دانلود پایان نامه ارشد: بررسی رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری استان هرمزگان | ... | |
1-5-1)فرضیه اصلی.. 7 1-5-2)فرضیات فرعی.. 8 1-6)تعریف واژه ها 8 فصل دوم. 11 2-1) مقدمه. 12 2-2)مبانی نظری پژوهش.. 13 2-2-1)دانش.. 13 2-2-2)طبقه بندی و ابعاد دانش.. 14 2-2-2-1)دانش اختصاصی، دانش شخصی، دانش عمومی و دانش عرفی.. 14 2-2-2-2)دانش واقعی، مفهومی، انتظاری و روش شناختی.. 15 2-2-2-3)دانش محوری، دانش پیشرفته و دانش نوآوری.. 15 2-2-2-4)دانش انسانی، اجتماعی و ساختاری.. 16 2-2-3)مدیریت دانش.. 17 2-2-4)سیر تکامل و توسعه مدیریت دانش و چشم اندازها 19 2-2-5)مکاتب مدیریت دانش.. 23 2-2-6)چرخه های مدیریت دانش.. 24 2-2-6-1)چرخه مدیریت دانش ویگ… 25 2-2-6-2)چرخه مدیریت دانش مه یر و زاک.. 30 2-2-6-3)چرخه مدیریت دانش بیوکویتز و ویلیامز. 31 2-2-6-4)چرخه مدیریت دانش یکپارچه دالکر. 34 2-2-6-5)فرایندهای مدیریت دانش بس.. 35 2-2-7)مدلهای مدیریت دانش.. 41 2-2-7-1)مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ… 42 2-2-7-2)مدل مارپیچی دانش نوناکا و تاکچی.. 46 2-2-8)پیشگامان مدیریت دانش.. 49 2-2-8-1)داونپورت و پروساک.. 49 2-2-8-2)دراکر. 50 2-2-8-3)نوناکا و تاکه اوچی.. 50 2-2-9)دلایل اهمیت مدیریت دانش.. 51 2-2-10)سرمایه. 54 2-2-11)اشکال سرمایه. 55 2-2-12)سرمایه اجتماعی.. 56 2-2-13)تعاریف سرمایه اجتماعی.. 57 2-2-14)مفهوم سرمایه اجتماعی.. 60 2-2-15)اهمیت سرمایه اجتماعی.. 62 2-2-16)تاریخچه سرمایه اجتماعی.. 63 2-2-17)سیر تاریخی مفهوم سرمایه اجتماعی.. 65 2-2-18)تئوری پردازان معروف سرمایه اجتماعی.. 67 2-2-18-1)فوکویاما 67 2-2-18-2)بوردیو. 70 2-2-18-3)کلمن. 73 2-2-18-4)رابرت پاتنام. 78 2-2-19)مقایسه نظرات بوردیو، کلمن و پاتنام. 81 2-2-20)سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی.. 84 2-2-21)سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی.. 86 2-2-22) ابعاد سرمایه اجتماعی.. 87 2-2-23)سطوح سرمایه اجتماعی.. 90 2-3)پیشینه تحقیق.. 91 2-3-1)پژوهش های داخلی.. 91 2-3-2)پژوهش های خارجی.. 95 2-4)جمع بندی.. 98 2-5)بررسی محیط پژوهش.. 100 فصل سوم. 101 3-1) مقدمه. 102 3-2) روش تحقیق.. 102 3-3) جامعهی آماری.. 102 3-4) نمونه آماری.. 103 3-5) ابزار جمعآوری دادههای تحقیق.. 104 3-5-1) پرسشنامه. 105 3-5-1-1) شرح پرسشنامه. 105 3-5-1-2) دسته بندی سوالات پرسشنامه. 105 3-5-1-3) تعیین روایی پرسشنامه. 106 فصل پنجم. 106 3-5-1-4) پایایی پرسشنامه. 106 3-6) روش تجزیه تحلیل داده ها 107 فصل چهارم. 109 تجزیه و تحلیل داده ها 109 4-2) ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و جامعه آماری.. 111 4-2-1) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت.. 111 4-2-3) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر میزان تحصیلات.. 112 فصل پنجم. 131 نتیجه گیری و پیشنهادات.. 131 5-1) مقدمه. 132 5-2) مروری بر مساله و نتیجه گیری پژوهش.. 133 5-3) محدودیت های تحقیق.. 138 5-4) پیشنهادات.. 138 5-5) پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 139 پیوست ها 140 منابع و مأخذ. 143
