اعتماد همواره یكی از مهم­ترین موضوعات در تحقیقات سرمایه اجتماعی محسوب می­شود و اهمیت آن به طور گسترده­ای از سوی نظریه­پردازان سیاسی و اجتماعی از لاك و توكویل تا پاتنام و نظریه­پردازان جامعه مدنی مورد تأكید قرار می­گیرد. در این پژوهش تأثیر مصرف رسانه­ای بر اعتماد اجتماعی با تأكید بر تلویزیون داخلی و ماهواره­ای مورد بررسی و آزمون تجربی قرار گرفته است. این پژوهش با روش پیمایش انجام شده است و در آن، دانشجویان دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 92-91 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند و تعداد 400 نفر بر اساس نمونه­گیری طبقه­ای متناسب انتخاب و پرسشنامه­ها بین آن­ها توزیع شد. سپس اطلاعات جمع­آوری شده به كمك نرم­افزار SPSS و با استفاده از روش­های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­های پژوهش حاكی از آن است كه بین میزان تماشای تلویزیون داخلی با اعتماد اجتماعی رابطه معنا داری وجود ندارد، اما میزان تماشای تلویزیون ماهواره­ای با اعتماد اجتماعی دارای رابطه معكوس می­باشد. میزان تماشای تلویزیون داخلی با میزان فعالیت در انجمن­های داوطلبانه، نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون و احساس عدالت رابطه مثبت دارد، اما میزان تماشای تلویزیون ماهواره­ای با میزان فعالیت در انجمن­های داوطلبانه، هنجار معامله متقابل و احساس عدالت، رابطه منفی و با فرصت طلبی رابطه مثبت دارد. هم چنین، متغیر­های میزان فعالیت در انجمن­های داوطلبانه، هنجار معامله متقابل، نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون و احساس عدالت با اعتماد اجتماعی، رابطه مثبت و فرصت­طلبی با اعتماد اجتماعی رابطه معكوس دارند. به علاوه، نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می­دهد كه در جامعه آماری ما متغیر احساس عدالت دارای بیش­ترین تأثیر معنا­دار بر اعتماد اجتماعی می­باشد و سپس متغیر­های هنجار معامله متقابل و فرصت طلبی در رتبه­های دوم و سوم قرار می­گیرند. واژگان كلیدی: مصرف رسانه­ای، سرمایه اجتماعی، اعتماد بین شخصی، اعتماد اجتماعی، اعتماد نهادی. فهرست مطالب عنوان صفحه فهرست جداول-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—— د فهرست نمودارها-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– ز مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- س فصل اول: کلیات­پژوهش 1-1- بیان مسئله-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 2 1-2- اهمیت و ضرورت پژوهش———– 6 1-2-1- اهمیت اعتماد اجتماعی——— 6 1-2-2- اهمیت جامعه­ی آماری———- 7 1-3- اهداف پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 8 1-3-1- هدف کلی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 8 1-3-2- اهداف جزیی—————- 8 خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– 9 فصل دوم: پیشینه تجربی پژوهش مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- 11 2-1- تحقیقات انجام شده در ایران (داخلی)— 12 2-2- تحقیقات انجام شده در خارج——— 17 2-3- جمع بندی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 24 خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– 26 فصل سوم: پیشینه نظری پژوهش مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- 28 3-1- تعریف اعتماد-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 29 3-2- انواع اعتماد-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 32 3-2-1- اعتماد بنیادین—————- 32 3-2-2- اعتماد بین شخصی———— 34 3-2-2-1- جانسون—————- 34 3-2-2-2- کلمن-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- 35 3-2-3 اعتماد اجتماعی—————- 37 3-2-3-1- پاتنام-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 38 3-2-3-2- اینگلهارت————— 40 3-2-4- اعتماد نهادی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 42 3-2-4-1- گیدنز-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- 43 