دانلود پایان نامه ارشد درباره آموزش وپرورش پیش ازدبستان -تأسیس وراه اندازی مهدکودک وآمادگی | ... | |
7 اهداف آموزش وپرورش پیش ازدبستان 20-18 8 استراتژی های آموزشی 20 9 برنامه های آموزش وپرورش پیش ازدبستان 21-20 10 آموزش پیش دبستانی (1) 22-21 11 برنامه های آموزشی 22 11 برنامه ریزی ومدیریت آموزشی 24-22 12 آیا دوره پیش دبستانی لازم است 24 13 فصل دوم 25 14 بررسی نظام آموزشی وپرورشی دردوره پیش ازدبستانی 15 نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درفرانسه 32-26 16 نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درانگلستان 45-32 17 نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درپاکستان 45 18 نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان دراندونزی 56-45 19 نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درهلند 58-56 20 نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درآلمان 60-58 21 نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان دراتریش 61-60 22 نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درلیبی 66-61 23 فصل سوم 67 نقش کودک درشکل گیری شخصیت کودک 24 نقش کودک درشکل گیری شخصیت کودک 68 25 آشنایی کودک باکودکستان 69-68 26 اهمیت مهدکودک 69 27 درچهاردیواری مهدکودک چه می گذرد 71-69 28 نقش مهدکودک دررشد اجتماعی کودکان 72-71 29 نقش مهدکودک دراحیای ارزشهای فرهنگی 74-72 30 انتظارات والدین از مهدکودک 75-74 31 فصل چهارم 32 ویژگیهای کودکان 6-3 ساله 76 33 ویژگی کودکان سه ساله ازنظر جسمی ، عاطفی ، هوشی وذهنی 77 33 ویژگی کودکان چهارساله 78 34 ویژگی کودکان پنج ساله 79 35 ویژگی کودکان شش ساله 80 36 رشد عاطفی اجتماعی آیا میدانید که ؟ 84-81 37 رشد جسمی حرکتی 86-84 38 رشد زبان 88-86 39 رشد شناختی 91-88 40 رشد بیان خلاق ودرک زیباییها 92-91 41 خصوصیات دوره کودکستانی 92 42 رشد جسمانی 93-92 43 رشدحسی حرکتی 94-93 44 رشد ذهنی 95-94 45 رشدعاطفی 97-96 46 دووسه سالگی 99-97 47 سه وچهارسالگی 102-99 48 پنچ وشش سالگی 103-102 49 فصل پنجم 104 50 بازیهای کودکان 105 51 کودکان وبازی 106 52 نوع وبازی 106 53 بازی وورزش درروایات اسلام 107 54 همبازی کودک 110-108 55 شکایت ازبازی کودکان درکوچه ها 110 56 والدین بی خیال 111-110 57 نکات مهم درانتخاب همبازی برای کودکان 111 58 محیط بازی 113-111 59 کنترل محیط بازی 113 60 سرکشی ازبازیهای کودکان 114 61 مقداربازی 117-115 62 بازی وخلاقیت 119-117 63 بازی 121-119 64 ارزشهای بازی 124-121 65 آب بازی 126-124 66 نکات ایمنی برای آب بازی 126 67 راه های بازی باآب 129-127 68 رشد ذهنی وشناختی 131-129 69 رشد عاطفی اجتماعی 134-131 70 فصل ششم 135 71 فرضیه شناختی – رشدی پیاژه 135 72 مراحل 2و3 اندیشه پیش ازعمل 7-2 سالگی 136 73 رشد فعالیت نمادین 138-136 74 تعقل علمی 139-138 75 طبقه بندی 140-139 76 اندیشه اجتماعی 142-140 77 قضاوت اخلاقی 142 78 زنده گرایی 144-142 79 خلاصه ونتیجه 145-144 80 فصل هفتم 146 81 گفتگو بافرخنده مفیدی 152-146 82 فصل هشتم 