دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی | ... | |
عناصر اسطوره …………………………………………………………………………………………………………………………. 7 1-3هدف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………… 7 3-1-نوع روش تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………….7 3-2روش گرداوری اطلاعات :…………………………………………………………………………………………………. 3-3ابزار گرداوری اطلاعات:…………………………………………………………………………………………………..7 1-4پرسش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. 7 1-5فرضیه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… 7 فصل دوم :پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………. 8 2-1پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. 9 فصل سوم : 3-1روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………… 10 فصل چهارم :کل تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 12 4-1-1تعریف و شناخت اسطوره ……………………………………………………………………………………….. 13 4-1-2-ریشه واژه اسطوره ………………………………………………………………………………………………….. 14 4-1-3-ساختار اسطوره ………………………………………………………………………………………………………. 14 4-1-4-انواع اسطوره……………………………………………………………………………………………………………… 15 4-1-5-کارکرد اسطوره ………………………………………………………………………………………………………..
16 4-1-6-موجودات اساطیری ………………………………………………………………………………………………… 17 4-1-7-اسطوره و گونه های دیگر روایی………………………………………………………………………….. 18 4-1-8-اسطوره و نماد…………………………………………………………………………………………………………… 18 4-1-9-اسطوره و حماسه …………………………………………………………………………………………………… 19 4-1-10-اسطوره و تمثیل ………………………………………………………………………………………………….. 19 4-1-11-اسطوره و دین……………………………………………………………………………………………………….. 20 4-1-12-اسطوره و تاریخ……………………………………………………………………………………………………… 21 4-1-13-اسطوره و علم………………………………………………………………………………………………………… 22 4-1-14-اسطوره و رویا………………………………………………………………………………………………………… 22 4-1-15-اسطوره و ادبیات……………………………………………………………………………………………………. 23 4-1-16-اسطوره به مثابه داستان …………………………………………………………………………………….. 24 4-1-17-اسطوره و موسیقی……………………………………………………………………………………………….. 24 4-1-18-اسطوره وفلسفه……………………………………………………………………………………………………… 25 4-1-19-اسطوره و مناسک…………………………………………………………………………………………………. 25 4-1-20-اسطوره و جامعه ………………………………………………………………………………………………….. 26 4-1-21-چگونگی تجلی اسطوره ها در آثار ادبی…………………………………………………………… 26 4-2-1-زندگینامه نظامی گنجوی………………………………………………………………………………………. 31 4-2-2-آثار نظامی………………………………………………………………………………………………………………….. 32 4-2-2-1مخزن الاسرار ……………………………………………………………………………………………………….. 32 4-2-2-2خسرو وشیرین………………………………………………………………………………………………………. 33 4-2-2-3لیلی و مجنون……………………………………………………………………………………………………….. 33 4-2-2-4هفت پیکر……………………………………………………………………………………………………………….. 33 4-2-2-5اسکند نامه …………………………………………………………………………………………………………….. 34 4-2-3-معلومات نظامی ………………………………………………………………………………………………………. 34 4-2-4-تاریخ اجتماعی وسیاسی عصر نظامی………………………………………………………………….. 35 4-2-5-اوضاع فرهنگی عصر نظامی……………………………………………………………………………………. 35 4-2-6مشروب و مسلک نظامی…………………………………………………………………………………………… 37 4-2-7شخصیت نظامی ……………………………………………………………………………………………………….. 38 4-2-8مدفن نظامی ………………………………………………………………………………………………………………. 40 4-3-1-دیو………………………………………………………………………………………………………………………………. 42 4-3-2-آب حیوان، آب حیات، چشمه زندگی ……………………………………………………………….. 48 4-3-3-توضیحات مربوطه به اسطوره خضر…………………………………………………………………….. 53 4-3-4-اسرافیل ،نفخ صور……………………………………………………………………………………………………. 57 4-3-5-نفخ صور…………………………………………………………………………………………………………………….. 57 4-3-6-سدره…………………………………………………………………………………………………………………………… 59 4-3-7-هاروت…………………………………………………………………………………………………………………………. 59 4-3-8-سیمرغ………………………………………………………………………………………………………………………… 61 4-3-9-اژدها……………………………………………………………………………………………………………………………. 64 4-3-10-قاروره………………………………………………………………………………………………………………………. 