دانلود پایان نامه:بررسی جاذبههای گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین | ... | |
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب عنوان صفحه چکیده مقدمه فصل اول : طرح تحقیق 1-1 – بیان مسئله…………………………. 6 1-2-اهمیت وضرورت انجام تحقیق ……………… 7 1-3- اهداف تحقیق…………………………. 9 1-3-1- اهداف کلی ……………………………………………………………………………………………………9 1-3-2- اهداف اختصاصی …………………………………………………………………………………………..9 1-4 – سوالات تحقیق………………………… 9 1-4-1- سوال اصلی تحقیق …………………………………………………………………………………………9 1-4-2- سوال فرعی تحقیق ………………………………………………………………………………………….9 1-5- فرضیه های تحقیق……………………… 9 1-6- قلمرو تحقیق…………………………. 9 1-6-1- محدوده زمانی ………………………………………………………………………………………………..9 1-6-2 محدوده مکانی ………………………………………………………………………………………………..9 1-6-3- محدوده موضوعی …………………………………………………………………………………………10 1-7- روش تحقیق ………………………….. 10 1-8-پیشینه تحقیق ………………………… 10 1-9- نوع تحقیق…………………………… 12 1-10- ابزار گردآوری اطلاعات ……………….. 12 1-11 – روش تجزیه وتحلیل ………………….. 12 1-12- محدودیت های تحقیق…………………… 14 فصل دوم : مبانی نظری تحقیق 2-1- تعاریف ومفاهیم ……………………… ….17 2-1-1- روستا وروستایی …………………………………………………………………………………………………17 2-1-2- دهستان ……………………………………………………………………………………………………………..17 2-1-3- گردشگری …………………………………………………………………………………………………………18 2-2- انواع توریسم ………………………………………………………………………………………………. 20 2-1- توریسم تفریحی ………………………………………………………………………………………………………22 2-2-2- توریسم تجاری …………………………………………………………………………………………………….22 2-2-3- توریسم همایشی ………………………………………………………………………………………………….22 2-2-4- توریسم مذهبی ……………………………………………………………………………………………………22 2-2-5- توریسم درمانی ……………………………………………………………………………………………………22 2-2-6- توریسم الکترونیک ……………………………………………………………………………………………….32 2-2-7- اکوتوریسم …………………………………………………………………………………………………………..23 2-3- توریسم روستایی……………..…………………………………………..……24 2-4- ابعاد صنعت گردشگری …….…………………………………………….…………..….29 2-4-1- ابعاد اقتصادی ………………………………………………………………………………………………………..29 2-4-2- گردشگری واشتغال ……………………………………………………………………………………………….37 2-4-3- ابعاد فرهنگی واجتماعی گردشگری ……………………………………………………………………….39 2-4-4- بعد زیست محیطی گردشگری ……………………………………………………………………………….42 2-5- گردشگری وزیر ساخت ها…………………. ….48 2-5-1- الف – تضمین امنیت فراگیر ………………………………………………………………………………….48 2-5-2- ب – گسترش فعالیت های تبلیغاتی ……………………………………………………………………….48 2-5-3- ج- ایجاد زیرساخت هاوزیربناها …………………………………………………………………………….49 2-5-4-د- ایجادتسهیلات لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ………………………………………49 2-5-5-ه- گسترش مدارس ومراکزآموزش عالی جهانگردی وهتل داری و…………………………………50 2-5-6-و- گسترش فعالیت های بهداشتی وپیشگیری …………………………………………………………….50 2-5-7-ز- افزایش کمی وکیفی امکانات ترابری زمینی وهوایی و… …………………………………………50 2-5-8-ح- اصلاح وبهبود امورسازمانی وتشکیلاتی ……………………………………………………………….50 2-5-9-ط- تخصیص اعتبارات کافی و ملی استانی ……………………………………………………………….50 2-5-10-ی- ایجاد امکانات لازم برای خردسالان ………………………………………………………………….51 2-5-11-ک- گسترش امکانات TCI …………………………….. ……………………………………………….51 2-5-12-ل- توسعه جایگاه خاص در بازارها…………………………………………………………………………..52 