دانلود پایان نامه ارشد : تعیین کارایی نسبی بیمارستان های دولتی در استان ایلام-تحلیل پوششی داده ها | ... | |
3-1 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 7 4 -1 اهداف مشخص تحقیق.. ..9 1-4-1 اهداف ویژه……………………………………………………………………………………………………………………………….. 9 2-4-1 هدف کاربردی……………………………………………………………………………………………………………………………….9 3-4-1 سؤالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………9 -15 واژگان کلیدی.. 10 1-5-1 کارایی.. 10 2-5-1 تحلیل پوششی داده ها (DEA):.. 10 3-5-1 تخت فعال.. 11 4-5-1 واحدهای تصمیم گیرنده (DMU).. 11 5-5-1 بیمارستان.. 11 فصل دوم 1-2 مقدمه.. 14 شکل2-2 مدل تحلیل.. 23 2-2 دیدگاه های اساسی در مورد ارزیابی عملکرد.. 30 2-3 ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد.. 31 2-4 چگونگی انجام ارزیابی عملكرد.. 32 2-5 فرایند ارزیابی عملکرد.. 35 2-5-1 تدوین شاخصها.. 36 2-5-2 تعیین وزن شاخصها و اهمیت آنها.. 37 2-6 سنجش و اندازهگیری و استخراج نتایج.. 39 2-7 مدلها و الگوهای سیستم ارزیابی عملکرد.. 39 2-8 بهره وری منابع انسانی.. 40 1-8-2 سابقه و تاریخچه اصطلاح بهره وری………………………………………………………………………………………..……………………………41 2-9 تعاریف و مفاهیم اساسی بهره وری.. 41 2-9-1 تعریف بهره وری از دیدگاه ژاپنی……………………………………………………………………. 42 2-9-2 تعریف سازمان بین المللی کار…………………………………………………………………………42 ز
2-9-4 تعریف سازمان بهر وری ملی ایران ………………………………………………………………43 2-9-5 استعمال نادرست مفهوم بهره وری ……………………………………………..………………… 44 2-10 مهارت………………………………………………………………………………………………………………………………..50 2-10-1 اجزاء مهارتهای انسانی موثر………………………………………………………………………………………………………. 50 2-11 برنا مه ریزی و توسعه منابع انسانی.. …51 2-12 وجدان کار، فرهنگ کار و انظباط درکار.. 54 2-13 عوامل موثر بر افزایش بهره وری نیروی انسانی.. ……..56 2-14 کارایی.. 57 2-14-1 مفهوم کارایی وانواع آن………………..…………………………………………………………. 58 2-14-2 انواع کارایی…………………………………………………………………………….………….61 2-14-3 تعریف کارایی اقتصادی………………………………………………………………………………………………………………64 2-14-4 کارایی فنی و تخصیصی………………………………………………………………………………………………………………66 2-15 تحلیل پوششی داده ها (DEA)…………………………………………………………………………………………….68 2-16 استراتژیهای اولویت بندی……………………………………………………………………………………………………………….70 2-16-1 روش میانگین رتبهها………………………………………………………………………………………………………………… 70 ح 2-16-3 روش كُپلند………………………………………………………………………………….. 73 2-16-4 مرحلهی ادغام…………………………………………………………………………………. 73 2-17 مرور ادبیات و سوابق پژوهش.. 75
فصل سوم 3-1 مقدمه.. 87 3-2 جامعه آماری و روش نمونه گیری.. 87 3-3 نوع پژوهش.. 87 3-4 روش گردآوری اطلاعات.. 88 3-5 روش تحلیل داده ها.. 88 3-6 تعاریف.. 89 3-7 معرفی واحدهای تصمیم گیری.. 91 فصل چهارم 4-1 مقدمه.. 97 فصل پنجم 5-1 مقدمه.. 165 ط
5- پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………………182 6- محدودیت ها ………………………………………………………………………………………………………………………………..183 منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………………….184 منابع لاتین ………………………………………………………………………………………………………………………………………….185 پیوستها و ضمایم…………………………………………………………………………………………………………………………………..188 پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………………….189 جدول 2-1…………………………………………………………………………………………………………………………………68 جدول 2-2………………………………………………………………………………………………………………………………….70 جدول3-1………………………………………………………………………………………………………………………………..90 جدول 3-2………………………………………………………………………………………………………………………………….90 جدول3-3…………………………………………………………………………………………………………………………………..91 جدول3-4…………………………………………………………………………………………………………………………………. 91 جدول3-5…………………………………………………………………………………………………………………………………92 جدول3-6…………………………………………………………………………………………………………………………………..92< /p> جدول 4-1………………………………………………………………………………………………………………………………… 95 ی
