دانلود پایان نامه ارشد : مقایسه ابعاد سلامت عمومی دانش آموزان پسر سال سوم هنرستان تربیت بدنی با گروه همسال در یک رشته منتخب نظری | ... | |
در این پژوهش ابعاد سلامت عمومی دانش آموزان پسر سال سوم هنرستان تربیت بدنی با گروه همسال در یک رشته منتخب نظری در شهر شیراز مورد مقایسه قرار گرفتند. آزمودنیهای این تحقیق را 137 نفر از دانشآموزان سال سوم رشته تجربی و 56 نفر از هنرجویان سال سوم هنرستان تربیت بدنی تشکیل دادند. از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ28) گُلدبرگ (1972) شامل ابعاد: “نشانههای جسمانی، اضطراب و بی خوابی، افسردگی و اختلال در عملکرد اجتماعی” به منظور ابزار در پژوهش حاضر استفاده شد. تحلیل آماری تی مستقل اجرا شده در تمامی ابعاد ذکر شده در دو گروه تفاوتهای معناداری را نشان داد. به نحوی که نتایج دال بر آن بود که دانشآموزان هنرستان تربیتبدنی از سلامت عمومی کلی بهتری نسبت به سایر دانشآموزان مورد مطالعه در پژوهش برخوردار بودند. نتایج پژوهش حاضر تأکیدی مجدد بر اهمیت نقش فعالیتبدنی به ویژه در قالب فعالیتهای رسمی و سازماندار بر سلامت عمومی نوجوانان و جوانان میباشد. کلیدواژه ها: سلامت عمومی، هنرستان تربیت بدنی، نشانههای جسمانی، اضطراب، افسردگی، اختلال در عملکرد اجتماعی، دانشآموزان فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: مقدمه 1-1- کلیات. 2 1-2 بیان مسأله. 6 1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش…. 9 1-4 اهداف پژوهش…. 11 1-4-1- هدف کلی.. 11 1-4-2 اهداف جزئی.. 11 1-5 پرسشهای پژوهش…. 12 1-6 تعریف مفهومی متغیرها 12 1-6-1 سلامت عمومی.. 12 1-6-2 تربیت بدنی.. 13 1-6-3 خرده مقیاسهای سلامت روان.. 13 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 2-1 مقدمه. 16 2-2 مبانی نظری.. 16 2-2-1 تعاریف سلامت عمومی.. 16 عنوان صفحه 2-2-2 تاریخچه مختصری بر سلامت عمومی.. 17 2-2-3 شاخص های سلامت عمومی.. 18 2-2-4 دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی درباره ی سلامت عمومی.. 19 2-2-5 رابطه ورزش با سلامت عمومی.. 28 2-2-6 اهدف ایجاد سلامت عمومی.. 28 2-2-7 سلامت عمومی در ورزشکاران.. 29 2-2-8 تأثیر ورزش در شخصیت… 30 2-2-9 تأثیر ورزش در اخلاق و رعایت حقوق دیگران.. 31 2-2-10 تأثیر ورزش بر فرهنگ… 32 2-3 پژوهشهای پیشین.. 33 2-4 جمعبندی و نتیجهگیری.. 36 فصل سوم: روششناسی پژوهش 3-1 مقدمه. 39 3-2 طرح پژوهش…. 39 3-3 متغیرهای تحقیق.. 40 3-3-1 متغیر مستقل.. 40 3-3-2 متغیر وابسته. 40 3-3-3 متغیرهای کنترل.. 40 3-3-4 متغیرهای غیر قابل کنترل.. 40 3-4 جامعه آماری، مشاركت كنندگان و روش انتخاب آنها 40 3-5 ابزار پژوهش…. 41 3-6 روش اجرا…. 45 عنوان صفحه 3-7 تعریف عملیاتی متغیرها 45 3-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات (به تفكیك پرسشهای پژوهش) 46 فصل چهارم: یافتههای پژوهش 4-1 مقدمه. 48 4-2 یافتههای توصیفی.. 48 4-3 یافتههای مرتبط با سوالات پژوهش…. 50 4-3-1 سوال پژوهشی اول.. 50 4-3-2 سوال پژوهشی دوم. 51 4-3-3 سوال پژوهشی سوم. 52 4-3-4 سوال پژوهشی چهارم. 53 4-3-5 سوال پژوهشی پنجم.. 54 فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری 5-1 مقدمه. 56 5-2 خلاصه پژوهش…. 56 5-3 بحث و نتیجهگیری.. 57 5-3-1 سوال پژوهشی اول.. 57 5-3-2 سوال پژوهشی دوم. 58 5-3-3 سوال پژوهشی سوم. 60 5-3-4 سوال پژوهشی چهارم. 61 5-3-5 سوال پژوهشی پنجم.. 62 5-4 نتیجهگیری.. 63 5-5 محدودیت های پژوهش…. 64 عنوان صفحه 5-6 پیشنهادها 64 5-6-1 پیشنهادهای پژوهشی.. 64 5-6-2 پیشنهادهای کاربردی.. 65 فهرست منابع منابع فارسی….. 