2-5-13- م- فرصت های جدید شغلی ………………………………………………………………………………….53 2-5-14-ن- ایجاد در آمد ……………………………………………………………………………………………………53 2-5-15-س- آسان سازی مدیریت مقصد ………………………………………………………………………………53 2-5-16-ع- فراهم سازی امکان اتصال به سایر بخش ها ………………………………………………………….53 2-6- مدل تحلیلی SWOT و پیشنهاد راهبردهای خرد وکلان ………………………………………….53 فصل سوم : ویژگیهای جغرافیایی محدوده مورد مطالعه 3-1- تقسیمات کشوری ………………………. …..57 3-2- وجه تسمیه……………………………………………………………………………….…………………….63 3-3- پیشینه تاریخی الموت………………………………………………………………..…….……………….64 3-4- وضعیت طبیعی………………………………………………………………………………….…………….64 3-4-1- اقلیم وآب وهوا…………………….. ….64 3-4-2 – زمین شناسی دره الموت ……………… ….69 3-4-3-کوه ها وبلندی های الموت …………….. ….72 3-4-4- میراث تاریخی ……………………… ….73 3-4-5- غارهای طبیعی ……………………… ….75 3-4-6- آبهای الموت ………………………. . …75 3-4-6-1- آبهای سطحی………………………. ….77 3-4-6-2- آبهای زیرزمینی…………………… .…78 3-4-6-3- یخچال ویا معدن یخ ……………….. ….79 3-4-7- جانوران الموت …………………….. …79 3-4-8- گیاهان الموت ……………………… …….. .…79 3-4-8-1- جنگل ها، مراتع و پوشش گیاهی ……………………………………………………………………..80 3-5- وضعیت اجتماعی …………………………………………………………………………………………..82 3-5-1- جمعیت دهستانها (کل وتفکیک شده )……… …82 3-5-2- زبان ………………………………………………………………………………………………………………..95 3-5-3- صنایع دستی…………………………………………………………………………………………………………95 3-5-4- اطلاعات فرهنگی ………………………………………………………………………………………………..95 3-5-5- آداب ورسوم ومراسم اجتماعی ،مذهبی ……. 96 3-5-6- غذاهای محلی ونوعی ازآن …………….. 96 3-5-7- مسائل آموزشی………………………………………………………………………………………………96 3-6- وضعیت اقتصادی……………………………………………………………………………………….97 3-6-1- مسائل اقتصادی …………………….. 97 3-6-2- فعالیت ها یی روستایی ……………………………………………………………………………………97 3-6-3- کشاورزی و دامپروری ………………… 97 3-6-3-1- دامداری ومرغداری ………………… 97 3-6-3-2- نوع بهره برداری وتغییرات آن ………. 97 3-6-4- عوامل تولید ونقش آن در روستاها ……… 98 3-6-5- نحوه تهیه وکود وبذر ………………. 98 3-6-6- ماشین آلات کشاورزی و دفع آفات نباتی زراعی………………………………………………….98 3-7- ویژگی توریستی…………………………………………………………………………………………99 3-7-1- جاذبه های گردشگری …………………. 99 3-7-1-1-قلعه حسن صباح …………………………………………………………………………………………..99 3-7-1-2- قلعه لمبسر …………………………………………………………………………………………………99 3-7-1-3- چنار خونبار الموت …………………………………………………………………………………….100 3-7-1-4- دره نینه رود ………………………………………………………………………………………………100 3-7-1-5- آبشار پیچه بن …………………………………………………………………………………………..101 3-7-1-6- دریاچه اوان ………………………………………………………………………………………………102 3-7-1-7- شاهرود …………………………………………………………………………………………………..102 3-7-1-8- قلعه شیر کوه …………………………………………………………………………………………….103 3-7-1-9- آرامگاه سنگی حسن آباد وشاهکوه ……………………………………………………………….103 فصل چهارم : تجزیه وتحلیل یافته های تحقیق 4-1- مشخصه های کلی پاسخگویان ……………… 107 4-1-1- گردشگران ………………………… 107 4-1-2- مردم بومی ………………………… 108 4-2- نتایج توصیفی – تحلیلی ……………….. 108 4-3- روش شناسی ارائه راهبردهای توسعه گردشگری .. 