دانلود پایان نامه ارشد : طراحی بهینه لرزهای قابهای فولادی | ... | |
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده: در مهندسی عمران بهینهسازی سازهها برای بارگذاریهای استاتیكی به طور قابل ملاحظهای توسعه داده شدهاند. لیكن، در بهینهسازی برای بارهای لرزهای مشكلات عدیدهای مانند وابستگی قیود نسبت به زمان، متغیر بودن فضای طراحی در زمان و محاسبات گرادیان نمود پیدا می كند. برای بهینهسازی در برابر زلزله در این تحقیق از روش تحلیل دینامیکی طیفی استفاده شده است كه دقت قابل قبولی داشته و با مشكلات فوقالذكر نیز درگیر نمیباشد. برای این منظور، به بهینهسازی قابهای فولادی كوتاه، متوسط و بلند در برابر زلزله پرداخته شده است. نتایج حاصل از بهینهسازی با بهره گرفتن از روش کلاسیک (روش های بر مبنای گرادیان) با نتایج حاصل از بهینهسازی گسسته الگوریتم ژنتیکی، برای اطمینان از بدست آمدن طرح بهینه كلی، مقایسه شدهاند. در روش کلاسیک، برای محاسبه گرادیانها و تحلیل حساسیت، از روش تفاضل محدود پیشرونده استفاده شده است. با بهره گرفتن از تحلیل المان محدود، تحلیل استاتیکی انجام شده و با در نظر گرفتن جرم سازه بصورت سازگار از فرض ساده کننده قاب برشی، اجتناب گردیده است. با در نظر گرفتن سختی هندسی، اثرات ثانویه در تحلیل استاتیکی اعمال شده است. جهت انجام تحلیل لرزهای، با محاسبه طیف پاسخ الاستیک زلزله دلخواه، به تحلیل دینامیکی طیف پاسخ سازه پرداخته شده است. در این پایان نامه ، قابلیت روش های ارائه شده با حل چند مساله از نوع بهینهسازی قابهای فولادی مهاربندی شده و مهاربندی نشده و بارعایت ضوابط فنی و آییننامهای تنش مجاز مبحث 10 مقررات ملی ساختمان، ارائه شده است. نتایج با یکدیگر مقایسه و اقتصادیترین سیستم سازهای در برابر ارتفاع مشخص شده است. فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول :مقدمه……………………………………………………………………………………………1 1-1- زمینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………..2 1-2-فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..4 1-3- لزوم انجام تحقیق…………………………………………………………………………………………………………5 1-4- شیوه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….5 1-5- خلاصه پایان نامه …………………………………………………………………………………………………………..9 فصل دوم :مروری بر تحقیقات گذشته…………………………………………..………………….10 2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..11 2-2- تاریخچه تحقیقات……………………………………………………………………………………………………….12 2-2-1-روشهای برنامه ریزی ریاضی…………………………………………………………………………………12 2-2-2-روشهای معیار بهینگی……………………………………………………………………………………………19 2-2-3-الگوریتمهای تکامل………………………………………………………………………………………………….22 2-3- نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………………27 فصل سوم : روش تحقیق……………………………………………………………………………….29 3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..30 3-2- دلیل بکارگیری روش تحقیق……………………………………………………………………………………..30 3-3-مراحل کار و جزئیات آن……………………………………………………………………………………………..31 3-4-صحت سنجی برنامه نوشته شده برای بارگذاریهای مختلف…………………………………..46 3-5- روشهای بهینهسازی………………………………………………………………………………………………….50 3-5-1- روش بهینهسازی گرادیانی SQP…………………………………………………………………………..50 3-5-2- روش بهینهسازی اکتشافی GA……………………………………………………………………………..52 3-6- فرمولبندی مساله بهینهسازی……………………………………………………………………………………….55 3-6-1- تابع هدف……………………………………………………………………………………………………………….55 3-6-2- قیود طراحی……………………………………………………………………………………………………………55 3-7- مزایای تحقیق انجام گرفته………………………………………………………………………………………….58 3-8- نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………………..59 