66 منابع انگلیسی… 69 کلیات پیشرفتهای شگفتآور تکنولوژی در قرن حاضر با ماشینی شدن زندگی توأم شده است. این امر تحرکات و فعالیتهای بدنی را با کاهش چشمگیری همراه ساخته و باعث شده است تا فقر حرکتی، تحلیل شدید قوای جسمانی را به همراه داشته باشد. ضعف جسمانی و روانی ناشی از این بی تحرکیها، زندگی انسانها را بیش از پیش با تهدید جدی مواجه ساخته است. از این رو، پژوهشگران و محققان برای مقابله با این خطرات، توجه به تربیت بدنی و علوم ورزشی را امری الزامی میدانند؛ زیرا تأثیر مثبت فعالیتهای بدنی که عمیقاً با طبیعت انسان مناسب است، میتواند موجبات آرامش اعصاب خسته از زندگی ماشینی را فراهم آورد و از تبدیل اجتماعات امروزی به جوامع رنجور و فرتوت جلوگیری نماید (توسلی، 1388). “تربیت بدنی و ورزش[1]“، مقولهای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژهای دارد و نقش آن در شکوفایی استعدادهای مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیتهای اخلاقی، تربیتی، جسمانی، ذهنی، عقلی، مهارتی، عاطفی و اجتماعی افراد انکارناپذیر است. تربیت بدنی، بخش تکمیلی تعلیم و تربیت است که از طریق فعالیتهای جسمانی[2] و بدنی به شکوفایی استعدادها کمک میکند شکوفایی علمی و آموزشی دانشآموزان هنگامی میسر است که در زمینههای مساعدی از سلامت جسمی و روحی[3]، رشد، نشاط و تحرك فرهنگی و تربیتی استوار باشد. انجام این رسالت در مکان مقدس مدرسه با تنظیم برنامههای آموزشی متناسب در حیطههای مختلف تربیتی و متناسب با نیازهای دانشآموزان امکان پذیر است (عباس نیا، 1373). تغییر و تحولات جهانی مقولههای زندگی معاصر، تربیت بدنی و ورزش را از ضروریاتی ساخته که دوری از آن اجتنابناپذیر به نظر میرسد تربیت بدنی بعنوان فرآیندی آموزشی تربیتی شامل کسب و پردازش مهارتهای حرکتی توسعه و نگهداری آمادگی جسمانی برای تندرستی و سلامت، کسب دانش علمی درباره فعالیتهای جسمانی و تمرین و توسعه تصور و ذهنیت مثبت از فعالیت های جسمانی به عنوان وسیلهای برای بهبود اجرا و عملکرد انسان است که نقش مؤثر در رشد وتعالی افراد دارد برای این علم اهدافی بیان گردیده که در برگیرنده نشانهها، نیات و نتایج مطلوبی است که ازشرکت در برنامههای تربیت بدنی و ورزش حاصل میشود. این اهداف با نیازها، تجارب و علایق افراد در ارتباطند و تعیین کننده مقاصد و جهت برنامهها هستند، با توجه به اهمیت و توسعه حیطه علم تربیتبدنی و ورزش اهداف آن محدود به ردههای جمعیتی خاصی نیست بلکه به تمام ردههای جمعیتی گسترش یافته است (فتحی، 1382). “دوران نوجوانی[4]“ به عنوان یكی ازمراحل بسیار مهم وبحرانی فرایند رشد و تحول انسان محسوب میشود و از این دوران به عنوان دوران بحران ، طوفان، استرس، دوره زایش دوباره، هویت طلبی و جزآن یاد كرده اند (حسینی و همکاران[5]،2003). این دوره همراه با تغییرات برجسته می باشد که شامل عبور شخص از مرحله طفولیت به بزرگسالی است که طیف سنی 20- 11 سال را در بر میگیرد. با توجه به اینکه سالهای نوجوانی، دوره شکلگیری ساختار شخصیت فردی و اجتماعی انسان است، بروز نابسامانیها و از جمله آسیبپذیری به اختلالات روانی میتواند قابلیتها و در نهایت آینده و سرنوشت فرد را تحت تأثیر جدی قرار دهد. از این رو توجه به نیازهای مادی و معنوی نوجوانان از اهمیت خاصی برخوردار است. دراین راه، شاید نخستین گام، بررسی میزان شیوع اختلالات آسیبشناسی روانی و شناخت آنها در نوجوانان باشد( رابرت و همکاران[6]، 1998). بنابراین سلامت افراد واقع در سنین مدرسه میتواند نقش اصلی را در موفقیت و توسعه یك كشور ایفا نماید، زیرا فرد در مدرسه به دلیل تعامل با دانشآموزان دیگر و معلم رفتارهای بهداشتی را فرا گرفته و سبك زندگی خود را شكل میدهد(لانگ و همکاران[7]، 2000). سازمان جهانی بهداشت [8](2010) در آخرین تعریف خود، سلامت را دارا