128 4-3-1- مرحله اول، ورود اطلاعات …………….. .129 4-3-1-1- ماتریس ارزیابی عوامل محیط بیرونی (EFE) .129 4-3-1-2- ماتریس ارزیابی عوامل محیط درونی (IFE)…………………………………………………….133 4-3-2- مرحله دوم ، مرحله تطبیق………………………………………………………………………………….138 4-3-2-1- تشکیل ماتریس نقاط ضعف ،نقاط قوت ، تهدیدهاوفرصت ها(تدوین راهبردها)……138 4-3-2-2- تشکیل ماتریس داخلی وخارجی(IF)(مشخص نمودن راهبردهای با امنیت تر)…….142 4-3-3- مرحله سوم ، مرحله تصمیم گیری ( اولویت بندی راهبردهای قابل قبول ) ……………..143 فصل پنجم :ارزیابی نهایی فرضیه ها – نتیجه گیری وارائه پیشنهادات 5-1- فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………… 152 5-2- فرضیه دوم ………………………………………………………………………………………………………..154 5-3- نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………156 5-4-پیشنهاد………………………………………………………………………………………………………………159 5-5- پیشنهاداتی برای محققان آینده………………………………………………………………………………159 پیوست ها و ضمائم (پرسش نامه خانوار روستایی و پرسش نامه مخصوص مسئولین روستایی ) فهرست منابع چکیده انگلیسی فهرست جداول عنوان صفحه 2-1- منافع اقتصادی گسترش صنعت گردشگری سال 1383 ……………………………………………………… ……….31 2-2- هزینه های اقتصادی گسترش گردشگری 1383…… ……….32 2-3- آثارمثبت فرهنگی واجتماعی گردشگری 1386….. ……….41 2-4- ماتریس تجزیه و تحلیل SWOT…………………………………………………………………………………..54 2-5- مدل بهبود یافته ماتریس تجزیه وتحلیل SWOT ……………………………………………………………55 3-1- خلاصه آمار سالانه ایستگاه معلم کلایه ……………………………………………………………68 3-2-تعداد آبادی های الموت به تفکیک وضع طبیعی آبادی……………………………………………………..82 3-3- جمعیت دهستان های رودبار الموت……………………………………………………………………………..82 3-4- روستا ها به همراه جمعیت وخانوار ساکن در الموت غربی 1390………………………………………………. ……..83 3-4-1- روستاهای دهستان رودبار شهرستان به همراه جمعیت 1390……………………………………….. ……..90 3-4-2- روستاهای دهستان دستجرد به همراه جمعیت 1390 ……..91 3-4-3 -روستاهای دهستان رودبار محمد زمانی به همراه جمعیت 1390……………………………………….. …….92 4-1- خصوصیات ومشخصات کلی گردشگران ………… …….107 4-2- خصوصیات ومشخصات کلی ساکنان بومی ………………………………………………………………..108 4-3- سنجش پایایی پرسشنامه هابا استفاده از ازمون الفاکرونباخ……………………………………….. ….109 4-4- سنجش روایی پرسشنامه ها با استفاده ازازمون KMOوبارتلت……………………………………….. …..109 4-5- جاذبه های طبیعی ونتایج ازمون test-T…… ….110 4-6- جاذبه های تاریخی ،اجتماعی –فرهنگی ونتایج ازمون test-T……………………………………..112 4-7- جاذبه های اقتصادی ونتایج ازمون test- T……………………………………………………………….114 4-8- اولویت بندی امتیاز گویه ها ازنظر گردشگران …………………………………………………………..118 4-9- همبستگی بین ابعاد جاذبه های گردشگری ازدیدپاسخ دهندگان ………………………………….119 4-10- میزان تاثیر گردشگری بر اشتغال زایی روستایی ……………………………………………………………121 4-11- میزان تاثیر گردشگری بر درامد زایی روستاییان ……………………………………………………………121 4-12- میزان تاثیر گردشگری بر کاهش مهاجرت روستاییان …………………………………………………….122 4-13- میزان تاثیر گردشگری بر افزایش قیمت زمین و املاک ………………………………………………….123 4-14- میزان تاثیر گردشگری بر بهبود شبکه حمل ونقل …………………………………………………………123 4-15- میزان تاثیر گردشگری بر افزایش اطلاعات ودانش عمومی …………………………………………….124 4-16- میزان تاثیر گردشگری بر افزایش ناهنجاری های اجتماعی ……………………………………………..125 4-17- میزان تاثیر گردشگری بر افرایش ناهنجاری های اجتماعی (استاندارهای زندگی)………………125 4-18 – گردشگری وارتباط ان با محیط زیست در منطقه مورد مطالعه ………………………………………..126 4-19- گردشگری