فهرست جداول عنوان صفحه جدول 2-1) فرایندها و ساز وکارهای مدیریت دانش…………………………………………………………………………….40 جدول 2-2) مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی سازی…………………………………………………………………….43 جدول2-3) ماتریس مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………….45 جدول 2-4)تعاریف مختلف از سرمایه اجتماعی براساس هدف و سطح تحلیل…………………………………………………..83 جدول 2-5)ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی……………………………………………………………………………………..90 جدول 3-1) حجم جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………103 جدول3-2) دسته بندی سوالات پرسشنامه……………………………………………………………………………………..105 جدول 3-3) تفکیک آلفای کرونباخ برای هر پرسشنامه……………………………………………………………………….107 جدول 4-1) ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان………………………………………………………………………111 جدول 4-2. شاخصهای مرکزی، پراکندگی و توزیع متغیرهای مورد بررسی در پژوهش…………………………………..114 جدول 4-3. آزمون كولموگروف اسمیرنوف متغیرهای پژوهش……………………………………………………………..118 جدول4-4. نحوه داوری میزان عددی ضریب همبستگی……………………………………………………………………120 جدول 4-5. ضریب همبستگی بین «اعتماد» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن……………………………………………..121 جدول 4-6. ضریب همبستگی بین «شبکه ها» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن……………………………………………122 جدول 4-8. ضریب همبستگی بین «روابط» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن……………………………………………..124 جدول 4-9. ضریب همبستگی بین «ارزش ها» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن………………………………………….125 جدول 4-10. ضریب همبستگی بین «فهم متقابل» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن……………………………………….126 جدول 4-11. ضریب همبستگی بین «تعهد» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن……………………………………………..127 جدول 4-12. ضریب همبستگی بین «مدیریت دانش» و «سرمای اجتماعی درون سازمانی»………………………………..128 جدول 4-13. میزان تغییردر توانایی پیشگویی مدل با ورود هر یک از متغیرهای مستقل………………………………….129 جدول 4-14. برآورد ضرایب رگرسیونی و آزمون معناداری ضرایب…………………………………………………….130
فهرست نمودارها نمودار 4-1) توزیع پاسخگویان بر اساس جنسیت……………………………………………………………………………..112 نمودار 4-2) وضعیت پاسخ دهندگان بر اساس سن……………………………………………………………………………112 نمودار 4-3) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر تحصیلات………………………………………………………………………113 نمودار 4-4) وضعیت پاسخ دهندگان از نظر میزان سابقه کار……………………………………………………………….113
فهرست اشکال شکل 2-1) مراحل توسعه مدیریت دانش (دالکر، 2005؛ به نقل از قلیچ لی، 1388)………………………………………….22 شکل 2-2) خلاصه فعالیتهای کلیدی چرخه مدیریت دانش (ویگ، 1993)…………………………………………………….29 شکل 2-3)چرخه مدیریت دانش یکپارچه دالکر (دالکر، 2005)………………………………………………………………35 شکل 2-4)مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکچی (1995)………………………………………………………………………..47 شکل 2-5)عوامل مؤثر در استقرار مدیریت دانش (انصاری و شائمی، 1385)………………………………………………53 شکل 2-6) سطوح سرمایه اجتماعی (اقتباس از صالحی و کاوسی، 1387)………………………………………………….91 شکل 2-7)مدل نظری پژوهش……………………………………………………………………………………………….98
چکیده: بررسی رابطه ی مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش از دیدگاه معلمان دوره متوسطه نظری استان هرمزگان به منظور شناسایی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش در آموزش و پرورش استان هرمزگان پژوهشی به روش کاربردی از نظر هدف، و از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش، مدیران و كارشناسان خبره آموزش و پرورش استان هرمزگان به تعداد 4239 نفر بود. که برای تعیین نمونه از فرمول کوکران و 251 نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شد. برای