دانولد پایان نامه ارشد: تجربه دینی شناختاری در قرآن | ... | |
متفاوت است به علاوه قرآن شرایط و موانعی را برای این تجارب ذکر می کند. ما برای بررسی این موضوع پس از ذکر مقدمات و مفاهیم کلّی به مهمترین دیدگاهها پیرامون چیستی تجربه دینی اشاره میکنیم و در نهایت با بررسی آیات قرآن و تفاسیر، دیدگاه مورد قبول قرآن را نشان خواهیم داد. کلید واژهها: تجربه دینی، شناختی، مکاشفه، مشاهده، امر قدسی
فهرست تفصیلی: طرح مسأله: 1 جایگاه این مبحث: 3 اهداف تحقیق: 3 دلائل انتخاب موضوع: 5 نقد ادبیات موضوع: 6 روش تحقیق: 6 سؤال اصلی: 10 سؤال فرعی: 10 مفروضات: 10 فرضیه: 11 مفاهیم: 11 ضرورت مسأله: 12 فصل اول: (کلیات) 14 تاریخچهی تجربهی دینی در الهیات مسیحی و سنت عرفان اسلامی: 14 تعریف تجربه دینی: 21 خصوصیات تجربهی دینی: 23 رفع یک شبهه. 24 متعلق تجربه دینی چیست؟. 25 انواع تجربهی دینی: 29 تقسیمی دیگر برای تجربه دینی: 33 کاربردهای تجربه دینی.. 34 رفع یک شبهه: 36 خلاصه: 39 فصل دوم: چیستی تجربهی دینی.. 40 مقدمه: 40 – دیدگاه متفکران غربی دربارهی تجربه دینی: 41 اول: نظریهی احساسی، عاطفی: 41 نقد و بررسی تجارب عاطفی احساسی: 43 دوم: نظریهی ادراکی، شناختی: 44 نقد و بررسی تجارب ادراکی، شناختی: 45 سوم: نظریه تفسیری.. 47 نقد و بررسی تجربه تفسیری: 48 دیدگاه عرفای اسلامی: 49 تعریف مکاشفه یا تجربهی دینی: 49 راه های شناخت از دید عارف… 50 1- قلب: 50 2- عقل: 51 3- حدس… 51 مراتب درک خدا در تجربه دینی.. 52 چرا تجربه دینی و مکاشفهی ذات خداوند محال است؟. 54 نقش تجربهی حسی در شناخت امر قدسی.. 56 انواع معرفت در عرفان: 59 فتح و فتوحات… 62 مشاهده و مکاشفه: 63 اقسام مکاشفه. 65 نقش خیال در تجربهی دینی: 67 مشاهدات عارف در رؤیا: 69 محتوای کشف عارف: 71 عرفاء و تکلم بشر با خداوند: 76 تکلم بشر با ارواح و انسانهای برزخی: 78 مکاشفات و عقل.. 81 دیدگاه فلاسفه اسلامی.. 84 انواع ادراک و تعداد عوالم از دید ملاصدرا: 85 مراتب تجربه دینی و درک یقینی: 88 مراتب کمال عقل نظری و عملی برای درک حقایق: 90 موانع مکاشفه و تجربهی دینی از دید ملاصدرا (حجابها) 92 جایگاه معرفتی تجربه دینی در هندسه معرفتی: 94 خلاصه: 98 فصل سوم: تجربه دینی در قرآن. 99 مقدمه. 99 علل ذکر تجارب دینی در قرآن. 100 وحی از نگاه قرآن: 105 تفاوت میان وحی، الهام، تحدیث… 108 مقامات انسانی و درجه پیامبر. 113 محتوای مکاشفات پیامبران. 114 سه دیدگاه درباره پدیده وحی: 121 تجارب دینی مؤمنان و غیر مؤمنان ( کفار) 122 آیات متناسب تجربه دینی احساس: 128 بررسی آیات تجربه احساسی و عاطفی: 131 تجربه دینی، تفسیری، تبیینی.. 133 بررسی آیات مربوط به نظریه تفسیری تبیینی: 134 اشکالات وارد بر این نظریه: 135 تجربه دینی ادراکی شناختی در قرآن: 137 انواع ادراک در تجربههای دینی قرآن: 141 بررسی آیات مربوطه به رؤیت خدا 154 متعلق تجربه دینی.. 156 اقسام صاحبان تجربه دینی: 164 شرایط تجربه دینی: 169 موانع درک امر قدسی از دیدگاه قرآن: 174 تجربههای الهی و غیر الهی: 179 معیار و میزان تجربههای الهی و غیر الهی.. 182 آیا هر تجربة دینی خطاپذیر است؟. 186 لغزشهای خیال و وهم: 188 نفوذ شیطان در ادراک…. 190 نقش عالم رویا یا خیال متصل در تجربه ادراکی.. 195 اقسام رؤیا 198 آیا مشاهدات در رؤیا نیاز به تعبیر دارد. 199 نقش تجارب دینی در سعادت انسان. 201 خلاصه: 203 فصل چهارم: جمع بندی و نتیجه گیری.. 205 منابع. 215
