دانلود پایان نامه :اثرات درمان نوروسایكولوژی در كارآمدی خواندن دانشآموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی | ... | |
2ـ سیر تحول تاریخی اختلالهای یادگیری ………………………………….. 30 1) دوره بنیانگذاری: تحقیقات نخستین درباره مغز ………………………………………… 30 2) دوره انتقالی: مطالعه بالینی کودکان ………………………………………………………….. 33 3) دوره یکپارچگی: رشد سریع برنامه های مدارس ………………………………………. 43 4) دوره معاصر (از سال 1980 تا کنون) ………………………………………………………… 44 3ـ طبقه بندی اختلالهای ویژه یادگیری بر مبنای DSM-IV-IR……….. 44 1) اختلال خواندن ……………………………………………………………………………………………. 45 2) اختلال در ریاضیات ……………………………………………………………………………………. 46 3) اختلال بیان نوشتاری ………………………………………………………………………………… 48 4) اختلال یادگیری که به گونه دیگر مشخص نشده است (NOS)……………………… 49 4ـ تعریف خواندن …………………………………………………………………… 50 5ـ تحول خواندن …………………………………………………………………….. 55 6ـ مدل های خواندن ……………………………………………………………….. 56 1) مدل پایین ـ بالا و مدل بالا ـ پایین …………………………………………………………….. 56 2) مدل تعاملی جبرانی…………………………………………………………………………………….. 57 3) مدل پیوندگرایی…………………………………………………………………………………………… 59 4) مدل آوایی……………………………………………………………………………………………………. 61 5) مدل ببین و بگو ………………………………………………………………………………………….. 63 6) مدل تعادل خواندن بیکر ……………………………………………………………………………… 63 7ـ نارساخوانی………………………………………………………………………… 70 1) تعریف نارساخوانی…………………………………………………………………………………….. 70 2) نشانه های بالینی نارساخوانی ……………………………………………………………………. 75 3) اختلالهای همراه با نارساخوانی………………………………………………………………….. 81 الف ـ اختلالهای جانبی شدن ………………………………………………………………….. 81 ب ـ اختلالهای سازمان یافتگی فضایی ـ زمانی ……………………………………… 82 ج ـ نابهنجاری حرکات چشم ها ………………………………………………………………. 83 د ـ تأخیر زبان گفتاری …………………………………………………………………………… 85 هـ ـ اختلالهای ادراکی …………………………………………………………………………….. 86 و ـ اختلال حافظه کوتاه مدت …………………………………………………………………. 87 ز ـ اختلال نارسایی توجه (ADD) و ADHD…………………………………………….. 88 ح ـ اختلالهای رفتاری …………………………………………………………………………….. 91 4) شیوع نارساخوانی………………………………………………………………………………………. 94 5) تاریخچه نارساخوانی…………………………………………………………………………………… 95 6) سبب شناسی نارساخوانی …………………………………………………………………………. 99 الف ـ عوامل ژنتیکی …………………………………………………………………………….. 100 ب ـ عوامل عصب شناختی …………………………………………………………………… 103 ج ـ تقارن نیمکره های مغزی ……………………………………………………………….. 107 د ـ غلبه طرفی مغز ………………………………………………………………………………. 111 هـ ـ عوامل حرکتی ……………………………………………………………………………….. 114 و ـ عوامل شناختی ………………………………………………………………………………. 115 ز ـ عوامل رفتاری ………………………………………………………………………………… 118 ح ـ عوامل محیطی ……………………………………………………………………………….. 121 ط ـ عوامل عاطفی ………………………………………………………………………………… 122 8ـ دیدگاه های مختلف در مورد نارساخوانی …………………………… 124 9ـ نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی ……………………………… 124 10ـ طبقه بندی نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی ……………. 131 الف ـ نارساخوانی اکتسابی …………………………………………………………………………. 131 ب ـ نارساخوانی تحولی ……………………………………………………………………………….. 140 11ـ فرآیند شکل گیری مدل تعادل خواندن از دیدگاه بیکر …………. 148 12ـ عملکرد نیمکره های مغزی از دیدگاه بیکر …………………………. 154 13ـ طبقه بندی نارساخوانی تحولی از دیدگاه بیکر ……………………. 156 1) نارساخوانی نوع L (زبان شناختی) ………………………………………………………….. 156 2) نارساخوانی نوع P (ادراکی) ……………………………………………………………………… 156 14ـ بررسی اعتبار طبقه بندی نارساخوانی نوع P/L…………………… 158 15ـسبب شناسی نارساخوانی تحولی نوع P/L…………………………… 162 16ـ شیوه های درمانی نوروسایکولوژی از دیدگاه بیکر ……………. 164 بخش دوم: یافته های پژوهشی …………………………………………….. 168 خلاصه ……………………………………………………………………………….. 180 فصل سوم: روش تحقیق 1ـ طرح تحقیق ………………………………………………………………………. 184 2ـ روش های آماری ……………………………………………………………….. 185 3ـ تعریف جامعه آماری و ویژگیهای آن …………………………………. 186 4ـ روش نمونه گیری و حجم نمونه ………………………………………… 187 5ـ ابزارهای پژوهشی ……………………………………………………………. 188 1) آزمون وکسلر کودکان ……………………………………………………………………………. 188 2) آزمون اختلال خواندن ……………………………………………………………………………… 188 3) آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV………………………………………………………………………………………………………… 199 4) جعبه آموزشی لامسه ای …………………………………………………………………………. 203 5) برنامه نرم افزاری HEMSTIM………………………………………………………………….. 