تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

  

چكیده:

          یکی از مهمترین مشکلات ساختمان‌های پیش‌ساخته و نیمه پیش‌ساخته بتنی، مسئله تامین صلبیت و گیرداری اتصالات در این سازه‌ها می‌باشد. استفاده از قطعات مناسب و روش های بهینه نصب در اتصال باعث افزایش صلبیت و همچنین استهلاک بیشتر انرژی در اتصالات این نوع سازه‌ها می شود. در این پژوهش سعی بر آن شده است که به روش جدیدی جهت اجرای این نوع ساختمان‌ها با سیستم قاب خمشی دارای گیرداری و صلبیت بالا در اتصالات آن دست یافت. برای رسیدن به این هدف باید بتوان بهترین و مناسب ترین روش‌ها و قطعات را در اتصال انتخاب کرد تا ضمن تامین گیرداری و مقاومت مورد نظر از نظر اجرایی نیز قابل پذیرش باشد. برای این کار با کمک مهندسان شرکت ایران فریمکو و بر اساس توصیه‌های کتاب طراحی انجمن بتن پیش‌ساخته و پیش‌تنیده آمریکا سیستم و نوع اتصال تعریف شده، سپس با مدلسازی این اتصال در نرم افزارهای تحلیل المان‌محدود، کارایی آن مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت بهینه کردن قطعه اتصال مورد تحقیق قرار گرفته است. در ابتدا با مدلسازی سه ساختمان در دست احداث با پلان‌های متفاوت و با سیستم قاب خمشی در نرم افزار ETABS، بعد از انجام تحلیل بر روی سازه اطلاعات لازم از چند نمونه اتصال تیر-ستون بدست آمده است. سپس با مدلسازی و تحلیل اتصال تیر به ستون مورد نظر به صورت صلیبی شکل در نرم افزار ABAQUS، چگونگی رفتار این اتصال مورد بررسی قرار گرفته است. برای بررسی رفتار و میزان استهلاک انرژی در اتصالات از منحنی‌های هیسترزیس استفاده نموده و مدلسازی را با  تغییر جزئیات و قطعات مختلف اتصال تکرار نموده تا بتوان به بهینه ترین قطعه اتصال دست پیدا کرد. در نهایت با بررسی‌های لرزه‌ای بر روی اتصال بهینه شده، نتایج تحلیل‌ها نشان از وجود منحنی هیسترزیس با عملكرد مناسب داشته ولی در نهایت با محاسبه شاخص صلبیت، این اتصال به صورت اتصال نیمه گیردار شناخته شده و دارای صلبیت كامل جهت اجرای قاب خمشی بتنی پیش‌ساخته بدون دیوار برشی نمی‌باشد.
واژه­های کلیدی: اتصال پیش ساخته، اتصال نیمه پیش ساخته،  استهلاك انرژی، قاب خمشی، منحنی هیسترزیس
فهرست مصالب

فصل اول مقدمه……………………………………………………………… 1

1-1 کلیات و هدف مطالعه…………………………………………………………… 2

1-2 اهمیت موضوع یا ارزشیابی……………………………………………………… 3

1-3 تاریخچه کارها و تحقیقات قبلی…………………………………………………. 6

فصل دوم معرفی تحقیق و اتصال………………………………………………. 9

2-1 روش های طراحی ساز‌ه‌ها در برابر زمین‌لرزه…………………………………… 10

2-2 مکانیزم رفتار قاب خمشی بتنی  ……………………………………………….. 11

2-3 بررسی رفتار و مشکلات قاب خمشی بتنی درجا‌ریز……………………………. 12

2-4 معرفی سیستم پیشنهادی…………………………………………………….. 14

2-5 شرح کامل اجزاء سیستم نیمه پیش ساخته…………………………………… 17

2-5-1 تیرها………………………………………………………………………. 17

2-5-2 ستون‌ها……………………………………………………………………. 18

2-5-3 سقف‌ها……………………………………………………………………. 20

2-5-4 فونداسیون…………………………………………………………………. 20

2-6 مقایسه سیستم پیش ساخته بتنی پیشنهادی با سایر سیستم ها………………. 23

2-6-1 ضعف های سیستم درجا ریز بتنی…………………………………………. 23

2-6-2 برتری های سیستم نیمه پیش‌ساخته پیشنهادی نسبت به سیستم درجاریز بتنی   23

2-6-3 برتری های سیستم نیمه پیش‌ساخته پیشنهادی نسبت به سیستم فولادی… 25

 فصل سوم روش‌های بررسی میزان استهلاک انرژی در سازه و مطالعه آزمایشگاهی اتصال صلیب‌شکل….. 26

