پایان نامه مقایسه سبکهای یادگیری و تسلط ربعهای مغزی دانشآموزان عادی و ناتوانی یادگیری | ... | |||||
فهرست مطالب
فصل اول: عنوان فصل اول 1-1- مقدمه و بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………..2 1-2- سؤالات اصلی پژوهش:……………………………………………………………………………………………………………………………….3 1-3- فرضیات پژوهش:……………………………………………………………………………………………………………………………………….9 1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………………………………………..11 فصل دوم: مبانی نظری پژوهش 1-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..14 2-2- چرا درک ناتوانی های یادگیری مهم است؟………………………………………………………………………………………………..16 2-3- تعریف ناتوانیهای یادگیری دشواراست……………………………………………………………………………………………………….17 2-4 چه تعدادی از افراد ناتوانیهای یادگیری دارند؟……………………………………………………………………………………………….19 2-5 انواع ناتوانیهای یادگیری…………………………………………………………………………………………………………………………….21 2-6 نارساخوانی………………………………………………………………………………………………………………………………………………….22 2-7 اختلال ریاضی……………………………………………………………………………………………………………………………………………..25 2-8 نارسانویسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………27 2-9 سبب شناسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………..28 10-2 سبکهای یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………..32 2-11 تسلط ربعهای مغزی………………………………………………………………………………………………………………………………….39 فصل سوم: مواد و روش پژوهش 3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….49 3-2- روش شناسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..49 فصل چهارم: نتایج و یافتههای پژوهش 1-4- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………53 2-4- یافتههای جمعیت شناختی…………………………………………………………………………………………………………………………..53 3-4- یافتههای توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………………..54 4-4- یافتههای استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………….55 فصل پنج: نتیجهگیری و بحث فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………68 فهرست جدولها
جدول 1 – 1: جدول1: نتایج میانگین، انحراف استاندارد مقایسه سبکهای یادگیری دانشآموزان با و بدون ناتوانی…………53 جدول 1 – 2: نتایج تحلیل واریانس برای مقایسه زیر مؤلفههای سبکهای یادگیری، دانشآموزان با و بدون ناتوانی……….54 جدول1-3 : نتایج حاصل از اثر مقایسه سبکهای یادگیری دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری……………………………….54 جدول1-4: میانگین و انحراف استاندارد مقایسه ربعهای مغزی دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری…………………………..55 جدول1-5: نتایج حاصل از آزمون مانوا مقایسه ربعهای مغزی دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری……………………………56 جدول 6: خلاصه مدل رگرسیون و مشخصههای آماری تسلط ربعهای مغزی بر دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری….56
به جرأت میتوان یادگیری را بنیادیترین فرایندی دانست كه در نتیجه آن، موجودی ناتوان و درمانده درطی زمان و در تعامل و رشد جسمی، به فردی تحول یافته میرسد كه تواناییهای شناختی و قدرت اندیشه او حد و مرزی نمیشناسد. تنوع بسیار زیاد و گسترش زمانی یادگیری انسان كه به وسعت طول عمر اوست باعث شده است علیرغم تفاوتهای زیادی كه در یادگیری با هم دارند، برخی افراد در روند عادی یادگیری و آموزش دچار مشكل شوند. یک گروه از این افراد دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری هستند. ناتوانی یادگیری[1] نوعی اختلال عصبی است که یک یا چند فرآیند روانی اصلی در یادگیری یا حرف زدن یا نوشتن را تحت تأثیر قرار می دهد. ناتوانی ممکن است خودش را در یک توانایی ناقص در شنیدن، اندیشیدن، حرف زدن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا محاسبات ریاضی بروز دهد (خدایاری، 1387). این دانشآموزان علیرغم داشتن هوش عادی قادر به تحصیل یا ادامه آن بدون بهرهگیری از آموزشهای ویژه نمیباشند (میلانیفر، 1384). بسیاری از نظریهپردازان یادگیری معتقدند كه سبك یادگیری باید با سبك آموزش منطبق باشد تا حداكثر موفقیت در یادگیرندگان بدست آید (باستابل[2]، 2006). علاوه بر سبكهای یادگیری عامل دیگری نیز در ترجیح شیوهی افراد برای پردازش اطلاعات و چگونگی درك آنها و جریان یادگیری تأثیر داشته باشد، سبك تفکر است، سبک تفکر یك رفتار عادتی و متمایز برای كسب دانش، مهارتها یا نگرشها از طریق مطالعه یا تجربه میباشد و یا به عنوان شیوهای است كه فراگیران در یادگیری مطالب درسی خود به سایر شیوهها ترجیح میدهند (اسمیت[3]، 2005؛ سیف، 1384). در این پژوهش به دنبال مقایسه تسلط ربعهای مغزی و سبکهای یادگیری دانشآموزان عادی و ناتوانی یادگیری هستیم.
ناتوانیهای یادگیری را اولین بار ساموئل کرک در سال 1963، برای توصیف گروهی از کودکان که در تحول زبان، گفتار، خواندن مهارتهای ارتباطی دچار
سؤال اصلی: آیا بین تسلط ربعهای مغزی و سبکهای یادگیری دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری تفاوت وجود دارد؟ سؤالات فرعی: 1- آیا دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری در تسلط ربع مغزی A تفاوت دارند؟ 2- آیا دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری در تسلط ربع مغزی B تفاوت دارند؟ 3- آیا دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری در تسلط ربع مغزی C تفاوت دارند؟ 4- آیا دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری در تسلط ربع مغزی D تفاوت دارند؟ 5- آیا بین سبک همگرا یادگیری دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری تفاوت وجود دارد؟ 6- آیا بین سبک واگرا یادگیری دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری تفاوت وجود دارد؟ 7- آیا بین سبک جذب کننده یادگیری دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری تفاوت وجود دارد؟ 8- آیا بین سبک انطباق دهنده یادگیری دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری تفاوت وجود دارد؟ 1-4- اهداف پژوهش: هدف اصلی: مقایسهی تسلط ربعهای مغزی و سبکهای یادگیری دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری. اهداف فرعی: 1- مقایسهی دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری در تسلط ربع مغزی A. 2- مقایسهی دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری در تسلط ربع مغزی B. 3- مقایسهی دانشآموزان عادی و ناتوان یادگیری در تسلط ربع مغزی C.
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 02:36:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|