وارتباط ان با تمایل به افزایش ساخت وساز …………………………………………………127 4-20 –گردشگری ونقش ان در اتقای امنیت ………………………………………………………………………….128 4-21- عوامل خارجی تاثیر گذار بربخش گردشگری دهستان رودبارالموت غربی………………………..130 4-22- ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی در هرسه نوع جامعه ومیانگین ان ها ………………………………132 4-23- اولویت بندی عوامل بیرونی بر اساس امتیازنهایی ………………………………………………………..133 4-24- عوامل درونی تاثیرگذاربربخش گردشگری دهستان رودبار الموت غربی………………………….135 4-25- ماتریس ارزیابی عوامل درونی در سه نوع جامعه ومیانگین انها ……………………………………..137 4-26- اولویت بندی عوامل درونی بر اساس امتیاز نهایی ………………………………………………………138 4-27- راهبردهای توسعه گردشگری دهستان رودبار الموت غربی …………………………………………..141 4-28- ماتریس ارزیابی برنامه ریزی راهبردی کمی توسعه گردشگری منطقه ……………………………146 4-29- ماتریس IFE……………………………………………………………………………………………………… 4-30- ماتریس EFE…………………………………………………………………………………………………….. 5-1- جایگاه ونقش جاذبه های گردشگری در ایجا د تمایل به سفر ……………………………………….153 5-2- رابطه بین متغیر های گردشگری وتوسعه روستایی ……………………………………………………….154 5-3- نتایج ازمون test- T و رابطه گردشگری وتوسعه روستایی ……………………………………………155 فهرست نمودارها عنوان صفحه 2-1 – توریسم روستایی محرکی برای توسعه سایربخش های اقتصادی 1381 28 2-2- درجه تاثیرگذاری گردشگری براقتصاد ملی 1383. 34 2-3- ابعادروابط فرهنگی واجتماعی مواجه شوندگان 1386 40 2-4- صنعت گردشگری ومحیط زیست 1385…………. 47 3-1- آمبروترمیک ایستگاه هواشناسی معلم کلایه در بلند مدت 1391 66 4-1- فرایند ومراحل راهبردسازی توسعه گردشگری منطقه………………………………………………106 4-2- میزان تاثیر جاذبه های طبیعی در استفاده از گردشگری ………………………………………….111 4-3- میزان تاثیر جاذبه های تاریخی، اجتماعی – فرهنگی در استفاه از گردشگری…………….113 4-4- میزان تاثیر جاذبه های اقتصادی در استفاده از گردشگری ………………………………………115 4-5- میزان تاثیر جاذبه های تسهیلاتی ـ خدماتی در استفاده ازگردشگری …………………………117 4-6- میزان تاثیرجاذبه های تسهیلاتی ـ خدماتی در استفاده از گردشگری ………………………….120 4-7- شکل امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل درونی وبیرونی ………………………………………143 فهرست عكسها عنوان صفحه 3-1- دریاچه زیبای اوان …………………… .76 3-2- از گیاهان وحشی منطقه ………………… .81 3-3- از بقایای قلعه لمبسر………………… .100 3-4- درخت چنار خونبار روستای زرآباد ……….. .101 3-5- نمایی ازآبشار پیچ بن ………………… 102 فهرست نقشه ها عنوان صفحه 3-1- نقشه ایران 1391 ……………………………………………………………………………………………..58 3-2- موقعیت روستایی روستاهای استان قزوین ……………………………………………………………59 3-3- دهستان درنقاط روستایی استان قزوین 1391 ………………………………………………………..60 3-4- موقعیت روستاها ……………………………………………………………………………………………….61 3-5- استان قزوین و شهرستانها 1391…………………………………………………………………………..62 3-6- زمین شناسی منطقه الموت 1391………………………………………………………………………..72 چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و….. نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمیكرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهرهمندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزونتر و به ویژه از هنگامی كه بهرهمندی از مرخصی با حقوق، نخست در جوامع پیشرفته و سپس در كشورهای در حال رشد، همچون حقی از حقوق انسانی به رسمیت