3-2-4-2- افه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 44 3-2-4-3- زتومکا-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 47 3-3 – مسائلی پیرامون رسانه­های جمعی—— 49 3-3-1- مفهوم و اهمیت رسانه­های جمعی— 49 3-3-2- کارکردهای رسانه­های جمعی—— 50 3-3-3- دوره­بندی نظریات مربوط به تأثیرات رسانه­های جمعی—- 53 3-4- نظریات مربوط به تأثیر رسانه­های جمعی بر اعتماد———- 54 3-4-1- پاتنام-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 54 3-4-2- اوسلنر-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 55 3-4-3- زتومکا-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 56 3-4-4- کلمن-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 56 3-4-5- گیدنز-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 57 3-5- چارچوب نظری پژوهش———— 57 3-6- مدل تحلیلی پژوهش————— 66 3-7- فرضیات پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- 67 خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– 68 فصل چهارم: روش شناسی مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- 70 4-1- روش پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 71 4-2- جامعه ی آماری-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 71 4-3- حجم نمونه ی آماری————— 72 4-4- روش نمونه گیری-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 73 4-5- فرایند گردآوری داده ها————- 74 4-6- ابزار پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 74 4-7- متغیرهای مستقل، واسط و وابسته پژوهش- 74 4-8- تعریف مفاهیم-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 75 4-8-1- تعاریف نظری مفاهیم———– 75 4-8-1-1- اعتماد بین شخصی——— 75 4-8-1-2- اعتماد اجتماعی———– 75 4-8-1-3- اعتماد نهادی————- 76 4-8-1-4- مصرف رسانه های جمعی—- 76 4-8-1-5- میزان فعالیت در انجمن های داوطلبانه———– 76 4-8-1-6- هنجار معامله متقابل——— 76 4-8-1-7- نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون————- 77 4-8-1-8- احساس عدالت———– 77 4-8-1-9- فرصت طلبی————- 77 4-8-1-10- ویژگی های فردی پاسخگویان—————- 77 4-8-2- تعریف عملیاتی مفاهیم و شاخص ها—————- 78 4-8-2-1- اعتماد بین شخصی——— 78 4-8-2-2- اعتماد اجتماعی———– 79 4-8-2-3- اعتماد نهادی————- 80 4-8-2-4- مصرف رسانه ای———- 81 4-8-2-5- میزان فعالیت در انجمن های داوطلبانه———– 82 4-8-2-6- هنجار معامله­ی متقابل——- 83 4-8-2-7- نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون————- 83 4-8-2-8- احساس عدالت———– 84 4-8-2-9- فرصت طلبی————- 86 4-8-2-10- مشخصات فردی یا متغیرهای زمینه ای———– 87 4-9- اعتبار و پایایی ابزار سنجش———- 88 4-9-1- اعتبار پژوهش—————- 88 4-9-2- پایایی پژوهش—————- 88 4-10- واحد تحلیل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 90 4-11- تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها—- 90 4-12- استاندارد سازی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 90 4-13- تغییر شکل مقیاس ها برای معنا کردن حد بالا و پایین مقیاس– 91 خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– 92 فصل پنجم: توصیف داده ها مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- 94 5-1- توصیف متغیرهای زمینه ای———– 95 5-1-1- توزیع پاسخ گویان بر حسب جنسیت—————- 95 5-1-2- توزیع پاسخ گویان بر حسب گروه های سنی———– 96 5-1-3- توزیع پاسخ گویان بر حسب وضعیت تأهل به تفکیک جنسیتبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– 97 5-1-4- توزیع پاسخ گویان بر حسب مقطع تحصیلی به تفکیک جنسیتبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————— 97 5-1-5- توزیع پاسخ گویان بر حسب دانشکده به تفکیک جنسیت — 98 5-1-6- توزیع پاسخ گویان بر حسب معدل– 99 5-1-7- توزیع پاسخگویان بر حسب محل تولد————— 99 5-1-8- توزیع پاسخگویان بر حسب محل سکونت فعلی به تفکیک جنسیتبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———- 