3-1 مقدمه…………………………………………………………………………. 27

3-2 استهلاك انرژی یا میرایی در علم فیریك و مكانیك……………………………. 27

3-3 استهلاك انرژی در ساختمان‌ها……………………………………………….. 31

3-4 استهلاک انرژی در قاب‌های خمشی و محاسبه میزان صلبیت اتصال…………… 34

   3-5 انرژی هیسترتیک و استفاده از منحنی‌ هیسترزیس جهت محاسبه مقدار استهلاک انرژی

…………………………………………………………………………………….. 36

3-6 مطالعات آزمایشگاهی بر روی اتصال صلیب‌شکل……………………………….. 38

3-6-1 آزمایش نمونه های صلیب‌شكل……………………………………………. 38

3-6-2 دستگاه‌های آزمایش……………………………………………………….. 38

3-6-3 شرح آزمایش………………………………………………………………. 38

3-6-4 تدارك آزمایشات و تجهیزات مورد نیاز…………………………………….. 40

3-6-5 نتایج بدست آمده از آزمایش………………………………………………. 43

فصل چهارم مدلسازی ساختمان در نرم‌افزار Etabs و استخراج مقاطع لازم……….. 44

4-1 مقدمه…………………………………………………………………………. 45

4-2 ساختمان سه طبقه آتش‌نشانی باباطاهر همدان……………………………….. 48

4-3 ساختمان پنج طبقه با كاربری اداری-مسكونی در همدان……………………… 51

4-4 ساختمان شش طبقه مسكونی نامنظم در همدان……………………………… 54

فصل پنجم طرح اتصال صلیب‌شکل و تعیین نحوه بارگذاری…………………….. 55

5-1 مقدمه…………………………………………………………………………. 56

5-2 طرح قطعات اتصال صلیب‌شکل ساختمان شش طبقه و رسم آن‌ها…………….. 56

5-3 طرح قطعات اتصال صلیب شکل ساختمان پنج طبقه و رسم آن‌ها…………….. 59

5-4 طرح قطعات اتصال صلیب شکل ساختمان پنج آتش‌نشانی و رسم آن‌ها……….. 62

5-5 تعیین نحوه بارگذاری اتصال…………………………………………………… 63

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

فصل ششم مطالعات عددی اتصال در محدوده غیر‌خطی توسط نرم‌افزار Abaqus……… 65

6-1 مقدمه…………………………………………………………………………. 66

6-2 روش اجزاء محدود……………………………………………………………. 67

6-3 معرفی نرم افزار Abaqus ویرایش 6.10  و دلایل انتخاب این نرم افزار……… 71

6-4 اصول Abaqus …………………………………………………………….. 74

6-5 مدلسازی و تحلیل اتصال صلیب‌شکل در نرم‌افزار Abaqus…………………… 75

6-5-1 محیط Part………………………………………………………………. 77

6-5-2 محیط Sketch…………………………………………………………… 78

6-5-3 محیط Property………………………………………………………… 78

6-5-4 محیط Assembly………………………………………………………. 81

6-5-5 محیط Step……………………………………………………………… 82

6-5-6 محیط Interaction……………………………………………………… 86

6-5-7 محیط Load……………………………………………………………… 87

6-5-8 محیط Mesh…………………………………………………………….. 89

6-5-9 محیط Job……………………………………………………………….. 92

6-5-10 محیط Visualation………………………………………………….. 97

6-6 نتیجه گیری…………………………………………………………………… 97

فصل هفتم اصلاح قطعه اتصال جهت عملكرد بهتر اتصال………………………………… 98

7-1 مقدمه…………………………………………………………………………. 99

7-2 طراحی و ترسیم قطعه جدید…………………………………………………. 99

7-3 مدلسازی قطعه در نرم افزار Abaqus……………………………………… 101

7-3-1 ترسیم اجزاء سازه در محیط Part و Sketch …………………………. 101

7-3-2 مونتاژ كردن مدل در محیط Assembly……………………………….. 102

7-3-3 بارگذاری  در محیط Load……………………………………………… 102

7-3-4 مش‌بندی االمان‌ها در محیط Mesh…………………………………….. 103

7-4 بررسی نتایج تحلیل عددی اتصال مدلسازی شده در نرم افزار Abaqus…….. 104

7-4-1 توزیع تنش در اتصال…………………………………………………….. 104

7-4-2 منحنی هیسترزیس سازه‌های صلیب‌شکل………………………………… 105

7-5 نتیجه گیری…………………………………………………………………. 107

فصل هشتم بررسی خروجی‌ها، نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد…………………………. 108

8-1 مقایسه و بررسی نتایج عددی و آزمایشگاهی…………………………………. 109

8-2 مقایسه و بررسی نتایج عددی اتصال با توجه به منحنی‌های نیرو-تغییر مکان… 110

8-3 منحنی لنگر-دوران سازه‌های صلیب شکل…………………………………… 115

8-4 محاسبه صلبت اتصال با توجه به نمودارهای لنگر-دوران……………………… 116

8-5 نتیجه گیری…………………………………………………………………. 117

8-4 پیشنهادات جهت ارائه تحقیق……………………………………………….. 119

 

1-1         کلیات و هدف مطالعه

صنعتی سازی و كاربرد سازه‌های بتن آرمه پیش‌ساخته و نیمه پیش‌ساخته، و برخورداری از مزایای آن سال‌های متمادی است که در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته و در سال‌های اخیر به این موضوع در كشورمان نیز توجه شده است. پیش‌ساختگی، اعضای سازه‌ای با کیفیت بالا، کارآمدی بیشتر، صرفه جویی در وقت و هزینه کمتر را به همراه داشته است. از مزیت های این سازه‌ها ایجاد یک روند مستمر تولید با هدایت و نظارت متخصصین می باشد. در این روند، مکانیزه کردن، سرعت بخشیدن، اقتصادی نمودن و کنترل کیفیت فرآورده‌ها، همچنین بهبود شرایط کار و به حداقل رسانیدن آثار جوی هنگام تولید مد نظر می‌باشند[1].

اغلب سیستم‌های پیش‌ساخته موجود در دنیا از نوع اتصال غیرگیردار با جزئیات ظریف هستند كه تولید و نصب آن دشوار بوده و معمولاً برای كشورمان مناسب نیستند. در ایران كه در اکثر مناطق، خطر لرزه‌خیزی زیاد تا خیلی زیاد است، سیستم های نیمه گیردار در قاب خمشی پیش ساخته ممکن است جوابگو نباشد و به سیستمی نیاز باشد كه

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 05:56:00 ب.ظ ]