دانلود پایان نامه ارشد:بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت تقاضا در زنجیره تأمین | ... | |
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : فهرست مطالب عنوان صفحه
چكیده: 1 فصل اول كلیات تحقیق 1-1)مقدمه. 3 1-2)بیان مسئله پژوهش… 4 1-3)اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5 1-4)اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف كلی، ویژه وكاربردی): 7 1-4-1)اهداف كلی: 7 1-4-2)اهداف ویژه: 7 1-4-3)اهداف كاربردی: 7 1-5) بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی.. 7 1-6)فرضیه ها 8 1-7)شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع دادهها و نحوه اجراء. 9 1-8) دامنه تحقیق.. 9 1-8-1) قلمرو موضوعی.. 9 1-8-2)قلمرو مكانی.. 9 1-8-3) قلمرو زمانی.. 9 1-9)روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 9 1-10)تعریف نظری وعملیاتی مفاهیم ومتغیرها 10 1-10-1)تعریف نظری: 10 1-10-1-1)مدیریت زنجیره تأمین: 10 1-10-1-2)مدیریت تقاضا: 10 1-10-1-3)بخشبندی: 10 1-10-1-4) پیشبینی: 10 1-10-1-5)برنامهریزی فروش و عملیات اجرایی: 10 1-10-1-6)حمایت از مدیریت تقاضا: 11 1-11-2)تعریف عملیاتی: 11 1-11-2-1)زنجیره تأمین: 11 1-11-2-2)مدیریت تقاضا: 11 1-11-2-3)بخشبندی: 12 1-11-2-4)پیشبینی: 12 1-11-2-5)برنامهریزی فروش و عملیات اجرایی: 12 1-11-2-6)حمایت از مدیریت تقاضا: 13 فصل دوم ادبیات ومبانی نظری وتجربی تحقیق 2-1) مقدمه. 15 2-2) مبانی نظری.. 16 2-2-1) مدیریت زنجیره تأمین.. 16 2-2-2-1) تاریخچه مدیریت زنجیره تامین.. 18 2-2-1-2) فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین: 18 2-2-1-3) عملکردهایی برای مدیریت در برابر چالشهای زنجیره تأمین: 30 2-2-1-4) یکپارچهسازی.. 31 2-2-2)مدیریت تقاضا 36 2-2-2-1) اثر شلاق چرمی 38 2-2-3) بخشبندی.. 39 2-2-3-1) اهمیت بخشبندی بازار. 40 2-2-3-2) مبنای بخشبندی بازارهای مصرف… 41 2-2-3-3) معیارهای تقسیم بازار مؤثر. 43 2-2-4) پیشبینی.. 44 2-2-5) برنامهریزی فروش و عملیات… 57 2-2-6)رویکرد برنامهریزی سود، فروش و عملیات… 58 2-2-7) حمایت از مدیریت تقاضا 59 2-3) پیشینه پژوهش… 60 2-3-1)تحقیقات داخلی.. 60 2-3-2)تحقیقات خارجی.. 68 فصل سوم روش اجرای تحقیق 3-1) مقدمه. 75 3-2) روش نمونه گیری وحجم نمونه. 76 3-2-1)جامعه آماری.. 76 3-2-2)تعیین حجم نمونه. 77 3-2-3)روش نمونه گیری.. 77 3-3)ابزارگردآوری داده ها: 78 3-3-1)اسناد و مدارك گذشته. 78 3-3-2) متون ومنابع علمی.. 78 3-3-3)اینترنت… 78 3-3-4)پرسشنامه. 78 3-4) نحوه امتیازبندی پرسشنامه: 79 3-5)روایی وپایایی پرسشنامه. 80 3-5-1) روایی.. 80 3-5-2) پایایی.. 80 3-6)روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 82 فصل چهارم تجزیه وتحلیل اطلاعات 4-1) مقدمه. 88 4-2) آمار توصیفی.. 88 4-2-1) ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری.. 88 4-2-2)توزیع فراوانی جنسیت… 88 4-2-4) توزیع فراوانی سن.. 89 4-2-5) توزیع فراوانی تحصیلات… 90 2-10)بررسی نرمال بودن داده ها 91 4-3)آمار استنباطی.. 92 4-3-1) آزمون فرضیات… 92 4-3-2) آزمون هم خطی بودن ارتباط میان متغیرها و برازش مدل رگرسیونی: 95 4-3-3)مدل برازش داده شده(پیشنهادی): 100 فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات 5-1) مقدمه. 118 5-2) نتیجه گیری.. 118 5-2-2) نتایج آزمون فرضیات تحقیق.. 118 5-2-2-1) فرضیه اصلی اول. 118 5-2-2-2)فرضیه اصلی دوم. 119 5-2-2-3) فرضیه اصلی سوم. 119 5-2-2-4)فرضیه اصلی چهارم. 119 5-2-2-5)فرضیه اصلی پنجم. 119 5-3) پیشنهادات ارائه شده 120 5-3-1) مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات قبلی.. 121 5-4)پیشنهادات برای تحقیقات آتی: 122 5-5)امكانات ومحدودیت ها 122 منـابع. 123 منابع فارسی: 124 منابع لاتین.. 125
چكیده:
واژگان كلیدی: زنجیره تأمین، مدیریت تقاضا، پیشبینی، بخشبندی، حمایت از مدیریت، برنامهریزی فروش و عملیات
فصل اول با تشدید رقابت در تجارت و تغییرات سریع تكنولوژیكی و نیز افزایش قدرت وحق انتخاب مشتریان، موفقیت از آن شركتهایی خواهد بود كه قادر باشند بهنحو شایستهتری انتظارات و ارزشهای مورد نظر مشتریان را درك و شناسایی كرده و بهنحو مطلوب به آنها پاسخ دهند (وانگ[1]، 2007.( در گذشته، مشتریان بهندرت خواهان یا قادر به دست کشیدن از محصول یا برند مصرفی خود بودند؛ امّا امروزه در قرن بیست و یکم، این موضوع تغییر یافته است. شرکتها و برندها در بازار امروزی با خصومت با یکدیگر به رقابت میپردازند؛ تا جایی که”حفظ سهم بازار” امری بسیار مشکل بوده و “بدست آوردن سهم بیشتر”غیرقابل تصور می کند (کینینگهام، واورا، آکسوی و هنری[2]،2005). در سالهای اخیر شرکتهای زیادی به عرصه رقابت در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده کرمانشاه وارد شدهاند و همچنین با ورود تجهیزات و تکنولوژی جدیدو تولید محصولات جدید، شرکتها نه تنها جهت جذب مشتریان جدید كه حتی در حفظ مشتریان فعلی و وفادار خود با چالشی جدید روبرو شدهاند. در این پژوهش تلاش میشود با توجه به اهمیـّت مشتـریان در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده به بررسی مفهـوم “مدیریت تقاضا در زنجیره تأمین” پرداخته شود، به بیان دیگراین موضوع بررسی میشود كه چه عواملی باعث افزایش بهبود عملکرد مدیریت تقاضا در شرکتهای صنعتی تولیدکننده و توزیع کننده استان کرمانشاه میشود.
