دانلود پایان نامه ارشد : بازتاب مذهب در هنرهای عامیانه نیمه دوم حکومت قاجار | ... | |
محتوای هنر عامیانه، سرشار از مضامین مذهبی است؛ مضامینی که هم از شوق و اشتیاق مذهبی سرچشمه گرفته است و هم از روح سمبولیک مبارزهخواهی که در شکل ترسیم اولیایی چون امامحسین(ع)-اسوهی مبارزه با ظلم- برمیخاست. این پایان نامه برآن است که با توجه به نظریه بازتاب، به بررسی مذهب در هنرهای عامیانه بپردازد؛ براساس نظریه بازتاب، هنرها، آینهی دوران خویش میباشند و آن را بازمیتابانند؛ این امر در هنرهای عامیانه دوره قاجار که ارتباط تنگاتنگی با تحولات عصر خویش دارند–بخصوص در بخش مضامین مذهبی- مشهود میباشد. با مطالعه شباهتهای ساختاری و مضمونی آثار هنرمندان مختلف به این هدف نزدیک شده؛ بعلاوه با بررسی زندگی هنرمندان طبقه عامه و ارتباط آنان با طبقه خودشان، به شناخت جهانبینیها و نگرش آنان و هم سلکانشان دستیافته. نتیجه این تحقیق نشان میدهد که هنرمندان عامیانه، کارگزاران ایدئولوژی طبقه خویش هستند که با کمک هنر آن را نمایش میدهند. واژگان کلیدی هنر عامیانه، مذهب(تشیع)، نظریه بازتاب، دوره قاجار، نقاشی پشت شیشه، نقاشی قهوهخانهای، نقاشی بقعههای متبرکه.
فهرست مطالب عنوان شماره صفحه فصل اول: کلیات پژوهش 1-1 شرح موضوع و بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………..1 1-2 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………2 1-2 اهمیت و ضرورت …………………………………………………………………………………………………………………….4 1-3 اهداف ضروری………………………………………………………………………………………………………………………..4 1-4 سوالات…………………………………………………………………………………………………………………………………..4 1-5 فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………………………….5 1-6 قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….5 1-7 روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….5 1-8 روش شناسی…………………………………………………………………………………………………………………………….6 سازماندهی پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….6 1-10-1 نظریه بازتاب……………………………………………………………………………………………………………………..6 1-10-2 هنر عامیانه…………………………………………………………………………………………………………………………7 1-10-3 نقاشی پشت شیشه………………………………………………………………………………………………………………7 1-10-4 نقاشی قهوهخانهای………………………………………………………………………………………………………………7 1-10-5 نقاشی بقاع متبرکه………………………………………………………………………………………………………………7 فصل دوم : سوابق و ادبیات تحقیق بخش اول : تاریخ قاجار 2-1 معرفی سلسله قاجار……………………………………………………………………………………………………………………8 2-1-1 پادشاهان دورهی اول حکومت قاجار……………………………………………………………………………………….8 2-1-2 پادشاهان دورهی دوم حکومت قاجار……………………………………………………………………………………….9 بخش دوم: تحولات سیاسی و نظامی دوره قاجار 2-2-1 اوضاع شاه و اداره مملکت……………………………………………………………………………………………………..13 2-2-2 نقش دستگاه دیوانی(صدراعظم، وزیران و درباریان) در اداره مملکت……………………………………………..14 2-2-3 اوضاع نهادهای قضایی و نظامی………………………………………………………………………………………………..15 2-2-4 اوضاع روابط بین الملل……………………………………………………………………………………………………….16 2-2-5 استعمار روسیه و انگلیس …………………………………………………………………………………………………….17 2-2-5-1 اعطای امتیازات به انگلیس…………………………………………………………………………………….19 2-2-5-2 اعطای امتیازات به روسیه……………………………………………………………………………………….19 2-2-6 جنگهای خارجی و جنبشهای داخلی…………………………………………………………………………………21 2-2-6-1 جنگ ده ساله با روسیه و معاهده گلستان و ترکمنچای………………………………………………22 2-2-6-2 انگلیس و