دانلود پایان نامه ارشد: مضامین اجتماعی در اشعار سعاد الصباح | ... | |
بهمن 1393 (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چكیده ادبیّات هر سرزمینی منعکس کننده اوضاع و احوال اجتماعی آن سرزمین است. با توجه به تحوّلات بنیادینی که در ساختارهای اجتماعی دوران معاصر به وجود آمد، در ادبیات نیز تحوّلاتی صورت گرفت. بدین ترتیب شاخصه آثار پس از نهضت تا به امروز، پرداختن به مسائل اجتماعی و انتقاد از جنبه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است. افراد جامعه و در میان آنها شاعران خود را جدا و بیگانه از جمع نمیدانند. لذا با سایر اعضای جامعه احساس همبستگی و وابستگی کرده و زبان گویای جامعه خویش میشوند. از جمله این شاعران سعاد الصباح است. سعاد الصباح مسایل اجتماعی را با بینشی عمیق مورد بررسی قرار میدهد و به سادگی از کنار آن نمیگذرد. وی در تأمّلات اجتماعی خود موضوعاتی از قبیل: تعلیم و آزادی زن، استعمار، وطن دوستی، انسان دوستی ،وحدت عربی را مورد توجّه قرار میدهد. او انسانها را روح واحدی میداند که باهم برابر و مشابهند. او در واقع خود را اصلاح کننده معضلات و مشکلات جامعه میداند و مبنای شعر خود را خدمت به ملت خویش و در نگاه گستردهتر خدمت به انسانیت قرار میدهد و خواستار احیای حقوق اساسی مردم میشود. این تحقیق از نوع بنیادی و روش بررسی آن تحلیلی توصیفی است که به شیوۀ کتابخانهای صورت گرفته است بدین ترتیب که نخست مطالب مرتبط با موضوع از منابع استخراج وفیش برداری شده و آنگاه یافته ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
كلمات كلیدی: سعاد الصباح – اشعار- مضامین اجتماعی فهرست مطالب عنوان 1-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………. 1-2- مبادی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1-2-1 تعریف موضوع………………………………………………………………………………………………………………. 1-2-2 سابقه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 1-2-3 سؤالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 1-2-4 فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………………….. 1-2-5 روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 1-2-6 هدف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 1-3 مفاهیم…………………………………………………………………………………………………………………………….. 1-3-1 جامعه شناسی ادبیات…………………………………………………………………………………………………. 1-3-1-1 مفهوم و تاریخچهی جامعه شناسی ادبیات…………………………………………………………….. 1-3-1-2 سابقه نقد اجتماعی…………………………………………………………………………………………………. 1-3-2 مهم ترین عوامل مؤثر بر آثار ادبی و هنری………………………………………………………………… 1-3-2-1 ساخت اجتماعی……………………………………………………………………………………………………… 1-3-2-2 فرهنگ……………………………………………………………………………………………………………………. 1-3-2-3 شخصیت………………………………………………………………………………………………………………….. 1-3-3 هدف جامعه شناسی ادبیات………………………………………………………………………………………… 1-3-3-1 روش جامعه شناسی ظواهر ادبی……………………………………………………………………………. 1-3-3-2 جامعه شناسی تولید کننده اثر ادبی………………………………………………………………………. 1-3-3-3 جامعه شناسی محتوای اثر ادبی……………………………………………………………………………… 1-3-4 واقع گرایی…………………………………………………………………………………………………………………… فصل دوم: جغرافیا و ادبیات کویت ………………………………………………………….………….. 2-1 موقعیت تاریخی و جغرافیایی…………………………………………………………………………………………… 2-1-2 موقعیت تاریخی…………………………………………………………………………………………………………… 2-1-2-1 پیشینهی تاریخی کویت…………………………………………………………………………………………. 2-1-2-2 وجهی تسمیهی کویت……………………………………………………………………………………………. 2-1-3 موقعیت جغرافیایی………………………………………………………………………………………………………. 2-1-3-1 جغرافیای کویت………………………………………………………………………………………………………. 2-1-4 شرایط سیاسی……………………………………………………………………………………………………………… 2-1-4-1 استقلال کویت و عواقب بعد از آن………………………………………………………………………….. 2-1-4-2 حاکمیت خاندان صباح……………………………………………………………………………………………. 2-1-5 موقعیت اقتصادی و فرهنگی……………………………………………………………………………………….. 2-1-5-1 اقتصاد……………………………………………………………………………………………………………………… 2-1-5-2 بهداشت………………………………………………………………………………………………………………….. 2-1-5-3 دین و نژاد مردم کویت ………………………………………………………………………………………….. 2-1-5-4 آموزش…………………………………………………………………………………………………………………….. 2-1-6 مراحل ادبی در شعر کویت………………………………………………………………………………………….. 2-1-6-1 مرحله اول شعر کویت…………………………………………………………………………………………….. 2-1-6-2 مرحله دوم شعر کویت…………………………………………………………………………………………….. 2-1-6-3 مرحله سوم شعر کویت……………………………………………………………………………………………. فصل سوم:معرفی سعاد الصباح و جایگاه ادبی وی……………………………………………………. 