153 83 آیین نامه تأسیس ، انحلال واداره مهدکودک 188-153 84 نیروی انسانی 189 85 چارت سازمانی 190 86 هزینه تأسیس مهد 195-191 87 برنامه کلاسی آمادگی 196 88 برنامه کلاسی 4-3 ساله ها 197 89 برنامه غذایی 197 90 فصل نهم ضمائم وپیوستها 91 فهرست منابع ومآخذ مقدمه كودكان سرمایه های ارزشمند وسازنده آینده جامعه هستند. آموزش و پرورش در دوره كودكی كه زمان شكل گیری شخصیت و ایجاد عادات مختلف و پیشگیری از بروز مشكلات است. آینده فرد و جامعه را بنایی نهد و مسیر حركت مملكت را مشخص می سازد. توجه به مسائل و مشكلات كودكان باعث پیشرفت و ترقی جامعه می شود و غفلت در رفع مشكلات آنان، خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. از این رو، سرمایه گذاری و برنامه ریزی در آموزش و پرورش ابتدایی، از حساسترین و مهمترین وظایف دست اندر كاران و مسئولان جامعه است و باید از اولویت ویژه ای برخوردار باشد. هدف ما در اینجا آشنا ساختن خواننده با خصوصیات، شیوه های شناخت، برقراری ارتباط صحیح، نحوه كاركردن و درنهایت رفع مشكلات كودكان است. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریف، اهداف، تاریخچه، ضرورت و اصول راهنمایی و مشاوره كودك مورد بررسی قرار گرفته، سپس مطالبی درباره خصوصیات دوره كودكی ارائه شده است تا دست اندركاران آموزش و پرورش و مشاوره كودك بتوانند رفتارهای عادی كودكان را از رفتارهای غیر عادی تشخیص دهند. تعریف لغوی آموزش و پرورش پیش از دبستان آموزش: عمل آموختن، یاد دادن تعلیم: تربیت، پرورش پرورش: 1- تربیت، تعلیم، تأدیب 2- فرهنگ، تمدن 3- پرستیدن، پرستش 4- خوراك، خورش، غذا، طعام پیش: OIS ]پب. Patis مقابل فلز است. Paitis، پهـ (7) [Pe$Pat 1- (ق – مكان) جلو، قبل، قدام. مق. پس، پیش، وضع، حال، نهاد جزوهای جسم بود جهشهای مختلف چنان كه نشستن و برخاستن و ركوع و سجود و چون دست و پا پدر و اندامهای دیگر را نهادهای ایشان سوی چشمهای راست و چپ و زیر و زبر (پیش و پس…) دانشنامه الهی 30 2- (ق- زمان) قبل؛ پس. بعد. پیش از 3- (هر – اضـ ) نزد ( حضور داشتن چیزی یا كسی را رساند) 4-(هر – اضـ ) طرف، جانب، سوی (پیش او رفت) دبستان: ded – estan ]= رب + پب . rdipi نوشتن + ستان – پسـ 20 (امر) آموزند؛ مكتب 2- (نو) (مزه) مدرسه ابتدایی- آموزشگاه نوآموزان كه بالاتر از كودكستان و پایین تر از دبیرستان است. تاریخچه آموزش پیش دبستانی تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران به 80 سال پیش باز می گردد. در سال 1298 مسیونر های مذهبی و اقلیت های دینی به احداث كودكستان ها و مراكز آموزش پیش دبستانی درتهران مبادرت نمودند .در همان اثنا زنده یاد جبار باغچهبان در سال 1303 به احداث باغچه اطفال در شهرستان تبریز مبادرت نموده و چند سال بعد در سال 1307 كودكستان دیگری در شهرستان شیراز دایر نمود. گفتنی است كه در آن اثنا تنها از كودكان خانواده های مرفه و كارمندان عالی رتبه ادارات در این مراكز ثبت نام به عمل می آمد . استقبال این خانواده ها از عملكرد مراكز آموزش پیش دبستانی (كودكستان ها( سبب گردیدكه طی مدت زمان كوتاهی در تهران وچندین شهر بزرگ دیگر كشور، كودكستان هایی توسط بخش خصوصی دایر گردد .