فراهم کننده های چابکی: | ... | |
فراهم کننده چابکی،پایان نامه درباره چابکی سازمانی این سه منبع مقدماتی توسط یک متدولوژی با هم هماهنگ می شوند.به عبارت دیگر تولید چابک را می توان به عنوان یکپارچگی سازمان،افراد با دانش و مهارت بالا و تکنولوزیهای پیشرفته جهت حصول به نوآوری و همکاری در پاسخ به نیازهای مشتری در نظر گرفت. ده راهکار مؤثر (توانا سازنده) جهت حرکت سازمانها به سوی چابکی ارائه می شود.چنانچه در نمودار زیر مشخص شده است،یکپارچگی این ده راهکار می تواند سازمان را به سطح مطلوبی از چابکی رساند. (گاناسکران [1]،1998،ص1362) 2-19-ارزیابی چابکی سازمان: ساختن یگ گراف از ارتباطات که مشکلات موجودیتها را نشان می دهد.او در این مدل تعداد نقش آفرینان و روابط میان آنها را شناسایی کرده و به این نتیجه رسیده است که اگر آنها افزایش پیدا کنند پیچیدگی و به تبع آن چابکی نیز افزایش پیدا می کند.(شریفی،ژانگ[2]،2000،ص778) 2-20-چابکى سازمانى با تکیه بر بعد انسانى به علاوه بسیارى از سازمانها به رویکردهایى چون سازمان تیم مجازى روى مى آورند تا چابکى سازمانى را بهبود داده و از لحاظ جهانى توسعه یابند. البته، گاهى چابکى ممکن است یکپارچه سازى فرآیندها، اعضا و نیز ویژگى هاى سازمان با فناورى هاى پیشرفته بنظر آید. به عبارتى، توجه به نیروى انسانى و مشتریان و نیز توجه به نقش فناورى اطلاعات در اینجا مى تواند قدرت چابکى سازمان را چند برابر کند. فرض بر این است که ارتباطات به رهبرى، فرهنگ سازمانى و سیستمهاى پاداش کارکنان متکی است که میان افراد و فناورى ارتباط برقرار مى کند. این ارتباطات عبارتند از مشغولیت افراد در تصمیم گیرى ، ارائ هى خدمت و محصول با کیفیت از طریق غنى سازى مشاغل، آموزش در زمینه فناورى، و ایجاد یک سیستم پاداش در مدلى که توسط کروسیتو و یوسف طراحى شده است، فرض مى شود که ابعاد نرم و سخت
سازمان (مطابق مدل هفت اس مک کینزى) براى رقابت بهتر، به سمت فناورى هاى پیشرفته سوق داده م ىشوند. در هدایت سازمان به سمت فناورى هاى پیشرفته، بستر سازى از طریق انگیزش، رهبرى موثر، سیستمهاى پاداش و غیره حائز اهمیت است.از طرفى نیز توسل به قدرت مهارت و خلاقیت ذى نفعان سازمانى، واستفاد ه ى درست و بموقع از فناوریها موجب افزایش انعطاف پذیرى ومیزان پاسخگویى سازمان مى شود.در این حالت است که سازمان مى تواند با برقرارى ارتباط موثر و مفید با تامین کنندگان، محصولات و خدمات و یا به عبارتى نیازها و خواسته هاى مشتریان را در زمان لازم پاسخ گفته و به چابکى تولیدى دست یابد.حال اگر سازمان، سه مولف هى هزینه و سرعت و کیفیت را مد نظر قرار داده و در بهبود وضعیت این سه مولفه در سراسر سازمان بکوشد، به چابکى سازمانى دست خواهد یافت. بنابراین، مى توان گفت که چابکى سازمانى بر پایه ى سه مولفه ى کیفیت، سرعت، و هزینه سنجیده مى شود و سازمانها براى نیل به چابکى سازمانى در سطح کلان، باید این سه مقوله را به سطح عالیه برسانند (کروسیتو و یوسف[3]، 2003 ،ص29) [1] Gunasekaran
[یکشنبه 1398-07-21] [ 03:39:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|