دانلود پایان نامه ارشد : تثبیت و اصلاح خصوصیات ژئوتکنیکی ماسه بادی با بهره گرفتن از دوغاب پلیمری | ... | |
چکیده هدف از انجام این تحقیق بهبود خصوصیات مکانیکی و ژئوتکنیکی خاکهای ماسه بادی است. چون یکی از مشکلات عمده ماسه بادی، مقاومت کم آن تحت شرایط رطوبت طبیعی و اشباع میباشد، یک مطالعه آزمایشگاهی به منظور بررسی تاثیر افزودن پلیمر پلی وینیل الکل در بهبود خواص ژئوتکنیکی ماسه بادی انجام شد. نتایج حاصل از آزمایشهای تراکم نشان داد که افزودن این پلیمر تا ۰/۲ درصد وزنی، وزن مخصوص خشک حداکثر را افزایش میدهد و در رطوبت بهینه تغییر قابل ملاحظهای ایجاد نمیشود. نتایج آزمایشها همچنین نشان داد که با افزایش درصد پلیمر، مقاومت CBR نمونهها به مقدار قابل توجهی افزایش مییابد به نحوی که در نمونههای ساخته شده با ۰/۵ درصد وزنی پلیمر، مقدار CBR به ۱۸۵ رسید؛ این مقدار بیش از 7/5 برابر CBR برای خاک بدون مواد افزودنی میباشد. با توجه به حلالیت پلیمر فوق در آب، برای حفاظت از مخلوط خاک و پلیمر در برابر آبشستگی از سیمان استفاده شد. آزمایشها نشان داد که با افزودن ۲ درصد سیمان به مخلوط فوق هم بر مقاومت نمونهها افزوده شده و هم پایداری آنها در برابر آبشستگی افزایش مییابد. نتایج حاصل از آزمایش برش مستقیم نشان داد، افزودن پلیمر همچنین باعث افزایش چشمگیری در مقاومت برشی نمونهها میشود. البته شکست خاک در این حالت، به صورت شکست ترد و ناگهانی مشاهده گردید. برای جلوگیری از این حالت و شکل پذیرتر کردن نمونهها از الیاف تایر استفاده شد. مقدار بهینه الیاف مورد نیاز در این حالت برابر با ۰/۶ درصد وزنی به دست آمد. نتایج آزمایشهای تک محوری نیز نشان دادند که افزودن پلی وینیل الکل مقاومت فشاری و برشی خاک را به میزان بسیار قابل توجهی افزایش میدهد. همچنین مشخص شد ترکیب همزمان پلیمر، سیمان و الیاف به خاک بیشترین تاثیر را در اصلاح خصوصیات ماسه بادی دارد. به عنوان نمونه در ترکیب ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل، ۲ درصد سیمان و ۰/۶ درصد الیاف تایر با ماسه بادی، مقاومت فشاری نمونه به ۱۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع رسید؛ درحالی که مقاومت فشاری برای ماسه بادی با ۲ درصد سیمان، تنها ۰/۳ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بود.
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول مقدمه. 1 ۱-۱-دورنمای کار. 2 ۲-۱-تعریف مسأله. 2 ۳-۱-مروری بر مطالب ارائه شده در این تحقیق.. 3 فصل دوم سابقه تحقیق… 5 ۱-۲- مقدمهای بر اصلاح خاک، مواد و روش های مورد استفاده. 6 ۲-۲- استفاده از مواد افزودنی ضایعاتی به منظور بهسازی خصوصیات خاک های ماسهای.. 6 ۱-۲-۲- بهبود خصوصیات ماسه های تثبیت شده با سیمان و خرده شیشه ضایعاتی.. 6 ۲-۲-۲- استفاده از لاستیک و کفپوش های لاستیکی ضایعاتی برای بهبود خواص خاک ماسهای.. 10 ۳-۲- تسلیح خاک ماسهای با بهره گرفتن از الیاف طبیعی.. 