شناخته شد و گردشگری به صورت یكی از مهمترین فعالیتهای انسان معاصر درآمد. این مهم در عرصهی میهن اسلامی نیز پدیدار شد و روز به روز گستردهتر گردید. لیکن آن طورکه بایدو شاید به شکوفایی لازم نرسیده بلکه راه دور و درازی را باید بپیماید تا به عنوان صنعت گردشگری خود را آشکار ودر راستای امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وحتی سیاسی همپای کشورهای توسعه یافته گامهای استواری را بردارد. در این زمینه وضعیت گردشگری «دهستانهای رودبار الموت غربی» وتاثیر آن در توریسم استان با بهره از مدل های spssو sowt بهرهگیری از آمارهای بدست آمده از طریق پرسشنامه و بررسی نقاط قوت وضعف وتهدیدها و فرصتها برنامهریزی لازم در این مورد صورت گرفت تا نتیجه آن به سایر نواحی و دهستانهای و روستاهای میهن اسلامی تعمیم داده شود تا کشور در عرصه گردشگری به جایگاه اصلی و واقعی خود برسد. واژگان کلیدی: توریسم – توسعه سیاسی – روستا. گردشگری[1] یکی از عرصههای نو و زمینههای جدید مورد مطالعه در علوم انسانی است و امروزه از جهات مختلفی مورد توجه کشورها قرار گرفته است. نگرشهای لازم گردشگری از یکسو بهعلت اهمیت اقتصادی آن بوده و از سوی دیگر به دلیل اثرات فرهنگی و اجتماعی آن است. طی دهههای گذشته گردشگری یکی از بالندهترین بخشها در جهان بوده است و رشد آن در سالهای آتی نیز ادامه خواهد داشت. صنعت گردشگری جهان تقریباً صد میلیون شغل در جهان ایجاد کرده است که عمدتاً شامل كسب و كارهای کوچک یا متوسط هستند. سرعت اشتغالزایی در بخش گردشگری 5/1 برابر بالاتر از سایر بخشهاست(ابراهیمی،1383: 24). از سال 1980، هر ساله رشدی در درآمدها و فعالیتهای گردشگری مشاهده شده است. سازمان جهانی گردشگری[2] از یک اقتصاد قدرتمند جهانی برخوردار بوده و با 4/7 درصد افزایش در رشد صنعت در سال 2000، دوران طلایی خود را داشته است. آمارهای ارائهشده از سوی سازمان جهانی جهانگردی، نشاندهنده رشد فزایندهای بوده و حجم اقتصادی آن از ۲/۱ میلیارد دلار آمریکا به بیش از ۶۲۲ میلیارد دلار در سال 2005 افزایش یافته است. همچنین گردشگری در سال ۲۰۰۷ توانسته است ۱۰/۳ درصد از تولید ناخالص ملی جهان را به خود اختصاص دهد. در همان سال وضعیت ایجاد اشتغال در این صنعت با حدود ۲۳۴ میلیون شغل، به بیش از ۲/۸ درصد از کل شاغلان بهکار در سطح جهان ارتقا یافته است. اهمیت اقتصادی صنعت گردشگری و سفر همچنان با افزایش وسیع تعداد مسافران از ۲۵ میلیون نفر در فاصله سالهای ۱۹۵۰ به ۷۸۳ میلیون در سال ۲۰۰۶ با میانگین رشد سالانه آن بالغ بر ۶/۵ درصد افزایش یافته است. در سال 2010 میلادی در جهان 1241 میلیارد دلار سرمایهگذاری در بخش توریسم انجام شد که این رقم معادل02/9 درصد از کل سرمایهگذاری جهان است. این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۲ هزار و ۷۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید که 04/9 درصد از کل سرمایهگذاری در جهان را تشکیل خواهد داد. همچنین طبق پیشبینیهای این سازمان در سال ۲۰۲۰ میلادی تولید ناخالص داخلی جهان از صنعت گردشگری به مبلغی معادل ۱۱ هزار و ۱۵۱ میلیارد دلار میرسد که نسبت به سال ۲۰۱۰ رشد 5 درصدی دارد. همچنین براساس آخرین آمار این سازمان درحال حاضر از هر3/12 شغل در سراسر دنیا یک شغل مربوط به صنعت گردشگری است. در سال 2011، صنعت گردشگری بیش از 8 درصد از کل مشاغل جهان را به خود اختصاص داده است. بنا برآخرین گزارش های شورای جهانی سفر و گردشگری که آمار و وضعیت گردشگری کشورها را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی پیشبینی