100 5-1-9- توزیع پاسخگویان بر حسب پایگاه اقتصادی- اجتماعی والدینبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– 101 5-1-10- توزیع پاسخگویان بر حسب محل سکونت­والدین——- 102 5-2- توصیف متغیرهای مستقل———— 103 5-2-1- مصرف تلویزیون داخلی ——— 103 5-2-2- مصرف تلویزیون ماهواره ای —— 107 5-3- توصیف متغیرهای واسط———— 111 5-3-1- میزان فعالیت در انجمن های داوطلبانه————— 111 5-3-2- هنجار معامله متقابل———— 114 5-3-3- نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون- 117 5-3-4- احساس عدالت ————– 119 5-3-5- میزان فرصت طلبی———— 121 5-4- توصیف­انواع­اعتماد—————- 123 5-4-1- اعتماد اجتماعی(متغیر وابسته)—– 123 5-4-2- اعتماد بین شخصی———— 126 5-4-3- اعتماد نهادی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 129 خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– 132 فصل ششم: تجزیه و تحلیل داده ها مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- 134 6-1- بررسی رابطه بین متغیرهای زمینه ای با متغیرهای مستقل، واسط و انواع اعتمادبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—— 135 6-1-1- مقایسه میانگین میزان تماشای تلویزیون برحسب جنسیت– 135 6-1-2- مقایسه میانگین انواع اعتماد بر حسب جنسیت———- 135 6-1-3- مقایسه میانگین متغیرهای واسط برحسب جنسیت——- 137 6-1-4- رابطه سن و میزان تماشای تلویزیون- 138 6-1-5- رابطه سن و انواع اعتماد——— 138 6-1-6- رابطه ی سن و متغیرهای واسط—- 139 6-1-7- رابطه­ی مقطع تحصیلی و میزان تماشای تلویزیون——– 139 6-1-8- رابطه ی مقطع تحصیلی و انواع اعتماد————— 140 6-1-9- رابطه­ی مقطع تحصیلی و متغیرهای واسط————- 141 6-1-10- مقایسه میانگین میزان تماشای تلویزیون برحسب محل سکونت والدینبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——- 142 6-1-11- مقایسه میانگین انواع اعتماد برحسب محل سکونت والدین– 143 6-1-12- مقایسه میانگین متغیرهای واسط برحسب محل سکونت والدین بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— 144 6-1-13- رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی و میزان تماشای تلویزیونبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————— 145 6-1-14- رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی و انواع اعتماد——– 145 6-1-15- رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی و متغیرهای واسط—– 146 6-2- بررسی رابطه متغیرهای مستقل و واسط با اعتماد نهادی——- 147 6-2-1- مقایسه میانگین اعتماد نهادی بر حسب تماشای تلویزیون(داخلی/ماهواره ای)بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 147 6-2-2- مقایسه میانگین اعتماد نهادی بر حسب انواع برنامه های تلویزیون(داخلی/ماهواره ای)————– 148 6-2-2-1- مقایسه میانگین اعتماد نهادی بر حسب انواع برنامه های تلویزیون داخلیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 148 6-2-2-2- مقایسه میانگین اعتماد نهادی بر حسب انواع برنامه های تلویزیون ماهواره ایبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 149 6-2-3- بررسی رابطه بین میزان تماشای تلویزیون(داخلی/ماهواره ای)با اعتماد نهادیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— 149 6-2-4- بررسی رابطه متغیرهای واسط با اعتماد نهادی———- 150 6-3- آزمون فرضیات-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 151 6-4- ماتریس همبستگی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 156 6-5- تحلیل رگرسیونی متغیرهای پیش بینی کننده اعتماد اجتماعی— 159 6-5-1- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر اعتماد اجتماعی——– 159 6-5-2- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر هنجار معامله متقابل—– 163 6-5-3- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر نگرش مثبت نسبت به اجرای قانونبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——— 164 