مقدمه: طرح مسأله: پس از پایان یافتن قرون وسطی و آغاز دورهی روشنگری نقدهای جدی توسط اندیشمندان غرب نسبت به رابطه عقل و دین صورت گرفت، به گونهای که برخی وجود هرگونه رابطهای را انکار نمودند، و معتقد شدند که معارف دینی قابل توجیه عقلانی نیست. زیرا حجیت عقل که پیش از آن به صورت نادرستی موردتأیید قرار گرفته بود، زیر سؤال رفت، و دیدگاههای جدیدی پیرامون ماهیت و محدوده عقل مطرح گردید. این تغییرات بیشتر تحت جریان رمانتیسم که به عنوان نقدی بر عقلگرایی افراطی به وجود آمده بود صورت گرفت. از سوی دیگر تجربهگرایی هر چه بیشتر قدرت میگرفت و وجود نوعی اعتقادات براساس تجربه احساس نیاز میشد. بنابراین دانشمندان به دنبال این پرسش به دنبال راه کارهای مناسب دیگری میگشتند. برای مثال یکی از راه کارها راه کار (کی یر که گور)[1] بود که بیان میکرد، که هیچ توجیه عقلانی معتبری برای اثبات باورهای دینی وجود ندارد. زیرا اصولا ایمان امری برهان ناپذیر است. به نظر او ایمانی که محصول برهان باشد ایمان نیست، بلکه خود برهان است. در حالی که ایمان نوعی اعتماد به امر ناپیدا و نامعقول است. ایمان نوعی احساس خود رهایی و حرکت به سوی امور غیر معقول است. در حقیقت ایمان یک انتخاب بدون جهت و بدون دلیل است که امکان برد و باخت در آن است.[2] ولی در صورت پیروزی جوایز بیشماری درانتظار انسان است. اما راه کار معتقدان به تجربهی دینی خصوصا شلایرماخر چیز دیگری بود. شلایرماخر[3] میپذیرفت که ایمان و دین امری غیرمعقول است اما در عوض هستهی دین نوعی تجربه است که امری غیر شناختی است. هستهی مرکزی همهی ادیان تجربه دینی است و تجربهی دینی نوعی احساس و عاطفه است که صاحب تجربه در مسیر تجربه امر متعالی کسب مینماید.[4] همین مطلب از گذشتههای دور در میان متفکران اسلامی هم وجود داشت. این سؤال همیشه مطرح بوده است که آیا دین دارای هسته و مرکز است؟ و اگر هست این مرکز چیست؟ آیا معارف دینی قابل تبیین عقلانی هستند یا خیر؟ و آیا درک خداوند همراه نوعی شناخت و ادراک هست یا خیر؟ اصولا نسبت انسان با عالم قدس و عالم غیب چگونه است؟ آیا انسان توانایی ارتباط با عوالم دیگر را دارد یاخیر. اگر دارد چه روشی وجود دارد، و آیا همه کس به هر شیوهای چنین توانایی را دارند یا اینکه شرایط خاصی برای چنین امر مهمی وجود دارد؟ دانشمندان مسلمان برای کشف این حقیقت تلاشهای بسیاری نموده اند و در این باره کتابهای مختلفی نوشتهاند. اما این نوشتهها به صورت متمرکز و آنهم به صورت بحث منسجم با روش شناسی جدید نبوده است. همهی دانشمندان و علمای اسلامی اعتراف دارند که قرآن کاملترین، جامعترین، سودمندترین کتاب در میان بشر و همچنین مرجع نهایی در فهم و داوری مسائل دینی است. لذا باید مهمترین نیازهای بشر را جوابگو باشد. ولیکن تلاشها برای دستیابی به موضع قرآن در این موضوع کافی نبوده است. در تمام جستجوهای انجام شده از کتب ومقالات معتبر، تحقیقی جامع با محوریت قرآن در این موضوع نیافتیم. نوشتههای پراکنده و بعضا غیر منطبق با اصول اسلامی، قرآنی، ما را بر آن میدارد که نوشتهای نسبتاً جامع در این باره تهیه نمائیم تا دیدگاههای مختلف علمای مسلمان در علوم و کتابهای مختلف، حول محور قرآن جمعآوری شود و مورد نقد وکنکاش قرار گیرد. خصوصا لازم است که این تلاشها با روش و متد جدید و با نگاهی به علم جدید و کلام جدید در حوزه غرب صورت بگیرد تا نقصانهای احتمالی برطرف گردد. باید دید که آیا میشود که