جنگ هرات و معاهده پاریس………………………………………………………………….22 2-2-7 جنبشهای داخلی……………………………………………………………………………………………………23 2-2-7-1 جنبش تنباکو (واقعهی رژی) …………………………………………………………………………….23 2-2-7-2 مشروطه…………………………………………………………………………………………………………24 2-2-7-3 قیامهای پس از مشروطه ………………………………………………………………………………….26 بخش سوم: تحولات اقتصادی، اجتماعی دوره قاجار 2-3-1 اوضاع اقتصاد……………………………………………………………………………………………………………………26 2-3-2 اوضاع صنایع ……………………………………………………………………………………………………………………28 2-3-3 اوضاع اجتماعی و طبقه بندی اقشار مردم ……………………………………………………………………………….29 2-3-4 اوضاع درمان و تغذیه………………………………………………………………………………………………………..30 بخش چهارم: تحولات فرهنگی دوره قاجار 2-4-1 مصلحان دوره قاجار (نخبگان سیاسی، فکری و دینی ) …………………………………………………………..32 2-4-2 تاسیس مدارس……………………………………………………………………………………………………………….34 2-4-3 انتشار مطبوعات………………………………………………………………………………………………………………35 بخش پنجم: تحولات مذهبی دوره قاجار 2-5-1 اوضاع مذهب……………………………………………………………………………………………………………………37 2-5-1-1 فرقه بابیت………………………………………………………………………………………………………………….38 2-5-2 ترویج خرافه……………………………………………………………………………………………………………………..39 2-5-3 علما و وضعیت آنان در دوره قاجار……………………………………………………………………………………….40 2-5-4 علما، دربار و طبقه حاکم……………………………………………………………………………………………………..41 2-5-5 علما، مردم اصناف و هیئتهای مذهبی مردمی…………………………………………………………………………42 2-5-6 علما و نقش آنان در رهبری مردم ………………………………………………………………………………………….44 2-5-7 مجالس عزاداری امام حسین (ع) …………………………………………………………………………………………..45 فصل سوم: جامعه شناسی هنر و نظریه بازتاب و هنر عامیانه 3-1 جامعهشناسی هنر…………………………………………………………………………………………………………………….48 3-2 عوامل دخیل در جامعه شناسی هنر……………………………………………………………………………………………49 3-2-1 بنیاد و زمینه…………………………………………………………………………………………………………………50 3-2-2 زمینهیابی ……………………………………………………………………………………………………………………50 3-2-3 بافت …………………………………………………………………………………………………………………………50 3-2-4 موقعیتها…………………………………………………………………………………………………………………..50 3-2-5 ایدئولوژی………………………………………………………………………………………………………………….51 3-2-6 جبریت اجتماعی هنر…………………………………………………………………………………………………….51 3-2-7 عادتواره…………………………………………………………………………………………………………………..52 3-3 نقش جامعه در خلق اثر هنری………………………………………………………………………………………………….52 3-3-1 نقش طبقه و گروهها در خلق اثر هنری……………………………………………………………………………53 3-4 نظریه بازتاب و دیگر رویکردهای جامعهشناسی هنر……………………………………………………………………..55 3-5 هنر عامیانه……………………………………………………………………………………………………………………………57 3-5-1 هنر عامیانه در ایران……………………………………………………………………………………………………….58 فصل چهارم: یافته های تحقیق بخش اول: هنر دوره دوم حکومت قاجار 4-1-1 هنر دوره قاجار…………………………………………………………………………………………………………..61 4-1-2 هنر درباری دوره دوم حکومت قاجار…………………………………………………………………………….62 4-1-2-1 ویژگی نقاشیهای درباری دوره دوم حکومت قاجار………………………………………………..64 4-1-2 هنر عامیانه در دوره دوم حکومت قاجار………………………………………………………………………….65 4-1-2-1 ویژگیهای هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار……………………………………………….67 4-1-3 تحول هنر دوره قاجار به واسطه برخورد با غرب………………………………………………………………………68 4-1-4 هنرهای و فنون نوظهور در دوره قاجار……………………………………………………………………………………70 4-1-4-1 