16 ۱-۳-۲-اصلاح ماسه با بهره گرفتن از الیاف کاه جو و کنف… 16 ۲-۲-۳- افزایش ظرفیت باربری خاک ماسه ای مسلح شده با برگ خرما 18 ۴-۲- تسلیح خاک ماسهای با بهره گرفتن از الیاف مصنوعی.. 20 ۱-۴-۲ استفاده از الیاف پلاستیک باطله پلی اتیلن ترفتالات (پت) 21 ۲-۴-۲- استفاده از الیاف کارخانه لاستیک سازی.. 26 ۵-۲- استفاده از مواد پلیمری و نفتی برای بهسازی خاک ماسه ای.. 27 ۱-۵-۲- اصلاح خصوصیات ژئوتکنیکی خاک های ماسه ای با بهره گرفتن از پسمانده مواد نفتی پالایشگاه ها: 28 ۲-۵-۲- بررسی اثر چسب های پلیمری روی خواص مکانیکی خاک ماسه ای: 31 ۱-۲-۵-۲-تحقیقات انجام شده توسط پارک و همکاران.. 31 ۲-۲-۵-۲-تحقیقات انجام شده توسط کاستاز و همکاران.. 35 ۳-۲-۵-۲- تحقیقات انجام شده توسط آناگناستوپلوس و همکاران.. 38 2-5-3- جمع بندی و نتیجه گیری از تحقیقات گذشته. 40 فصل سوم روش تحقیق… 43 ۱-۳- مقدمه. 44 ۲-۳- مصالح مورد استفاده. 44 ۱-۲-۳- خاک مورد استفاده. 44 ۲-۲-۳- پلیمر مورد استفاده در تحقیق.. 45 ۳-۲-۳- الیاف مورد استفاده. 46 ۴-۲-۳- سیمان.. 47 ۳-۳- آماده سازی و عمل آوری نمونه ها 47 ۴-۳- برنامه آزمایشگاهی.. 48 ۱-۴-۳- آزمایش دانه بندی.. 49 ۱-۱-۴-۳- وسایل مورد نیاز. 49 ۲-۱-۴-۳- انجام آزمایش…. 49 ۲-۴-۳- آزمایش تراکم.. 49 ۱-۲-۴-۳- مقدمه. 49 ۲-۲-۴-۳- اساس آزمایش…. 50 ۳-۲-۴-۳- وسایل مورد نیاز. 50 ۴-۲-۴-۳- روش انجام آزمایش…. 51 ۳-۴-۳- آزمایش CBR.. 52 ۱-۳-۴-۳- تئوری آزمایش…. 52 ۲-۳-۴-۳- وسایل آزمایش…. 53 ۳-۳-۴-۳- روش انجام آزمایش…. 54 ۴-۳-۴-۳-عدد CBR.. 55 ۵-۳-۴-۳- تصحیح نتایج آزمایش…. 55 3-4-4- آزمایش برش مستقیم.. 56 -۱-۴-۴-۳ تئوری آزمایش…. 56 -۲-۴-۴-۳ شرایط انجام آزمایش…. 57 -۳-۴-۴-۳ وسایل آزمایش…. 57 -۴-۴-۴-۳ روش انجام آزمایش…. 58 -۵-۴-۳ آزمایش فشاری تک محوری.. 59 ۱-۵-۴-۳تئوری آزمایش…. 59 ۲-۵-۴-۳- وسایل آزمایش…. 59 ۳-۵-۴-۳-روش آزمایش…. 60 فصل چهارم نتایج حاصل از آزمایشها و تفسیر آنها 61 ۱-۴- مقدمه. 62 ۲-۴- نتایج آزمایش دانه بندی.. 62 ۳-۴- نتایج آزمایش های تراکم.. 62 ۱-۳-۴- آزمایش تراکم بدون مواد افزودنی.. 63 ۲-۳-۴- آزمایش تراکم با ۰/۱ درصد پلیمر پلی وینیل الکل.. 64 ۳-۳-۴- آزمایش تراکم با ۰/۲ درصد پلیمر پلی وینیل الکل.. 65 ۴-۳-۴- آزمایش تراکم با ۰/۳ درصد پلیمر پلی وینیل الکل.. 66 ۵-۳-۴- تفسیر نتایج آزمایشهای تراکم.. 67 ۴-۴- نتایج آزمایش های CBR.. 68 ۱-۴-۴- آزمایش CBR بدون مواد افزودنی.. 68 ۲-۴-۴- آزمایش CBR با ۰/۱ درصد پلیمر پلی وینیل الکل.. 69 ۳-۴-۴- آزمایش CBR با ۰/۲ درصد پلیمر پلی وینیل الکل.. 71 ۴-۴-۴- آزمایش CBR با ۰/۳ درصد پلیمر پلی وینیل الکل.. 73 ۵-۴-۴- آزمایش CBR با ۰/۴ درصد پلیمر پلی وینیل الکل.. 74 ۶-۴-۴- آزمایش CBR با ۰/۵ درصد پلیمر پلی وینیل الکل.. 76 ۷-۴-۴- آزمایش CBR با ۰/۶ درصد پلیمر پلی وینیل الکل.. 77 ۸-۴-۴- تفسیر نتایج آزمایش CBR.. 79 ۹-۴-۴- آزمایش CBR با پلیمر پلی وینیل الکل و سیمان.. 81 ۵-۴- نتایج آزمایشهای برش مستقیم.. 