عنوان                                                                                                  1

چکیده                                                                                                 7       

فصل اول کلیات تحقیق                                                                             8

مقدمه                                                                                                  9

بیان مساله                                                                                             10

اهمیت وضرورت انجام تحقیق                                                                    12

اهداف تحقیق                                                                                          12

سوالات تحقیق                                                                                        13

فرضیه های تحقیق                                                                                  13

محدودیت های تحقیق                                                                               14

فصل دوم مبانی نظری وسوابق تحقیق                                                          15

بخش اول رضایت شغلی                                                                           16   

2-1-1تعریف رضایت شغلی                                                                      16

2-1-2تاریخچه رضایت شغلی                                                                    16

2-1-3رضایت شغلی وابعادآن                                                                    17

2-1-4انواع رضایت شغلی                                                                        18

2-1-4-1رضایت درونی                                                                           19

2-1-4-2رضایت بیرونی                                                                          19

2-1-5نظریه های زیربنایی رضایت شغلی                                                    19

2-1-5-1نظریه های ریزمدل                                                                     21

2-1-5-2نظریه های درشت مدل                                                              24

2-1-6نظریه هایرضایت شغلی                                                                26

2-1-6-1نظریه ارزش                                                                          26

2-1-6-2نظریه هالند                                                                            27

2-1-6-3نظریه بریل                                                                            27

2-1-6-4نظریه نقشی                                                                           27

2-1-6-5نظریه شغلی کوک وراک                                                          30

2-1-7رضایت شغلی وانگیزش                                                              30

2-1-8عوامل موثربررضایت شغلی                                                        31

2-1-8-1عوامل شغلی                                                                         31

بخش دوم تعهدسازمانی                                                                         33

2-2-1تعهد                                                                                        33

2-2-2انواع تعهد                                                                                 34

2-2-2-1تعهدنسبت به مشتری                                                                34

2-2-2-2تعهدنسبت به سازمان                                                                35

2-2-2-3تعهدنسبت به خود                                                                    36

2-2-2-4تعهدنسبت به افرادوگروه کاری                                                   36

2-2-2-5تعهدنسبت به کارووظیفه                                                           37

2-2-3مفهوم تعهدسازمانی                                                                    37

2-2-4تعاریف تعهدسازمانی                                                                  38

2-2-5دیدگاه های نوین درباره تعهدسازمانی                                              42

2-2-5-1دیدگاه هایی درموردکانونهای تعهدسازمانی                                42

2-2-5-2تعهدسازمانی مفهوم یک بعدی یاچندبعدی                                    43

2-2-5-3الگوهای چند بعدی                                                                44

2-2-6عوامل موثربرتعهدسازمانی                                                        46

2-2-7اجزای تعهدسازمانی                                                                 49

2-2-8نتایج وپیامدهای تعهدسازمانی                                                      50

2-2-9شیوه های تقویت تعهدسازمانی                                                     56

2-2-10ارتباط بین هوش معنوی وتعهدسازمانی                                        57

بخش سوم هوش معنوی                                                                      58

معنویت                                                                                          59

2-3-1تعریف هوش معنوی                                                                 60

2-3-2تاریخچه هوش معنوی                                                               62

هوش معنوی ومولفه های آن                                                                64

2-3-3هوش معنوی وهوش شناختی                                                       67

2-3-4هوش معنوی ومفهوم شخصیت                                                    68

2-3-5هوش معنوی ومفهوم توانایی ذهنی                                               70

2-3-6مفهوم هوش معنوی                                                                  71

2-3-7ابعادهوش معنوی                                                                     71

نظریه امرام درموردهوش معنوی                                                         72

سوابق وپیشینه تحقیق                                                                        75

سوابق تحقیق درایران                                                                       75

سوابق تحقیق درخارج ازکشور                                                           77

مدل مفهومی تحقیق                                                                          79

فصل سوم روش شناسی تحقیق                                                            79

مقدمه                                                                                            80

روش ونوع تحقیق                                                                            80

روش گردآوری اطلاعات                                                                   80

نمونه پژوهش                                                                                  81

ابزارگردآوری داده ها                                                                        82

روش تجزیه وتحلیل اطلاعات                                                              83

فصل چهارم تجزیه وتحلیل داده ها                                                        85

مقدمه                                                                                            86

الف)توصیف داده ها                                                                         87

ب)آزمون فرضیه های تحقیق                                                             105

خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق                                                112

ج)تحلیل رگرسیون چندمتغیره باروش گام به گام                                     112

فصل پنجم نتیجه گیری وپیشنهادهای تحقیق                                            115

مقدمه                                                                                           116

5-1تبیین نتایج تحقیق                                                                       116

5-2پیشنهاد های کاربردی تحقیق                                                        117

5-3پیشنهادهابرای تحقیقات آتی                                                          118

5-4مشکلات ومحدودیت های تحقیق                                                119

منابع                                                                                         120

منابع لاتین                                                                                  124

      