چاپ سنگی…………………………………………………………………………………………………………70 4-1-4-2 عکاسی……………………………………………………………………………………………………………….71 4-1-4-3 تئاتر و تعزیه ……………………………………………………………………………………………………….72 بخش دوم- تحولات اجتماعی و تعامل هنر و مذهب 4-2-1 تحولات اجتماعی و تاثیر آن بر مضامین مذهبی در هنر ایران………………………………………………………74 4-2-2 تحولات اجتماعی و تاثیر آن بر مضامین مذهبی بر هنر عامیانه نیمه دوم حکومت قاجار……………………76 4-2-3 تامل هنر عامیانه و مذهب در عهد قاجار…………………………………………………………………………………77 4-2-3-1 مفاهیم مذهبی در هنرهای عامیانه قاجار………………………………………………………………………….78 بخش سوم: تجزیه تحلیل نقاشی های عامیانه دوره دوم حکومت قاجار 4-3 معرفی هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار……………………………………………………………………..79 4-3-1 نقاشی قهوهخانهای……………………………………………………………………………………………………79 4-3-2 نقاشی پشت شیشه…………………………………………………………………………………………………….81 4-3-3 نقاشی بقاعمتبرکه…………………………………………………………………………………………………….83 4-3-4 بررسی وجه ساختاری مشترک در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار…………………………….86 4-3-4-1 پرهیز از واقعگرایی…………………………………………………………………………………………………..87 4-3-4-2 روایتگری……………………………………………………………………………………………………………..87 4-3-4-3 ترکیب بندی…………………………………………………………………………………………………………….88 4-3-4-4 رنگ و نور………………………………………………………………………………………………………………89 4-3-4-5 تزیینگرایی……………………………………………………………………………………………………………..89 4-3-4-6 طراحی فیگور(چهره، اندام) ……………………………………………………………………………………….90 4-3-4-6-1 اصالت در چهرهپردازی………………………………………………………………………………….90 4-3-4-6-2 حالات و آناتومی پیکرهها……………………………………………………………………………….91 4-3-5 موجودات فراواقعی……………………………………………………………………………………………………….92 4-3-6 بررسی وجه مفهومی مشترک در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار……………………………………94 4-3-6 -1 موضوع نگاری………………………………………………………………………………………………………..94 4-3-6-2 شمایل نگاری ………………………………………………………………………………………………………….96 4-3-7 بررسی وجه تمثیلی مشترک هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار………………………………………….103 4-3-7-1 موضوع و استفاده نمادین …………………………………………………………………………………………..103 4-3-7-2 ساختار بصری و استفاده نمادین …………………………………………………………………………………..104 4-3-7-3 رنگ و استفاده نمادین……………………………………………………………………………………………….105 4-3-7-4 جانوران و استفاده نمادین……………………………………………………………………………………………106 4-3-7-5 باورهای عامیانه و موجودات عجیب……………………………………………………………………………..107 4-3-8 بررسی وجوه واقعیت و حضور آن در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار……………………………109 4-3-8-1 مناظر و مرایا ……………………………………………………………………………………………………………109 4-3-8-2 شخصیتها……………………………………………………………………………………………………………..110 4-3-8-3 چهرهپردازی…………………………………………………………………………………………………………….111 4-3-8-4 پوشش …………………………………………………………………………………………………………………..112 4-3-8-5 جایگاه …………………………………………………………………………………………………………………..113 4-3-9 بررسی جامعه شناسی هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار………………………………………………….114 4-3-9-1 بافت………………………………………………………………………………………………………………………114 4-3-9-2 زمینه و موقعیتها…………………………………………………………………………………………………….115 4-3-9-3 ایدئولوژی………………………………………………………………………………………………………………115 4-3-9-4 جبریت اجتماعی