دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه رابطه فرم و محتوا در تزیینات شمعدانها وقندیلهای دوره صفویه | ... | |
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده : در دوران صفویه شاه اسماعیل مذهب شیعه را به عنوان مذهب رسمی سلسله صفوی اعلام کرد. تداوم و عمر طولانی این سلسله و استحکام جنبه های مذهبی و فرهنگی موجب تقویت و تحکیم سنت هنری آن گردید. در این دوره فلزکاری و ساخت و قلمزنی مصنوعات طلا، نقره، برنج و مس ابعاد وسیعی داشت. از ویژگی های آثار فلزی این دوره، طرح و فرم شمعدانهای بسیار حجیم و سنگین در قرن هشتم و نهم هجری جای خود را به ظرافت شکل و خطی داده است؛ که به زبان فارسی اعم از اشعار عرفانی و نام ائمه به خصوص نام حضرت علی(ع) به تنهای و یا در کنار الله و محمد(ص)، دعا در مدح دوازده امام وقسمتهایی از دعای پر فیض نادعلی در این دوره دیده میشود. کتیبههای موجود بر بدنه آنها عموماً به خط ثلث و نسخ و نستعلیق است. ما در این تحقیق به روش تحلیلی و توصیفی، بنیادی به بررسی شمعدانها و قندیلها پرداختهایم. کلمات کلیدی: دوره صفویه، هنر فلز کاری، تزیین، فرم ومحتوا، شمعدان، قندیل، آلات روشنایی فهرست مطالب عنوان صفحه مقدمه. ن فصل اول: کلیات تحقیق.. 1 1-1 شرحموضوع. 2 1-2 بیانسوالاتدرتحقیق.. 2 1-3 اهدافواهمیتانجامتحقیق.. 2 1-4 روشانجامتحقیق.. 2 1-5 پیشینهتحقیق.. 2 1-6 مشکلاتپیشرو 3 1-7 جامعه آماری ……………….3 فصل دوم: تاریخچه فلزکاری پس از اسلام تا دوره ی صفوی………..4 2-1 فلزکاریقروناولیه……………………….5 2-2 فلزکاریدردورانسلجوقیان……………….8 2-2-1 انواع صنایع فلزکاری دوره سلجوقی….…………11 2-3 فلزکاریدردورانموصل.. 14 2-3-1شمعدانابنفتوحموصلی………………15 2-4 فلزکاریدورانمغولوایلخانی…………………….18 2-5 هنرفلزکاریدرخراسان. 21 2-6- فلزکاریدورانتیموری.. 22 2-7 فلزکاری دوره صفویه. 27 فصل سوم: بررسی فن تزئینات فلزات و کتیبه شناسی………31 3-1 انواعفلزاتاستفادهشدهدردورانباستان. 32 3-2 تکنیکهایساختوشکلدهیاشیاءفلزیایراندردوراناسلامی.. 32 3-2-1 قالبگیرییاریختهگری………………………32 3-2-1-1 قالبروباز………..…………………..33 3-2-1-2 قالببستهیادوکفه. 33 3-2- 2 کندهکاری……………………….33 3-2-3 قلمزنیوحکاکی.. 34 3-2-4 فلزکوبییاترصیعکاری.. 34 3-2-5 سیاهقلم. 35 3-2-6 میناکاری.. 36 3-2-7 مشبککاری………..………………..36 3-4 نقوشتزئینیدرهنرفلزکاریدوراناسلامی…………….37 3-4-1 تزئیناتنقوشهندسی.. 37 3-4-2 تزئیناتنقوشگیاهییانباتی…………………39 3-4-3 تزئیناتنقوشانسانی.. 40 3-4-4 تزئیناتنقوشحیوانیوموجوداتافسانهای.. 40 3-4-4-1 شیر. 42 3-4-5 تزئیناتنقوشکتیبهای………………43 3-4-5-1 خطکوفی.. 43 4-3-5-2خطثلث…………………………..44 3-4-5-3 خطنستعلیق.. 45 فصل چهارم: ادبیات قندیلها و شمعدانهای دوران صفویه……….46 4-1 تاریخچهرواج،ساختواستفادهازچراغدرجهاناسلام. 47 4-2 افسانههاییدرموردچراغ. 47 4-3 نگاهیبهمفهومنوردرفرهنگاسلامی………47 4-4 بررسیلغویمشکات.. 48 4-5 مفهومچراغوقندیل.. 48 4-6 قندیلدرادبیاتفارسی…………………48 4-7 ساختاروجنسقندیلها…………………….49 4-7-1 قندیلهایفلزی……………. 