اجتماعی، ترویج بیبند و باری و غیره. افزایش مهریه با وجود آن كه طلاق را برای مرد مشكل میسازد پیامدهای منفی به دنبال دارد. افزایش سن ازدواج و عدم تأمین نیازهای روحی و جسمی جوانان، تغییر در نوع همسرگزینی، كاهش نرخ ازدواج، ایجاد خصومت و دشمنی، تحمل اجباری زندگیهای تصنعی، تحتالشعاع قرار گرفتن ارزشهای دین، افسردگی، عصبیت و بدبینی، رواج فحشاء، حیلهگیری و بداخلاقی، عدم وفای به عهد و از بین رفتن سرمایههای اجتماعی از جمله این پیامدهاست. فلسفهی مهریه در اسلام تبیین مطلوب بودن زن و طالب بودن مرد است. خداوند مهریه را تعیین فرمود تا مرد به وسیلهی مهریه صداقت خود را در ابراز علاقمندی نشان بدهد. با توجه به فلسفهی مهریه، تعیین مهریه متناسب در حفظ زندگی زناشویی نقشی مهم ایفا میكند، زیرا همان گونه كه مهریهی سنگین در اسلام ناپسند شمرده شده، مهریههای اندك و حتی قرار ندادن مهریه نیز نامعقول میباشد. چون مهریه نشان از احترام مرد و زن است و نبودن یا اندك بودن آن موجب میگردد كه زن خود را در مقابل زنان هم ردیف خود محقر و كوچك ببیند و آسیبهای روحی و روانی به وی وارد آید. این در حالی است كه در صورت زیاد بودن میزان مهریه مرد همیشه خود را مطیع و فرمانبردار زن خواهد دید و از ترس این كه زن بنا به دلایلی مهریهی خویش را مطالبه نماید، سعی میكند بنا به خواستهی زوجه عمل نماید.
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 03:05:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|