(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب عنوان صفحه چکیده مقدمه فصل اول : طرح تحقیق 1-1 – بیان مسئله…………………………. 6 1-2-اهمیت وضرورت انجام تحقیق ……………… 7 1-3- اهداف تحقیق…………………………. 9 1-3-1- اهداف کلی ……………………………………………………………………………………………………9 1-3-2- اهداف اختصاصی …………………………………………………………………………………………..9 1-4 – سوالات تحقیق………………………… 9 1-4-1- سوال اصلی تحقیق …………………………………………………………………………………………9 1-4-2- سوال فرعی تحقیق ………………………………………………………………………………………….9 1-5- فرضیه های تحقیق……………………… 9 1-6- قلمرو تحقیق…………………………. 9 1-6-1- محدوده زمانی ………………………………………………………………………………………………..9 1-6-2 محدوده مکانی ………………………………………………………………………………………………..9 1-6-3- محدوده موضوعی …………………………………………………………………………………………10 1-7- روش تحقیق ………………………….. 10 1-8-پیشینه تحقیق ………………………… 10 1-9- نوع تحقیق…………………………… 12 1-10- ابزار گردآوری اطلاعات ……………….. 12 1-11 – روش تجزیه وتحلیل ………………….. 12 1-12- محدودیت های تحقیق…………………… 14 فصل دوم : مبانی نظری تحقیق 2-1- تعاریف ومفاهیم ……………………… ….17 2-1-1- روستا وروستایی …………………………………………………………………………………………………17 2-1-2- دهستان ……………………………………………………………………………………………………………..17 2-1-3- گردشگری …………………………………………………………………………………………………………18 2-2- انواع توریسم ………………………………………………………………………………………………. 20 2-1- توریسم تفریحی ………………………………………………………………………………………………………22 2-2-2- توریسم تجاری …………………………………………………………………………………………………….22 2-2-3- توریسم همایشی ………………………………………………………………………………………………….22 2-2-4- توریسم مذهبی ……………………………………………………………………………………………………22 2-2-5- توریسم درمانی ……………………………………………………………………………………………………22 2-2-6- توریسم الکترونیک ……………………………………………………………………………………………….32 2-2-7- اکوتوریسم …………………………………………………………………………………………………………..23 2-3- توریسم روستایی……………..…………………………………………..……24 2-4- ابعاد صنعت گردشگری …….…………………………………………….…………..….29 2-4-1- ابعاد اقتصادی ………………………………………………………………………………………………………..29 2-4-2- گردشگری واشتغال ……………………………………………………………………………………………….37 2-4-3- ابعاد فرهنگی واجتماعی گردشگری ……………………………………………………………………….39 2-4-4- بعد زیست محیطی گردشگری ……………………………………………………………………………….42 2-5- گردشگری وزیر ساخت ها…………………. ….48 2-5-1- الف – تضمین امنیت فراگیر ………………………………………………………………………………….48 2-5-2- ب – گسترش فعالیت های تبلیغاتی ……………………………………………………………………….48 2-5-3- ج- ایجاد زیرساخت هاوزیربناها …………………………………………………………………………….49 2-5-4-د- ایجادتسهیلات لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ………………………………………49 2-5-5-ه- گسترش مدارس ومراکزآموزش عالی جهانگردی وهتل داری و…………………………………50 2-5-6-و- گسترش فعالیت های بهداشتی وپیشگیری …………………………………………………………….50 2-5-7-ز- افزایش کمی وکیفی امکانات ترابری زمینی وهوایی و… …………………………………………50 2-5-8-ح- اصلاح وبهبود امورسازمانی وتشکیلاتی ……………………………………………………………….50 2-5-9-ط- تخصیص اعتبارات کافی و ملی استانی ……………………………………………………………….50 2-5-10-ی- ایجاد امکانات لازم برای خردسالان ………………………………………………………………….51 2-5-11-ک- گسترش امکانات TCI …………………………….. ……………………………………………….51 2-5-12-ل- توسعه جایگاه خاص در بازارها…………………………………………………………………………..52 2-5-13- م- فرصت های جدید شغلی ………………………………………………………………………………….53 2-5-14-ن- ایجاد در آمد ……………………………………………………………………………………………………53 2-5-15-س- آسان سازی مدیریت مقصد ………………………………………………………………………………53 2-5-16-ع- فراهم سازی امکان اتصال به سایر بخش ها ………………………………………………………….53 2-6- مدل تحلیلی SWOT و پیشنهاد راهبردهای خرد وکلان ………………………………………….53 فصل سوم : ویژگیهای جغرافیایی محدوده مورد مطالعه 3-1- تقسیمات کشوری ………………………. …..57 3-2- وجه تسمیه……………………………………………………………………………….