50 4 – 8 شمعدانها 51 فصل پنجم: بررسی نمونههایی از قندیلها و شمعدانهای دوران صفوی…………………… 54 5-1 بررسی نمونههایی از قندیلهای دوره صفویه …………… 55 5-2 بررسینمونه هاییازشمعدانهایدورهصفوی.. 67 فصل ششم: نتیجه گیری………………….. 123 نتیجهگیری.. 124 منابعومأخذ………………………………. 126 چکیده انگلیسی…………………….. 129 مقدمه هنر فلزکاری ایران بازتاب جامعهای است که آن رآفریده است. اگر چه درمتن تاریخ ایران به هنر، به ویژه هنر فلزکاری توجه زیادی نشده و بدین لحاظ چهرههای بسیاری از هنرمندان بخصوص فلزکاران را غبار فراموشی فرا گرفته است؛ اما شاهکارهای به جا مانده گواهانی پر معنی از اندیشمندی و سخت کوشی آنان در آفرینش هنرهای ارزنده ایرانی است. این هنر که در شمال شرقی ایران، خراسان و ماوراءالنهر شکوفا شده است. متاسفانه به دلیل پایین بودن دمای ذوب فلزات گرانبها، بسیار محتمل بوده است که اشیایی که از فلزات ساخته شدهاند، ذوب شده ومجدداً بکار گرفته شوند. آغاز تولد دوبارهی فلزکاری پس از حمله مغولان از اوایل سده ی هفتم/ سیزدهم میلادی در غرب ایران پدیدار گشت و به تدریج تا اواسط سده هشتم/ چهاردهم میلادی به خطهی فارس و غرب خراسان نفوذ یافت. شاه اسماعیل نخستین شاه ایرانی بود که پس از مرگ آخرین پادشاه ساسانی بعد از هشتصد و پنجاه سال استیلا و حکومت عربها، و تاتارها، بار دیگر کشور را منسجم کرد و حکومتی شیعی – ایرانی برقرار کرد. وی توجه فراوانی به فرهنگ و هنر ایران داشت و همین امر باعث شد دوباره در هنرهایی که درآن دوره متأثر از فرهنگ مغولی اواخر دوره تیموری بودند، شیوه های ایرانی رواج یابند. با روی کار آمدن دودمان صفوی باب تازهای در مکتب هنر ایران گشوده شد؛ تا جایی که عصر طلایی هنر در ایران را باید مقارن حکومت همین دودمان دانست. هنرمندان و فلزکاران این دوره از دواصل تشیع و ملیگرایی – در آن زمان در جامعه رواج یافته و در حال گسترش و توسعه بود – الهام میگرفتند واین اصل را در کارهایشان به کار میبستند و سعی میکردند تا از خط فارسی برای کتابت خوشنویسی استفاده کنند، مثلاً در نقره کوبی و حکاکی ظروف، پایه های شمعدان و پایه های نوشتار اشعار فارسی با خطوط خوش نستعلیق جایگزین کتیبههای عربی شد. به جز مضامینِ مفاهیم اسلامی مانند آیات قرآنی، احادیث چهارده معصوم و اسامی آنان با توجه به نفوذ رواج بسیاری داشت و معمولاً در قالب خطوط نسخ و ثلث تحریر میشدند و سایر نوشتار های این زمان بر روی آثار فلزی به خط نستعلیق و توأم با نقوش گل و برگ یا ترکیبات متنوع خطوط اسلیمی و هندسی به دست خوشنویسان صورت گرفت؛ در این میان هنر خوشنویسی علاوه بر نقش تزئینی خود، روح اسلامی را تجلی میساخت و این هنر نقش مهمی را در بیان گرایش و احساسات هنرمند ایفا مینمود. از آنجای که منابع مستقیم در ارتباط با موضوع فلزکاری دوره صفوی وبررسی شمعدانها و قندیلهای این دوره وجود نداشت کوشش شده تا با استعانت از همه منابع اعم ازکتب و مقالات چاپ شده فارسی و استفاده از اینترنت و استفاده آثار موجود در موزه ملی ایران و موزه آذزبایجان غربی به مطالعه هنر فلزکاری این دوره پرداخته و تزئینات شمعدانها
[جمعه 1398-07-12] [ 05:54:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|