2-2-3- مسائل مکانیابی- تخصیص…. 20
2-2-4- دسته بندی کلی مسایل برنامه ریزی تسهیلات… 24
2-2-5- دسته بندی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی.. 25
2-2-6- دسته بندی مسائل مکانیابی با نگرش نوین.. 26
فصل سوم
ارائه مدل ریاضی و الگوریتم های پیشنهادی… 28
3-1- مقدمه. 29
3-2- تعریف مساله. 30
3-2-1- فرضیات مساله. 31
3-2-2- پارامترهای مساله. 32
3-2-3- متغیر های تصمیم مساله. 33
3-2-4- استراتژی های موجود مساله. 35
3-2-5- همگن سازی.. 37
3-2-6- خطی سازی مدل ریاضی.. 41
3-2-7- مثال.. 44
3-3- الگوریتم ژنتیک… 46
3-3-1- نمایش کروموزوم. 47
3-3-2- آغاز سازی.. 47
3-3-3- ارزیابی.. 49
3-3-4- معیار توقف… 49
3-3-5- نخبه گرایی.. 50
3-3-6- عملگر تقاطع.. 50
3-3-6-1- عملگر تقاطع نوع 1. 50
3-3-6-2- عملگر تقاطع نوع 2. 51
3-3-7- عملگر جهش…. 52
3-3-7-1- عملگرجهش نوع 1. 53
3-3-7-2- عملگرجهش نوع 2. 53
3-3-8- انتخاب… 54
3-3-9- معیار توقف… 54
3-4- آزادسازی لاگرانژ. 56
3-4-1- مقدمه. 56
3-4-2- مراحل الگوریتم آزاد سازی لاگرانژ. 56
3-4-3- شرط توقف… 57
3-4-4- رویه انجام الگوریتم آزاد سازی لاگرانژ. 57
فصل چهارم
نتایج محاسباتی… 60
4-1- مقدمه. 61
4-2- مسائل نمونه. 62
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات آتی… 71
5-1- نتیجه گیری.. 72
5-2- پیشنهادات آتی.. 72
مراجع فارسی… 73
مراجع لاتین.. 74
پیوست الف… 78
تشریح الگوریتم ژنتیک…. 78
1- ویژگی های الگوریتم ژنتیک… 79
2- واژگان الگوریتم ژنتیک… 80
3- ساختار کلی الگوریتم ژنتیک… 81
4- مفاهیم کلیدی الگوریتم ژنتیک… 83
4-1- کدینگ… 84
4-2- ایجاد جمعیت اولیه. 84
4-3- عملگرهای الگوریتم ژنتیک… 85
4-3-1- عملیات تقاطع.. 85
4-3-2- عملیات جهش…. 86
4-3-3- مکانیسم نمونهگیری.. 86
4-4- تابع برازش…. 88
4-5- استراتژی برخورد با محدودیتها 88
4-5-1- استراتژی ردی.. 88
4-5-2- استراتژی اصلاحی.. 88
4-5-3- استراتژی جریمهای.. 89
Abstract. 90
فهرست جداول
فصل دوم:
جدول( 2- 1). خلاصهای از ادبیات موضوع. 7
جدول( 2- 2). عوامل موثر در تصمیمات مکان یابی.. 17
فصل سوم:
جدول (3- 1) . تعداد متغیر در مدل خطی و غیر خطی.. 43
جدول( 3- 2). تعداد محدودیت در مدل خطی و غیر خطی.. 43
جدول( 3- 3). مقادیر پارامتر برای . 44
جدول( 3- 4). مقادیر پارامتر برای ….. 44
جدول( 3- 5). مقادیر پارامتر برای …. 44
جدول( 3- 6). نتایج محاسباتی مثال نوعی.. 45
جدول( 3- 7). روش بهینه سازی گرادیان.. 59
فصل چهارم:
جدول(4- 1). مقادیر پارامترهای الگوریتم ژنتیک… 62
جدول(4- 2). نتایج محاسبات برای اندازه کوچک… 65
جدول(4- 3). نتایج محاسبات برای اندازه کوچک… 66
جدول(4- 4). مقایسه نتایج مثال نوعی.. 69
فهرست شکلها
فصل دوم:
شکل( 2- 1). دسته بندی کلی مسائل برنامه ریزی تسهیلات[1]. 25
شکل( 2- 2). دسته بندی نوین
مسائل مکان یابی [1]. 27
فصل سوم:
شکل( 3- 1). روند آغازسازی.. 48
شکل( 3- 2). روند ارزیابی.. 49
شکل( 3- 3). فلوچارت الگوریت ژنتیک… 55
فصل چهارم:
شکل(4- 1). نمودار Gapهای بدست آمده از الگوریتم ژنتیک و الگوریتم آزاد سازی لاگرانژ. 68
شکل(4- 2). نمودار سرعت همگرای الگوریتم ژنتیک… 70
چکیده
در این تحقیق یک مسئله مکانیابی- تخصیص چندتسهیله ظرفیت دهی شده در محیط گسسته که با تقاضای برنولی مشتریان روبرو است، مورد بررسی قرار میگیرد. هدف این مسئله احتمالی مکانیابی- تخصیص تعیین مکان بهینه تسهیلات از میان مکانهای بالقوه و تخصیص تمامی مشتریان به تسهیلاتی که مستقر شدهاند میباشد، بطوریکه هزینه های ثابت برای استقرار تسهیلات و کل هزینه ارزش انتظاری استراتژیها کمینه شود. در این مسئله برای تصمیم گیری در مورد تقاضای مشتریان، با در نظر گرفتن دو استراتژی متفاوت فرمولبندی و مورد بررسی قرار گرفته است و در ادامه برای درک مسئله مذکور یک مثال عددی ارائه شده است.