چکیده:

هدف از انجام این تحقیق تعیین رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران می باشد. جامعه اماری تحقیق شامل کلیه کارکنان زن و مرد شرکت

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

دارو پخش در شهر تهران بوده است. تعداد کارکنان شرکت دارو پخش در بخش های مختلف این کارخانه 1000 نفر براورد شده است. نمونه گیری صورت نمونه گیری طبقه ای نظام دار انجام شده است . تعداد 132 کارمند مرد و 50 کارمند زن به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. از پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی آمرام ، تعهد سازمانی پورتر و رضایت شغلی کراک و راک برای جمع اوری اطلاعات استفاده شده است. از روش های امار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها ، استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این یافته های تحقیق نشان داد که بین هوش معنوی و رضایت شغلی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این یافته ها بیانگر ان بود که بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت دارو پخش تهران با رضایت شغلی انها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

کلید واژه ها: تعهد سازمانی ، رضایت شغلی ، هوش معنوی ، مدیریت رفتار سازمانی ، مدیریت منابع انسانی

Key Words: Organizational commitment, job satisfaction, spiritual intelligence, management, organizational behavior, human resource management

مقدمه:

تمامی جوامع برای مهارت ها و رفتارهای خاص ارزش قائل هستند. این که هر جامعه از کدام استعدادها تجلیل می کند، بستگی دارد به اینکه جامعه برای بقا و تداوم خود چه نیازها و خواسته هایی دارد. از نظر غالب مردم داشتن هوش، توانایی سازش موفقیت آمیز با نیازها و خواسته های فرهنگی و محیطی است.

آنچه مسلم است، هوش از جذاب ترین نیروهای روانی است که جلوه های آن در موجودات مختلف به مقادیر متفاوت قابل مشاهده و رویت است. هر چه موجودات ازتکامل بیشتری بهره مند بوده و به همان نسبت از پیچیدگی بیشتری برخوردار باشند، از نظر هوشی نیز پیشرفته تر خواهند بود.

بیش از یکصد سال، بهره هوشی یا هوشبهر[1](IQ) معیاری برای سنجش هوش فردی محسوب می شد. آزمون بهره هوشی تنها شاخصی بود که نشان دهنده توانایی یادگیری شخص محسوب می شد. این آزمونها در سالهای اخیر مورد بحث و چالش محافل علمی قرار گرفت.اما در سالهای اخیر مفهوم هوش معنوی نیز به عنوان مقوله ای تازه در روان شناسی صنعتی و سازمانی مطرح شده است.

در محیط کار هوش معنوی نقش بارزتری در داشتن عملکرد مطلوب نسبت به سایر قابلیتها از قبیل هوش شناختی یا مهارتهای فنی ایفا می کند؛ بنابراین با پرورش و رشد هوش معنوی و قابلیتهای آن هم سازمان و هم کارکنان از مزایای آن بهره مند می شوند. تحقیقات نشان می دهد اهمیت هوش معنوی در جهت پیشرفت جایگاه سازمانها  و افزایش رضایت شغلی کارکنان در حال افزایش است. با بهره گرفتن از بهره هوشی می توان پیش بینی کرد چه شغلی مناسب چه فردی است؟ در حالی که با هوش معنوی می توان مسیر پیشرفت، شکست و یا در جا زدن روحیات اخلاقی و عاطفی کارکنان را پیش بینی کرد.(گلمن[2]،1995)علاوه بر این هوش معنوی در ارتقای سطح تعهد سازمانی کارکنان نیز موثر است ومعمولا رابطه دوسویه ای بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان گزارش می گردد. لذا در این تحقیق به بررسی و مطالعه رابطه بین متغیرهای هوش معنوی ، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در میان کارکنان شرکت داروپخش پرداخته می شود.

بیان مساله:

ازجمله عواملی که در بقای سازمان ها مورد توجه مدیران و مسئولین قرار می گیرد ، عامل نیروی انسانی است . از دیدگاه کلی ، موفقیت هرسازمان  بستگی به تلاش و رضایت شغلی کارکنان آن سازمان دارد(ایران نژاد ودیگران ،1388). رضایت شغلی در ساده ترین تعریف عبارت است از احساس عاطفی مثبتی که درنتیجه انجام کار در فرد ایجاد می شود. به عبارت دیگر رضایت شغلی احساسات و نگرش های مثبتی است که افراد به شغل خود دارند . اگر افراد از شغل خود راضی باشند ، این وضعیت موجب می شود با انگیزه و علاقه بیشتری به انجام وظایف خود همت گمارند . لذا بسیاری از محققان معتقدند رضایت شغلی به شدت با عوامل روانی ارتباط دارد (مهدوی،1389) .

    سازمان هایی که بتوانند عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی را بشناسند ، با به کارگیری   سیاست ها و روش های مطمئن موجب بالا رفتن کیفیت و کمیت کارپرسنل خود شده و درنهایت منجر به افزایش کارایی، بهره وری و موفقیت های شغلی خواهند شد(مقیمی،1387).