از جمله مهمترین برنامه های این مراكز می توان به بازی های مرسوم ، آموزش مقدماتی خواندن و نوشتن ، نقاشی و بازی با عروسك و اشكال هندسی اشاره نمود.در سال 1303 شورای عالی فرهنگ ،به تصویب انحصاری آیین نامه احداث مراكز آموزش پیش دبستانی در شهرستان تهران و درسال 1304به تصویب این آیین نامه برای سایر شهرهای كشور مبادرت نمود.نخستین امتیاز تاسیس كودكستان توسط وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه در سال 1310 صادر گردید.از این روی سال1310 آغاز فصل جدیدی در تاریخ آموزش پیش دبستانی ایران محسوب می گردد.نخستین آیین نامه ویژه كودكستانها و مراكز آموزش پیش دبستانی درسال 1312 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید. در ماده اول این آیین نامه ، سن كودكان جهت پذیرش در كودكستانها 4 تا 7 سال قید شده بود. این در حالیست كه درسال 1335 ، آیین نامه جدیدی جهت اداره كودكستانها به تصویب رسید كه طی آن سن كودكان ، 3 تا 6 سال تعیین شده بود. در سال1334 ، اداره مستقلی جهت رسیدگی و نظارت بر امور كودكستان ها تحت نظارت وزارت فرهنگ تاسیس گردید. در سال1340 ، اداره امور كودكستانهای كشور منحل شده و وظایف مربوطه به اداره كل تعلیمات ابتدائی محول گردید. در آن اثنا دولت به تلاش هایی درجهت احداث كودكستان های دولتی مبادرت نموده و با احداث كودكستانها در شهرهای سراسركشور،كودكان خانواده های طبقه متوسط را تحت پوشش خود قرار داد. تا سال 1322 در سراسر كشور تنها تعداد 7 كودكستان وجود داشت و این در حالیست كه طی سال1331 به 74 و طی سال 51 13 به 431 مركز بالغ گردید. در همان اثنا تلاش هایی درجهت تربیت مربیان مراكز پیش دبستانی نیز آغاز گردید. درسال 1336 ، آموزشگاه های كودكیاری آغاز به فعالیت نمودند . اولین اساسنامه و برنامه درسی این آموزشگاه ها طی سال 1345 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید. چندسال بعد تدریس رشته كودكیاری یا آموزش و پرورش پیش ازدبستان در برخی دانشكده های علوم تربیتی من جمله مدرسه عالی شمیرانات و دانشگاه ابوریحان آغاز گردید. درسال1350 ، اداره كل تعلیمات ابتدایی به دفتر برنامه ریزی آموزش ابتدایی تغییر نام داده و واحد كودكستان های این اداره، عهده دارمسئـولیت طرح و برنامه ریزی آموزش و پرورش پیش دبستانی گردید. درسال1354، با توجه به توسعه كودكستانها و تربیت مربیان كودك، دفتر برنامه ریزی آموزش ابتدایی به دفتر آموزش كودكستانی و ابتدایی تغییر نام داده و بالاخره درسال 1359 در اداره كل و سپس در دفتر آموزش عمومی ادغام گردید . طبق آخرین آیین نامه كودكستانها كه در سال 1349به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید، تشكیل كلاسهای آمادگی ضمیمه آموزش ابتدایی گردیده و سن كودكان كودكستانی 3 تا 6 سال تعیین گردید. درسال 1353 ، وزارت آموزش و پرورش طبق انتشار بخشنامه ای به اعمال اصلاحاتی در آیین نامه مذكور مبادرت نمود. مطابق این تغییرات تنها آندسته از كودكانی كه از سن 5 سال تمام برخوردار بودند از حق ثبت نام دركلاسهای آمادگی بهره