3-1 زندگی نامه……………………………………………………………………………………………………………………………… 3-2 آثار و تالیفات علمی و ادبی…………………………………………………………………………………………………….. 3-3 مجموعه مقالات …………………………………………………………………………………………………………………….. 3-4 کتابهای تألیفی در زمینه اقتصاد …………………………………………………………………………………….. 3-5 آثار علمی پژوهشی ………………………………………………………………………………………………………………… 3-6 فعالیت های فرهنگی ……………………………………………………………………………………………………………… 3-7 عضویت ها ……………………………………………………………………………………………………………………………… 3-8 سبک شعری…………………………………………………………………………………………………………………………… 3-9 ویژگی شعری ………………………………………………………………………………………………………………………… 3-9-1 تضاد و تناقض گویی…………………………………………………………………………………………………………… 3-10 تاثیر پذیری از مکتب نزار قبانی…………………………………………………………………………………………… فصل چهارم: انعکاس مضامین اجتماعی در شعر سعاد الصباح……………………………… 4-1 بررسی مضامین اجتماعی……………………………………………………………………………………………….. 4-1-1 زن در جامعه معاصر عربی…………………………………………………………………………………………… 4-1-1-1 تعلیم زن ………………………………………………………………………………………………………………… 4-1-1-2 آزادی زن ………………………………………………………………………………………………………………. 4-1-1-3 اعتراض به نگرش جنس گونه زن و تحقیر او…………………………………………………………. 4-1-1-4 نگاه جامعه به زن و نقد شاعر نسبت به آن……………………………………………………………. 4-1-2 دیدگاه شاعر نسبت به مرد………………………………………………………………………………………….. 4-1-3 تبعیض طبقاتی……………………………………………………………………………………………………………. 4-1-4 نفاق و تزویر………………………………………………………………………………………………………………… 4-1-5 ستم و خشونت…………………………………………………………………………………………………………….. 4-1-6 استعمار و تحت سلطه دیگران بودن……………………………………………………………………………. 4- 1-7 آزادگی و استبداد……………………………………………………………………………………………………….. 4-1-8 وطن دوستی………………………………………………………………………………………………………………… 4-1-9 انسان دوستی، محبت، برادری و وحدت عربی……………………………………………………………. 4-1-9-1 فلسطین از نگاه شاعر……………………………………………………………………………………………… 4-1-9-2 لبنان از نگاه شاعر ………………………………………………………………………………………………….. 4-1-9-3 عراق از نگاه شاعر …………………………………………………………………………………………………… 4-1-10راهکارها و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………… 4-1-10-1 راهکارها ر شعر سعاد الصباح………………………………………………………………………………… 4-1-10=2 نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………….. فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………………. 2 3 3 4 5 5 6 6 6 6 7 9 9 10 11 12 13 13 14 15 15 18 19 19 19 20 21 21 21 21 22 24 24 26 26 26 27 27 27 27 29 30 30 32 32 32 33 34 34 35 35 36 40 41 41 42 46 49 52 53 61 62 63 65 67 68 74 75 79 82 85 86 88 91
شعر هنری است برخاسته از اعماق روح و قلب انسان، که با آمال و آرزوها و خواسته های درونیاش عجین شده است. و شاعر هنرمندی است که از مشکلات و نیازهای مردم و زوایا و واقعیتهای پیدا و پنهان زندگیشان سخن میگوید. مضامین و مفاهیم نهفته در شعر همواره متأثر از مسائل موجود در جامعه بوده است چرا که در واقع عدم تأثیر پذیری شعر از مسائل و واقعیتهای اجتماعی غیر قابل اجتناب است. در اواخر قرن 19 و اوائل قرن 20 با تغییر و تحول بزرگی در مسائل سیاسی و اجتماعی دنیا، شعر نیز دچار نهضت و تحول بزرگی در عرصه مضمون و محتوا گشت، به طوری که دامنه شعر وسعت یافته و موضوعات شخصی و محدود جای خود را به مسائل روز و موضوعات اجتماعی پرتنش داد. با بالا رفتن سطح فکری مردم و بینش و آگاهی اجتماعی و بیداری اندیشههای خفته، شعر عربی وارد عرصه جدیدی شد و به رشد و شکوفایی بالایی رسید و از حصار مضامین محدودی چون مدح پادشاهان و گرایشهای فردی رهایی یافت، وارد مضامین اجتماعی گستردهای شد. شاعر دیگر برای منفعتهای شخصی و به رخ کشیدن قدرت شعر پردازی خود در قالب آرایههای ادبی و صناعات لفظی و لغات دشوار و پر تکلف، شعر نمیسراید. بلکه به مضمون و محتوا پرداخته، و با احساساتی پرشور و عواطفی گرم از مشکلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مردم سخن میراند. سعاد الصباح با شیوه شعری خود به سراغ مضامین جدید و پویای عصر خویش میرود و با زبان ساده شعر خود به تحلیل وقائع سیاسی و اجتماعی عصر خویش می پردازد. او در واقع خود را اصلاح کننده معضلات و مشکلات جامعه میداند. و مبنای شعر خود را خدمت به ملت خویش و در نگاه گستردهتر خدمت به انسانیت قرار میدهد و خواستار احیای حقوق اساسی مردم میشود. رسالهی حاضر ، در4 فصل تدوین شده است:
[جمعه 1398-07-12] [ 05:43:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|