6-5-4- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر احساس عدالت——– 165 6-5-5- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر میزان فرصت طلبی—— 166 6-5-6- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر میزان فعالیت در انجمن های داوطلبانهبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——- 167 6-6- تحلیل مسیر-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 168 خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– 171 فصل هفتم: نتیجه گیری مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- 174 7-1- نتایج عمده پژوهش—————- 174 7-2- بحث و نتیجه­گیری—————- 179 7-3- ارائه پیشنهاد­ها وراهکار­های اجرایی و پژوهشی————- 185 7-3-1- پیشنهاد­های اجرایی———— 185 7-3-2- پیشنهاد­های پژوهشی———– 186 فهرست منابع-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– 187 ضمائم-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— 197 فهرست جداول 4-1- جدول تعداد دانشجویان در جامعه و نمونه آماری به تفکیک دانشکده و جنسیتبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 73 4-2- جدول پرسش های مربوط به اعتماد بین شخصی———— 78 4-3- جدول گویه های مربوط به اعتماد اجتماعی————— 79 . . . 6-28- جدول نتایج آزمون رابطه میزان تماشای تلویزیون ماهواره ای با متغیرهای واسطبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- 155 6-43- جدول ضرایب رگرسیونی مدل تبیین کننده میزان فعالیت در انجمن های داوطلبانهبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 167 6-44- جدول میزان تأثیرمستقیم وغیرمستقیم وکل متغیرهای مستقل و واسط برمتغیر وابسته(اعتماد اجتماعی)—– 170 فهرست نمودارها 3-1- نمودار مدل تحلیلی—————- 66 5-1- نمودار توزیع درصدی پاسخ گویان بر حسب جنسیت——– 95 5-2- نمودار توزیع درصدی پاسخ گویان بر حسب گروه های سنی— 96 5-3- نمودار توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب پایگاه اقتصادی- اجتماعیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———– 101 5-4- نمودار توزیع درصدی پاسخ گویان بر حسب محل سکونت والدینبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– 102 5-5- نمودارتوزیع درصدی پاسخگویان برحسب مدت­زمان تماشای تلویزیون داخلی در طول روز(به دقیقه)—— 104 5-6- نمودارتوزیع­درصدی­پاسخگویان برحسب مدت­زمان­تماشای­تلویزیون­ماهواره­ای­درطول­روز(به دقیقه)——— 108 5-7- نمودار توزیع درصدی پاسخ گویان بر حسب میزان اعتماد اجتماعیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– 125 5-8- نمودار توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد بین شخصیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— 128 5-9- نمودار توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد نهادی- 131 6-1- نمودار تحلیل مسیر—————- 169 مقدمه امروزه و در پرتو گسترش پروسه جهانی شدن مدرنیته، بیش­تر کشور­های جهان سوم و از جمله ایران در وضعیت عدم امکان بازگشت تاریخی قرار گرفته اند؛ بدین معنا که نمی­توانند به جای حرکت رو به جلو در این مسیر، بایستند و یا به عقب برگردند. به ویژه اینکه در طول این سال­ها، حکومت­های مختلف در ایران به طور صریح و یا تلویحی مظاهر مادی توسعه و تمدن غربی را پذیرفته و گام­هایی هر چند ناقص و توأم با اشکال در جهت گسترش آن برداشته اند که از آن جمله می­توان به نظام تعلیم و تربیت، نظام ارتش، نظام اداری، قانون اساسی، مجلس قانون­گذاری، کابینه و… اشاره کرد. اما آن­چه که همگام با این تحولات مادی باید مد نظر قرار گیرد، ملزومات فرا­مادی آن­ها می­باشد، چرا که هر واقعیت اجتماعی هم دارای جنبه مادی و هم جنبه معنایی (سایر، 1388) است که توسعه نیز از این قاعده مستثنی نمی­باشد. توجه صرف به راه حل­های سخت و دستوری و نادیده انگاشتن راه حل­های نرم و فرهنگی در مسیر توسعه کشور بعضاً موجبات عقب­گرد­هایی در آن شده است که جبران آن با توجه به روند سریع تحولات جهانی تقریباً ناممکن