گرداوری داده ها از پرسشنامه مدیریت دانش و پرسشنامه سرمایه اجتماعی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 909/0 و 912/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف-اسمیرنوف ،رگرسیون، ضریب پیرسون، استفاده شد. نتایج بدست آمده از داده های گردآوری شده نشان می دهد که ابعاد سرمایه اجتماعی به شرح زیر با مدیریت دانش در آموزش و پرورش در استان هرمزگان رابطه دارد. در فرضیه اول ادعا شده بود که بین اعتماد و مدیریت دانش رابطه ی معناداری وجوددارد، تجزیه تحلیل آماری بین این دو نشان می دهد که این فرضیه مورد قبول قرار می گیرد ،در فرضیه دوم ادعا شده بود که بین شبکه ها و مدیریت دانش رابطه ی معناداری وجود دارد، تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد که این فرضیه نیز تایید می شود، در فرضیه سوم ادعا شده بود که بین همکاری و مدیریت دانش رابطه ی معناداری وجود دارد که تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد که این فرضیه نیز مورد تایید قرار گرفته است، در فرضیه چهارم ادعا شده بود که بین روابط و مدیریت دانش رابطه ی معناداری وجود دارد که تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد که این فرضیه درست است در فرضیه پنجم ادعا شده بود که بین ارزش ها و مدیریت دانش رابطه ی معناداری وجود دارد که تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد که این فرضیه درست است، در فرضیه ششم ادعا شده بود که بین فهم متقابل و مدیریت دانش رابطه ی معناداری دارد که تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد که این فرضیه درست است، در فرضیه هفتم ادعا شده بود که بین تعهد و مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد که این فرضیه درست است. واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش،استان هرمزگان.
1-1)مقدمه امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و استراتژیک و یک دارایی مطرح است و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت مناسب و اقتصادی بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند، امری سخت و گاه غیر ممکن است. بنابراین مدیریت دانش فرایند ایجاد، ثبت، پالایش، انتشار و کاربرد دانش است و این پنج عامل در حوزه مدیریت دانش برای یک سازمان زمینه آموزش، بازخورد و آموزش مجدد را فراهم می آورد که معمولاً برای ایجاد، ثبت، پالایش، انتشار و احیاء قابلیت های سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. برای دانستن هر چه بیشتر معیارهای توسعه پی بردن به فرایند دانش و چارچوبی که در حال حاضر به سازمان ها اجازه می دهد تا به مدیریت دانش بپردازد، اهمیت دارد (بس[1]، 2004؛ به نقل از هویدا و همکاران، 1389). انتقال اطلاعات و دانش در سطح کلان و خرد بین افراد و سازمان ها، بستگی به افرادی دارد که این انتقال را تسهیل و تسریع می کنند. به همین دلیل، اهمیت ارتباطات و تعاملات مبتنی بر اعتماد میان افراد در گسترش و کاربرد دانش، مورد تأکید قرار گرفته است. یکی از قابلیت ها و عوامل مهم سازمانی که می تواند به سازمان های آموزشی در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار و برای آنها در مقایسه با سازمان های دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند، سرمایه اجتماعی است. امروزه سازمانها باید بتوانند دانش مورد نیاز برای نوآوری در محصولات خود و بهبود فرایندهایشان را كسب كنند، میان كاركنانشان نشر دهند، و در تمامی فعالیتهای روزانه
[جمعه 1398-07-12] [ 01:42:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|