…………………….63 3-3- پیشینه تاریخی الموت………………………………………………………………..…….……………….64 3-4- وضعیت طبیعی………………………………………………………………………………….…………….64 3-4-1- اقلیم وآب وهوا…………………….. ….64 3-4-2 – زمین شناسی دره الموت ……………… ….69 3-4-3-کوه ها وبلندی های الموت …………….. ….72 3-4-4- میراث تاریخی ……………………… ….73 3-4-5- غارهای طبیعی ……………………… ….75 3-4-6- آبهای الموت ………………………. . …75 3-4-6-1- آبهای سطحی………………………. ….77 3-4-6-2- آبهای زیرزمینی…………………… .…78 3-4-6-3- یخچال ویا معدن یخ ……………….. ….79 3-4-7- جانوران الموت …………………….. …79 3-4-8- گیاهان الموت ……………………… …….. .…79 3-4-8-1- جنگل ها، مراتع و پوشش گیاهی ……………………………………………………………………..80 3-5- وضعیت اجتماعی …………………………………………………………………………………………..82 3-5-1- جمعیت دهستانها (کل وتفکیک شده )……… …82 3-5-2- زبان ………………………………………………………………………………………………………………..95 3-5-3- صنایع دستی…………………………………………………………………………………………………………95 3-5-4- اطلاعات فرهنگی ………………………………………………………………………………………………..95 3-5-5- آداب ورسوم ومراسم اجتماعی ،مذهبی ……. 96 3-5-6- غذاهای محلی ونوعی ازآن …………….. 96 3-5-7- مسائل آموزشی………………………………………………………………………………………………96 3-6- وضعیت اقتصادی……………………………………………………………………………………….97 3-6-1- مسائل اقتصادی …………………….. 97 3-6-2- فعالیت ها یی روستایی ……………………………………………………………………………………97 3-6-3- کشاورزی و دامپروری ………………… 97 3-6-3-1- دامداری ومرغداری ………………… 97 3-6-3-2- نوع بهره برداری وتغییرات آن ………. 97 3-6-4- عوامل تولید ونقش آن در روستاها ……… 98 3-6-5- نحوه تهیه وکود وبذر ………………. 98 3-6-6- ماشین آلات کشاورزی و دفع آفات نباتی زراعی………………………………………………….98 3-7- ویژگی توریستی…………………………………………………………………………………………99 3-7-1- جاذبه های گردشگری …………………. 99 3-7-1-1-قلعه حسن صباح …………………………………………………………………………………………..99 3-7-1-2- قلعه لمبسر …………………………………………………………………………………………………99 3-7-1-3- چنار خونبار الموت …………………………………………………………………………………….100 3-7-1-4- دره نینه رود ………………………………………………………………………………………………100 3-7-1-5- آبشار پیچه بن …………………………………………………………………………………………..101 3-7-1-6- دریاچه اوان ………………………………………………………………………………………………102 3-7-1-7- شاهرود …………………………………………………………………………………………………..102 3-7-1-8- قلعه شیر کوه …………………………………………………………………………………………….103 3-7-1-9- آرامگاه سنگی حسن آباد وشاهکوه ……………………………………………………………….103 فصل چهارم : تجزیه وتحلیل یافته های تحقیق 4-1- مشخصه های کلی پاسخگویان ……………… 107 4-1-1- گردشگران ………………………… 107 4-1-2- مردم بومی ………………………… 108 4-2- نتایج توصیفی – تحلیلی ……………….. 108 4-3- روش شناسی ارائه راهبردهای توسعه گردشگری .. 