هنر…………………………………………………………………………………………………115 4-3-9-5 عادتواره………………………………………………………………………………………………………………116 4-3-10 بررسی وضعیت هنرمندان عامیانه دوره دوم حکومت قاجار………………………………………………………117 4-3-10-1 طبقه اجتماعی و زندگی فردی…………………………………………………………………………………..117 4-3-10-2 ایدئولوژی هنرمندان طبقه عامه…………………………………………………………………………………..119 4-3-10-3 ارتباط هنرمندان با مردم……………………………………………………………………………………………122 4-3-10-4 اشتراک هنرمندان در چند عرصه هنر عامیانه…………………………………………………………………124 4-3-11 بررسی تاثیر هنرهای دیگر بر هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار……………………………………….125 4-3-12 بررسی تاثیر ادبیات عامه و ذهنیات عامیانه بر هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار………………….126 4-3-13 پایان راه ………………………………………………………………………………………………………………………..128 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 5-1 تحلیل تفسیری یافته های پژوهش………………………………………………………………………………………….130 5-2 نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………………………..143 منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………………………………………….144 فصل اول: کلیات پژوهش 1-1 شرح موضوع و بیان مسئله ذهن ناآرام انسان از ابتدای حیاتش بر زمین در جستجوی پاسخ به چیستی حضورش بوده است. انسان نخستین با قدمهای سست و اندیشه سرگردان از ورای تحیرش به جهان مینگریست و در راه شناخت خویش با عظمت طبیعت و حقارت خودش روبرو شد. خورشید، ماه، زمین و … که مایه دوام حیاتش بودند در نظرش مقدس آمدند. پس مقهور این عظمت گشت و آن را برای عبادت برگزید. آنچه كه از مناسك آیینی این عبادت برجای مانده اینك اثری هنری تلقی میشود. سرنوشت انسان با مفاهیم آیینی و مصداقهای عینی آن، یعنی هنر، ادامه یافت و طی قرون متمادی این نگرش آیینی جای خود را به ادیان مختلف داد و بیان آیینی اولیه به بیان دینی بدل گشت. گرچه هنر را نمیتوان صرفاً وسیلهای بیان مقاصد و نیات آیین و مذهب دانست اما شكلگیری اولیه آن چنین بینشی بدان بخشید. هنر در روند رشد انسان و جوامع انسانی دست خوش تغییرات بسیاری شد. هر تمدنی متناسب با فرهنگ خویش، هنری خلق نمود. در جوامعی چون كشورهای غربی این رشد همراه با فراز و فرودهای بسیاری بود؛ حتی مفاهیمی چون هنر برای هنر در آن ظهور نمود كه استقلال كاملی به هنر اعطا می نمود. اما هنر در جوامع شرقی از خدمت به دین دست نشُست. هنرمند مسلمان نیز مسیر خود را یافت و در این راه از بازنمایی فیگوراتیو بازداشته شد؛ چرا كه هنر اسلامی به دنبال ارائه حقیقت است و نمایش قداست ساحت ملكوتی و بازنمایی نمادین و رمزآمیز عالم غیب. در هنر اسلامی، ناتورالیسم معنا ندارد و همیشه از شباهت كامل به طبیعت ظهور یافته یا عالم مادی احتراز میشود و از فنونی كه منجر به ایجاد شباهت طبیعی و عالم مادی میشود، خودداری میگردد. زیبایی تجلی صفات الهی است نه امری نسبی ساخته و پرداخته ذهن هنرمند. در خلق اثر هنری هیچ فردیتی از هنرمند مسلمان یافت نمیشود؛ از این رو هنر اسلامی صاحب هزاران اثر هنری باشكوه با خالقانی گمنام است كه قرنها بدون بازنمایی عینی موضوعات مذهبی مسیر خویش را طی نمودند. در ایران به عنوان كشوری كه نقش مهمی در تولد و رشد هنر اسلامی دارد با همین روند(هنری در هالهای از قداست و راز كه هیچ بیان فیگوراتیوی ندارد)روبرو بوده. این امر قرنها بر فضای هنری ایران حاكم بود. تجربهی نوع دیگر از هنر دینی در ایران، نیاز به ایجاد بستری اجتماعی داشت؛ بستری كه در آن حكام و افراد جامعه، اجازه بازنمایی عینی و شمایلنگاری