و کار حاصل گردد. امروزه با پیشرفت فناوری ابعاد تازه ای در زندگی روزمره افراد پدید می آید که در این راه سیستم های بانکداری الکترونیکی ، خدمات و سرویسهای بانکی الکترونیکی ویژه ای را فراهم آورده است به نحویکه تبادل اطلاعات میان کاربر و بانک عامل، به کمک بانکداری تلفنی و اینترنتی و بانکداری موبایلی، تا اندازه زیادی گسترش یافته است.

با توجه به اینکه در یک مجموعه مالی توجه به رخدادهای امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد سازمانهای مالی و پولی نیازمند توسعه یک برنامه جامع برای ایمن سازی اطلاعات و تاکید بر ماندگاری ساختارهای زیر بنایی خود می باشند. در این تحقیق با مروری بر عملکرد تیمهای پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مراحل ایجاد یک تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مالی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

كلمات كلیدی: تیم پاسخگویی به رخدادها، امنیت، رخدادهای رایانه ای، مقابله با رخدادها

 

فهرست مطالب

فصل اول : تعاریف و کلیات .

1- 1 –  مقدمه. 8

1-2 –  طرح مساله 8

 فصل دوم :  مفاهیم پایه.. ..

2-1- انواع مدلهای تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی.. ..

2-1-1-تیم امنیتی.. 11

2-1- 2-گروه گسترده داخلی تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی.. 12

2-1-3- مدل متمرکز داخلی تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی.. 16

2-1- 4- مدل ترکیبی گسترده و متمرکز 18

2-1- 5- مدل تیم هماهنگی 19

2-2-  آیتمهای موثر در انتخاب مدل تیم پاسخگویی به رخدادها 20

2-3-  خدمات گروه های واکنش رخداد. 20

2-4-  تخصص های مورد نیاز اعضای یک تیم پاسخگویی به رخدادها 24

2-5-  آموزشهای لازم برای تشکیل یک تیم پاسخگویی به رخدادها ………………25

2-6-  دسته بندی و مدل های مختلف همکاری تیمهای پاسخگویی.. 25

2-7-  آشنایی با انواع حمله ها در شبکه های کامپیوتری.. 27

             2-8-  مراحل ایجاد یک تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی.. 28

             2-8- 1- مراحل ایجاد و مدیریت رخدادهای امنیتی رایانه ای.. 32

 فصل سوم :  بررسی کارهای پیشین… .

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

3-1- بررسی کارهای مربوط به تشکیل تیمهای پاسخگویی مالی.. 39

 فصل چهارم :  طراحی تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مالی… .

           4 –1– اقدامات اولیه 44

4–2– شناسایی ساختار سازمانی مجموعه مالی 44

4–2– 1– ساختار کلی مجموعه مالی.. 44

4-2- 2-  ساختار کلی معاونت ICT 45

4          -2-3- ساختار سازمانی مراکز استانی.. 47

4          – 5- نیازها و محدودیتهای مجموعه مالی   49

4          -6-  سرویسهای قابل ارائه 49

4          -7-  نحوه ارتباط اعضاء تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مالی 56

4–8– شرح وظایف اعضا تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مالی حوزه مرکزی 57

4-8- 1- شرح وظایف اعضا تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مالی  استانی   58

4-9-بررسی فرآینهای موجود 60

4-10- عملیاتی نمودن طرح 63

          4–10–1– نیازهای اساسی جهت استقرار مدل تیم پاسخگویی 64

          2-10-4- برآوردهای مالی جهت راه اندازی تیم پاسخگویی به رخدادهای مالی 66

فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری  .

خلاصه و نتیجه گیری.. 67

 پیشنهاد کارهای آتی.. 67

 مراجع    70

 

فهرست شکل ها

شکل1  – ساختارسازمانی کلی موسسه مالی.. 45

شکل2 – ساختار سازمانی معاونت فناوری اطلاعات موسسه مالی 47

شکل3 – ساختار سازمانی مرکز پاسخگویی به حوادث استانی 48

شکل4– ساختار سازمانی تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مالی.. 50

شکل5 –فرآیند اعلام نفوذ به تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مرکزی.. 54

شکل6– فرآیند اعتبارسنجی عملکرد تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مرکزی 57

شکل7– فرآیند اعلام گزارش مغایرت مالی به تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مرکزی.. 58

شکل8 – فرآیند گزارش حمله به تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مرکزی 59

شکل9 – فرآیند صدور هشدار 60

 

فهرست جداول

جدول1- استقرار تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی.. 30

 

پیوستها

پیوست الف: عبارات مخفف

پیوست ب: فرم شناسایی رخداد

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 05:17:00 ب.ظ ]