پایان نامه قانون حمایت خانواده-:آیین دادرسی دادگاه خانواده
آیین دادرسی خاص دادگاه خانواده
آیین دادرسی به مفهوم اخص، به نحوه رسیدگی در دادگاه، نحوه اقامه دعوا، تشکیل جلسه رسیدگی، رسیدگی فوری (دستور موقت)، تصمیمات دادگاه، صدور رأی و طرح شکایت از احکام و طواری دادرسی، مربوط می شود.

آیین دادرسی خانواده نیز بسیار گسترده است و شامل نحوه رسیدگی به دعاوی طلاق، نگهداری و حضانت اطفال، فرزند خواندگی و … می شود.( بداغی، ، 1388 ، ص 33)

اما در آیین دادرسی خاص برای دادگاه خانواده، بخش قابل توجهی از قواعد مشترک، بین آیین دادرسی در امور مدنی و خانواده وجود دارد. برای مثال: تشکیل جلسه، تبادل لوایح یا استماع اظهارات طرفین یا طواری دادرسی، همگی مشترک بوده و لذا امکان و نیاز به طرح همه این موارد در این تحقیق وجود ندارد و موضوع این پایان نامه نیز نمی باشد.

آن چه که در این مبحث در زمینه آیین دادرسی خاص دادگاه خانواده، مورد بررسی قرار گرفته است، ابتدا تبیین ضرورت اختصاصی بودن آیین دادرسی دعاوی خانوادگی و اصول حاکم بر آن است. سپس، بررسی موضع قانون جدید حمایت خانواده نسبت به آیین دادرسی خاصِ دادگاه خانواده و بررسی آن دسته تحولاتی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

است، که در قانون جدید حمایت خانواده، نسبت به قوانین فعلی صورت پذیرفته است. و لذا بر همین اساس، از ذکر موارد مشترک و تکراری اجتناب شده است. برای مثال قوانین مربوط به طرز واخواهی، تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی از احکام صادره از سوی محاکم خانواده که تابع مقررات قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب 21/1/1379 است و یا قوانین مربوط به اجرای احکام خانواده، که تابع قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1/8/1356باشند، هیچ تغییری پیدا نکرده اند و اصلا قانون حمایت خانواده متعرض آنان نشده است.

مبحث ششم-  ضرورت اختصاصی بودن آیین دادرسیِ دعاویِ خانوادگی
آیین دادرسی در تمام نظام های حقوقی در درجه اول از اهمیت قرار دارد؛ زیرا با رعایت این قواعد است که شخص می تواند احقاق حق نماید و رعایت آن موجب می شود، نظم و امنیت در جامعه حاکم شود و اشخاص برای احقاق حق خویش، از توسل به وسایل شخصی پرهیز نمایند و کاملا واضح است،هرچه روابط اجتماعی پیچیده تر می شود، قواعد دادرسی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.در توجیه تدوین و تصویب آیین دادرسی ویژه دعاوی خانوادگی، موارد زیر قابل توجه است:

1-متمایز بودن دعاوی خانوادگی به لحاظ ماهیت

ماهیت دعاوی خانوادگی با توجه به ویژگی های کانون خانواده که کانونی استوار بر عشق و عاطفه است، ایجاب می کند، نگاه قاضی به دعاوی خانوادگی و نحوه رسیدگی به این دعاوی متفات باشد.

2 متمایز بودن دعاوی خانوادگی از لحاظ متأثرین از حکم دادگاه

اعطای حق به ذیحق در روابط حقوقیِ غیر خانوادگی، صرفا در رابطه با طرفین دعوا موثر بوده و به ندرت نسبت به اشخاص ثالث اثر می گذارد. اما احکام قاضی در دعاوی خانوادگی ممکن است بر اشخاص ثالث ( مانند تأثیر حکم حضانت بر فرزندان) و حتی جامعه (مانند آثار مخرب طلاق بر جامعه) تأثیر گذار باشد. لذا با توجه به تأثیر فرایند طولانی دادرسی بر متأثرینِ از دعاوی خانوادگی، ضرورت نگاه ویژه و خاص، بدان، جهت تقلیل آثار مخرب آن توجیه می شود.( نوروند، عصمت، پیشین، ص 31)

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-21] [ 01:36:00 ب.ظ ]