دانلود پایان نامه ارشد:شخصیت پردازی شر بر مبنای تفکر اسلامی (با مطالعه موردی مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته) | ... | |
استاد راهنما : استاد مشاور : (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده مورد مطالعاتی این پایان نامه ، مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته بود و از آن جا که به نظر می رسید سبک ، نظریات و شیوه های پروپ و گریماس و الگوی کنشگران در شخصیت پردازی به مورد مطالعاتی نزدیک است ، به طور خاص به آن ها پرداخته شد . نتایج این تحقیق نشان داد که هر چند اختلافاتی بین سبک و روش پروپ و گریماس و تفکر اسلامی در شخصیت پردازی شر موجود است ، اما اشتراکات نیز بسیار است و با بررسی هر دو ، شخصیت های شرور مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته را به تصویر کشیدیم . کلید واژه ها : شخصیت پردازی ، شر ، فیلمنامه ، پروپ ، گریماس .
فهرست مطالب کلیات تحقیق… 2 1-1 . بیان مسئله. 3 1-2 . ضرورت تحقیق… 4 1-3 . اهداف تحقیق… 4 1-4 . سوالات تحقیق… 5 1-5 . کاربرد تحقیق… 5 1-6 . کلیدواژه ها و تعریف مفاهیم.. 5 1-7 . روش تحقیق… 6 فصل دوم. 8 مبانی نظری تحقیق… 8 2-1 . پیشینه تحقیق… 9 2-2 . چارچوب نظری… 11 2 -2 -1 . تعریف روایت…. 12 2 – 2 – 1 – 1 . تعریف روایت از منظر روایت شناسان ( ژرار ژنت و ژپ لینت ولت ) 12 2-2-2 . ولادیمیر پروپ… 14 2-2-2-1 . نظریه و تعریف روایت از منظر ولادیمیر پروپ… 17 2-2-3 . تودوروف… 18 2-2-4 . گریماس….. 18 2-2-4-1. نظریه و تعریف روایت از منظر گریماس….. 23 2 – 2- 5 . کنش….. 24 2 – 2 – 6 . طرح شناسی… 25 فصل سوم. 29 یافته های تحقیق… 29 3-1. تعریف شخصیت…. 30 3-2 . شخصیت شناسی… 30 3-3 . سیرت اشخاص داستان.. 31 3-4 . ویژگی های منحصر به فرد شخصیت پردازی در سینما 32 3-5 . انواع شخصیت ها و میزان اهمیت آنها 33 3-5-1 . نشانه های شخصیت های اصلی… 34 3-5-2 . شخصیت های داستانی و زندگی واقعی… 35 3-5-3 . اهمیت شخصیت…. 35 3-6 . شخصیت پردازی و حوزه تعریفی آن.. 38 3-6-1 . روند پرداخت خمیره شخصیت…. 38 3-6-2 . انواع شخصیت پردازی… 39 3-6-3 . مجموعه تکنیک های شخصیت پردازی… 39 3-6-4 . درک درست از شخصیت پردازی… 40 3-7 . شخصیت پردازی در فیلمنامه نویسی… 41 3-8 . باور پذیر کردن شخصیت…. 41 3 – 8 – 1 . ابزار های لازم برای باور پذیر کردن شخصیت…. 42 3-8-2 . تغییر پذیری در شخصیت…. 44 3-8-3 . کشمکش و تضاد در شخصیت پردازی… 44 3-8-4 . احساسات مخاطب و شخصیت ها 46 3-8-4-1 . حس همدردی ماندگار نسبت به شخصیت…. 46 3-8-4-2 . حس تنفر نسبت به شخصیت…. 47 3-9 . شخصیت پردازی افراد شرور. 49 3-9-1 . بررسی دو نمونه شخصیت شرور در متون داخل و خارج.. 49 3-9-1-1 . شخصیت های منفی در شاهنامه. 49 3-9-1-2 . ضد قهرمان های تراژدی های شکسپیر. 51 3-9-2 . نیروی مخالف و شخصیت شرور. 52 3-10 . شخصیت زن افسونگر. 57 3 – 11 . شر و منشا آن.. 57 3 – 11 – 1 . تضاد در عالم و رابطه آن با خیر و شر. 59 3 – 11 – 2 . نقش شرور در خلیفه الله شدن انسان.. 61 3 – 12 . مفهوم خیر و شر در قرآن و روایات… 63 3 – 12 – 1 . شخصیت و شخصیت پردازی در قرآن.. 65 3 – 12 – 2 . شیوه ارائه شخصیت ها در قرآن.. 65 3 – 12 – 2 – 1 . هدایت انسان.. 66 3 – 12 – 2 – 2 . انسان ، آزادی و خلیفه الله شدن.. 67 3 – 13 . مورد مطالعاتی : مجموعه تلویزیونی معصومیت از دست رفته. 68 فصل چهارم. 80 نتیجه گیری… 80 4 – 1 . مقدمه. 81 4 – 2 . جمع بندی نتایج.. 82 4 – 3 . ارائه راهکارها 83 فهرست شکل ها الگوی 2 – 1.. 13 الگوی 2 – 2.. 14 تصویر 2 – 1.. 21 الگوی 2 – 3.. 27 تصویر 3 – 1.. 69 تصویر 3 – 2.. 70 الگوی 3 – 1.. 72 الگوی 3 – 2.. 73 الگوی 3 – 3.. 74 جدول 3 – 1.. 75 جدول 3 – 2.. 75 جدول 3 – 3.. 76 جدول 3 – 4.. 77 جدول 3 – 5.. 77 تصویر 3 – 3.. 78 مقدمه ترسیم شخصیت ها از طریق فیلم ، تفاوت های بسیاری با ترسیم شخصیت ها در ادبیات و هنرهای کلامی دارد . در فیلمنامه ، فیلمنامه نویس باید شخصیت ها را وادار کند تا به ما نشان دهند که چه تفکر و احساسی دارند . ترسیم شخصیت ها در سینما به نظر بسیاری از اهل فن ، مشکل ترین نوع شخصیت پردازی است . ( مهرینگ ، 1376 ) شیطان در سینما معمولا مظهر ایجاد وحشت ، وسوسه ، فریب ، پلیدی و گاه نابودی است . یک بستر داستانی دراماتیک ، که میدان نبرد خیر و شر است ، نیاز به قهرمان و ضد قهرمان دارد و به قول خودمان آدم بده و آدم خوبه می خواهد . عموما در فیلم های “شیطان دار”، شیطان آنتاگونیست ماجراست و در این فیلم ها ، نقش بسیار مهم “شر” را دارد . شیطان و شخصیت های شرور در سینما غالبا از قدرتی بلامنازع برخوردار هستند و این قدرت ، ریشه در ماهیت فرامادی شیطان دارد . گاه درجلد انسان ها و گاه در جلد حیوانات و یا اشیا فرو می رود ، مرزهای زمان و مکان را پشت سر می گذارد و می تواند به هر چهره و شکلی درآید . از این رو ، قهرمان داستان برای مواجهه و مقابله با او و غلبه بر او کار بسیار دشوار و گاه غیرممکنی پیش رو دارد . درعین حال همین ویژگی ها ، شیطان را واجد جذابیت های تصویری و دراماتیک بسیاری می کند که باعث می شود همواره میان فیلمنامه نویسان و فیلمسازان ، مشتری داشته باشد .
[جمعه 1398-07-12] [ 05:02:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|