تجربه دینی را به عنوان شاهدی برای مدعیات دینی پذیرفت، یا اینکه آنرا بیشتر یک امر شخصی وغیر مستدل بدانیم و همچنین باید دید که آیا میتوان تجربهی دینی را به عنوان بدیلی مناسب برای استدلالهای عقلی پیرامون دین دانست یا اینکه حجیت آنرا باید خیلی محدود دید. چنین امری با بهره گرفتن از فلسفه، کلام قدیم، کلام جدید، فلسفه دین، فلسفه غرب، تفسیر، عرفان و سایر علوم و معارف مرتبط بدست میآید. در حقیقت در یک فرآیند تطبیقی باید تمام علوم مرتبط را به کار گرفت و همه را حول محور قرآن قرار داد تا بتوانیم نتیجهی مطلوب را بدست آوردیم. جایگاه این مبحث: این موضوع از جهات مختلفی قابل بررسی است که با یکدیگر شباهتها و تفاوتهایی دارند. یکی از آن جهات، جهت تفسیری این مسأله است. زیرا این موضوع براساس قرآن قابل تبیین و نقد و بررسی است قرآن کریم نسبت به این موضوع مهم بیتفاوت نبوده است. جهت دوم مسأله بحث کلامی آن است. علم کلام جدید و قدیم و همچنین فلسفهی دین به روشنی به این مسأله پرداختهاند و آنرا مورد بررسی قرار دادهاند، به گونهای که در بسیاری از مباحث نقش کلیدی را ایفاء می کند. جهت سوم مسأله وجههی فلسفی مسأله است. این مسأله براساس فلسفههای مختلف خصوصا فلسفهی صدرایی قابل بررسی است. فلسفهی صدرا به این بحث اهمیت ویژهای داده است و در کتب مختلف به این مسأله پرداخته است. از آنجا که روش صدرا جمع بین قرآن و برهان و عرفان است، این موضوع باعث رشد و شکوفایی این مسأله گردیده و بسیاری از شبهات ومعضلات مختلف توسط صدرا برطرف شده است. ملاصدرا هدف فلسفه را شناخت خدا و تشبه به او قرار داده است و لذا شناخت خدا که ارتباط مستقیمی با مبحث ما دارد کاملا با فلسفه هم جوشی دارد. جهت چهارم این بحث در معارف قرآن است. معارف قرآن به سلسله مباحث و موضوعات و علوم داخل قرآن اطلاق میشود. یکی از این معارف، مسأله تجربهی دینی است. اهداف تحقیق: درهر مبحث علمی شناخت اهداف آن مبحث بسیار مهم است. و اهداف هر بحثی بسته به نقش آن بحث و تأثیرگذاری آن در مباحث دیگر و مسائل روز، مشخص میشود. شناخت تحولات جدید در حوزه تجربهی دینی بر ما روشن میسازد که این موضوع چه اهدافی را دنبال می کند. این بحث در گذشته دارای ارزش چندانی نبود وکسی به اهمیت آن پی نبرده بود. اما با ورود علوم جدید ومسائل جدید به داخل کشور، این بحث آهسته آهسته اهمیت خود را نشان داد، به گونهای که در دورهای از زمان به محوریترین مباحث کلامی تفسیری تبدیل شد. براساس همین بحثها و مقالات و کتابهای مختلفی در کشور ما مطرح شد که هریک به نوبهی خود دارای ارزش ویژهای است. بحث تجربه دینی کلیدیترین مباحث الهیاتی را هدف قرار داده است و آنها را مورد بررسی قرار میدهد و در صورت کم توجهی به این مسائل، اساس الهیات را متزلزل میسازد. و لذا هدف این تحقیق بررسی جنبه های مختلف بحث تجربهی دینی، خصوصا جنبهی ادراکی و شناختی آن است. تجربهی دینی در درون خود مسائل بسیار زیادی را دارا میباشد که توجه به هرکدام از آنها درخور اهمیت است. یکی از مباحث مطرح شده در تجربه دینی گوهر دین است. تجربه دینی به این پرسش پاسخ میدهد که اساس و محور هر دینی چیست؟ آیا دین دارای هستهای است و اگر دین به این شکل ترسیم شود، محور دین چیست؟ برخی بر این عقیدهاند که محور دین امری معنوی است و ما میتوانیم با استدلال و تفکر به این محور دست یابیم.
[جمعه 1398-07-12] [ 07:58:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|