ارزش ویژه برند | ... | |
پایان نامه کیفیت درک شده:ارزش ویژه برند آکر1991 ارزش ویژه برند را اینگونه تعریف میکند: مجموعهای از داراییها و مسئولیتهای مرتبط با برند، نام و نمادهای آن که ارزشی که بوسیلۀ کالا یا خدمت یک سازمان به مشتریان داده میشود، کم یا زیاد میکند. در حالیکه فارکوار[1] 1989 ارزش ویژۀ برند را ارزش پولی افزوده شده به محصول از طریق برند میداند. (نادری, 1390) کلر 1998 یکی از مشخصات داشتن ارزش ویژۀ برند قدرتمند را وفاداری شدید به آن برند بیان میکند. (سید علوی, 1392) ارزش ویژۀ برند اشاره به ارزش فوق العاده و ذاتی یک برند دارد. ارزش ویژۀ برند زمانی ایجاد میگردد که مشتریان تمایل دارند برای سطح یکسانی از کیفیت به واسطۀ جالب بودن نام آن برند و تعلق شدید به آن، پول بیشتری پرداخت نمایند. (Burt, 2000) فلدویک[2] نیز طبقه بندی سادهای از معانی گوناگون ارزش ویژۀ برند ارائه نموده است: 1) ارزش کلی برند به عنوان یک دارایی تفکیک پذیر، زمانی که فروخته میشود یا در ترازنامه ثبت میگردد. 2) میزان وابستگی مشتری به یک برند خاص. 3) شرحی از تداعی ها و باورهایی که مشتری دربارۀ برند دارد. اولین تعریف، ارزیابی برند یا ارزش برند نامیده میشود. و معمولاً با تعریف مالی از ارزش ویژۀ برند منطبق میباشد. مفهوم اندازهگیری سطح وابستگی مشتری به برند میتواند به صورت قدرت برند تعریف شود( در حقیقت با وفاداری به برند مترادف است) . سومین تعریف را میتوان تصویر برند نامید. وقتی که بازاریابان اصطلاح ارزش ویژۀ برند را بکار میبرند، به منظور تصویر و یا قدرت برند است. (نادری, 1390) لازار[3] 1995 ارزش ویژۀ برند را الویت مصرف کننده از یک برند در مقایسه با دیگر برندهای در یک
طبقه از محصول بیان مینماید. ارزش ویژۀ برند، ارزشی است که یک برند به محصول اضافه مینماید به طور کلی ارزش ویژۀ برند ادراک مصرف کننده از تمامی مزیت و برتری است که یک برند در مقایسه با دیگر برندهای رقیب به همراه دارد. یکی از فواید ارزش ویژۀ بالای برند توانایی کاهش هزینههای شرکت و افزایش سود است. همچنین به شرکت در افزایش قیمت کمک میکند و ممکن است روی ارتباطات بازاریابی نیز مؤثر باشد و احتمالاً تأثیر مثبتی بر روی توسعۀ برند به سایر طبقات محصول دارا میباشد و هزینۀ تبلیغات و فروش را کاهش میدهد. به بیان دیگر ارزش ویژۀ بالا تمایز بیشتر، دانش برند بالاتر و واکنش بهتر مصرف کننده را ایجاد مینماید. (Gill, Bravo, Fraj, & Martinez, 2007) راجیو و لئون[4] نیز باور و خواستههای مشتری از برند در تعهد به ارزش را ارزش ویژه برند معرفی کردهاند. (Raggio & Leon, 2005) [1] Farquahr
[یکشنبه 1398-07-21] [ 03:34:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|