کرده است، ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی رشد9/3 درصدی در صنعت گردشگری داشته ولی گردشگری ایران تا سال ۲۰۲۰ با رکود مواجه شده و این عدد به8/3 درصد کاهش مییابد(پایگاه خبری تازهها، 1390: آنلاین) گردشگری فعالیتی است که دارای تفاوتهای اساسی با سایر فعالیتهای اقتصادی است. این فعالیت حتی با بخش خدمات نیز دارای مرزهای مشخصی است؛ زیرا گردشگری معمولا بدون بررسی بازار خریداری میشود و شامل محدودهای از کالاها و خدمات مانند حمل و نقل، تسهیلات و منابع طبیعی است که به توالی مصرف میشوند. منابع طبیعی محور بخش مهمیاز کل نهادههای مورد نیاز بخش گردشگری هستند که عموما قابل قیمتگذاری نمیباشد. پدیده شهرگریزی از دلایل مهم شکلگیری گردشگری بهویژه گردشگری روستایی است. تکامل و تراکم شهرها، تنگناها و محدودیتهای خاصی را برای برای ساکنانش بهوجود آورده و ادامه چنین روندی باعث میگردد که انسانها به دنبال گریزگاهی باشند که خود را از انقیاد دست و پاگیر زندگی شهری رها سازند و زمانی را به تفریح و تفرج و ترمیم قوای تحلیل رفته اختصاص دهند. ساکنان شهرها به دلایل متعدد به گذران اوقات فراغت در مناطق ساکت و آرام بخش روستایی وادار میکنند. به دنبال این مسائل، دگرگونیهای عظیمی در نظامهای اجتماعی و اقتصادی و زیستمحیطی و شغلی در سطح ملی ایجاد گردید؛ و به همین خاطر به دنبال آشکار شدن بازتابهای منفی زندگی شهری، برنامهریزی در زمینه گردشگری بهویژه گردشگری در طبیعت و گردشگری روستایی برای شهرنشین ها و شهرگریزان از اولویت ویژهای برخوردار شد(اردستانی،1387: 218). گردشگری روستایی از جمله مقولههایی است که تعریف آن، چندان آسان نیست و توافقی درباره آن وجود ندارد. این مسئله چند دلیل دارد. ابتدا این که، تعریف نواحی روستایی که گردشگری روستایی در آن انجام میشود، با دشواری همراه است. چرا که معیارهای مورد استفاده توسط کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند، دوم این که انواع گوناگون گردشگری در نواحی روستایی صورت میگیرد که اساساَ روستایی نیست، زیرا میتواند ماهیت شهری داشته و تنها در نواحی روستایی واقع شده باشند، سوم اشکال مختلف گردشگری روستایی در مناطق مختلف توسعهیافته مشهود است و از این رو یافتن مشخصات مشترک در همه کشورها دشوار است، چهارم این که نواحی روستایی در روند پیچیدهای از تغییرات در رابطه با تأثیر بازارهای جهانی قرار دارند که ارتباطات و شرایط بازار، جهتگیری محصولات سنتی را تغییر داده است. در همین زمینه، برخی از نواحی روستایی که کاهش جمعیت را تجربه می کنند، با جریان ورود جمعیت برای استراحت، یا توسعه کسب و کارهای غیرسنتی جدید مواجهاند. بهدلیل حومهنشینی فصلی و مسافرتهای روزانه طولانی و توسعه خانههای دوم، تمایز بین نواحی روستایی و شهری کمرنگ شده است. با این حال گردشگری روستایی میتواند بهطور ساده به عنوان مسافرت به نواحی روستایی تعریف شود، اما محققان براین عقیدهاند که موضوع بسیار پیچیدهتر از این است. اما بهطور کلی گردشگری روستایی از دوجنبه اهمیت دارد، یکی بهعنوان یک فعالیت گسترده جهانی و دیگری از نظر تأکید بر آن در سیاستهای توسعه منطقهای و محلی. از همین رو منطقی است که بپذیریم تعریف قابل قبول و عام از گردشگری روستایی وجود ندارد. علاوه براین باید پذیرفت که ویژگیهای متمایزی از قبیل فعالیتها و موقعیتهای ویژه، گردشگری روستای را از سایر بخشها یا انواع گردشگری جدا میکند.
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 09:35:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|