دانلود پایان نامه ارشد:مبانی قر آنی كرامات اولیاء | ... | |
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب پیشگفتار. 2 طرح مسئله. 4 اهمیت و ضرورت پژوهش…. 5 پیشینهی پژوهش…. 7 قلمرو و دامنهی پژوهش…. 10 روش پژوهش حاضر. 11 بخش یكم: بررسیهای مفهومی و دیدگاهها در مورد كرامات اولیا گفتار نخست: دربارهی كرامت… 14 1.واژهشناسی كرامت… 15 اصطلاحشناسی كرامت و امور خارق عادت… 15 گفتار دوم: دربارهی ولیّ.. 30 واژهشناسی ولیّ.. 31 5-2. گسست «ولایت» از «نبوت» و «رسالت». 41 نتیجه و رهآورد گفتار: 43 گفتار سوم: دیدگاههای درباره ی كرامات اولیا 44 دیدگاه متكلمان. 45 2-2. فیلسوفان اشراقی.. 50 2-3. فیلسوفان صدرایی.. 51 دیدگاه عارفان. 52 بخش دوم: بررسیهای قرآنی كرامات اولیا گفتار نخست: گونهشناسی قرآنی امور معجزهگونه و خارق عادت قرآنی با دو رویكرد 57 رویكرد نخست: گونههای خوارق قرآنی.. 59 فهرست گونهشناسی قرآنی خوارق عادات: 60 رهایی دادن اولیای الهی از بند مكرهای دشمنان خدا 61 1-2. آتش نمرود و گلستان خلیل(علیه السلام) 62 1-3. گذر كردن موسای كلیم(علیه السلام) از میان دریا 63 آگهی از غیب و اشراف بر ضمایر. 63 4-1-1. ابراهیم(علیه السلام) و مهمانان غیرعادی.. 64 4-1-2. زكریا(علیه السلام) و كروبیان. 65 4-1-3. حضرت مریم(علیها السلام) و فرستادگان الهی.. 65 4-2. شنود صدای خدا 66 4-2-1.سخن گفتن خدا با موسی(علیه السلام) با صدایی از میانهی درخت… 66 فرزند دار شدن معجزه آسا 67 5-2. تولد دور از انتظار حضرت یحیی(علیه السلام) 67 5-3. فرزند دار شدن مریم(علیها السلام) بیهیچ همسری.. 67 پیشبینیها 68 6-2. پیشبینی حضرت عیسی(علیه السلام) از آمدن پیامبری پس از خود با نام و نشان. 68 6-3. پیشگویی كتاب رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) 69 6-4. پیش بینی حضرت لوط(علیه السلام) در فریادرسی نهانی خداوند از وی در برابر ناپاكی مردمان. 69 درمان بیماران بهگونه فراعادی.. 69 7-2. درمان بیماری از دور. 70 خلق و ایجاد. 70 8-2. از گِل، پرنده ساختن عیسای مسیح (علیه السلام) 71 دستهای پنهان در هنگام نیاز اولیای خدا 72 9-2. كمك فرشتگان در نبردهای نابرابر. 72 9-2-1. در هم كوباندن لشكری با مشتی از خاك… 72 9-2-2. دستهای غیب در گاه نیاز لشكر خدا با یاریرسانی فرشتگان در نبردهای نابرابر. 73 9-3. باز شدن درهای كاخ برای یوسف(علیه السلام) 73 بیدار شدن پس از صدها سال خفتن.. 73 12-2. مائدهی خدا آسمانی به دعای عیسی(علیه السلام) برای مردم. 76 12-3. سفرهی آسمانی برای حضرت مریم(علیها السلام) 77 سخن گفتن كودك… 77 13-2. شهادت نوزادی در دفاع از یوسف(علیه السلام) 78 تولد فرزند از بانویی، بیواسطهی مرد. 78 17-2. تعبیر خواب یوسف(علیه السلام) برای همزندانیهایش در زندان. 81 17-3. بازخوانی خواب پادشاه از سوی یوسف(علیه السلام) دربارهی آیندهی مصر. 81 جوشیدن شگفتانگیز آب از زمین.. 82 18-2. فواره كردن آب از تنور. 82 18-3. جوشش آب از صخره ای خشك با وارد كردن و زدن عصا بر آن. 82 انجام كاری زمانبر، در اندك زمان. 83 20-2. الهام خداوندی به مادر حضرت موسی(علیه السلام) 84 20-3. حضرت خضر(علیه السلام)، كارهای عجیبش و آگاهی دادن از غیب.. 85 برآورده شدن دعا 86 21-2. برآورده شدن دعای حضرت زكریا(علیه السلام) 86 زندگی در شكم ماهی.. 87 24-2. تسخیر حیوانات به دست سلیمان(علیه السلام) 89 24-3. تسخیر كوه توسط حضرت داود(علیه السلام) و نیروی شگرفش… 90 24-4. تسخیر و همنوایی مرغان هوا با داود(علیه السلام) 91 24-5. تسخیر باد. 91 نرم شدن آهن در دستان ولیّ خدا 92 26-2. بازماندن سگ اصحاب كهف پس از صدها سال. 93 26-3. كار شگفتانگیز پرندگان در زمینگیر كردن اصحاب فیل.. 93 اعجابآوری كوه و درخت… 93 27-2. دیدن آتش از درخت و تكلم با خدا 94 شكافت دریا 95 عروج به آسمانها و عوالم غیب… 97 31-2. معراج حضرت رسول(صلی الله علیه و آله)، فوق شگفتیای از پیامبر اسلام. 