2-2- تعریف سبک……………………………………………………………………………………………………….. 15
2-3- تعریف تفکر………………………………………………………………………………………………………….. 16
2-4- اشکال تفکر………………………………………………………………………………………………………….. 17
2-5- خصوصیات تفکر………………………………………………………………………………………………….. 17
2-6- سبک تفکر…………………………………………………………………………………………………………… 18
2-6- 1- سبک تفکر قانونی…………………………………………………………………………………………. 22
2-6- 2- سبک قضائی………………………………………………………………………………………………….. 23
2-6- 3- سبک کلی نگر………………………………………………………………………………………………. 23
2-6- 4- سبک تفکر سلسله مراتبی……………………………………………………………………………. 24
2-6-5- سبک آزاداندیشی…………………………………………………………………………………………… 24
2-7- ضرورت توجه به سبک های تفکر……………………………………………………………………… 23
2-8- اصول مطالعه سبک تفکر……………………………………………………………………………………. 24
2-9- عوامل موثر تحول در سبک تفکر………………………………………………………………………. 25
2-9-1- فرهنگ…………………………………………………………………………………………………………….. 25
2-9-2-جنسیت…………………………………………………………………………………………………………….. 26
2-9-3- سن………………………………………………………………………………………………………………….. 26
2-9-4- سبک های تفکر والدین…………………………………………………………………………………. 27
2-9-5- مدرسه و شغل………………………………………………………………………………………………… 27
2-10- تعریف نوآوری…………………………………………………………………………………………………… 28
2-11- تفاوت خلاقیت و نوآوری…………………………………………………………………………………. 29
2-12- نوآوری سازمانی………………………………………………………………………………………………… 30
2-13- نوآوری و رقابت…………………………………………………………………………………………………. 32
2-14- استراتژی نوآوری………………………………………………………………………………………………. 33
2-15- فرآیند نوآوری در سازمان………………………………………………………………………………… 34
2-16- مولفه های نوآوری…………………………………………………………………………………………….. 35
2-16-1- فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………… 35
2-16-2-منابع انسانی…………………………………………………………………………………………………… 38
2-16-3- ساختار………………………………………………………………………………………………………….. 41
2-17- موانع نوآوری سازمانی………………………………………………………………………………………. 43
2-18- توصیه هایی در خصوص موفقیت نوآوری درسازمان ……………………………………. 44
2-19- پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………… 39
فصل
سوم- روش پژوهش
3-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. 54
3-2- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 54
3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………….. 54
3-4- نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………… 55
3-5- ابزار اندازهگیری…………………………………………………………………………………………………… 55
3-6- شیوه جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………….. 56
3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………… 57
3-8- پایایی……………………………………………………………………………………………………………………. 57
س
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 59
4-2- توصیف ویژگی های دموگرافیک نمونه آماری…………………………………………………… 59
4-2-1- جنسیت…………………………………………………………………………………………………………. 59
4-2- 2- سن…………………………………………………………………………………………………………………. 60
4-2- 3- مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………………………… 61
4-2-4- سنوات خدمت………………………………………………………………………………………………… 62
4-3-آزمون کالموگروف اسمیرنف………………………………………………………………………………… 63
4-4-بررسی فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………. 64
فصل پنجم- بحث و نتیجهگیری
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 74
5-2- نحوه شکل گیری سوال ها و فرضیات……………………………………………………………….. 75
5-3- بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………. 75
5-3-1- بررسی فرضیات پژوهش………………………………………………………………………………… 75
5-4- محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………. 79
5-5- پیشنهادات کاربردی……………………………………………………………………………………………. 80
5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………………… 80
منابع
منابعفارسی…………………………………………………………………………………………………………………….. 81
منابعانگلیسی………………………………………………………………………………………………………………….. 90
فهرست جداول