جدول 4-3………………………………………………………………………………………………………………………………….96 جدول 4-4…………………………………………………………………………………………………………………………………97 جدول4-5………………………………………………………………………………………………………………………………….97 جدول 4-6…………………………………………………………………………………………………………………………………98 جدول4-7………………………………………………………………………………………………………………………………….98 جدول4-8………………………………………………………………………………………………………………………………….99 جدول4-9………………………………………………………………………………………………………………………………..100 جدول 4-10………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 100 جدول4-11……………………………………………………………………………………………………………………………..101 جدول 4-12…………………………………………………………………………………………………………………………….101 جدول 4-13…………………………………………………………………………………………………………………………..102 جدول4-14………………………………………………………………………………………………………………………………102 جدول 4-15……………………………………………………………………………………………………………………………102 جدول 4-16…………………………………………………………………………………………………………………………….103 جدول 4-17 103 ک
جدول 4-20 105 جدول 4-21 105 جدول 4-22 106 جدول 4-23 106 جدول 4-24 107 جدول 4-25 107 جدول 4-26 108 جدول 4-27 108 جدول 4-28 109 جدول 4-29 110 جدول 4-30 110 جدول 4-31 111 جدول 4-32 112 جدول 4-33 112 ل
جدول 4-37 114 جدول 4-38 114 جدول 4-39 115 جدول 4-40 116 جدول 4-41 116 جدول 4-42 117 جدول 4-43 117 جدول 4-44 118 جدول 4-45 118 جدول4-46 119 جدول 4-48 120 جدول 4-49 120 جدول 4-50 121 جدول 4-51 122 م
جدول 4-56 124 جدول4-57 124 جدول 4-58 125 جدول 4-59 125 جدول 4-60 126 جدول 4-61 126 جدول 4-62 127 جدول4-63 127 جدول 4-64 128 جدول 4-65 128 جدول 4-66 129 جدول 4-67 129 جدول 4-68 130 جدول 4-69 131 ن
جدول 4-72 132 جدول 4-73 133 جدول 4-74 133 جدول 4-75 134 جدول 4-76 134 جدول 4-77 135 جدول 4-78 135 جدول 4-79 135 جدول 4-80 136 جدول 4-81 136 جدول 4-82 137 جدول 4-83 138 جدول 4-84 138 جدول 4-85 138 س
جدول 4-88 140 جدول 4-89 140 جدول 4-90 141 جدول 4-91 141 جدول 4-92 142 جدول 4-93 143 جدول 4-94 143 جدول 4-95 144 جدول 4-96 144 جدول 4-97 145 جدول 4-98 146 جدول 4-99 146 جدول 4-100 147 جدول 4-101 147 ع
جدول 4-104 149 جدول 4-105 150 جدول 4-106 150 جدول 4-107 151 جدول 4-108 151 جدول 4-109 152 جدول 4-110 152 جدول 4-111 153 جدول 4-112 153 جدول 4-113 154 جدول 4-114 155 جدول4-115 155 جدول 4-116 156 جدول 4-117 156 ف
جدول 4-115 158 جدول 4-116 158 جدول 4-118 159 جدول 4-119 160 جدول 5-1 163 جدول 5-2 164 جدول 5-3 165 جدول 5-4 166 جدول5-5 167 جدول 5-6 168 جدول 5-7 169 جدول 5-8 170 جدول 5-9 171 جدول 5-10 171 ص
جدول 5-13 172 جدول 5-14 172 جدول 5-15 173 جدول 5-16 173 جدول 5-17 173 جدول 5-18 174 جدول 5-19 174 جدول 5-20 174 جدول 5-21 176 جدول 5-22 177 جدول 5-23 182 شکل2-2 23 شکل 2-3و2-49……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 50 شکل 2– 6 56 چکیده در عصر كنونی هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و كیفیت فعالیتهای خود نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد. فقدان وجود نظام ارزیابی یکی ازعلائم بیماری های سازمان تلقی می گردد كه پیامد آن كهولت و نهایتاً مرگ سازمان است. كوشش های اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده كه حداكثر نتیجه را با كمترین امكانات و عوامل موجود به دست آورد، این تمایل را می توان دستیابی به كارایی بالاتر نامید. در این تحقیق داده های 9 بیمارستان دولتی استان ایلام ازروش تحلیل پوششی داده ها( (DEAبراساس مدل مختلف CCR با دو سناریودرطی سالهای 1390- 1388با بهره گرفتن از نرم افزار DEA solver موردبررسی و تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نهاده ها یعنی تعداد پزشکان، کادرپرسنلی وتخت فعال وستاده ها یعنی خدمات کلینیکی، خدمات پارا کلینیکی، خدمات سرپایی، تخت فعال، روزبستری، اشغال تخت روز و خدمات سرپایی برای بررسی استفاده گردید. نتایج نشان داد در اکثرسالهای مورد مطالعه 40% بیمارستانهای مورد مطالعه از لحاظ فنی ومقیاس کارا بوده در حالی که در 60% بقیه مراکز میزانی از ناکارایی فنی و مقیاس در آنها مشهود است. میانگین کارایی( فنی کل و مقیاس ) در کل دوره ها مورد مطالعه برای مراکز مذکور به ترتیب 90% و 87% بوده است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که ظرفیت ارتقای کارایی فنی تا حدود 10% و ظرفیت کارایی مقیاس به میزان 13% بدون هیچ گونه افزایشی در هزینه ها و بکارگیری همان میزان از نهاده ها وجود داشت. همچنین در بیمارستانهای غیر کارا، ناکارایی فنی بیشتر از ناکارایی مقیاس بوده است.
