جداسازی گازها توسط فرآیندهای غشایی به سرعت در حال رشد میباشد. استفاده از غشاها برای جداسازی گازها از مخلوط هایشان عمدتاً بر اساس اختلاف تراوشپذیری ترکیبات از داخل آنها انجام میشود. فناوری جداسازی غشایی از مزایایی مانند مصرف کمتر انرژی و هزینه سرمایهگذاری پائین تر نسبت به روش های معمول جداسازی برخوردار است. علاوه بر این، جداسازی غشایی فرآیندی نسبتاٌ ساده میباشد و به تجهیزات کم حجمتری نیاز دارد.

با توجه به مزایای قابل توجه فرآیندهای غشایی، میزان استفاده از آنها در زمینه های مختلف، طی سالهای اخیر روز به روز افزایش یافته است. از جدیدترین فرآیندهای غشایی، میتوان به بازیافت هیدروکربنهای سنگین با بهره گرفتن از غشاء اشاره کرد. بهکمک این فرآیند میتوان هیدروکربن های سنگین را با کارآیی بالا بازیافت کرد و به علاوه مقادیری گازهای سبک خالص مانند هیدروژن، نیتروژن و متان تولید نمود. از جمله کاربردهای فرآیندهای غشایی در این زمینه میتوان به خارج کردن ترکیبات سنگین از گازهای سوختی، بازیافت الفین از رزین در جریان خروجی از واحد پلی الفین، بازیافت میعانات گازی از جریان گاز طبیعی و بازیافت LPG اشاره کرد.

LPG ترکیبی از پروپان با فرمول شیمیایی C3H8 و بوتان با فرمول شیمیایی C4H10 می باشد. این ترکیب در دمای معمولی با افزایش فشار و یا در فشار معمولی با کاهش دما مایع میشود. LPG میتواند از گاز و یا نفت تولید شود. LPG یا در طول فرآیند استخراج از ترکیبات دیگر جدا میگردد و یا به عنوان یکی از محصولات پالایشگاه تولید میشود.

استفاده از LPG در سالهای اخیر به دلیل خصوصیات و مزایای آن افزایش چشمگیری داشته است. در زیر مزایای استفاده از LPG به اختصار آورده شده است:

– LPG از نظر اقتصادی بهصرفه است. سوختی تمیز، ایمن و اقتصادی است که از لحاظ قیمت از بسیاری ا ز سوختها نیز ارزانتر می باشد.

– مقدار کالری حاصل از احتراق LPG حدوداً 2,5 برابر سایر گازهاست. پس برای دستیابی به مقدار مشخصی انرژی در مقایسه با سایر گازها، LPG کمتری مصرف می شود.

– ذخیره سازی و انتقال LPG آسان است. سیلندرهای آن نسبتاً سبک بوده، حمل آن آسان است، جای کمی اشغال کرده و به وفور نیز در دسترس هستند. قابل ذکر است که سیلندرهای مورد استفاده در صنعت و یا در مصارف تجاری در اندازه های مختلفی ساخته میشوند. این سیلندرها میتوانند 19، 35، 47,5 کیلوگر LPG را در خود جای دهند. البته سیلندرهای مورداستفاده در منازل معمولا حاوی 15 کیلوگرم LPG هستند.

– در منازل نیز LPG سوختی مناسب است که از آن در زمینه های مختلف خصوصا به عنوان سوخت در پختن غذا استفاده میشود. این کاربرد به ویژه در مناطقی که فاقد لوله کشی گاز هستند، بسیار متداول میباشد. LPG شعلهای مناسب ایجاد می کند و برخلاف سایر سوخت ها مانند چوب و نفت حرارت اضافی تولید نمی کند.

– LPG با استانداردهای محیط زیست بسیار هماهنگ است. احتراق آن نسبتا کامل بوده و

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

میزان آلودگی حاصل از آن در سطح بسیار پایینی است. این ویژگی باعث افزایش روز افزون استفاده از LPG به عنوان سوخت در وسایل نقلیه شده است.

– از آنجا که LPG پس از سوختن گازهای مونوکسیدکربن، اکسید نیتروژن و هیدروکربن های نسوخته بسیار کمی تولید می کند، انتشار گازهای گلخانه ای آن در مقایسه با سایر سوخت های فسیلی کمتر است.

– ماده ای که در صنعت به عنوان سوخت استفاده میشود، باید میزان سولفور آن کم بوده و نیازی به کنترل دقیق دمایی نداشته باشد، پس LPG میتواند سوختی مناسب در صنعت باشد.

– موتورهایی که با LPG کار می کنند، نسبت به موتورهای بنزینی راندمان بالاتری دارند. که این مساله مربوط به بالا بودن عدد اکتان پروپان می باشد.

– از آنجایی که LPG تحت فشار ذخیره و نگهداری میشود، هیچگونه پمپ و یا سیستم مکنده ای جهت جاری شدن آن نیازی نیست.

– نرخ افزایش قیمت LPG بسیار کندتر از بنزین است. این نکته در سال های اخیر تاثیر بسزایی در افزایش مصرف LPG به عنوان سوخت در اتومبیل ها داشته است.

LPG امروزه بطور گستردهای در منازل، مزارع، مراکز تجاری، صنعتی و حمل و نقل استفاده میشود. همچنین میتوان از LPG برای تولید نور و گرما نیز استفاده کرد. به دلیل کمبود CNG در بسیاری از کشورها از جمله هند، LPG به عنوان سوخت برتر شناخته شده و روز به روز میزان استفاده از آن افزایش مییابد. در حال حاضر، بیش از هزارانها

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 08:38:00 ب.ظ ]