نتایج محاسباتی این تحقیق، نشان میدهدکه مسئله توسط نرم افزار بهینه سازی LINGO در اندازههای بزرگ در زمان معقول به حل بهینه دست پیدا نمیکند. به منظور نشان دادن کارائی مسئله در مقیاسهای بزرگ، یک الگوریتم فراابتکاری (الگوریتم ژنتیک) پیشنهاد شد. الگوریتم فرا ابیکاری پیشنهادی با یک حد پایین کارا (آزاد سازی لاگرانژ) مقایسه میشود.
مقدمه
یکی از مسایلی که باید در مراحل اولیه طراحی سیستمهای صنعتی مورد توجه قرار گیرد مسئله مکانیابی- تخصیص[1]، که استقرار تسهیلات و تخصیص مشتریان به تسهیلات مستقر شده میباشد، است. مطالعه پیرامون مکان بهینه از دیدگاه جغرافیدانان و علمای علم اقتصادی همواره دارای اهمیت و الویت بوده است[1]. در ادبیات موضوع، مسایل مکانیابی[2] و مکانیابی – تخصیص مورد بحث قرار گرفتند و چند حالت از از این مسائل معرفی میشوند. مانند مسئله ظرفیتدهی[3] شده، مسئله بدون محدودیت ظرفیت[4] ، مسئله احتمالی[5] و مسائلی که تقاضایشان دارای توزیع برنولی[6] میباشند. منظور از مکانیابی، مجموعهای از اصول است که با توسل به آن مکان بهینه فعالیتهای (نقطه منطبق بر حداکثر سود یا حداقل هزینه) تعیین میشود. تصمیم گیری در مورد مکان تسهیلات از اجزاء بحرانی در برنامهریزی استراتژیک شرکتهای بزرگ خصوصی و عمومی محسوب میشود. مطالعه و تحقیق پیرامون مکان بهینه صنعتی همواره دارای اهمیت و الویت بسیار بوده است [2].
مسائل مکانیابی در فضای گسسته[7] شامل تعیین مکان یک یا چندین تسهیلات در یک یا چند مکان بالقوه است تا هزینه تأمین نیاز های مشتریان را کمینه کند. درمسائل مکانیابی- تخصیص استقرار مجموعهای از تسهیلات جدید در بین تسهیلات موجود و تخصیص تسهیلات موجود به این تسهیلات جدید به صورتی که تقاضای موجود برآوردشود است مورد بحث قرار میگیرد. در دنیای واقعی بسیاری از مسائل را می توان با استفاده از مدلهای مسائل مکانیابی- تخصیص حل نمودو به جواب بهینه ومعقولی دست یافت که با اجرای این مدلها از صرف هزینههای اضافی میتوان جلوگیری کردو سود فراوانی بدست آورد [2].
در گونهای از مسائل مکانیابی- تخصیص محدودیت در ظرفیت برای تسهیلاتی که وظیفه خدمت رسانی را دارند وجود دارد. این محدودیت میتواند ناشی از محدودیت فضا، محدودیت نیروی انسانی و یا حتی محدودیتهای از قبیل ظرفیت معابر جهت دستیابی به تسهیلات موجود باشد. تقاضای مشتریان را میتوان در مسائل مکانیابی- تخصیص بصورت احتمالی[8] و یا قطعی[9] در نظر گرفت. البته بدیهی است اگر بخواهیم خیلی دقیق با مسائل برخورد کنیم میبابستی تمامی مسائل را بصورت احتمالی در نظر بگیریم که به خاطر پیچیدگی و گران بودن روشهای حل مسائل احتمالی و به فراخور نیاز های مسئله را بصورت قطعی در نظر می گیریم. در حالی که مسائل مکانیابی- تخصیص با تقاضای احتمالی در مقایسه با مسائل مکانیابی- تخصیص کلاسیک خیلی عملیتر و نزدیکتر به دنیای واقعی میباشند، اما به علت پیچیدگی محاسباتی که این نوع مسائل دارند، تنها در چند دهه اخیر مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق مساله مکان یابی تسهیلات با تقاضای برنولی مورد بررسی قرار می گیرد. این تحقیق شامل مسئله احتمالی مکان یابی گسسته است که هدف آن مکان یابی بهینه تسهیلات بین مکان های کاندید وتخصیص مشتریان به تسهیلات باز می باشد. تابع هدف مینییم کردن جمع هزینه ثابت تسهیلات باز، بعلاوه ارزش انتظاری دیگر هزینه ها که شامل هزینه سرویس دهی، هزینه منابع برونسپاری وهزینه تقاضای برآورده نشده میباشد. هدف از این تحقیق مکانیابی بهینه تسهیلات بین مکان های کاندید وتخصیص مشتریان به تسهیلات میباشد. در تحقیقات اخیر این مطلب مد نظر بوده که اگر تسهیلی بیش از ظرفیت خود تقاضا داشته باشد
موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-21] [ 01:25:00 ب.ظ ]