128 4-3-1- مرحله اول، ورود اطلاعات …………….. .129 4-3-1-1- ماتریس ارزیابی عوامل محیط بیرونی (EFE) .129 4-3-1-2- ماتریس ارزیابی عوامل محیط درونی (IFE)…………………………………………………….133 4-3-2- مرحله دوم ، مرحله تطبیق………………………………………………………………………………….138 4-3-2-1- تشکیل ماتریس نقاط ضعف ،نقاط قوت ، تهدیدهاوفرصت ها(تدوین راهبردها)……138 4-3-2-2- تشکیل ماتریس داخلی وخارجی(IF)(مشخص نمودن راهبردهای با امنیت تر)…….142 4-3-3- مرحله سوم ، مرحله تصمیم گیری ( اولویت بندی راهبردهای قابل قبول ) ……………..143 فصل پنجم :ارزیابی نهایی فرضیه ها – نتیجه گیری وارائه پیشنهادات 5-1- فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………… 152 5-2- فرضیه دوم ………………………………………………………………………………………………………..154 5-3- نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………156 5-4-پیشنهاد………………………………………………………………………………………………………………159 5-5- پیشنهاداتی برای محققان آینده………………………………………………………………………………159 پیوست ها و ضمائم (پرسش نامه خانوار روستایی و پرسش نامه مخصوص مسئولین روستایی ) فهرست منابع چکیده انگلیسی فهرست جداول عنوان صفحه 2-1- منافع اقتصادی گسترش صنعت گردشگری سال 1383 ……………………………………………………… ……….31 2-2- هزینه های اقتصادی گسترش گردشگری 1383…… ……….32 2-3- آثارمثبت فرهنگی واجتماعی گردشگری 1386….. ……….41 2-4- ماتریس تجزیه و تحلیل SWOT…………………………………………………………………………………..54 2-5- مدل بهبود یافته ماتریس تجزیه وتحلیل SWOT ……………………………………………………………55 3-1- خلاصه آمار سالانه ایستگاه معلم کلایه ……………………………………………………………68 3-2-تعداد آبادی های الموت به تفکیک وضع طبیعی آبادی……………………………………………………..82 3-3- جمعیت دهستان های رودبار الموت……………………………………………………………………………..82 3-4- روستا ها به همراه جمعیت وخانوار ساکن در الموت غربی 1390………………………………………………. ……..83 3-4-1- روستاهای دهستان رودبار شهرستان به همراه جمعیت 1390……………………………………….. ……..90 3-4-2- روستاهای دهستان دستجرد به همراه جمعیت 1390 ……..91 3-4-3 -روستاهای دهستان رودبار محمد زمانی به همراه جمعیت 1390……………………………………….. …….92 4-1- خصوصیات ومشخصات کلی گردشگران ………… …….107 4-2- خصوصیات ومشخصات کلی ساکنان بومی ………………………………………………………………..108 4-3- سنجش پایایی پرسشنامه هابا استفاده از ازمون الفاکرونباخ……………………………………….. ….109 4-4- سنجش روایی پرسشنامه ها با استفاده ازازمون KMOوبارتلت……………………………………….. …..109 4-5- جاذبه های طبیعی ونتایج ازمون test-T…… ….110 4-6- جاذبه های تاریخی ،اجتماعی –فرهنگی ونتایج ازمون test-T……………………………………..112 4-7- جاذبه های اقتصادی ونتایج ازمون test- T……………………………………………………………….114 4-8- اولویت بندی امتیاز گویه ها ازنظر گردشگران …………………………………………………………..118 4-9- همبستگی بین ابعاد جاذبه های گردشگری ازدیدپاسخ دهندگان ………………………………….119 4-10- میزان تاثیر گردشگری بر اشتغال زایی روستایی ……………………………………………………………121 4-11- میزان تاثیر گردشگری بر درامد زایی روستاییان ……………………………………………………………121 4-12- میزان تاثیر گردشگری بر کاهش مهاجرت روستاییان …………………………………………………….122 4-13- میزان تاثیر گردشگری بر افزایش قیمت زمین و املاک ………………………………………………….123 4-14- میزان تاثیر گردشگری بر بهبود شبکه حمل ونقل …………………………………………………………123 4-15- میزان تاثیر گردشگری بر افزایش اطلاعات ودانش عمومی …………………………………………….124 4-16- میزان تاثیر گردشگری بر افزایش ناهنجاری های اجتماعی ……………………………………………..125 4-17- میزان تاثیر گردشگری بر افرایش ناهنجاری های اجتماعی (استاندارهای زندگی)………………125 4-18 – گردشگری وارتباط ان با محیط زیست در منطقه مورد مطالعه ………………………………………..126 4-19- گردشگری وارتباط ان با تمایل به افزایش ساخت وساز …………………………………………………127 4-20 –گردشگری ونقش ان در اتقای امنیت ………………………………………………………………………….128 4-21- عوامل خارجی تاثیر گذار بربخش گردشگری دهستان رودبارالموت غربی………………………..130 4-22- ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی در هرسه نوع جامعه ومیانگین ان ها ………………………………132 4-23- اولویت بندی عوامل بیرونی بر اساس امتیازنهایی ………………………………………………………..133 4-24- عوامل درونی تاثیرگذاربربخش گردشگری دهستان رودبار الموت غربی………………………….135 4-25- ماتریس ارزیابی عوامل درونی در سه نوع جامعه ومیانگین انها ……………………………………..137 4-26- اولویت بندی عوامل درونی بر اساس امتیاز نهایی ………………………………………………………138 4-27- راهبردهای توسعه گردشگری دهستان رودبار الموت غربی …………………………………………..141 4-28- ماتریس ارزیابی برنامه ریزی راهبردی کمی توسعه گردشگری منطقه ……………………………146 4-29- ماتریس IFE……………………………………………………………………………………………………… 4-30- ماتریس EFE…………………………………………………………………………………………………….. 5-1- جایگاه ونقش جاذبه های گردشگری در ایجا د تمایل به سفر ……………………………………….153 5-2- رابطه بین متغیر های گردشگری وتوسعه روستایی ……………………………………………………….154 5-3- نتایج ازمون test- T و رابطه گردشگری وتوسعه روستایی ……………………………………………155 فهرست نمودارها عنوان صفحه 2-1 – توریسم روستایی محرکی برای توسعه سایربخش های اقتصادی 1381 28 2-2- درجه تاثیرگذاری گردشگری براقتصاد ملی 1383. 34 2-3- ابعادروابط فرهنگی واجتماعی مواجه شوندگان 1386 40 2-4- صنعت گردشگری ومحیط زیست 1385…………. 47 3-1- آمبروترمیک ایستگاه هواشناسی معلم کلایه در بلند مدت 1391 66 4-1- فرایند ومراحل راهبردسازی توسعه گردشگری منطقه………………………………………………106 4-2- میزان تاثیر جاذبه های طبیعی در استفاده از گردشگری ………………………………………….111 4-3- میزان تاثیر جاذبه های تاریخی، اجتماعی – فرهنگی در استفاه از گردشگری…………….113 4-4- میزان تاثیر جاذبه های اقتصادی در استفاده از گردشگری ………………………………………115 4-5- میزان تاثیر جاذبه های تسهیلاتی ـ خدماتی در استفاده ازگردشگری …………………………117 4-6- میزان تاثیرجاذبه های تسهیلاتی ـ خدماتی در استفاده از گردشگری ………………………….120 4-7- شکل امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل درونی وبیرونی ………………………………………143 فهرست عكس­ها عنوان صفحه 3-1- دریاچه زیبای اوان …………………… .76 3-2- از گیاهان وحشی منطقه ………………… .81 3-3- از بقایای قلعه لمبسر………………… .100 3-4- درخت چنار خونبار روستای زرآباد ……….. .101 3-5- نمایی ازآبشار پیچ بن ………………… 102 فهرست نقشه ها عنوان صفحه 3-1- نقشه ایران 1391 ……………………………………………………………………………………………..58 3-2- موقعیت روستایی روستاهای استان قزوین ……………………………………………………………59 3-3- دهستان درنقاط روستایی استان قزوین 1391 ………………………………………………………..60 3-4- موقعیت روستاها ……………………………………………………………………………………………….61 3-5- استان قزوین و شهرستانها 1391…………………………………………………………………………..62 3-6- زمین شناسی منطقه الموت 1391………………………………………………………………………..72 چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و….. نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌كرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی كه بهره‌مندی از مرخصی با حقوق، نخست در جوامع پیشرفته و سپس در كشورهای در حال رشد، همچون حقی از حقوق انسانی به رسمیت شناخته شد و گردشگری به صورت یكی از مهم‌ترین فعالیت‌های انسان معاصر درآمد. این مهم در عرصه­ی