واژهای کلیدی: ارزیابی، کارایی، تحلیل پوششی داده ها (DEA)، تخت فعال، واحدهای تصمیم گیرنده (DMU)، بیمارستان. 1-1مقدمه
كوشش های اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده كه حداكثر نتیجه را با كمترین امكانات و عوامل موجود به دست آورد، این تمایل را می توان دستیابی به كارایی بالاتر نامید. كارایی مفهومی جامع است كه افزایش آن به منظور ارتقای سطح زندگی، رفاه، آرامش و آسایش انسان ها، همواره مد نظر دست اندركاران سیاست و اقتصاد بوده است، برخی بقا و تداوم یك نظام سیاسی و اقتصادی را نیز موكول به كارایی و بهره وری دانسته اند(ابطحی وهمکاران،2005). بحث درباره کارایی درادبیات علمی از سابقه طولانی برخورداربوده ودرزمینه عمومی است که درهرکجا کاروفعالیتی وجود دارد، می توان ازآن اثراتی یافت. ازجمله دلایلی که برای این سابقه طولانی ووفور بحث درباره کارایی می توان برشمرد اهمیت این موضوع برای جامعه می باشد. چرا که درواقع بحث درباره کارایی وعوامل موثر برآن، بحث درباره این است که چگونه میتوان کار وفعالیتی که درحال انجام شدن است رابا هزینه وامکانات کمتر به نتایج بیشتری رساند، ازنیروهای موجودحداکثر استفاده استفاده رابرد، وازهدررفتن امکانات مادی وانسانی جلوگیری کرد ( امامقلی پورسفیددشتی،1381). توجه به ارتقای انتظارات عموم مردم از رفاه اقتصادی، تقاضا برای خدمات بهداشتی و درمانی روند صعودی داشته است. حال با توجه به محدودیت منابع و امكانات، حداكثر استفاده از امكانات موجود، یكی از مهمترین راه حل ها ی ممكن از دید اقتصاد سلامت ، جهت كاهش شكاف بین عرضه و تقاضا می باشد. كارایی، مهمترین و معمول ترین سازوكار جهت ارزیابی و اندازه گیری عملكرد یك بنگاه اقتصادی از جمله بیمارستان به شمار می رود، لذا در چند دهه گذشته بررسی عملكرد بخش های مختلف اقتصادی و یا بنگاه ها و واحدهای اقتصادی در سطح خرد از طریق سنجش و برآورد كارآیی، همواره مو رد توجه محققان رشته ها ی مختلف علوم اجتماعی به ویژه مدیریت و اقتصاد بوده است (یاساوارنگ،2005). [1] تصمیم گیری مهمترین دغدغه هر مدیر در فعالیتهای حرفه ای است. به زعم بسیاری از دانشمندان حوزه مدیریت، تصمیم گیری معیار ارزیابی عملكرد هر مدیر است. هربرت سایمون[2] حتی گام را فراتر گذاشته و تصمیم گیری را معادل مدیریت دانسته است(شیردل ملاسرایی،1386). مدیران در اخذ تصمیم به اطلاعات گوناگونی نیاز دارند و مراحل مشخصی را برای دسترسی به اطلاعات طی می كنند. یكی از زمینه های كلیدی تصمیم گیری مدیران، ارزیابی عملكرد است كه آنان را در اخذ تصمیم هدایت می كند(غضنفری وهمکاران1379).