97 رویكرد دوم: صنفشناسی قرآنی دارندگان امور خارق عادت… 101 فهرست صنفشناسی قرآنی دارندگان خوارق: 102 نتیجه و رهآورد گفتار: 103 گفتار دوم: بازیابی مفهومی و بررسیهایی دربارهی مفهوم كرامت و ولیّ در قرآن 105 واژهشناسی كرامت در قرآن. 106 توحید افعالی و تصرف ولی در پرتو ولایت تكوینی او در قرآن. 120 6-1-1. آیاتی كه ولایت را برای خدا ثابت میکند. 121 6-1-2. آیاتی كه ولایت را از غیر خدا سلب میکند. 121 6-1-3. آیاتی كه ولایت را مختص خدا میدانند. 122 6-1-4. آیاتی كه حاكمیت و حكم را مختص خدا میداند. 122 جستاری در ولایت غیر خدا 123 7-2. ولایت رسول خدا و اوصیای ایشان. 124 7-3. ولایت طاغوت و شیطان بر كافران. 124 ولایت پاداشی.. 125 گفتار سوم: بررسی زمینههای تحقق ولایت تكوینی و تصرفات اولیا، در قرآن. 131 1.عبودیت… 133 1-1. واژه و معناشناسی «عَبْد». 133 1-2. عبودیت در قرآن. 133 1-3. فراگیر بودن معنای عبودیت در قرآن. 135 1-4. ظهور آثار قرب به حق(نوافل و فرائض) از نگاه قرآن. 136 معرفت شهودی.. 138 2-2. همهی دانش كتاب «علم الكتاب». 143 2-3. تعلیم اسمای الهی به دست خدا 147 2-3-1. تحلیل فضای گفتوشنود خدا و فرشتهها 148 2-3-2. بررسی كیستی آموزگار اسمای الهی و دانشاندوز رهیافته به ساحت حق.. 149 2-3-3. چیستی جنس تعلیم. 149 2-3-4. ایضاح چگونگی تعلیم. 149 2-3-5. تعیین حجم دادهها در آموزش الهی.. 150 2-3-6. تحلیل مورد تعلیم. 151 2-3-7. توصیف مراد از اسمای حسنی.. 154 2-3-8. بیان پیوند آدمی(ولیّ خدا) با اسمای حسنای خداوند. 157 2-3-9. حقیقت و كاركرد اسم اعظم. 158 خلافت الهی.. 162 3-2. ضرورت وجود خلیفهی خدا در عالم. 164 3-3. معنای خلافت خدا در عین حضور خداوند. 164 3-4. مصداق جانشینی آدمی و مقصود از مستخلفعنه. 167 3-5. درجات خلافت الهی.. 168 3-6. گسترهی جانشینی آدمی.. 172 نتیجه و رهآورد گفتار: 174 كتابنامه. 177 چكیده: كرامت، مفهومی همزاد با معجزه و ولایت، مقامی فراتر از نبوت است و هر كدام با خردهكاریهای خود با اینکه در بیشتر نگاشتههای عرفانی، بابی را به خود اختصاص دادهاند اما بدین بخش از جستار یعنی «مبانی قرآنی» آن پرداخته نشده است. فاعل كرامت، عارفِ به ولایت رسیده در سفر دوم از چهار سفر روحی است اما نه بهگونهی مستقل و از خویش، كه به حكم و قدرتی كه موهوب خداوندی است. معجزه از پیامبر صادر میشود و همراه با تحدی است اما كرامت از ولیّ خدا صادر میگردد و مبارزهای فرانمیخواند. فیالجمله، عارفان و فیلسوفان و متكلمان مذاهب مختلف اسلامی، این امر را پذیرفتهاند. پایهها و پلههای نردبان رسیدن به این نیروی تكوینی در قرآن كریم عبودیت به معنای فراگیرش، و معرفتی است رهآورد آن بندگی، كه به نام بخشی از دانش كتاب، همهی علم كتاب و اسمای خداوندی بدان اشارت رفت. این نردبان او را به قرب حق شكوه میدهد، سالك را به جایگاه ولایت تكوینی – و نیز تشریعی- بار میدهد. وی را مجرای فعل حق در میان خلق و بر خلق میکند و بندهی صاحبِ ولایت، در این صورت توانا بر انجام كار خارق عادت میشود. آنگاه است كه او خلیفه، و خداوند بلندمرتبه، مستخلفعنه است. انجام كار خارق عادت از دید قرآن شدنی است بلكه این كتاب سترگ، نمونههای پرشماری با گونههای مختلف را در خود گنجانده است اما همه را به اذن حق میداند و توحید و فاصلهی میان خالق و مخلوق را به كمتر از بیكران نمیشناسد. مخْلص سخن اینکه قرآن سازوكاری دست میدهد تا دیگران هم بكنند آنچه مسیحا میكرد، گرچه كه در هیچ جای قرآن هرگز كرامتی را از نگاه معرفتی به سنجه نگذاشته است. اینها و ریزهكاریهای میان گفتارها كه همه، پرسشهایش به پیشگاه وحی برده شده و در بضاعت نگارنده، پاسخ خود را یافته است چیزی است كه پژوهش پیش رو را تكنگاری در این موضوع گردانیده است. كلید واژهها: كرامت، ولایت، ولی، عبودیت، بخشی از دانش كتاب، دانش همهی كتاب، آموختن اسما، خلافت، گونههای خرق عادت. پیشگفتار
[جمعه 1398-07-12] [ 05:32:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|