4-2-سؤالات فرعی.. 3 5- فرضیه. 4 6- پیشینه. 4 7- تاریخچه بحث… 5 فصل اول کلیات… 6 1-1-تعریف واژگان.. 7 1-1-1-فقه. 7 1-1-1-1-فقه در لغت… 7 1-1-1-2- فقه در اصطلاح.. 8 1-1-2- فقیه. 9 1-1-2-1-فقیه در لغت… 9 1-1-2-2-فقیه در اصطلاح.. 9 1-1-3-جوان.. 10 1-1-3-1-جوان در لغت… 10 1-1-3-2-جوان در اصطلاح.. 10 1-1-4-دین.. 10 1-1-4-1-دین در لغت… 10 1-1-4-2-دین در اصطلاح.. 11 1-1-5-دینگریزی.. 11 1-1-5-1-مفهوم گریز. 11 1-1-5-2-مفهوم دین‌گریزی.. 11 فصل دوم جایگاه فقه در منظومه معارف دین.. 12 2-1-تعریف دین و تبیین وظایف آن.. 13 2-1-1-معنای دین.. 13 2-1-2-دین نیاز همه عصرها 14 2-1-3-فلسفه دین.. 15 2-1-3-1- آگاهی دادن.. 15 2-1-3-2 – داوری.. 16 2-1-3-3- بیان مسئولیت‌ها 17 2-1-3-4- معرفت جهان.. 17 2-1-3-5-نشاط‌بخشی به زندگی.. 18 2-1-4-جامعیت دین.. 19 2-1-5-سهولت دین.. 20 2-1-6-دینداری.. 21 2-2-تعریف فقه و تبیین و ظایف آن.. 22 2-2-1- مفهوم فقه. 22 2-2-2-هدف از علم فقه‌ 22 2-2-3-شمولیت فقه اسلامى‌ 23 2-2-4- نقش فقه در زندگی فردی و اجتماعی.. 24 2-2-5-آمیختگی فقه و اخلاق.. 26 2-3-علل دین گریزی.. 28 2-3-1-تربیت نامناسب… 29 2-3-1-1-مفهوم تربیت… 30 2-3-1-2-ضرورت تربیت… 30 2-3-1-3-آسیب شناسی تربیت… 30 2-3-1-3-1-نام و القاب ناشایست… 31 2-3- 1-3-2-بی محبتی به فرزند. 31 2-3-1-3-3- افراط در محبت… 31 2-3-1-3-4- خشونت… 31 2-3-2-محیط اخلاقی و اجتماعی.. 32 2-3-2-1-تأثیر محیط بر شخصیّت جوانان بنا بر آیات قرآن.. 32 2-3-3- مدرسه. 34 2-3-3-1-اهمیت تعلیم و تربیت… 34 2-3-3-2-وظیفۀ استاد. 35 2-3-4-عملكرد نامناسب برخی از عالمان دین.. 36 2-3-4-1-نقش رفتار عملی فقها در هدایت مردم. 36 2-3-5-دوستان.. 38 2-3-5-1-همنشین و پایه گذاری اخلاق.. 39 2-3-6- تهاجم فرهنگی.. 40 2-3-6-1-تهاجم فرهنگی شیبخون ناگهانی دشمن.. 40 2-3-6-2-ابزار و وسایل تهاجم فرهنگی.. 41 2-3-6-3-رسانه ابزار تهاجم فرهنگی.. 41 2-3-6-3-1-تلوزیون و رادیو. 42 2-3-6-3-2- ماهواره 42 2-3-6-3-3- اینترنت… 43 2-3-7-فقر اقتصادی.. 44 2-3-7-1- ارتباط مال با دین داری.. 44 2-3-7-2-پیامد زیانبار فقر. 45 2-3-8-لقمۀ حرام و آثار آن.. 45 2-3-8-1-آثار لقمۀ حرام. 46 2-3-8-1-1-آثار فردی لقمۀ حرام. 46 2-3-8-1-2-آثار اجتماعی لقمۀ حرام. 47 فصل سوم نقش مؤلفه‌های علمی فقها در پیش‌گیری از دین‌گریزی جوانان.. 51 3-1-علمای ربانی عامل هدایت نسل جوان.. 51 3-1-1- شخصیت علمی.. 54 3-1-1-1-مناصب فقیه. 55 3-1-1-1-1- منصب افتاء 56 الف: روان بودن فتوا و پرهیز از عبارتهای فنی و علمی فقه و اصول.. 57 ب: به روز بودن و متناسب سن و سطح مخاطب… 58 ت- متناسب با سطح تحصیلات، شغل و جنسیت… 58 ث-پرهیزاز بیان فتاوای اختلافی.. 59 ج-داشتن سایت یا سامانۀ پیامکی برای آنلاین پاسخ دادن سؤالات شرعی.. 60 چ- مشخص کردن حد و مرز و فلسفۀ برخی فتواها 60 ح- پرهیز از حاكمیت جو جمود بر بیان فتواها 61 3-1-1-1-2- قضاوت… 63 3-1-1-1-3-ولایت… 66 1-3-1-3-1-رهبری و دوری از تجملگرایی.. 69 3-1-1-2-شخصیت علمی.. 69 3-1-1-3- پاسخگویى به شبهات… 73 3-1-1-3-1- نفوذ اندیشه هاى بیگانه. 74 3-1-1-4- فقه و پرداختن به مسائل مستحدثه فراروی جوان.. 75 فصل چهارم بررسی نقش مؤلفه‌های عملی و اخلاقی فقها در پیش‌گیری از دین‌گریزی جوانان.. 80 4-1-جوان و اثرپذیری.. 80 4-1-1-شخصیت فردی و اخلاق شخصی.. 81 4-1-1-1-تهذیب نفس…. 83 4-1-1-2-اخلاص…. 84 4-1-1-3- پرستش و عبادت… 86 4-1-1-4- شب‌زنده‌داری و تهجد. 87 4-1-1-5-تواضع.. 88 4-1-1-6- عزت‌نفس و آزادگی.. 90 4-1-1-7- زهد و ساده زیستی.. 91 4-1-8- حسن خلق.. 93 4-1-1-9-عفو و گذشت… 94 4-2- اخلاق اجتماعی.. 95 4-2-1-مصادیق اخلاق اجتماعی.. 95 4-2-1-1- مبازه با فقر و محرومیت‌زدایی.. 95 4-2-1-2- اتحاد. 96 4-2-1-3-مبارزه با ظلم.. 97 4-2-1-4- نفی سلطۀ کافران و پرهیز از اطاعت کفار 98 4-2-1-5- ثبات قدم و ایستادگی در برابر دشمنان.. 99 4-2-1-6- احترام و رعایت قانون.. 100 4-2-1- 7- صیانت و پاسداری از ارزشهای فرهنگی.. 101 4-2-1-8- ایثار و از خود گذشتگی.. 102 4-2-9- مبارزه بارخنه فرصت طلبان.. 102 4-3-1-فرایند ارتباط گیری با جوان.. 105 4-3-1-1- آگاهی و بصیرت… 105 4-3-1-2- شناخت زمان و مکان.. 106 4-3-1-3-هـمـاهـنگی کردار و گفتار 107 4-3-1-4- دوری از افراط و رعایت ظرفیت جوانان در انجام مناسک دینی.. 107 4-3-1- 5- رعایت قاعدۀ تدریج.. 109

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 10:00:00 ق.ظ ]