دانلود پایان نامه ارشد :اثربخشی طرحواره درمانی بر تنیدگی تحصیلی و رضایت از زندگی تحصیلی | ... | |
3-1- ضرورت پژوهش…. 10 1 – 4 – اهداف پژوهش…. 14 5 -1- فرضیههای پژوهش: 15 6- 1- تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش…. 15 6-1-1-تعاریف مفهومی.. 15 6-1-2- تعاریف عملیاتی متغیرها: 16 طرحواره درمانی: 16 فصل دوم: پیشینه پژوهش 2-1- طرح واره 18 2-2- ضرورت پدیدآیی طرحواره درمانی.. 20 2-3- تعریف یانگ از طرحواره 21 2-4- تدوین طرحواره درمانی.. 21 2-5- تاریخچه سازه طرحواره 22 2-6- کنشهای طرحواره 22 2-7- تداوم طرحواره 23 2-8- ترمیم طرحواره 23 2-9-چارچوب نظری مدل مبتنی بر طرحواره 24 2-10- ویژگیهای طرحوارههایناسازگار اولیه. 25 2-11- عملکردهای طرحواره 27 2-12- تداوم طرحواره 27 2-13- بهبود طرحواره 28 2-14- پاسخها و راهبردهای مقابلهای ناسازگار. 29 2-15- اجتناب از طرحواره 30 2-16- تسلیم شدن در برابر طرحواره 30 2-17-پاسخهای مقابلهای.. 31 2-18- سبکهای طرحواره 32 2-19- جبران افراطی طرحواره 33 2-20- تجارب اولیه زندگی.. 34 2-21- خلق و خوی هیجانی.. 37 2-22- طرحوارههای ناسازگار اولیه. 38 2-23- تجربههای اولیه زندگی.. 38 2-24- سرشت هیجانی.. 39 2-25- جنسیت… 45 2-26- تنیدگی تحصیلی.. 46 2-27- رضایت از زندگی تحصیلی.. 52 2-28- پیشینهی پژوهش…. 56 2-28-1- خارج از کشور: 56 2-28-2- داخل کشور. 63 فصل سوم: روش پژوهش 3-1- روش : 67 3-2- جامعه، نمونه و روش نمونهگیری.. 68 3-2-1- جامعه. 68 3-2-2- گروه نمونه و شیوهی گزینش آن. 68 3-3- ابزار گردآوری اطلاعات… 68 3-3-1- فهرست تنیدگی دوران دانشجویی : 68 3-3-2 – مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانشجویی: 69 3-3-3- فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای یانگ (YSQ-SF). 70 3-4- روش اجرا 71 3-5- روش تجزیه وتحلیل دادهها 74 فصل چهارم:یافتههای پژوهش 4-1- یافتههای پژوهشی.. 76 4-1-1- یافتههای توصیفی.. 76 4-1-2- یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش…. 79 فصل پنجم:بحث و نتیجهگیری 5-1- بحث و نتیجه گیری.. 84 5-1-1- فرضیه اول پژوهش: 84 5-1-2- فرضیه دوم پژوهش: 86 5-2- محدودیتهای پژوهش…. 88 5-3- پیشنهادهای پژوهشی.. 88 5-4- پیشنهادهای کاربردی.. 89 منابع.. 90 پیوستها 104 چکیده در این پژوهش، اثربخشی طرحواره درمانی بر تنیدگی تحصیلی و رضایت از زندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات کرمانشاه مورد بررسی قرارگرفتهاست. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است. در این پژوهش با بهره گرفتن از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 39 دانشجوی دارای تنیدگی تحصیلی انتخاب شدند. که به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. داده های پژوهش با بهره گرفتن از پرسشنامههای فهرست تنیدگی دوران دانشجویی گادزلا، مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانشجویی هبنر، و فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای یانگ (YSQ-SF) گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که طرحواره درمانی میتواند باعث کاهش تنیدگی تحصیلی (04/0p< و 48/9f= ) و نیز افزایش رضایت از زندگی دانشجویی(01/0p< و 91/13f= ) دانشجویان شود. کلید واژهها : طرحواره درمانی، رضایت از زندگی تحصیلی ، تنیدگی تحصیلی 1-1- مقدمه دانشآموزان و دانشجویان در دستیابی به اهداف آموزشی خود با چالشها و مشکلات فراوانی مواجه میشوند. وقتی چنین تجاربی منفی تلقی شود، اثر مخربی بر انگیزش، عملکرد تحصیلی و بهزیستی آنان بر جای خواهد گذاشت. مورفی[1] و آرچر[2] (1996) بیان کردند حضور در مقاطع تحصیلی برای عده زیادی تجارب مثبتی به همراه دارد، ولی برای برخی دیگر مطالب تحصیلی از قبیل آزمونها وغیره با تجربه تنیدگی همراه است. تنیدگی تحصیلی[3] به احساس نیاز فزآینده به دانش و به طور همزمان، ادراک فرد مبنی بر نداشتن زمان کافی برای دستیابی به آن دانش اشاره میکند. (موریس[4]1990؛ نقل از گادزالا[5]وبالوگلو[6]، 2001) بر عوامل پنجگانه تنیدگیزا (ناکامیها، تعارضها، فشارها، تغییرات و تنیدگی خود تحمیل شده) و واکنشهای چهارگانه به این عوامل(فیزیولوژیکی، رفتاری، شناختی، هیجانی) تأکید کرد. میشی[7] و گلاچان[8] و بری[9] (2001) بر اساس نتایج مطالعات ابوذری (1994)، کوپر[10](1988، نقل از میسرا[11] و کاستیلو[12]، 2004) و فیشر[13](1994، نقل از میسرا و کاستیلو، 2004) بر نقش با اهمیت و تعیین کننده استرس تحصیلی در شکلگیری تجارب دانشجویان، در کنار متغیرهای ششگانه (سن، جنس، انگیزه ادامه تحصیل، عزت نفس کلی، مفهوم خود تحصیلی) دیگر تأکید کردند. کاروس[14]،گیز[15]، موس[16] (1996) در بیان عوامل استرسزا در دوران دانشجویی بر نقش با اهمیت تجربه محدودیت زمانی دانشجو در دستیابی به دانش گسترده تأکید میکنند. ابوذری (1994) کلم و فرازر[17] (1986، نقل از میسرا، کاستیلو، 2004) خاطر نشان ساختند که دانشجویان در مقاطعی از هر نیم سال تحصیلی، برای مثال در هنگام امتحان و در رقابت با دوستان خود به منظور دستیابی به نمرات بالاتر، استرس بیشتری را گزارش میکنند. مرور ادبیات پژوهش نشان میدهد که علاقه فزایندهای نسبت به توصیف و بررسی بهزیستی دانشجویان وجود دارد (کوک، بویک[18]، بارکام[19]، برادلیوآدین[20]، 2006).
[جمعه 1398-07-12] [ 12:45:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|