می­باشد. «کارشناسان و صاحبنظران امور اقتصادی و اجتماعی به خوبی به این نکته واقف اند که برنامه­های توسعه کشور، دیگر نمی­توانند فقط به بعد مادی یا رشد کلان اقتصادی توجه داشته باشند؛ زیرا این روند، در چند دهه گذشته مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نادیده گرفته است که در میان­مدت و درازمدت حاصلی جز زیان و در نهایت ایجاد موانع در راه پیشرفت همه­جانبه و توسعه پایدار در کشور نخواهد داشت» (تاجبخش و دیگران، 1382: 156-155). اعتماد اجتماعی و نیز اعتماد نهادی از جمله مهم­ترین ملزومات توسعه (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی) می­باشند امری که در طول این سال­ها مورد غفلت واقع شده و حتی گاهی آگاهانه و یا غیر آگاهانه موجبات فرسایش آن فراهم گشته است. انتشار یافته­های پیمایش ملی ارزش­ها و نگرش­ها که در سال 1380 و تحت سرپرستی دفتر طرح­های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 28 استان کشور صورت گرفته است، حاکی از نگرش منفی شهروندان کشور نسبت به وضعیت ارزش­های حاکم بر جامعه است. یگانه ارزش مثبتی که اکثریت مردم به غالب بودنش در جامعه اذعان داشته اند، تلاش و جدیت بوده است. به طور حتم، باور به رایج بودن ضد ارزش هایی نظیر دورویی و تظاهر، تقلب و کلاهبرداری، تملق و چاپلوسی و در مقابل، عدم اعتقاد افراد به فرادستی ارزش­هایی از قبیل گذشت، انصاف، امانتداری، خیرخواهی و کمک، صداقت و پایبندی به قول و قرار از این امر حکایت می­کند که اعتماد اجتماعی در سطح نازلی در کشور برقرار است. در زمینه اعتماد به اقشار و اصناف (اعتماد نهادی) نیز به جز معلمان، تقریباً تمامی گروه­های مهم و تأثیر­گذار و صاحب­نفوذ در جامعه دارای اعتماد کم یا متوسط بوده اند (همان: 163-161). علاوه بر این، توجه به آمار مربوط به جرایمی نظیر اختلاس و ارتشا، چک بلامحل، تخلفات رانندگی، و… نشان دهنده کمبود سرمایه­اجتماعی در کشور و از جمله اعتماد می­باشد (سیاهپوش، 1387: 117-116). بدین ترتیب، با توجه به نقش مثبتی که اعتماد خصوصاً نسبت به افراد غریبه و سازمان­ها و نهاد­ها و اقشار و اصناف در جریان زندگی فردی و جمعی بشر دارد، بررسی عواملی که می­توانند در افزایش و یا کاهش آن نقش مؤثری را ایفا کنند از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد. برخی از صاحبنظران و پژوهشگران- که از رابرت پاتنام می­توان به عنوان یکی از شناخته­شده­ترین آن­ها یاد کرد- در کنار سایر عوامل، به نقش رسانه­های جمعی نیز در کاهش و یا افزایش اعتماد اجتماعی توجه داشته­اند و بر این باورند که رسانه­های جمعی می­توانند با تغییراتی در جریان عینی و ذهنی زندگی افراد سطح اعتماد آنان را تحت تأثیر قرار دهند. هم­چنین با توجه به نقشی که جوانان و به ویژه دانشجویان هر کشور به عنوان سرمایه انسانی آن در روند توسعه خواهند داشت در این پژوهش بر آن شدیم که تأثیر رسانه­های جمعی بر اعتماد اجتماعی را در میان دانشجویان دانشگاه مازندران مورد بررسی قرار دهیم. پژوهش حاضر شامل هفت فصل می­باشد. در فصل اول (كلیات پژوهش)، مسئله اصلی پژوهش، اهمیت و ضرورت و هم­چنین اهداف پژوهش مطرح می­گردند. در فصل دوم (پیشینه تجربی پژوهش)، پژوهش­های داخلی و خارجی انجام شده كه مرتبط با موضوع تحقیق حاضر می­باشند، مرور می­گردند. فصل سوم (پیشینه نظری پژوهش)، اختصاص به بررسی مفاهیم و نظریات و انتخاب چارچوب نظری و تعیین فرضیات تحقیق دارد. در فصل چهارم (روش­شناسی)، فرایند روش­شناختی پژوهش تشریح می­گردد. فصل پنجم (توصیف داده­ها)، اختصاص به توصیف متغیر­های مستقل، واسط و انواع اعتماد دارد. در فصل ششم (تجزیه و تحلیل داده­ها)، داده­های حاصل از پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فرضیات پژوهش نیز مورد آزمون قرار می­گیرند. فصل هفتم (نتیجه­گیری) نیز به بحث نظری پیرامون نتایج حاصل از تحقیق و هم­چنین مقایسه نتایج حاصل از این پژوهش با تحقیقات انجام شده پیشین اختصاص دارد. فصـل اول کلیـات پـژوهـش 1-1- بیان مسئله

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 06:20:00 ق.ظ ]