ارزیابی عملكرد سازمان از موضوعاتی است كه مدیران و محققین توجه زیادی به آن داشته اند و تا كنون در این زمینه، مقالات زیادی منتشر شده است(ماروهمکاران[3]،2003). وجود و یا عدم وجود نظام ارزیابی عملكرد كارآمد، با حیات و مرگ سازمان رابطه مستقیم دارد. بیمارستان ها به عنوان یكی از اصلی ترین سازمان های ارائه دهنده ی خدمات بهداشتی درمانی و به دلیل، حساسیت و اهمیت ویژه ای كه در سلامت جامعه دارند(ماسی،2007[4]). ضرورت ارزیابی عملكرد و بهبود كارایی را بیش از دیگران احساس می كنند(وردورث وهمکاران[5]،2005). افزایش هزینه های بخش بهداشت و درمان درایران و جهان همراه با رشد فزاینده ی تكنولوژی و تغییرات جمعیتی، ضرورت توجه به مفاهیم اقتصادی را در این بخش خاطر نشان می سازد در بخش بهداشت و درمان، به لحاظ اهمیت نوع خدمات و سروكار داشتن با سلامت و جان انسان ها، اعتلای کیفیت و تضمین آن برای نظام بهداشت و درمان و مردم به طور فزاینده مورد توجه قرار گرفته است. مردم از یك سو با پرداخت حق بیمه،مالیات و تحمل هزینه های گزاف بهداشت و درمان و در كنار آن افزایش آگاهی، انتظارات فزاینده ای از بیمارستان و دیگر بنگاه های ارائه دهنده ی خدمات بهداشتی و درمانی دارند. از سوی دیگرسرمایه گذاری كلان جهت بهره گیری از تكنولوژی نوین درمان وافزایش هزینه های پرسنلی و به کارگیری نیروهای تخصصی و فوق تخصصی موجب گرانترشدن خدمات بهداشتی ودرمانی گردیده است.[6] از آنجا كه بهبود بهره وری و كارایی یكی از منابع مهم توسعه اقتصادی است ، لذا این مقوله باید در بخش بهداشت ودرمان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد .محاسبه كارایی فنی و شناخت عوامل مؤثر در افزایش كارایی بیمارستان ها، اقدامی مكمل در جهت توسعه كمی و كیفی آن است. با رفع عوامل دخیل در عدم كارایی بیمارستان، می توان كارایی را بدون اضافه كردن عوامل تولید افزایش داد و توان خدمت دهی را بالا برد. همچنین مدیران بیمارستان را در تصمیم گیری بهتر، وا قعی تر وكاراتر یاری كرد. در نتیجه انتظار می رود مدیران و برنامه ریزان با آگاهی از روند كارایی و شناخت عوامل مؤثر درآن، در جهت تخصیص بهینه منابع و افزایش بهره وری وكارایی گام بردارند(مردانی 2003). عدم آشنایی مدیران بیمارستان ها و مسؤولین بهداشتی و درمانی به شاخص های اقتصاد بهداشت از یك طرف و مالکیت دولتی بیمارستان ها واستفاده از بودجه ی عمومی از طرف دیگر ، باعث شده كه مسؤولین و مدیران انگیز های برای انتخاب تر کیبی از نهاد ه ها كه هزینه ها را حداقل كند وانتخاب بهترین عوامل تولید كه ضایعات را به حداقل و كارایی را به حداكثر برساند وجود نداشته باشند(حاتم، 2001: 23). با توجه به اهمیت موضوع، روش های گوناگونی برای ارزیابی عملكرد و افزایش كارایی سازما نها ارائه شده است. برای ارزیابی سازما نها به داشتن استاندارد و نظارت نیاز است. در خدمات بیمارستانی، استاندارد به معنی تعیین سطح لازم و قابل قبول در ارائه ی هر یك از خدمات اداری، پزشكی و پیراپزشكی است. با توجه به اینكه در بسیاری از موارد، استاندارد هماهنگ برای ارزیابی مراكز آموزشی درمانی در ایران وجود ندارد (خلیلی2009). یكی از ابزار های كارآمد در این زمینه تحلیل پوششی داده ها می باشد. با بهره گرفتن از این روش، واحدهای مورد بررسی با یك سطح استاندارد از قبل تعیین شده، مقایسه نمی شوند و كارایی واحدها با توجه به كارایی واحدهای دیگر سنجیده می شود.
[جمعه 1398-07-12] [ 03:48:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|