| متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :ادیان غیر ابراهیمی | ... | |
|
1-4: پیشینه. 6 2-1: مغان. 9 3-1: وضع اجتماعی زرتشتیان از آغاز اسلام تا اواخر عباسیان. 46 3-1-2: دوران بنی امیه. 49 3-1-3: دوران عباسیان. 52 3-2: عکس العمل و فعالیت دینیاران در مقابل خلفا و عاملانشان. 56 3-2-2: مکتوب نمودن کتب دینی.. 60 3-2-3: موبد و نقش وی در تغییر زمان اخذ مالیات.. 62 3-3: مناظرات.. 63 3-3-2: مناظره مامون با دینیار. 65 3-3-3: مناظره ابالیش و آذرفرنبغ. 66 3-4: مباحث اختلافی.. 67 3-4-2: ثنویت… 72 3-4-2-1: بحثی درباره القدریه مجوس هذه الامه. 75 3-4-3: آتش…. 76 3-5: تنی چند از دینیاران. 84 3-5-2: فرزانه دوبان. 85 3-5-3: آذرفرنبغ فرخزادان – احیاگر دانشنامه مزدایسنی.. 86 3-5-4: منوچهر. 88 3-5-5: زادِ سپرم 89 3-5-6: مردان فرخ پسر اورمزد 91 3-5-7: امید اشوهیشتان. 91 3-5-8: مهدی فروح بن شخسان. 93 فصل چهارم: روحانیّت زردشتی و رویارویی با بدعتگذاران 4-1: فرقه مزدک.. 95 4-1-2: اساس تعالیم مزدک.. 97 4-1-3: زرتشت-بوندوس- مزدک.. 100 4-1-4: آیا مزدک موبد بود؟ 101 4-1-5: مزدکیان پس از اسلام 103 4-2: غلات.. 104 4-5: بهآفرید. 110 4-6: ابومسلم. 114 4-6-1: زمینه های جنبش و باورهای وی.. 115 4-6-1: قتل ابومسلم. 118 4-6-2: پس از ابومسلم. 119 فصل پنجم: روحانیّت زردشتی و رویارویی با مسألهی تغییرِ دین زردشتیان 5-1: مجازات و تحت فشار قرار دادن مرتدّان. 123 5-1-2: فشارهای اقتصادی.. 127 5-1-3: فشارهای خانوادگی.. 129 5-3: پیشگویی و ادبیات نجات بخشی.. 134 چکیده عموما مومنان راستینِ ادیان، باورهای خود را نمود تام و بارز حق و حقیقت میدانند و تلاش می کنند تا از کیان باورهای دینی خود با جان و دل حمایت کنند. در این میان روحانیان هر دین به عنوان متولیان و کارگزاران دین نقش مهمتری را بر عهده دارند. دینیاران زرتشتی، که مشخصا مورد مطالعه ما قرار گرفتهاند، در دورههای مختلف تاریخی در دینیاران کمکم با مکتوب کردن متون خود و افزودن بخشهایی بدانها چارچوب دین زرتشتی را قوام بخشیدند و با اجرای سیاستهایی مانع از ارتداد همکیشان خود شدند. همچنین با مناظره و گفتوگو تلاش داشتند تا حقانیت خود را به اثبات برسانند. کلمات کلیدی: دینیار ، مغ، آثرون، آتش، ارتداد، آذرفرنبغفرخزادان، دینکرد فصل اول؛ کلیات اعراب در همان سالهای نخستین حمله توانستند اکثر مناطق ایران را تحت کنترل خود درآورند و با وجود آنكه ایران جزئی از قلمرو جهان اسلام تلقی میشد، به عنوان یك جامعهی اسلامی برخوردار از فرهنگ اسلامی به شمار نمیآمد[1]. در واقع قرون اولیه اسلامی کشور ایران، رزمگاه دو تمدن ایران و اسلام گشت که در آن این دو فرهنگ به ارزیابی همدیگر پرداختند و در نهایت تلاش کردند تا پس از پایان دو یا سه قرن اول زمینه های مشترک دینی-فرهنگی را بیابند و زندگی را برآن بنا کنند. اگر چه در تاریخ زمان دقیق و واقعی برای رخدادهای عظیم مذهبی و فرهنگی نمیتوان مشخص نمود، اما به نظر میرسد که در همان چند قرن اول اسلامی بود که فرهنگ ایرانیان، به امتزاجی از فرهنگ ایران و اسلام منتقل شد. به عبارتی میتوان از قرون اولیه اسلامی با عنوان دوران گذار یا انتقال از تمدن باستانی ایران-زرتشتی به تمدن پویای ایرانی-اسلامی یاد کرد. اصلیترین مسئله دوران گذار، مسئله تغییر دین و فرهنگ زرتشتیان به اسلام است.
[جمعه 1398-07-12] [ 02:28:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
||