مفهوم رضایت شغلی ، موضوعی مهم و با ارزش در مدیریت منابع انسانی به شمار می رود. رضایت شغلی مجموعه احساس هایی است که هرفرد در مورد شغل خود دارد.  زوهار و مارشال(2010) به این نتیجه رسیدند که ویژگی های شغلی  مانند فشارهای زمانی ، اهمیت کار ، خود مختاری ، روشنی و تنوع کارها  و ویژگی های  فردی مانند راه های مقابله ، حمایت اجتماعی  و تجربه کاری  بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر می گذارد. علاوه بر این مانوس  (2000) اعتقاد دارد که عامل معنویت و برخورداری از هوش معنوی می تواند به طور مستقیم بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر بگذارد. با بهره گرفتن از هوش معنوی به حل مشکلات با توجه به جایگاه، معنا و ارزش آن مشکلات می پردازیم. هوشی که قادریم توسط آن به کارها و فعالیت هایمان معنا و مفهوم بخشیده و با بهره گرفتن از آن بر معنای عملکردمان آگاه شویم و دریابیم که کدامیک از اعمال و رفتارهایمان از اعتبار بیشتری برخوردارند و کدام مسیر در زندگی مان بالاتر و عالی تر است تا آن را الگو و اسوه زندگی خود سازیم. هوش معنوی مفاهیم معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب می کند و به انسان این فرصت را می دهد که در مقابل واقعیت های مادی ومعنوی حساس باشد و تعالی را هر روز در لابه لای اشیاء، مکان ها، ارتباطات و نقش ها دنبال کند.( فاراد ، 2004)

عامل هوش معنوی می تواند موجب ارتقای رضایت شغلی کارکنان گردد. علاوه بر این جنیا و پورهویت (2006)  معتقدند هوش معنوی  می تواند موجب افزایش  تعهد سازمانی کارکنان نیز گردد. تعهد سازمانی عبارت از نگرش‌های مثبت یا منفی افراد نسبت به کل سازمان (نه شغل ) است که در آن مشغول به کارند. در تعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد و از طریق آن سازمان خود را مورد شناسایی قرار می دهد(می یر ، 2000)

به اعتقاد زوها و مارشال (2010) برخورداری از تعهد سازمانی بالا می تواند موجب موجب نظم در کار گردد و به کارکنان فرصت دهد که با علاقه مندی بیشتری به خدمات خود به مراجعان بپردازند. این موضوع خود می تواند سبب افزایش سطح رضایت مدیران از کارکرد و عملکرد کارکنان گردد.  در واقع رضایت از پرسنل تابعی از عوامل و فاکتورهای مختلف است که می توان از ان جمله به رضایت از کارکرد ، رفتار و اخلاق ، نظم ، همکاری با پرسنل ، دقت در کار و نظایر ان در میان کارکنان اشاره نمود. شرکت دارو پخش به دلیل گستردگی کار و تنوع محصولات و نیز تعداد کارکنان  بزرگ ترین واحد تولیدی دارو در کشور به شمار می رود. نظر به اینکه داروها در تامین سلامت بیماران جامعه نقش ممتازی دارند لذا بایستی سعی شود تا این داروها به شیوه ای صحیح و با کیفیت تولید گردد. تولید با کیفیت در یک واحد صنعتی مرهون و مدیون انگیزش و تعهد سازمانی و رضایت شغلی بالای کارکنان ان مجموعه به شمار می رود. لذا اگر شرکت دارو پخش بتواند برخوردار ازکارکنانی گردد که دارای روحیه کار و تلاش بالایی بوده واز رضایت شغلی بالایی برخوردار باشند ، می توان امیدوار بود که محصولات تولیدی نیز از دره بالایی از کیفیت برخوردار باشند. در این میان احساسات معنوی و نگرشهای مذهبی کارکنان بر این موضوع تاثیر گذار می باشند. با توجه به  این مهم لازم است تادر قالب تحقیقی علمی و منسجم به بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران پرداخته شود.دراین تحقیق به بررسی رابطه بین هوش معنوی رضایت شغلی وتعهدسازمانی درمیان كاركنان شركت داروپخش پرداخته می شود.

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

ضرورت خاص انجام این تحقیق از آنجا نشات می گیرد که با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که تاکنون کمتر پژوهشی به بررسی رابطه بین سه متغیر هوش معنوی ، تعهد سازمانی  و رضایت شغلی پرداخته شده است و این پژوهش را می توان در شرکت دارو پخش به عنوان نخستین تحقیق در این زمینه به شمار اورد. از سوی دیگر با انجام این تحقیق می توان امیدوار بود که بخشی از خلا و فقر تئوریک موجود در این زمینه برطرف گردد. همچنین یافته های این تحقیق می تواند به بومی نمودن نتایج و کاربردی تر

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 04:33:00 ب.ظ ]