206 6ـ فرآیند تشخیص و روش اجرا …………………………………………….. 209 7ـ فرآیند طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان براساس مدل تعادل خواندن بیکر 211 8ـ فرآیند اجرای شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر …………………………………………………………………………………………… 212 1) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کانال دیداری (HSS-VIS)……………………… 212 2) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کامال لامسه ای (HSS-tac)………………….. 221 خلاصه ……………………………………………………………………………….. 227 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل 1ـ ارائه نتایج کمی ………………………………………………………………… 229 الف: توصیف داده ها …………………………………………………………….. 229 ب ـ تحلیل داده ها …………………………………………………………………. 234 ـ تحلیل واریانس آمیخته (32)……………………………………………….. 234 فرضیه اول: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر میزان دقت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L: ……………….. 235 فرضیه دوم: الف) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعL ……………… 241 فرضیه دوم: ب) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعP………………. 246 فرضیه سوم: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان سرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p…………… 252 خلاصه ……………………………………………………………………………….. 258 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 1ـ بحث و تحلیل درباره یافته ها …………………………………………….. 260 2ـ محدودیتها ……………………………………………………………………….. 270 3ـ پیشنهادات ……………………………………………………………………….. 271 4ـ کاربردهای آموزشی و پرورشی ………………………………………… 272 منابع 1) منابع فارسی…………………………………………………………………….. 274 2) منابع انگلیسی …………………………………………………………………… 276
ضمائم: 1ـ آزمون وکسلر کودکان 2ـ فرم تاریخچه موردی 3ـ آزمون اختلال خواندن 4ـ آزمون اختلال سلوک و ADHD اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV
فهرست جدول ها و نمودارها جدول ها عنوان……………………………………………………………………………… صفحه جدول 1: مشخصات گروه های آزمایشی و گواه نوع L………………. 229 جدول 2: مشخصات گروه های آزمایشی و گواه نوع P………………. 229 جدول 3: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه خطای خواندن) برای گروه های آزمایشی و گواه نوع L……………………….. 230 جدول 4: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه درک خواندن) برای گروه های آزمایشی و گواه نوع L……………………….. 231 جدول 5: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه درک خواندن) برای گروه های آزمایشی و گواه نوع P……………………….. 232 جدول 6: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون و اختلال خواندن (مولفه سرعت خواندن) برای گروه های آزمایشی و گواه نوع P……………………….. 233 جدول 7: نتایج تحلیل واریانس آمیخته برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات خطای خواندن نوع L……………………………………………………………………….. 235 جدول 8: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون در نمرات خطای خواندن گروه آزمایشی و گواه نوع L………………………………………. 238 جدول 9: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه خطای خواندن)……………………………………………………………………… 240 جدول 10: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (32) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات درک مطلب گروه های آزمایشی و گواه نوع L…………………………… 241 جدول 11: خلاصه نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر درک مطلب گروه های آزمایشی و گواه نوع L…………………………… 244 جدول 12: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه درک خواندن ـ نوع L)………………………………………………….. 245 جدول 13: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (32) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات درک خواندن گروه های آزمایشی و گواه نوع P………………………… 247 جدول 14: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر درک خواندن گروه های آزمایشی و گواه نوع P………………………………… 249 جدول 15: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه درک خواندن ـ نوع P) …………………………………………………. 251 جدول 16: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (32) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات سرعت خواندن گروه های آزمایشی و گواه نوع P……………………… 252 جدول 17: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر سرعت خواندن گروه های آزمایشی و گواه نوع P………………………………… 255 جدول 18: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه سرعت خواندن ـ نوع P). ……………………………………………… 257
[جمعه 1398-07-12] [ 12:24:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|