مند گردیدند. درگذشته امتیاز تاسیس مهدهای كودك ویژه كودكان رده های سنی 3 تا 6 سال به وزارت آموزش و پرورش و مجوز تاسیس مراكز مراقبتی كودكان زیر رده سنی3 سال به اتاق اصناف واگذار گردید. ازسال1354، سازمانهای دولتی موظف به تاسیس مهدهای كودك شده و ضوابط آنها از سوی سازمان زنان تنظیم گردید. درسال1356، در بودجه كل سازمانهای دولتی، بودجه لازم جهت احداث مهدهای كودك ویژه فرزندان زنان كارمند پیش بینی شده و سازمان زنان مسئولیت تشكیل و نظارت بر آنها را عهده دار گردید. پس از انقلاب اسلامی ، بر اساس تصمیم گیری هیات وزیران، با انحلال سازمان زنان ، سازمان ملی رفاه خانواده، سازمان تربیتی شهرداری تهران و انجمن ملی حمایت از كودكان، اجازه تاسیس مهدهای كودك به وزارت بهداری و بهزیستی و سپس به سازمان بهزیستی محول گردید. درحال حاضر صدور مجوز و نظارت بركلیه مهدهای كودك دولتی و خصوصی بر عهده سازمان بهزیستی كشور است. ازسال 1372 كلیه كلاسهای آمادگی ضمیمه مدارس دولتی به علت كمبود جا منحل گردید.گفتنی است كه این كلاسها 30 سال پیش درسال1349 و با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش تشكیل شده بود . ازجمله انواع مهدهای كودك كه درحال حاضر درسراسركشور فعالیت دارند میتوان به موارد ذیل اشاره نمود: ــ مهدهای كودك خصوصی كه توسط بخش خصوصی احداث گردیده اند. ــ مهدهای كودك خود محوركه وابسته به موسسات دولتی بوده و با كمك هزینه های دولتی و والدین كودكان اداره میگردند. ــ مهدهای كودك كارگری كه متعلق به كارخانجات بوده و تحت پوشش وزارت كار فعالیت دارند. ــ مهدهای كودك ادارات آموزش و پرورش كه به ثبت نام از فرزندان زنان شاغل درآموزش و پرورش مبادرت می نمایند. ــ مهدهای كودك انجمنهای حمایتی سازمان بهزیستی كه به ثبت نام از كودكان تحت پوشش بهزیستی و درصدی از افراد عادی مبادرت می نمایند. ــ مهدهای كودك انجمنهای روستایی كه به ثبت نام از كودكان روستایی مبادرت می نمایند. تاریخچه فوق بیانگر این واقعیت است كه سهم دولت در تاسیس مهدهای كودك بسیار ناچیز بوده و عمدتا به تنظیم آیین نامه ها و اعطای مجوزهای قانونی محدود بوده است به نحویكه پس از تشكیل اولین مهدهای كودك ، وزارت آموزش و پرورش به تاسیس مهدهای كودك دولتی پس از 42 سال مبادرت نمود. درحال حاضر برای كودكان زنان غیر شاغل مهد كودك دولتی وجود نداشته وكلاسهای آمادگی ضمیمه مدارس دولتی نیز از سال 1372 منحل گردیده است. علاوه بر این تعداد فارغ التحصیلان رشته كودكیاری با توجه به نیاز مهدهای كودك ، بسیار اندك بوده و دوره های باز آموزی بهزیستی ویژه مربیان و مدیران ، چه از لحاظ مدت زمان و چه از لحاظ تعداد نفرات تحت پوشش هر دوره آموزشی، جوابگوی نیاز مهدهای كودك نمی باشد. . بعنوان مثال از سال 61 13تا 69 13یعنی ظرف مدت زمان 8 سال تنها 1215 نفر ازمدیران و مربیان موفق به گذراندن دوره های آموزشی كوتاه مدت بهزیستی شده اند و این در حالیست كه این رقم درمقایسه با تعداد مدیران ومربیان مهدهای كودك بسیار ناچیز می باشد.
[جمعه 1398-07-12] [ 12:37:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|