فصل چهارم : تحلیل نتایج و بحث………………………………………………………………….60 4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………61 4-2- اطلاعات بدست آمده برای موضوعات تحقیق…………………………………………………………61 4-2-1- مساله اول (قاب چهار طبقه و سه دهانه)……………………………………………………………62 4-2-2- مساله دوم (قاب ده طبقه و پنج دهانه)……………………………………………………………….68 4-2-3- مساله سوم (قاب هجده طبقه و هفت دهانه)……………………………………………………..74 4-3- نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………………79 فصل پنجم : نتیجهگیری و کاربرد…………………………………………………………………….81 5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..82 5-2- نتیجهگیری كلی درباره مساله اصلی تحقیق……………………………………………………………….82 5-2-1- بهینهسازی لرزهای………………………………………………………………………………………………….83 5-2-2- روشهای بهینهسازی…………………………………………………………………………………………….83 5-2-3- مقایسه نتایج حاصل از این تحقیق و تحقیقات پیشین………………………………………..84 5-3- كاربردهای نظری و تحقیقی………………………………………………………………………………………85 5-4- كاربردهای عملی………………………………………………………………………………………………………..86 5-5- پیشنهاد تحقیقات آتی…………………………………………………………………………………………………86 منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………………………………………..88 پیوست ………………………………………………………………………………………………………………………………….96 زمینه تحقیق منظور از بهینهسازی[1]در مهندسی عمران یافتن طرحی برای سازه است كه ضمن رعایت ضوابط فنی، حداقل هزینه اقتصادی را داشته باشد. قابهای ساختمانی معمولترین سازههای مهندسی عمران میباشند. بنابراین، بهینهسازی این نوع سازهها كمك بزرگی از نظراقتصادی خواهدبود. طراحی بهینه قابهای ساختمانی بصورت گسترده در دهه 60 میلادی مورد مطالعه قرار گرفت؛ زیرا یافتن پاسخ بهینه بصورت تحلیلی، تنها برای قابهای ساده و منظم امکانپذیر است. از دهه 80 میلادی با پیشرفت سریع تکنولوژی کامپیوتر، روشها و برنامه های کامپیوتری زیادی در زمینه بهینهسازی سازههای واقعی، تحت قیود طراحی عملی[2]، ارائه شده است ]1[. از آنجا که روش منحصر به فردی برای حل بهینه تمامی مسائل بهینهسازی وجود ندارد، از اینرو روشهای متعددی برای حل مسائل بهینهسازی توسعه یافته است ]2[. در حالت کلی، روشهای بهینهسازی مورد استفاده در مهندسی را میتوان به دو دسته متمایز تقسیم نمود: الف) گرادیانی[3] ب) اکتشافی[4] از مشهورترین روشهای بهینهسازی گرادیانی میتوان به روشهای برنامه ریزی خطی (LP)[5]، برنامه ریزی مرتبه دوم (QP)[6] و برنامه ریزی غیرخطی (NLP)[7] و از روشهای اکتشافی نیز میتوان به روشهای الگوریتم ژنتیکی (GA)[8]، شبیهسازی بازپخت (SA)[9]، بهینهسازی هجوم ذرات (PSO)[10] و بهینهسازی فازی (FO)[11] اشاره نمود. در بهینهسازی گرادیانی، بدست آوردن جواب بهینه نیازمند محاسبه گرادیانها و تحلیل حساسیت[12] است. روشهای تحلیل حساسیت در شکل 1-1 آورده شدهاند. شکل 1-1- رویکردهای مختلف برای تحلیل حساسیت ]3[ علاوه بر مشکلات موجود در زمینه انتخاب روش بهینهسازی و نحوه تحلیل حساسیت، نحوه اعمال بار لرزهای نیز از عوامل مهم موجود در مساله بهینهسازی میباشد. بطور کلی بار ناشی از زلزله را میتوان به سه طریق بر سازه اعمال نمود: الف. استاتیکی معادل (ESL)[13] ب. تحلیل طیف پاسخ (RSA)[14] پ. تحلیل تاریخچه زمانی (THA)[15] در این تحقیق به بهینهسازی قابهای مهاربندی شده و مهاربندی نشده فولادی، تحت بارهای ثقلی و لرزهای، با بهره گرفتن از روش برنامه ریزی درجه دو متوالی (SQP)[16]و الگوریتم ژنتیکی (GA) پرداخته شده است. بار ناشی از زلزله نیز مستقیما با بهره گرفتن از روش تحلیل طیف پاسخ (RSA) بر روی سازه اعمال میشود. در انتها نتایج حاصل از
[جمعه 1398-07-12] [ 05:16:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|