82 ۱-۵-۴- آزمایش برش مستقیم روی خاک بدون مواد افزودنی.. 82 ۲-۵-۴- آزمایش برش مستقیم روی خاک با ۰/۲ درصد پلیمر پلی وینیل الکل.. 83 ۳-۵-۴- آزمایش برش مستقیم با ۰/۲ درصد پلیمر و ۰/۴ درصد الیاف تایر. 84 ۴-۵-۴- آزمایش برش مستقیم با ۰/۲ درصد پلیمر و ۰/۶ درصد الیاف تایر. 85 ۵-۵-۴- آزمایش برش مستقیم با ۰/۲ درصد پلیمر و ۰/۸ درصد الیاف تایر. 86 ۶-۵-۴- تفسیر نتایج آزمایش برش مستقیم.. 86 4-6- نتایج آزمایشهای تک محوری.. 88 4-6-1- آزمایش تک محوری برای ماسه بادی با ۲ درصد سیمان.. 88 4-6-2- آزمایش تک محوری برای ماسه بادی با ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل.. 89 ۳-۶-۴- آزمایش تک محوری برای ماسه بادی با ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل.. 89 ۴-۶-۴- آزمایش تک محوری برای ماسه بادی با ۰/۶ درصد پلی وینیل الکل.. 90 ۵-۶-۴- آزمایش تک محوری با ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل و ۲ درصد سیمان.. 91 ۶-۶-۴- آزمایش تک محوری با ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل و ۲ درصد سیمان.. 91 ۷-۶-۴- آزمایش تک محوری با ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل و ۰/۶ درصد الیاف تایر. 92 ۸-۶-۴- آزمایش تک محوری با ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل و ۰/۶ درصد الیاف تایر. 93 ۹-۶-۴- آزمایش تک محوری با ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل، ۰/۶ درصد الیاف تایر و ۲ درصد سیمان 93 ۱۰-۶-۴- آزمایش تک محوری با ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل، ۰/۶ درصد الیاف تایر و ۲ درصد سیمان 94 ۱۱-۶-۴- تفسیر نتایج آزمایشهای تک محوری.. 95 فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادها 101 ۱-۵- نتیجهگیری.. 102 5-2- پیشنهادها 103 منابع و مآخذ………….. 100 دورنمای کار بدون تردید یكی از مقدماتیترین و مهمترین اصول در اجرای طرحهای عمرانی، داشتن زمینی مقاوم برای احداث بناست كه با توجه به رشد روزافزون جمعیت دنیا در سالهای اخیر ، مساحت زمینهای مناسب برای ساخت و ساز و احداث بنا بتدریج در حال كاهش است. در چنین شرایطی دستیابی به روشهای جدید و اصولی برای بهبود و اصلاح زمینهای نامناسب رقابت شدیدی را بین مهندسان عمران كشورهای توسعهیافته ایجاد كرده است و در حقیقت باید پذیرفت كه توسعه هرچه بیشتر فنون و روشهای اختصاصی به منظور دستیابی به این هدف برای انسان ضروری خواهد بود. آنچه باعث میشود که یک روش بر روش دیگر برتری یابد، پارامترهای اقتصادی، شرایط و مشکلات اجرایی، امکانات موجود و محدودیتهای زمانی و مکانی میباشد. اصولا دستیابی به مصالح مرغوب که به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد و بتواند بارهای اعمال شده از سوی سازه را به راحتی تحمل کند انگیزه اصلی اصلاح خاک[1] می باشد. ۲-۱-تعریف مسأله
[جمعه 1398-07-12] [ 04:49:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|