پایان نامه : بررسی روشهای تربیتی دو پیامبر برگزیده الهی (حضرت ابراهیم (ع) و حضرت محمد (ص)) مبتنی بر آموزههای توحیدی از منظر قرآن | ... | ||||
(حضرت ابراهیم (ع) و حضرت محمد (ص))مبتنی بر آموزههای توحیدی از منظر قرآننام استاد راهنما:جناب آقای دکتر محمد پارچه باف دولتیسال تحصیلی93برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده هر انسانی برای رسیدن به کمال وجودی خود نیازمند هدایت و راهنمایی مربی کاردانی است که خودش تربیت یافتة مهد ربوبی باشد تا بتواند وظیفهی تربیت انسانها را بر عهده بگیرد، البته خداوند متعال هم به او امتیازاتی را عنایت فرموده است که از جمله آنها عصمت و علم غیب میباشد تا این هدف به طور کامل محقق گردد، ما نیز هم برای ترتیب خود و هم دیگران باید به عملکرد این بزرگواران توجه ویژه داشته باشیم و آنها را به عنوان اسوه و الگوی عملی و رفتاری خود بدانیم. همة انبیای الهی اسوه و الگوی ما انسانها هستند و ما باید از آنها راه و رسم زندگی را بیاموزیم، در قرآن کریم دو پیامبر برگزیده الهی و حضرت ابراهیم (علیه السلام) و حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) به عنوان اسوة حسنه معرفی شدهاند که ما در این پایاننامه روشهای تربیتیای که این دو پیامبر انجام دادند، تا مسئله توحید را به مردم بیاموزند مورد بررسی قرار دادیم، البته اختلاف در روش انبیا، اختلاف در اصل نیست زیرا مسئله توحید، بحث مشترک در میان همة انبیا بوده است. کلید واژهها: تربیت، توحید، روشهای تربیتی، قرآن، حضرت ابراهیم (علیه السلام) و حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) فهرست الف- فصل اول: کلیات 1.1. مقدمه…………………………………… 1 1.1. مقدمه…………………………………… 1 1.2.بیان مسئله……………………………….. 2 1.3. اهداف تحقیق…………………………….. 3 1.4. اهمیت تحقیق…………………………….. 3 1.5. پرسش های تحقیق………………………….. 5 1.6. فرضیه های تحقیق…………………………. 5 1.7. پیشینه تحقیق……………………………. 6 1.8. روش تحقیق………………………………. 6 ب- فصل دوم 2.1. توحید…………………………………… 8
ج- فصل سوم 3.1. تربیت در لغت……………………………. 44 3.2.تربیت در اصطلاح. 44 3.3.نیاز انسان به تربیت ………………………………………………………… 46 3.1.1.1.عقل، حجت باطنی. 47 3.1.1.2.فرستادگان الهی، حجت ظاهری. 48 3.1.1.2.1.ازطریق گفتار. 51 3.1.2.تربیت در حوزة عمل. 51 برتری روش تربیتی انبیا نسبت به روشهای بشری. 56 3.4.همبستگی روش تربیتی انبیا با اصل توحید. 57 4.1.1.مبانی نظری نظام تربیتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) 63 4.1.1.1. توجه به ویژگی های ثابت انسان. 64 4.1.1.2. توجه به مبدأ. 69 4.1.1.3. توجه به معاد. 72 4.1.2. روشهای تربیت در نظام تربیتی حضرت محمّد(ص)………….. 72 4.1.2.1. تذکّر. 73 4.1.2.2.تلفیق علم و عمل. 73 4.1.2.3. برقراری ارتباط با مخاطب. 75 4.1.2.3.2. رفق و مدارا. 77 4.1.2.4.ایجاد فضای مناسب تربیتی. 83 4.1.2.5. انذار و تبشیر. 84 4.2.روشهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع). 86 4.2.1. روش احتجاج. 86 4.2.1.1. شروع با سؤال. 86 4.2.1.2 جدال احسن. 89 4.2.2. روش برائت از بت ها. 92 4.2.2.1. برائت لفظى. 93 4.2.2.2. برائت عملى. 94 4.2.3. روش انذار و تبشیر. 95 4.2.3.1. همراهی انذار و تبشیر. 95 4.2.4. روش اظهار بندگی. 95 ح- فصل پنجم نتیجه گیری………………………………………………………………………… 100 منابع و ماخذ ………………………………………………………………….. 101 الف- فصل اول: کلیات
اعتقاد به توحید و یگانگی خداوند متعال، امری است فطری؛ که خدا آن را در درون همة انسانها، حتّی فرزندان مشرکان نیز قرار داده است امّا بعد از تولّد انسان این فطرت الهی فراموش میشود، که خداوند با قرار دادن عقل و فرستادن اولیای خویش، نزد مردم او را نسبت به این امر آگاه میسازد. خداوند متعال هدف از خلقت بشر را رسیدن به کمال معرفی نموده است که همان اعتقاد خالص نسبت به توحید و یگانگی خداوند بلند مرتبه و قبول نبوت رسولان الهی و ایمان به روز رستاخیز و قرار گرفتن در مسیر عبودیت پروردگار میباشد، و تا زمینة این مهم فراهم نگردد هیچ انسانی خودش در این مسیر قدم نخواهد گذاشت. او نیاز به یک مربّیای دارد که خود متربّی مهد توحیدی باشد، معصوم باشد و چه بهتر که خداوند او را اسوه خطاب کرده باشد؛ آن هم برای انسانی که در هر مرحله از زندگیاش به دنبال الگو میگردد تا از او تبعیت کند . قرآن کریم متضمن کلیّات زندگی بشر است، که به عنوان آخرین کتاب آسمانی بر پیامبرمان نازل شد. در آیات قرآن داستانهای بسیاری در مورد پیامبران بیان شده است، که ایشان دعوت به توحید و یکتاپرستی میکردند و سعی در هدایت قومشان داشتند، اما از این تعداد تنها دو نفر آنها؛ حضرت ابراهیم (علیه السلام) و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)؛ به عنوان اسوه معرفی شدهاند. سعی ما نیز در این رساله، بررسی روشهای تربیتی بود که این دو پیامبر گرامی پیش گرفتند تا بتوانند مسئله توحید را به مردم متذکّر شوند.
علم کلام علمی است که دربارة اصول دین بحث میکند. توحید نیز یکی از ارکان اصول دین در کنار نبوّت و معاد است که متکلّمین اسلامی در کتاب های کلامی پیرامون آن به تفصیل پرداختهاند . در مسیر توحید از جنبههای گوناگون بحث هایی شده؛ مثلاً: خدایابی یا هستی خداوند و خداشناسی که همان، شناخت خداوند متعال است. یکی از راههای اثبات وجود خداوند یا همان خدایابی، راه فطری است؛ یعنی احساس وجود خدا در انسان هست، همان گونه که در قرآن میفرماید: )فاقم وجهک للدین حنیفاً فطرة الله التی فطرالناس علیها ( البته در آیات دیگری هم بحث توحید را فطری میداند مثلاً آیه 172 سوره مبارکه اعراف (در آنجا که مردم هنوز در اصلاب آبا خود بودند، آنها را بر نفس خودشان گواه گرفته و از آنها پرسش کرد: )ألَستُ بِربِّکُم(؛ آیا من پروردگار شما نیستم؟
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 01:14:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|