دانلود پایان نامه ارشد:بررسی رابطه سلامت روان و پایگاه های هویت و منبع کنترل با اختلالات تغذیه ای در زنان | ... | |
1-2-بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………………………..5 1-3-اهمیت و ضرورت ………………………………………………………………………………………………………………………………8 1-4-اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………8 1-4-1-هدف اصلی …………………………………………………………………………………………………………………………………..8 1-4-2-اهداف فرعی………………………………………………………………………………………………………………………………….8 1-5-فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………….8 1-6-تعاریف مفهومی و عملیاتی …………………………………………………………………………………………………………………..9 1-6-1-تعاریف مفهومی………………………………………………………………………………………………………………………………9 1-6-2-تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………………………………………..9 فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………11 2-1-سلامت روانی…………………………………………………………………………………………………………………………………….12 2-1-1-اهمیت سلامت روانی………………………………………………………………………………………………………………………12 2-1-2-معیارهای سنجش رفتار نابهنجار…………………………………………………………………………………………………………13 2 -1-3-تعریف سلامت روان………………………………………………………………………………………………………………………14 2-1-4-ملاك های سلامت روان………………………………………………………………………………………………………………… 15 2-1-5-تاریخچه ی بهداشت روانی……………………………………………………………………………………………………………….15 2-1-6-تاریخچه بهداشت روانی در ایران……………………………………………………………………………………………………….17 2-1-7-اهداف بهداشتی روانی……………………………………………………………………………………………………………………..19 2-1-8-عملکردبهداشتروانی………………………………………………………………………………………………………………………20 2-1-8-1-الف) پیش گیری انواع آن………………………………………………………………………………………………………….. 21
2-1-8-2-ب) درمان و انوع آن………………………………………………………………………………………………………………………21 2-1-8-3-ج) توان بخشی وانواع آن………………………………………………………………………………………………………………..23 2-2-پایگاه های هویت…………………………………………………………………………………………………………………………………..24 2-2-1- نظریه های مربوطه به هویت………………………………………………………………………………………………………………..24 2-2-2-پایگاه هویت……………………………………………………………………………………………………………………………………..27 2-2-3-بحران هویت …………………………………………………………………………………………………………………………………..29 2-2-4-جامعه بسترمهم هویت………………………………………………………………………………………………………………………..30 2-2-5-مهمترین بسترهای اجتماعیهویت………………………………………………………………………………………………………..31 2-2-6-پیامدهای بحران هویت………………………………………………………………………………………………………………………31 2-2-6-1-عوامل موثر در پدیدآیی بحران هویت……………………………………………………………………………………………….31 2-3-منبع کنترل…………………………………………………………………………………………………………………………………………..32 2-3-1-کنترل درونی در برابر کنترل بیرونی………………………………………………………………………………………………………32 2-3-2-ارزیابی منبع کنترل…………………………………………………………………………………………………………………………….32 2-3-3-عوامل مرتبط بین منبع کنترل با تغذیه…………………………………………………………………………………………………….33 2-3-4-افراد ارای منبع کنترل درونی……………………………………………………………………………………………………………….34 2-3-5-افراد دارای منبع کنترل بیرونی……………………………………………………………………………………………………………..35 2-3-6-پیوستار منبع کنترل…………………………………………………………………………………………………………………………….36 2-3-7-نوسان پیوستار کانون کنترل………………………………………………………………………………………………………………..37 2-3-8- پی آمد هاو تاثیرات کانون کنترل……………………………………………………………………………………………………….38 2-3-9-شکل گیری کانون کنترل…………………………………………………………………………………………………………………..38 2-3-10-پرورش منبع کنترل درکودکی…………………………………………………………………………………………………………..38 2-4-اختلالات تغذیه……………………………………………………………………………………………………………………………………38 2-4-1-کم اشتهایی روانی و پر اشتهایی روانی…………………………………………………………………………………………………..39 2-4-2-مشخصه های بالینی بی اشتهایی روانی…………………………………………………………………………………………………….39 2-4-3-زیر تیپ های بی اشتهایی روانی…………………………………………………………………………………………………………….40 2-4-4-شیوع ودوره و همایندی مرضی بی اشتهایی روانی…………………………………………………………………………………….40 2-4-5-مشخصه های بالینی پراشتهایی روانی………………………………………………………………………………………………………41 2-4-6-زیرتیپ های پر اشتهایی روانی………………………………………………………………………………………………………………41 2-4-7-شیوع و دوره و همایندی مرضی پراشتهایی روانی……………………………………………………………………………………..41 2-4-8-شباهت و تفاوت بین دو نوع اختلال خوردن…………………………………………………………………………………………….42 2-4-9-سبب شناسی و عوامل علیتی در اختلال خوردن……………………………………………………………………………………….42 2-4-10-درمان و مداخله های درمانی………………………………………………………………………………………………………………44 2-4-11-دیگر اختلالات