در حیطه هنر مذهبی را به هنرمند بدهند. زمینه های ظهور چنین بستری در ایران دورهای صفویه شکل گرفت؛ دورانی که ایران پا به عرصه روابط بینالملل گذاشت و از ارتباط با کشورهای غربی با هنر شمایلنگاری آنها بیشتر آشنا گردید. اما تاثیر این آشنایی در دورهی قاجار نمایان گشت. دوران قاجار، یكی از پر تنشترین اعصار حیات اجتماعی ایران است كه تحولات فراوانی در آن رخ داد. مهمترین این پدیدهها، تاثیر ارتباطات با جوامع غربی بر سیاست، اجتماع، فرهنگ و هنر است؛ همچنین حضور توده مردم در اجتماع و كمرنگ شدن نقش دربار در امر كشورداری ؛ درباری كه همیشه بر بایدها و نبایدهای هنر نظارت داشت و هنری درباری را خلق مینمود كه از بافت مردم جدا بود. گرایشهای جدید در هنر شكل گرفت از جمله نمایش موضوعات مذهبی و بازنمایی روایی وقایع مهمی چون حادثه كربلا، روز محشر و … كه در هنر ایران سابقه نداشت. در واقع هنر دینی به سمت هنر مذهبی کشیده شد و وارد قلمرو ممنوعه بازنمایی فیگوراتیو گشت. چگونگی دخول به هنر مذهبی که شمایلهای پیامبر و اولیاء را در ابعادی به وسعت دیوار ترسیم نموده اند در هنر ایران جز دخول به بستر اجتماعی متفاوت امکان پذیر نمینمود. ایرانی که قرنها با اتکا به مفاهیم هنر دینی از ترسیمات فیگوراتیو پرهیز مینمود؛ تحت تاثیر جریانات فکری و سیاسی دوران قاجار، ارزشها و نگرشهای خویش را تغییر داد. از مهمترین دلایل این تغییر حضور فعال مردم در عرصه هنر است. حضوری که تا پیش از این چنان کمرنگ بود که فاقد اهمیت مینمود. اما در دورهی قاجار چنان پر رنگ گشت که میتوان به جرات اذعان نمود؛ این مردم و هنر عامیانه بود که تابوهای هنر دینی را شکست و آن را به سمت هنر مذهبی(شیعی) کشاند. در واقع سه حوزه نقاشی پشت شیشه، نقاشی قهوهخانهای و نقاشی بقعههای متبرکه که عرصه تجلی هنر عامیانه بوده است، حصار بازنمایی فیگوراتیو و شمایلنگاری را در ابعاد و اندازههای فراتر از کتابت و نگارگری شکست. 1-2 مقدمه هنر ایران از دیرباز، نمایشگر عالم قٌدسی و مفاهیم معنوی بوده است، این هنر حتی در شکل درباری نیز ویژگیهایی از قبیل دوری از واقعنمایی، نمایش فضای لامکانی و لازمانی و غیره را در خود داشت؛ در واقع، هنر ایرانی ذاتاً متمایل به معنویت است. زمانی طولانی – به قدمت حضور اسلام تا دوره قاجار- این امر در عرصه هنر دینی متجلی گشت و سپس با فرارسیدن دوره قاجار، این مهم در قالب هنر مذهبی عامیانه نمایان گشت. عصر قاجار با تحولات عمیق اجتماعی و سیاسی، ایرانی دیگر آفرید؛ ارتباط با کشورهای غربی که دارای تمدنی پیشرفته بودند، ایرانیان را شوریده ساخت، شوریدهی شورشگر که خود را در قبال آن همه پیشرفت، دانش، رفاه و غیره، در چاه جهل، استبداد و استعمار میدید. ایرانیان در هر قشری متناسب با احوالشان خواهان رهایی از این واقعیت نامطلوب بودند؛ چرا که شاهان قاجار ثابت کرده بودند که جز آسایش و خوشگذرانی خویش، به هیچ امری توجه نداشتند، پس ایرانیان به مبارزات مختلفی دست زدند. همهی عرصهها دچار تحول گشت و در آن میان ظهور قشر عامه، به عنوان قشری که دیگر پذیرای نقش رعیت نبود، بسیار اهمیت دارد. قشری که سنگ زیرین آسیاب محسوب شده و همه نوع آسیب و فشاری را متحمل میگشت. مردم برای به دست آرودن حقوق مدنی خویش دست به مبارزات خیابانی زده و در کنار روحانیون در تحصنها و در اماکن مذهبی حضور مییافتند. شور حاصل از این امر در کنار فشارهای اقتصادی، فقر، قحطی و غیره، مردم را هر روز معترضتر میساخت؛ آنان جدا از بیان اعتراضگونه به بیان دیگری نیز روی
[جمعه 1398-07-12] [ 01:14:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|