جدول 3-1- سوالات سبک تفکر…………………………………………………………………………………. 55
جدول3-2- سوالات نوآوری سازمانی…………………………………………………………………………… 56
جدول 3-3- ضرایب پایایی کل پرسشنامه های سبک تفکر و نوآوری سازمانی………. 57
جدول 4-1-توزیع فراوانی و درصد نمونه نمونه بر حسب جنسیت ……………………….. 59
جدول 4-2- توزیع فراوانی و درصد بر حسب سن………………………………………………….. 60
جدول4-3- توزیع فراوانی بر حسب مدرک تحصیلی……………………………………………….. 61
جدول 4-4- توزیع فراوانی بر حسب سنوات خدمت…………………………………………………. 62
جدول 4-5- گالموگراف………………………………………………………………………………………………… 63
جدول 4-6- ضریب همبستگی بین سبک تفکر و نوآوری سازمانی………………………….. 64
جدول 4-7- ضریب همبستگی بین تفکر قانونگذارانه و بعد فرهنگی………………………. 64
جدول 4-8- ضریب همبستگی بین تفکر قانونگذارانه وبعد ساختاری…………………… 65
جدول 4-9- ضریب همبستگی بین تفکر قانونگذارانه و بعد منابع انسانی……………….. 65
جدول4-10- ضریب همبستگی بین تفکر قضائی و بعد فرهنگی…………………………….. 66
جدول 4-11- ضریب همبستگی بین تفکر قضائی و بعد ساختار سازمانی………………. 67
جدول4-12- ضریب همبستگی بین تفکر قضائی و بعد منابع انسانی………………………. 67
جدول 4-13- ضریب همبستگی بین تفکر کلی نگر و بعد فرهنگی…………………………. 68
جدول 4-14- ضریب همبستگی بین تفکر کلی نگر و بعد ساختار………………………….. 68
جدول 4-15- ضریب همبستگی بین تفکر کلی نگر و بعد منابع انسانی…………………. 69
جدول 4-16- ضریب همبستگی بین تفکر سلسله مراتبی و بعد فرهنگی……………….. 69
جدول 4-17- ضریب همبستگی بین تفکر سلسله مراتبی و بعد ساختار………………… 70
جدول4-18- ضریب همبستگی بین تفکر سلسله مراتبی و بعد فرهنگی………………… 70
جدول 4-19- ضریب همبستگی بین تفکر آزاد اندیشی و بعد فرهنگی………………….. 71
جدول 4-20- ضریب همبستگی بین تفکر آزاد اندیشی و بعد ساختار……………………. 71
جدول 4-21- ضریب همبستگی بین تفکر آزاد اندیشی و بعدانسانی………………………. 72
جدول 4-22 نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه هر یک از انواع سبک تفکر و نوآوری سازمانی
………………………………………………………………………………………………………………………………………… 72
فهرست نمودارها
نمودار4-1- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری برحسب جنسیت…………………………… 60
نمودار 4-2- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری برحسب سن…………………………………. 61
نمودار 4-3- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری برحسب مدرک تحصیلی……………… 62
نمودار 4-4- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری برحسب سنوان خدمت………………. 63
مقدمه
اندیشه و اندیشه ورزی، وجه بارز تفاوت میان انسان با دیگر موجود ها عالم هستی است و همین اندیشه، نوع و شكل آن و نیز نگاه و رویكرد به عالم، عامل ایجاد انگیزه برای رفتار و حركت در هستی است. اندیشه ورزی توام با بی مرزی است در واقع، نهایت نداشتن و فراروندگی(حتی فروروندگی) اندیشیدن، ذاتی آن است مگر آنكه عالمانه و عامدانه؛ قصد محصور و محدود كردنش وجود داشته باشد.
اندیشه، برای انسان حكم ریسمان را دارد؛ هم توانایی به اوج رسانیدن و هم ظرفیت به حضیض بردن. پس تنها به این بستگی دارد كه به چه نیت و منظوری، قرار است به كارگرفته و چگونه از آن استفاده شود. باید تصمیم گرفت كه هدف از زندگی، تلاش و كار،افزایش طول زندگی است یا غنا بخشی به عرض آن؟( مرعشی و همکاران،1388،ص5).
«تفكر، شكل بسیار پیچیده رفتار انسان و عالی ترین شكل فعالیت عقلی و ذهنی است. به عبارت دیگر، تفكر، یك فرایند شناختی است كه بوسیله رموز یا نشانه های نمایانگر اشیا و حوادث، مشخص میشود( مكتبی فرد، 1388،ص359). دانشمندان تفكر را هم ركن اساسی و هم مبدل رفتار موجود انسانی می دانند، در نتیجه افكار نقش اساسی در رفتار انسان بازی می كند. تفكر تعیین كننده احساس است و تغییر در تفكر، تغییر در عواطف را در پی خواهد داشت (شارف،2000به نقل از ناطفیان،1387،ص2).
از دیدگاه روانشناسی، تفكر یك پدیده جهتدار ارادی است ( شیرودی و موسوی,1384، ص133). بنابراین درك سبك های تفكر تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت فرد دارد و در سطح گسترده
موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-21] [ 06:40:00 ب.ظ ]