70 4-3-11-اسکندر…………………………………………………………………………………………………………………….. 74 4-3-12-رستم……………………………………………………………………………………………………………………….. 82 4-3-13-رخش………………………………………………………………………………………………………………………. 85 4-3-14-اسفندیار………………………………………………………………………………………………………………….. 86 4-3-15-گنج قارون،گنج روان…………………………………………………………………………………………… 88 4-3-16-طوبی………………………………………………………………………………………………………………………… 90 4-3-17-کیخسرو………………………………………………………………………………………………………………….. 91 4-3-18-کی قباد…………………………………………………………………………………………………………………… 95 4-3-19-کیومرث…………………………………………………………………………………………………………………… 97 4-3-20-جمشید،جام جم……………………………………………………………………………………………………. 98 4-3-21-فریدون……………………………………………………………………………………………………………………. 101 4-3-21-سلیمان ………………………………………………………………………………………………………………….. 104 4-3-22-سلیمان و مور………………………………………………………………………………………………………… 104 4-3-23-طلسم………………………………………………………………………………………………………………………. 107 4-3-24-کوثر………………………………………………………………………………………………………………………….. 108 4-3-25-یاجوج………………………………………………………………………………………………………………………. 109 4-3-26-خسرو وشیرین………………………………………………………………………………………………………. 111 4-3-27-لیلی و مجنون……………………………………………………………………………………………………….. 112 4-3-28-قاف…………………………………………………………………………………………………………………………… 112 4-3-29غول…………………………………………………………………………………………………………………………….. 115 4-3-30-گاوزمین………………………………………………………………………………………………………………….. 116 4-3-31-فرشته………………………………………………………………………………………………………………………. 117 4-3-32-سروش…………………………………………………………………………………………………………………….. 121 4-3-33-اهریمن و شیطان………………………………………………………………………………………………….. 122 4-3-34-سیاوش……………………………………………………………………………………………………………………. 124 4-3-35-خون سیاوش…………………………………………………………………………………………………………. 125 4-3-36-بهمن………………………………………………………………………………………………………………………… 125 4-3-37-مانی………………………………………………………………………………………………………………………….. 128 4-3-38-ارژنگ………………………………………………………………………………………………………………………. 129 4-3-39-نتیجه……………………………………………………………………………………………………………………….. 130 فصل پنجم :نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………….. 132 نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………. 133 نحوه ارجاع متن……………………………………………………………………………………………………………………….. 135 منابع ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 136 چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………….. 138 چکیده: افسانه و اسطوره به عنوان جلوه هایی از فرهنگ ، با خلاقیت قومی رابطه ای مستقیم دارند و مراد از این خلاقیت ، در این جا چیزی در حدود نوعی آفرینش هنری است. شاید نادرست نباشد اگر بگوییم اسطوره و هنر دو روی یک سکه اند . در خاستگاه و هدف ، مشترک. آن چه این دو را از هم جدا می کند ،یکی نحوه ی ارائه و به اصطلاح ظرف بیان آن دو است و دیگر این که پدید آورنده ی اسطوره ،خلاقیت وجدان جمعی است و عالمل پیدایی اثر هنری ، آفرینش فردی؛ حال آن که در غایت و هدف ،هر دو به جامعه و فرهنگ تعلق دارند. پایان نامه ی حاضر با هدف بررسی «نمادها ی اسطوره در خمسه نظامی» به نگارش در امده است. نگارنده پس از جمع آوری اطلاعات مورد نظر ، نمادهای اسطوره را از این منبع استخراج کرده و سپس آن ها را در ذیل مضامین مختلفی طبقه بندی و به توضیح و تحلیل آن ها پرداخته است. اهمیت این بحث از آن جاست که نشان می دهد این شاهکار زبان فارسی بازتاب گسترده ای از اسطوره را داراست و تمامی این نمادها با زندگی مردم گذشته و امروز پیوندی ناگسستنی دارند. بسیاری از نمادهای اسطوره در خمسه ی نظامی علاوه بر جنبه ی ملّی ، میهنی، جنبه ی مذهبی و دینی نیز دارند که همین ویژگی باعث جاویدان ماندن این اثر سترگ تا امروز بوده است زیرا گرایش های دینی در زمره ی نخستین تمایلات بشر محسوب می شوند. نمادهای اسطوره و اساطیر ماندگار فرهنگ ما ریشه در باورها . عتقادات مردم این مرز و بوم دارند که باید برای حفظ و نکو داشت آن تا همیشه ی تاریخ از تلاش و کوشش باز بایستیم و از آن پاسداری و حمایت کنیم.
مقدمه
[یکشنبه 1398-07-21] [ 01:11:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|