رقابت بیامان در بازارهای جهانی امروزی، عرضه محصولات تازه با حضور کوتاه در بازار و اوج گرفتن انتظارات مشتریان، بنگاههای کسب و کار را به سرمایهگذاری و تمرکز بر زنجیرههای عرضه خود وادار نموده است. رقابت در کسب و کار امروز دیگر میان تکتک شرکتها نیست بلکه میان زنجیرههای تأمین اتفاق میافتد. مدیریت زنجیره تأمین به ابزاری استراتژیک برای شرکتها تبدیل شده تا بتوانند کیفیت را مدیریت نمایند، مشتریان را راضی نگاه دارند و با توان رقابتی باقی بمانند (بهنام اژدری و اختیارزاده،1390). محیط جمعیتی دارای منافع بسیاری می باشد زیرا شامل مردم است و این مردم هستند كه بازار را تشكیل میدهند. و اینكه جمعیت جهان بطور انفجارآوری در حال رشد است و این جمعیت بسیار متنوع هم دارای فرصتها و تهدیداتی میباشد(كاپوج[3],2008). در سالهای اخیر با توسعه شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده و افزایش تعداد رقبا در این شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده با مشكلات زیادی در زمینه جذب مشتریان جدید و حتی حفظ مشتریان فعلی مواجه شدهاند. بنابراین باید در اندیشه یافتن راهكاری جهت كشف عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین بود. عموماً منافع مدیریت مؤثر زنجیره تأمین در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه شامل موجودیهای پایینتر، هزینه های کمتر، بهرهوری بالاتر، توانایی بهبودیافته برای پاسخ به نوسانات تقاضا، زمانهای تحویل کوتاهتر، سود بیشتر و وفاداری بیشتر مشتری است. که همگی در گرو مدیریت تقاضای مطلوب در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه میباشد. شرکتهای زنجیره تأمین در استان کرمانشاه همگی به دنبال ایجاد جذب مشتریان حتی خارج از این استان میباشند. مدیریت تقاضا دارای یک نقش فرااستانی است تقاضا را بررسی میکند به ایجاد راهکارها میپردازد و در نتیجه هدف خود را رساندن کالا و خدمات نهایی با قیمت و هزینه کمتر و با کیفیت مناسب به دست مصرف کننده نهایی (مشتری میداند). امید است این تحقیق به پركردن بخشی از این شكاف كمك کند. با كمك یافتههای این تحقیق شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه با شناخت عوامل مؤثر بر تقاضا در زنجیره تأمین قادر به حفظ مشتریان فعلی خود و همچنین جذب مشتریان رقبا خواهند بود. بنابراین ضروری میرسد تا به بررسی عواملی پرداخته شود كه تاكنون كمتر بهصورت تفصیلی مورد توجه تحقیقاتی در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه كه در این زمینه به انجام رسیده، قرار گرفته است. 1-3)اهمیت و ضرورت انجام تحقیق یافتههای این تحقیق در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه نه تنها به درك عوامل مؤثر بر مدیریت تقاضا در زنجیره تأمین مؤثر است بلكه توسعه دهندهی تحقیقات پیشین در این زمینه میباشد. این تحقیق در پی درك مدیریت مطلوب تقاضا میباشد. خود مدیریت تقاضا باید از طرحها، پیشنهادات، نظرات مدیران ارشد به خوبی حمایت نماید بتواند دارای روابط عمومیقوی باشد.نیازهای مشتریان را تشخیص دهد از طریق ارتباط با مشتریان در نوع طرحها، نقشها، برطرف کردن عیوب، مدیریت تقاضا باید در این نقش فردی انعطافپذیر باشد. مدیریت تقاضا باید در برنامهریزی فروش و عملیات در میان عرضه و تقاضا برنامهریزی ایجاد نماید تا فروش به سطح بهینه برسد. با بررسی پیشینه تحقیق به نظر می رسد لازم است تا فاکتورهای بیشتری مورد توجه قرار گیرند. از آنجائی كه تحقیقات صورت گرفته در این زمینه در دنیا اندك بوده و در ایران نیز تاكنون تحقیقی در این خصوص انجام نشده است,ضروری است تا به عنوان یك تحقیق راهگشا به این امر پرداخته شود.
[جمعه 1398-07-12] [ 02:48:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|