میهن اسلامی نیز پدیدار شد و روز به روز گسترده­تر گردید. لیکن آن طورکه بایدو شاید به شکوفایی لازم نرسیده بلکه راه دور و درازی را باید بپیماید تا به عنوان صنعت گردشگری خود را آشکار ودر راستای امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وحتی سیاسی همپای کشورهای توسعه یافته گام­های استواری را بردارد. در این زمینه وضعیت گردشگری «دهستان­های رودبار الموت غربی» وتاثیر آن در توریسم استان با بهره از مدل های spssو sowt بهره­گیری از آمارهای بدست آمده از طریق پرسش­نامه و بررسی نقاط قوت وضعف وتهدید­ها و فرصت­ها برنامه­ریزی لازم در این مورد صورت گرفت تا نتیجه آن به سایر نواحی و دهستان­های و روستاهای میهن اسلامی تعمیم داده شود تا کشور در عرصه گردشگری به جایگاه اصلی و واقعی خود برسد. واژگان کلیدی: توریسم – توسعه سیاسی – روستا. گردشگری[1] یکی از عرصه­های نو و زمینه­های جدید مورد مطالعه در علوم انسانی است و امروزه از جهات مختلفی مورد توجه کشورها قرار گرفته است. نگرش­های لازم گردشگری از یک­سو به­علت اهمیت اقتصادی آن بوده و از سوی دیگر به دلیل اثرات فرهنگی و اجتماعی آن است. طی دهه­های گذشته گردشگری یکی از بالنده­ترین بخش­ها در جهان بوده است و رشد آن در سال­های آتی نیز ادامه خواهد داشت. صنعت گردشگری جهان تقریباً صد میلیون شغل در جهان ایجاد کرده است که عمدتاً شامل كسب و كارهای کوچک یا متوسط هستند. سرعت اشتغال­زایی در بخش گردشگری 5/1 برابر بالاتر از سایر بخش­هاست(ابراهیمی،1383: 24). از سال 1980، هر ساله رشدی در درآمدها و فعالیت­های گردشگری مشاهده شده است. سازمان جهانی گردشگری[2] از یک اقتصاد قدرتمند جهانی برخوردار بوده و با 4/7 درصد افزایش در رشد صنعت در سال 2000، دوران طلایی خود را داشته است. آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی، نشان­دهنده رشد فزاینده‌ای بوده و حجم اقتصادی آن از ۲/۱ میلیارد دلا‌ر آمریکا به بیش از ۶۲۲ میلیارد دلا‌ر در سال 2005 افزایش یافته است. همچنین گردشگری در سال ۲۰۰۷ توانسته است ۱۰/۳ درصد از تولید ناخالص ملی جهان را به خود اختصاص دهد. در همان سال وضعیت ایجاد اشتغال در این صنعت با حدود ۲۳۴ میلیون شغل، به بیش از ۲/۸ درصد از کل شاغلا‌ن به­کار در سطح جهان ارتقا یافته است. اهمیت اقتصادی صنعت گردشگری و سفر همچنان با افزایش وسیع تعداد مسافران از ۲۵ میلیون نفر در فاصله سال‌های ۱۹۵۰ به ۷۸۳ میلیون در سال ۲۰۰۶ با میانگین رشد سالا‌نه آن بالغ بر ۶/۵ درصد افزایش یافته است. در سال 2010 میلادی در جهان 1241 میلیارد دلار سرمایه­گذاری در بخش توریسم انجام شد که این رقم معادل02/9 درصد از کل سرمایه­گذاری جهان است. این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۲ هزار و ۷۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید که 04/9 درصد از کل سرمایه­گذاری در جهان را تشکیل خواهد داد. همچنین طبق پیش­بینی­های این سازمان در سال ۲۰۲۰ میلادی تولید ناخالص داخلی جهان از صنعت گردشگری به مبلغی معادل ۱۱ هزار و ۱۵۱ میلیارد دلار می­رسد که نسبت به سال ۲۰۱۰ رشد 5 درصدی دارد. همچنین براساس آخرین آمار این سازمان درحال حاضر از هر3/12 شغل در سراسر دنیا یک شغل مربوط به صنعت گردشگری است. در سال 2011، صنعت گردشگری بیش از 8 درصد از کل مشاغل جهان را به خود اختصاص داده است. بنا برآخرین گزارش های شورای جهانی سفر و گردشگری که آمار و وضعیت گردشگری کشورها را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی پیش­بینی کرده است، ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی رشد9/3 درصدی در صنعت گردشگری داشته ولی گردشگری ایران تا سال ۲۰۲۰ با رکود مواجه شده و این عدد به8/3 درصد کاهش می­یابد(پایگاه خبری تازه­ها، 1390: آنلاین) گردشگری فعالیتی است که دارای تفاوت­های اساسی با سایر فعالیت­های اقتصادی است. این فعالیت حتی با بخش خدمات نیز دارای مرزهای مشخصی است؛ زیرا گردشگری معمولا بدون بررسی بازار خریداری می‌شود و شامل محدوده‌ای از کالاها و خدمات مانند حمل و نقل، تسهیلات و منابع طبیعی است که به توالی مصرف می‌شوند. منابع طبیعی محور بخش مهمی‌از کل نهاده‌های مورد نیاز بخش گردشگری هستند که عموما قابل قیمت­گذاری نمی‌باشد. پدیده شهرگریزی از دلایل مهم شکل­گیری گردشگری به­ویژه گردشگری روستایی است. تکامل و تراکم شهرها، تنگناها و محدودیت­های خاصی را برای برای ساکنانش به­وجود آورده و ادامه چنین روندی باعث می­گردد که انسان­ها به دنبال گریزگاهی باشند که خود را از انقیاد دست و پاگیر زندگی شهری رها سازند و زمانی را به تفریح و تفرج و ترمیم قوای تحلیل رفته اختصاص دهند. ساکنان شهرها به دلایل متعدد به گذران اوقات فراغت در مناطق ساکت و آرام بخش روستایی وادار می­کنند. به دنبال این مسائل، دگرگونی­های عظیمی در نظام­های اجتماعی و اقتصادی و زیست­محیطی و شغلی در سطح ملی ایجاد گردید؛ و به همین خاطر به دنبال آشکار شدن بازتاب­های منفی زندگی شهری، برنامه­ریزی در زمینه گردشگری به­ویژه گردشگری در طبیعت و گردشگری روستایی برای شهرنشین ها و شهرگریزان از اولویت ویژه­ای برخوردار شد(اردستانی،1387: 218). گردشگری روستایی از جمله مقوله­هایی است که تعریف آن، چندان آسان نیست و توافقی درباره آن وجود ندارد. این مسئله چند دلیل دارد. ابتدا این که، تعریف نواحی روستایی که گردشگری روستایی در آن انجام می­شود، با دشواری همراه است. چرا که معیارهای مورد استفاده توسط کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند، دوم این که انواع گوناگون گردشگری در نواحی روستایی صورت می­گیرد که اساساَ روستایی نیست، زیرا می­تواند ماهیت شهری داشته و تنها در نواحی روستایی واقع شده باشند، سوم اشکال مختلف گردشگری روستایی در مناطق مختلف توسعه­یافته مشهود است و از این رو یافتن مشخصات مشترک در همه کشورها دشوار است، چهارم این که نواحی روستایی در روند پیچیده­ای از تغییرات در رابطه با تأثیر بازارهای جهانی قرار دارند که ارتباطات و شرایط بازار، جهت­گیری محصولات سنتی را تغییر داده است. در همین زمینه، برخی از نواحی روستایی که کاهش جمعیت را تجربه می کنند، با جریان ورود جمعیت برای استراحت، یا توسعه کسب و کارهای غیرسنتی جدید مواجه­اند. به­دلیل حومه­نشینی فصلی و مسافرت­های روزانه طولانی و توسعه خانه­های دوم، تمایز بین نواحی روستایی و شهری کم­رنگ شده است. با این حال گردشگری روستایی می­تواند به­طور ساده به عنوان مسافرت به نواحی روستایی تعریف شود، اما محققان براین عقیده­اند که موضوع بسیار پیچیده­تر از این است. اما به­طور کلی گردشگری روستایی از دوجنبه اهمیت دارد، یکی به­عنوان یک فعالیت گسترده جهانی و دیگری از نظر تأکید بر آن در سیاست­های توسعه منطقه­ای و محلی. از همین رو منطقی است که بپذیریم تعریف قابل قبول و عام از گردشگری روستایی وجود ندارد. علاوه براین باید پذیرفت که ویژگی­های متمایزی از قبیل فعالیت­ها و موقعیت­های ویژه، گردشگری روستای را از سایر بخش­ها یا انواع گردشگری جدا می­کند.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 09:35:00 ق.ظ ]