3-2 مسئلهی زنجیره تامین و مدیریت آن. 35
3-3 معرفی مدل. 35
3-4 روش تخمین تولید گاز دی اکسید کربن.. 38
3-5 فرضهای مدل. 39
3-6 نشانه گذاری.. 39
3-7 فرمولبندی مدل. 43
3-8 مثال عددی.. 47
3-9 تحلیل حساسیت… 51
3-10 نتیجهگیری.. 53
فصل چهارم : مطالعهی موردی.. 54
4-1 مقدمه. 55
4-2 معرفی شرکت… 55
4-3 تعریف مسئله. 56
4-4 دادههای ورودی مسئله برای مدلسازی.. 57
4-5 حل مدل. 60
4-6 تحلیل نتایج.. 63
4-7 فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهادها 65
5-1 مقدمه. 67
5-2 نتایج تحقیق.. 67
5-3 پیشنهادهای آتی.. 68
مراجع. 69
پیوست… 75
Abstract 80
فهرست شکلها
شکل(2-1) شمایی از زنجیره تامین.. 7
شکل (2-2) زنجیره تامین بدون جریان اطلاعات… 11
شکل (2-3) زنجیره تامین همراه با جریان اطلاعات… 12
شکل(2-4) شمایی از زنجیره تامین غذایی.. 16
شکل(2-5) حمل و نقل در زنجیره تامین.. 23
شکل(2-6) شمایی از تاثیرات چالشهای مختلف زنجیره تامین غذایی بر هم. 32
شکل(3-1) بخشهای مختلف زنجیره تامین و ارتباطات آنها 36
شکل(3-2) روش تخمین تولید گاز دی اکسید کربن در حمل و نقل جادهای.. 38
شکل (3-3) نمایش شماتیک خروجی مدل. 47
شکل(4-1) مقایسهی هزینهها 64
فهرست جدولها
جدول(2-1) مقاصد زنجیره تامین فرآوردههای غذایی.. 19
جدول (2-2) مروری بر پیشینهی تحقیق.. 31
جدول (3-1) موجودی انبارهای ورودی.. 48
جدول (3-2) تعداد واحدهای مورد نیاز در هر انبار. 48
جدول (3-3) میزان تولید در هر خط تولید. 48
جدولهای (3-4) و (3-5) جریان مواد. 49
جدول (3-6) تعداد وسایل نقلیهی به کار گرفته شده 49
جدول (3-7) هزینههای بخشهای مختلف… 50
جدول (3-8) مقایسهی زمان حل مدل در مقیاسهای مختلف… 50
جدول (3-9) مقایسهی هزینهها در شرایط مختلف… 52
جدول (3-10) مقایسهی مسئله در دو حالت استفاده از 3pl و عدم استفاده از آن. 53
جدول (4-1) اطلاعات مربوط به مواد خام. 57
جدول (4-2) اطلاعات مربوط به تامینکنندگان. 57
جدول (4-3) محصولات و اطلاعات آنها 58
جدول (4-4) تقاضای هر محصول در هر خرده فروش… 58
جدول (4-5) مشخصات انبار. 59
جدول (4-6) فاصلهی خرده فروشان از انبارهای خروجی.. 59
جدول (4-7) مشخصات وسایل نقلیه. 59
جدول (4-8) موجودی انبار ورودی.. 60
جدول (4-9) موجودی انبار خروجی و تولید خط تولید. 60
جدول (4-10) جریان مواد. 61
جدول (4-11) تعداد وسایل نقلیهی به کار گرفته شده 61
جدول (4-12) هزینههای بخشهای مختلف… 62
جدول (4-13) مقایسهی مسئله در دو حالت استفاده از 3pl و عدم استفاده از آن. 63
جدول (پ-1) اطلاعات انبارها 75
جدول (پ-2) اطلاعات وسایل نقلیه. 75
جدول (پ-3) شرایط نگهداری مواد اولیه. 75
جدول (پ-4) تامین مواد توسط تامین کنندگان. 76
جدول (پ-5) ظرفیت تولید. 76
جدول(پ-6) تقاضای مواد اولیه. 76
جدول (پ-7) تقاضای محصولات… 76
جدول (پ-8) فاصلهی تسهیلات… 77
جدول (پ-9) هزینه تولید. 77
/>جدول (پ-10) مقدار عرضه توسط هر عرضه کننده 78
جدول (پ-11) هزینه مواد اولیه. 79
چکیده:
امروزه به دلیل رقابتی شدن بازار، یک زنجیره تامین کارآمد در هر صنعتی میتواند نقش بسزایی در موفقیت آن داشته باشد. صنایع غذایی هم از این موضوع مستثنی نمیباشند. این صنعت به دلیل وجود بازار فروش گسترده و سود زیاد، در سالهای اخیر به شدت مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. در یک زنجیره تامین غذایی موفق میتوان، کیفیت و سلامت محصول، کارآمدی حمل و نقل و پایداری محیط زیست را به عنوان فاکتورهای اصلی در نظر گرفت.
این پژوهش مدلی ارایه میدهد که در آن جریان مواد از تامین کننده تا خرده فروش در نظر گرفته شده است و شرایط نگهداری آنها در هر لحظه از فرآیند جهت حفظ کیفیت و سلامت محصول تحت کنترل قرار دارد. همچنین در این مدل توجه خاصی به ارایه محصول با کیفیتهای متفاوت برای مشتریان شده است تا پاسخگوی تمامی سلایق باشد. تابع هدف این مدل از جنس هزینه است و در پی کمینه کردن مجموع هزینهها میباشد. کاهش میزان انتشار گاز دی اکسید کربن نیز در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است و مدل با انتخاب روشی مناسب برای حمل و نقل علاوه بر کاهش هزینه، موجب کمینه شدن میزان تولید گاز دی اکسید کربن و آسیب به محیط زیست میشود.
نتایج نشان میدهد چالشهای فوق تناقضی با یکدیگر نداشته و در صورت وجود یک مدل حساب شده، یک زنجیره تامین غذایی میتواند بدون تحمل هزینههای اضافه و با احترام به محیط زیست
موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-21] [ 12:53:00 ب.ظ ]