تمامی موارد ذکر شده به همراه امکان نمایش محصولات به میلیونها خریدار که در حال جستجو داخل اینترنت هستند، اهمیت ایجاد یک فروشگاه آنلاین را مشخص می سازد.
یک فروشگاه اینترنتی دارای امکانات ویژه ای است :
بر خلاف فروشگاههای واقعی فردی به نام فروشنده در آن وجود ندارد.
ساعات کار آن شبانه روزی و در تمام ایام هفته است.
مشتریهای آن از تمام نقاط دنیا و با فرهنگها و سلایق متفاوتی هستند.
به علت ارتقاء قابلیتهای فنی محیط (اینترنت) تولیدکنندگان میتوانند به صورت کاراتر و موثرتر به معرفی و عرضهی محصولات خود بپردازند.
پست الکترونیکی یک شیوهی کارا در بازاریابی مستقیم[1] به شمار میآید.
از طریق گروههای خبری[2] و گروههای بحث و تبادل نظر[3] امکان ایجاد رابطهای تعاملی بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و جود دارد. …
بهرهگیری از هریک از این امکانات نیازمند ایجاد ساختارهای فرهنگی لازم چه در میان مشتریان و چه در میان صاحبان بازار میباشد.
افزایش چشمگیر قدرت خریدار:
امروزه تنها با یك كلیك، خریداران می توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه كرده و پاسخ های خود را در كسری از ثانیه دریافت كنند. دیگر نیازی به رانندگی تا فروشگاه و پارك، انتظار در صف اتوبوس و جر و بحث با فروشندگان نیست.
حتی در مواردی می توانند قیمت های درخواستی خود را تعیین كنند (مثلادر مورد هتل و بلیت هواپیما) تا عرضه كنندگانی كه می توانند شرایط خریدار را فراهم كنند با او تماس بگیرند، به عبارتی به یك مناقصه دست بزنند. خریداران می توانند با دست به دست دادن به دیگران و افزودن حجم خریدشان، از تخفیف بیش تری بهره مند شود.
دسترسی به انواع بیش تری از كالاها و خدمات:
امروزه خریداران می توانند تقریبا هر آنچه را كه می خواهند از طریق اینترنت سفارش دهند (در كشور خودمان هم مسیر توسعه تجارت و كسب و كار اینترنتی به این هدف تمایل دارد) مانند اثاثیه منزل، ماشین های شست وشو، مشاوره مدیریتی و حقوقی و دارویی. به عنوان مثال آمازون دات كام خود را بزرگ ترین فروشگاه كتاب با بیش از سه میلیون جلد كتاب معرفی می كند; شرایطی بوجود آورده كه هیچ فروشگاه كتاب فیزیكی نمی تواند از پس آن برآید. به علاوه، خریداران قادرند این كالاها را از سرتاسر جهان سفارش دهند كه این امر برای مردم كشورهایی كه با قیمت های بالاسروكار دارند، موقعیتی ویژه به حساب می آید. به این معنا كه خریداران در كشورهای با هزینه و قیمت بالامی توانند با سفارش كالاها و خدمات مورد نیاز به كشورهای ارزا ن تر از میزان هزینه های خود بكاهند.
سهولت بیش تر در سفارش دادن، روابط متقابل و تحویل گرفتن سفارش:
مشتریان امروزی می توانند از خانه، دفتر كار و حتی از طریق تلفن همراه، به صورت 24 ساعته و در تمامی هفت روز هفته سفارشات خود را ارائه بدهند و در ضمن این محصولات در كم ترین زمان به دست آن ها می رسد.
سایر مزایا ویژگیهای فروش اینترنتی:
1 -فروشگاه اینترنتی در هر لحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی به مشتریان است.
2 -فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی ندارد و مشتریان می توانند از هر کجا خرید اینترنتی کند.
3- خریدار می تواند ساعت ها در فروشگاه مشغول بررسی اجناس از قبیل فیلم ، ترانه ،موبایل ،کتاب و موارد دیگر باشد
4 – فروشگاه اینترنتی هیچ محدویتی برای تعداد مشتریان ندارد.
5 – فروشگاه اینترنتی حق انتخاب بیشتری در اختیار خریداران قرارمی دهد
6-ابزار تبلیغی مناسب در جهت فروش محصولات شما
7-کاهش هزینه های جانبی نظیر اجاره محل,هزینه ویترین و انبار,فروشنده,خواب سرمایه و غیره در یک فروشگاه سنتی و سودآوری بیشتر
8-تحویل کالای خریداری شده درب منزل,بیمه بودن کالا و عدم مشکل حمل و نقل
9-عدم برخورد با ترافیک و کاهش آلودگی هوا
طرح مسئله :
طراحی یک سیستم فروش [4]B2C آنلاین با مشخصات زیر:
مدیریت انبار و فروش به شکل پویا (داینامیک)
امکان تحلیل رفتار مشتری پس از ورود به سایت
وارد کردن محصول به صورت پویا
ارسال فاکتور و شماره پیگیری برای مشتری از طریق SMS و Email
امکان ثبت نام مشتریان و ایجاد پروفایل شخصی
ارسال خبر نامه برای مشترکان
سیستم سطحدسترسی کاربران و مدیران
تهیه گزارشهای فروش و مدیریتی
امکان اتصال به درگاه بانک و واریز پول به صورت آنلاین
امکان قیمتگذاری چندسطحی برای تخفیف برروی تعداد سفارش یک محصول
امکان تعریف محصولات هممجموعه
امکان ارسال به دوستان برای تمامی بازدیدکنندگان یا فقط کاربران ثبتنام کرده
ارسال لیست درخواستی به دوستان از طریق ایمیل یا RSS[5]
استفاده از RSS برای محصولات جدید، محصولات فوقالعاده و برچسبهای جدید
امکان ایجاد نظرسنجی برروی فروشگاه
ملاحظات فنی وب سایت :
برنامه نویسی با زبان NET (.NET4)
تنظیمات گرافیکی با نرم افزار Adobe Dreamweaver CS5
بانک اطلاعاتی نرم افزار بر روی Microsoft SQL Server 2008