دانلود پایان نامه: عنوان: بررسی بافت اجتماعی-تاریخی پیدایش پاورقی | ... | |
از آنجایی که در زمینه پاورقی مطالعات زیادی صورت نگرفته، این پایان نامه بر آن شد تا: موضوع مطالعه خود را بر روی پاورقینویسی با رویکرد به کتاب پنجرهی فهیمه رحیمی متمرکز کند. پاورقیها داستانهای جذابی بودند که در حاشیهی روزنامهها به صورت روزانه یا هفتگی و سریالی به چاپ میرسیدند. اما مکتبهای ادبی جدید و ورود دیدگاههای بیرون از ادبیات به داخل ادبیات نشان داد که این آثار قابلیت بررسی روانشناسی، جامعه شناسی، نشانه شناسی و زبانشناسی و… را دارند.مهمترین موضوع پاورقیها مسایل عاشقانه و پلیسی بود. از میان پاورقی نویسان میتوان به فهیمه رحیمی اشاره کرد. وی متولد 1331 در شهر تهران است و با تقریبأ 30 اثر در این زمینه رکوردار فهرست پاورقی نویسان ایران به لحاظ چاپ و فروش می باشد. کلید واژه: پنجره، پاورقینویسی، فهیمه رحیمی، داستان، داستان عامهپسند -1 مقدمه ادبیات عنصری از فرهنگ عمومی جامعه است و بخشی از دستاوردهای جمعی مردم محسوب میشود. مادهی اصلی ادبیات را کلام تشکیل میدهد. کلمات حامل مفهومی هستند که با آن مردم در جامعه با هم ارتباط برقرار می کنند. هنگام صحبت از ادبیات نباید فقط به ادبیــات ارزشمند توجه شود زیرا ادبیات عامهپسند نیز در دستهبندیهای انواع ادبی جایگاهی قابل تأمل دارد. ادبیات عامیانه یا شفاهی در شکل گیری ادبیات کلاسیک مؤثر بوده، چون ادبیات عامیانه مرحلهی اولیهی پیدایش ادبیات کلاسیک است. در کشورهای جهان سوم به خصوص در ایران توجه چندانی به ادبیات عامهپسند نمی شود و چیزی که توجه اکثر محققان و منتقدان را به خود جلب می کند، ادبیات وزین کلاسیک است. در صورتیکه با بررسی و توجه به ادبیات عامهپسند میتوان از منظر جامعهشناختی ادبیات را بررسی کرد. «هر داستان، افسانه، مثل، اسطوره و دیگر شکلهای ادبیات عامیانه، همواره حامل پیامهای اجتماعی نهفتهای است که رابطه ذهنیتی مردم در یک برهه زمانی (رابطه افقی) یا نسلهای پیاپی (رابطه عمودی) را حفظ می کند» (ارشاد،1387: 6). هر داستان و مثلی در دوران تاریخی ویژهای ساخته میشود که بیانگر خصوصیات ویژهی آن دوران است. «از اینرو، هر متن ادبیات عامیانه به پنجرهای میماند که به دنیای اجتماعی گستردهای از معناسازی و فهم کردن باز میشود» (همان: 6). سیر تاریخی یک ملت پیوسته است و در ادبیات عامیانه اگر پیام متنی با واقعیتهای تاریخی زمان خود عجین شده باشد، همراه با گذر تاریخ به دورههای بعدی نیز انتقال پیدا می کند و به تناسب دوره و زمان بازآفرینی میشود. یکی از نمودهای ادبیات عامیانه و عامهپسند پاورقی است که این پایان نامه به بررسی آن خواهد پرداخت.
تدوین این پایان نامه در 5 فصل، به شرح زیر است: فصل اول: با عنوان کلیات تحقیق، شامل: مقدمه، بیان مساله، سوالات تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، پیشینه، اهداف و … است؛ فصل دوم: در این فصل مسایل بنیادی این تحقیق، یعنی «پاورقی نویسی» بیان شدهاست؛ فصل سوم: در این فصل شرح حال فهیمه رحیمی، سالشمار آثارش، معرفی کتاب پنجره و همچنین خلاصهی داستان «پنجره» گنجانده شدهاست؛ فصل چهارم: در این فصل ویژگیها و عناصر داستانی کتاب «پنجره» مورد بررسی قرار میگیرد؛ فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهاد را شامل میشود.
1-2 بیان مساله اتفاقات سیاسی- اجتماعی که در تاریخ معاصر ایران بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، سرآغاز فصلی بود که پای تفکرات رمانتیسم و به دنبال آن ادبیات پاورقی را به زندگی روزمرهی ایرانیان باز کرد. قرن 14 یکی از دورانهای پرتحرک ادبیات ایران است. ادبیاتی که بیشتر رویکردش اجتماعی است. اتفاقاتی که در چند دههی نخست آغاز قرن 14 در ایران رخ داد زمینه گســــترش رمان و در کنار آن پاورقینویسی را فراهم آورد و این را به راحتی میتوان از عناوین نویسندگان به نامی که زینتدهندهی تاریخ ادبیات معاصر ایران هستند، دریافت. در یک برهه کوتاه، تقریباً دههی 40 و 50 پاورقینویسی عملاً بر ادبیات ایران تسلط یافت و آن با توسعهی روزنامهها همراه بود. برخوردهای نابهنجار ساواک و فضای پرخفقانِ بعد از کودتای 32 بسیاری را واداشت تا خواندن را به جای جنگیدن به عنوان یک راه مبارزه بپذیرند. ازاینرو نمیتوان پاورقینویسی را صرفاً، یک سرگرمیِ صرف و یک تافتهی جدابافته از ادبیات ایران دانست، بلکه باید آن را محصول شرایط اجتماعی خاصی دانست که بر اثر یک سرخوردگی پدید
[جمعه 1398-07-12] [ 06:36:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|