بودن عملكرد مناسب در چهار حیطه “جسمانی[9]”، “روانی[10]”، “اجتماعی[11]” و” معنوی[12]” عنوان میكند. پاكیزه[13] (2008) اظهار كرد كه مفهوم سلامت دربرگیرنده مفاهیمی همچون: احساس خوب بودن و اطمینان از خودكارآمدی، اتكای به خود، ظرفیت رقابت، تعلق بین نسلی و خود شكوفایی توانایی های بالقوه فكری، هیجانی و غیره است و فقدان بیماری و علایم را نیز شامل میشود. “سلامت عمومی” به عنوان یكی از اركان سلامتی، لازمه یك زندگی مفید، موثر و رضایتبخش فردی است و مسئولیت سنجش، ارزیابی، كنترل، درمان و بهبود بخشیدن آن قبل از هر كس بر عهده متخصصان علوم رفتاری و اجتماعی میباشد. مطالعه مسعودزاده و همكاران[14](2005) نشان داد كه 1/39 درصد دانشآموزان مشكوك به اختلال روانی میباشند. نتایج یک مطالعه نشان داد که اختلالات بهداشت روانی نظیر افسردگی و اضطراب بر روی میلیونها نفر از مردم دنیا اثر گذاشته و میزان بیماری و هزینههای بهداشتی را افزایش داده است. اگر چه چندین روش درمانی نظیر دارودرمانی و رواندرمانی ظاهراً در معالجه این اختلالات تأثیر داشته ، ولی شواهد اظهار میدارد که این روشهای درمانی کاربرد چندانی ندارد و فعالیتهای بدنی تأثیر مثبتی روی سلامت و نشاط روحی و روانی دارد. (کوین[15]، 2000) یافتههای محققین بیانگر این است که ورزش با بهبود، شرایط روانی از جمله: حالتهای احساسی و خودشناسی ارتباط نزدیکی دارد و تمرینات بدنی وسیلهای مناسب برای دستیابی به شرایط مناسب ذهنی و روانی است (دژآهنگ، 1385). مقایسه هنرستان تربیت بدنی و دیگر مدارس در رشته منتخب متوسطه نظری در دروس تئوری عمومی و تخصصی خلاصه نمیگردد، بلکه واحدهای عملیکارگاهی مهمترین بخش مقایسه را در بر میگیرد. دانشآموزان پسر هنرستان تربیتبدنی و علوم ورزشی درطی دو سال متوالی،10رشته ورزشی عملی را بعد از این که در پایان سال اول متوسطهی عمومی انتخاب رشته نمودن به کسب یادگیری شناختی و همراه با بالابردن مهارت عملی میپردازند. در سال اول ورودشان در آموزشگاه، ورزشهای فوتبال، والیبال، شنا، آمادگیجسمانی و ژیمناستیک را به صورت 18واحد درسی که درهفته هر رشته 4 ساعت میباشد را گذرانده و در سال دوم حضورشان ورزشهای بسکتبال، دو و میدانی، هندبال، کشتی و تنیس رویمیز با همان تعداد ساعت در هفته میگذرانند وجود دروس تئوری تخصصی شامل ایمنی و کمکهایاولیه ، تغذیه وبهداشت موادغذایی، سالنها و اماکن ورزشی، جداول مسابقاتورزشی، روانشناسی عمومی،فیزیولوژی، آناتومی انسانی، آزمونهای ورزشی و زبانتخصصی باعث گردیده است تا علم و عمل درکنار یکدیگر یک شیوه نوین علمی را در تفکر هنرجویان تربیتبدنی ایجاد نماید. در مدارس نظری دروس به صورت تئوری و در محیطی که به آن کلاس گفته میشود تدریس میشود و تنها 2 یا 3 درس در هر سال عملی میباشد که طی سه سال فرا گرفته میشود و بر اساس تنوع رشته متفاوت میباشد. به همین دلیل در بسیاری از دنیا بخشی از فرآیند آموزش و پرورش به مدارس اختصاص یافته که از همان ابتدا دانشآموزان را در محیط ورزش مورد آموزش قرار میدهند. این فرآیند در کشور ما در سطح متوسطه و هر نهادی به عنوان هنرستان خودش انجام میپذیرد. دانشآموزان این هنرستانها که عموماً آشنا و علاقهمند به انجام فعالیتهای ورزشی در رشتههای مختلف هستند، ساعات متوالی از کلاسهای خود را به فعالیتهای آموزشی اشتغال دارند. لذا با توجه به مطالب ذکر شده و تفاوت در میزان ساعات ورزشی هنرستانهای تربیت بدنی و مدارس متوسطه و همچنین اهمیت سلامت عمومی در این گروه سنی و رابطه آن با ورزش تحقیق حاضر به مقایسه سلامت عمومی دانشآموزان این مدارس میپردازد. 1-2- بیان مسأله
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 10:30:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|