خوردن……………………………………………………………………………………………………………………45 2-5-تحقیقات داخلی و خارجی……………………………………………………………………………………………………………………..47 2-5-1-تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………….47 2-5-2-تحقیقات خارجی…………………………………………………………………………………………………………………………….48 2-6- مدل مفهومی………………………………………………………………………………………………………………………………………49 فصل سوم:روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………50 3-1-طرح تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………..51 3-2- متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………….51 3-3-جامعه و نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………….51 3-4- ابزار پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………..51 3-5-شیوه اجرا…………………………………………………………………………………………………………………………………………..56 3-6-روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………………………….56 فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………………………..57 4-1-یافته های توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………….58 4-2-یافته های استنباطی………………………………………………………………………………………………………………………………59 فصل پنجم:بحث و نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………………….62 5-1-بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………..63 5-1-1-فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………………………………63 5-1-2-فرضیه دوم………………………………………………………………………………………………………………………………………64 5-1-3-فرضیه سوم……………………………………………………………………………………………………………………………………..65 5-1-4-فرضیه چهارم…………………………………………………………………………………………………………………………………..65 5-2- محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………..67 5-3- پیشنهاد های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………67 5-3-1-پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………………….67 5-3-2-پشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………………………………………………….67 فهرست منابع ………………………………………………………………………………………………………………………………………………68 ضمائم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..71 پرسشنامه سلامت…………………………………………………………………………………………………………………………………………72 پرسشنامه کنترل راتر ……………………………………………………………………………………………………………………………………75 پرسشنامه هویت……………………………………………………………………………………………………………………………………………78
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت روان و پایگاه های هویت و منبعکنترل با اختلالات تغذیهای در زنان .پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و شیوه اجرای آن همبستگی است ازجامعه مورد نظر تعداد 100نفراز زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره بر اساس جدول مورگان و کرجسی وبااستفاده از نمونه گیری دردسترس انتخاب شده اند و بهکمک پرسشنامههای سلامت عمومی GHQ28وپرسشنامه سبک هویت و پرسشنامه منبعکنترل راتر داده های مورد نظرجمع آوری شد. فرضیه ها شامل:1-بین مؤلفه های سلامت روان با اختلالات تغذیهای رابطه وجود دارد.2-بین مؤلفه های منبع کنترل با اختلالات تغذیه ای رابطه وجود دارد.3-بین مؤلفه های پایگاه هویتی با اختلالات تغذیهای رابطه وجود دارد. 4- مؤلفه های سلامت روان و منبع کنترل و پایگاه های هویت پیش بینی کننده اختلالات تغذیه هستند، میشود. و نتایج تحلیل آماری به وسیله نرم افزار SPSS16 از روش های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیارو ازروش های آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره نشان دادکه: که بین مولفه های سلامت روان (علائم جسمانی ،علائم اضطرابی ،ناکنشوری اجتماعی ، افسردگی و نمره كلی سلامت روان با اختلالات تغذیه ای رابطه مثبت و معنادار وجود دارد(p<0/01) به عبارت دیگر، با افزایش نمرات سلامت روان در زنان، اختلالات تغذیه ای آنان نیز افزایش یافته است. بین منبع كنترل درونی با اختلالات تغذیه ای رابطه منفی و معنادار وجود دارد(p<0/05). بین منبع كنترل بیرونی با اختلالات تغذیه ای رابطه مثبت و معنادار وجود دارد(p<0/01). به عبارت دیگر، زنان دارای اختلالات تغذیه ای از منبع كنترل بیرونی برخوردارند، و بین مولفه های پایگاه هویتی با اختلالات تغذیه ای رابطه ای وجود ندارد.و نیز مقدار رگرسیون پیش بینی اختلالات تغذیه زنان از روی مولفه های سلامت روان و منبع کنترل معنی دار می باشد (001/0>p و 61/13=F). بنابراین متغیر علائم جسمانی با ضریب بتای 28/0 می توانند به طور مثبت و معنی داری اختلالات تغذیه زنان را پیش بینی کنند.
واژگان کلیدی:اختلالات تغذیه ،سلامت روان ،منبع کنترل ،پایگاه هویت ،شهرستان کرمانشاه ،
فصل یکم
[جمعه 1398-07-12] [ 01:42:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|