متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :ادیان غیر ابراهیمی | ... | |
1-4: پیشینه. 6 2-1: مغان. 9 3-1: وضع اجتماعی زرتشتیان از آغاز اسلام تا اواخر عباسیان. 46 3-1-2: دوران بنی امیه. 49 3-1-3: دوران عباسیان. 52 3-2: عکس العمل و فعالیت دینیاران در مقابل خلفا و عاملانشان. 56 3-2-2: مکتوب نمودن کتب دینی.. 60 3-2-3: موبد و نقش وی در تغییر زمان اخذ مالیات.. 62 3-3: مناظرات.. 63 3-3-2: مناظره مامون با دینیار. 65 3-3-3: مناظره ابالیش و آذرفرنبغ. 66 3-4: مباحث اختلافی.. 67 3-4-2: ثنویت… 72 3-4-2-1: بحثی درباره القدریه مجوس هذه الامه. 75 3-4-3: آتش…. 76 3-5: تنی چند از دینیاران. 84 3-5-2: فرزانه دوبان. 85 3-5-3: آذرفرنبغ فرخزادان – احیاگر دانشنامه مزدایسنی.. 86 3-5-4: منوچهر. 88 3-5-5: زادِ سپرم 89 3-5-6: مردان فرخ پسر اورمزد 91 3-5-7: امید اشوهیشتان. 91 3-5-8: مهدی فروح بن شخسان. 93 فصل چهارم: روحانیّت زردشتی و رویارویی با بدعتگذاران 4-1: فرقه مزدک.. 95 4-1-2: اساس تعالیم مزدک.. 97 4-1-3: زرتشت-بوندوس- مزدک.. 100 4-1-4: آیا مزدک موبد بود؟ 101 4-1-5: مزدکیان پس از اسلام 103 4-2: غلات.. 104 4-5: بهآفرید. 110 4-6: ابومسلم. 114 4-6-1: زمینه های جنبش و باورهای وی.. 115 4-6-1: قتل ابومسلم. 118 4-6-2: پس از ابومسلم. 119 فصل پنجم: روحانیّت زردشتی و رویارویی با مسألهی تغییرِ دین زردشتیان 5-1: مجازات و تحت فشار قرار دادن مرتدّان. 123 5-1-2: فشارهای اقتصادی.. 127 5-1-3: فشارهای خانوادگی.. 129 5-3: پیشگویی و ادبیات نجات بخشی.. 134 چکیده عموما مومنان راستینِ ادیان، باورهای خود را نمود تام و بارز حق و حقیقت میدانند و تلاش می کنند تا از کیان باورهای دینی خود با جان و دل حمایت کنند. در این میان روحانیان هر دین به عنوان متولیان و کارگزاران دین نقش مهمتری را بر عهده دارند. دینیاران زرتشتی، که مشخصا مورد مطالعه ما قرار گرفتهاند، در دورههای مختلف تاریخی در حفظ دین زرتشتی کوشیدهاند. تلاش ایشان در حفظ دین زرتشتی در دوران اسلامی بخصوص قرون اولیه اسلامی بسیار منطقی و به دور از هرگونه جنگ و نزاع بوده است. آنان پیش از حمله اعراب، در زمان ساسانیان، از پشتیبانی ویژه حکومت بهرهمند بودند و لذا نفوذ ویژهای در بین مردم داشته اند و با فشارهایی که از سر سختگیری دینی بر مردم وارد کردند باعث شد که نوعی بی تفاوتی به مذهب و نارضایتی از دینیاران در مردم ایجاد شود. پس از حمله اعراب در آغاز نه پایگاه حمایتی از طرف خلافت اسلام داشتند و نه یاورانی خاص از بین مردم. اما رفتهرفته دینیاران توانستند با دربار خلفا ارتباط برقرار کنند و مانع از ویرانی آتشکدهها شوند. نیز زرتشتیانی که هنوز به دین زرتشت متعهد بودند، با آنکه دلِخوشی از سختگیریهای مذهبی دینیاران نداشتند، چارهای جز آنکه در امور مذهبی به آنها رجوع کنند، برایشان باقی نماند. دینیاران کمکم با مکتوب کردن متون خود و افزودن بخشهایی بدانها چارچوب دین زرتشتی را قوام بخشیدند و با اجرای سیاستهایی مانع از ارتداد همکیشان خود شدند. همچنین با مناظره و گفتوگو تلاش داشتند تا حقانیت خود را به اثبات برسانند. کلمات کلیدی: دینیار ، مغ، آثرون، آتش، ارتداد، آذرفرنبغفرخزادان، دینکرد فصل اول؛ کلیات اعراب در همان سالهای نخستین حمله توانستند اکثر مناطق ایران را تحت کنترل خود درآورند و با وجود آنكه ایران جزئی از قلمرو جهان اسلام تلقی میشد، به عنوان یك جامعهی اسلامی برخوردار از فرهنگ اسلامی به شمار نمیآمد[1]. در واقع قرون اولیه اسلامی کشور ایران، رزمگاه دو تمدن ایران و اسلام گشت که در آن این دو فرهنگ به ارزیابی همدیگر پرداختند و در نهایت تلاش کردند تا پس از پایان دو یا سه قرن اول زمینه های مشترک دینی-فرهنگی را بیابند و زندگی را برآن بنا کنند. اگر چه در تاریخ زمان دقیق و واقعی برای رخدادهای عظیم مذهبی و فرهنگی نمیتوان مشخص نمود، اما به نظر میرسد که در همان چند قرن اول اسلامی بود که فرهنگ ایرانیان، به امتزاجی از فرهنگ ایران و اسلام منتقل شد. به عبارتی میتوان از قرون اولیه اسلامی با عنوان دوران گذار یا انتقال از تمدن باستانی ایران-زرتشتی به تمدن پویای ایرانی-اسلامی یاد کرد. اصلیترین مسئله دوران گذار، مسئله تغییر دین و فرهنگ زرتشتیان به اسلام است.
[جمعه 1398-07-12] [ 02:28:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|