دانلود پایان نامه ارشد: حسن و قبح ذاتی و نسبت آن با وظیفه گرایی و غایتگرایی اخلاقی | ... | |
علمای شیعه از همان ابتدای مباحثِ کلامی اشاعره و معتزله، ذاتی/عقلی بودن حسن و قبح را اختیار کردند و نظریه علمای معتزله را برگزیدند. قائل شدن متکلمین معتزلی به حسن و قبح ذاتی/عقلی و قرار گرفتن اشاعره در مقابل آنها با اختیار کردن نظریه الهی/شرعی بودن حسن و قبح (نظریه ای که امروزه در علم اخلاق به نظریه امر الهی معروف شده است) صفحه ای جدید را در تاریخ تفکر اسلامی باز کرد که همچنان ساری و جاری است. هرچند قائل شدن به ذاتی/عقلی یا الهی/شرعی بودن حسن و قبح، اساسا ریشه در یک دغدغه کلامی داشته، در ساحت اخلاق اگر چه جای کار بسیار دارد، اما هیچ گاه مجال نیافت تا در بنیان اخلاق مورد بحث و بررسی واقع شود. از طرف دیگر، در فلسفه اخلاق در غرب دو رویکرد مهم اخلاقی مطرح است: یکی غایت گروی اخلاقی است که احکام اخلاقی را وابسته به غایت و هدف فعل اخلاقی میداند و دیگری وظیفه گروی اخلاقی است که احکام اخلاقی را تابع غایات و پیامدهای افعال اخلاقی نمیداند. مسئلهای که در این پایان نامه مورد بحث واقع میشود، این است که حسن و قبح ذاتی/عقلی با کدام یک از این دو نظریهی مطرح شده در فلسفهی اخلاق سازگاری دارد. به عبارت دیگر سوال این است که از آنجایی که حسن و قبح ذاتی/عقلی نظریهی مختار علمای شیعه بوده است و به مرور زمان پشتوانه بسیاری از اعتقادات شیعه شده است، با کدام نظریهی اخلاقی غایت گرایانه و یا وظیفه گرایانه سازگار است. کلمات کلیدی: خوبی و بدی- ذاتی/عقلی- الهی/شرعی – وظیفهگرایی – غایتگرایی
فهرست مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. فصل اول : مفهوم شناسی حسن وقبح…………………………………………………………………… بخش اول: معنای حسن و قبح…………………………………………………………………………………….. ناشناختگرایی……………………………………………………………………………………………… شهود گرایی…………………………………………………………………………………………………. تعریف گرایی……………………………………………………………………………………………….. بخش دوم: واقعیت اخلاقی………………………………………………………………………………………… سطوح واقع گرایی……………………………………………………………………………………….. بخش سوم: حسن و قبح ذاتی……………………………………………………………………………………. معانی حسن وقبح از دیدگاه اشاعره و عدلیه……………………………………………………. معانی ذاتی و عقلی………………………………………………………………………………………
فصل دوم: نظریات وظیفهگرا……………………………………………………………………. بخش اول: نظریه اخلاقی کانت………………………………………………………………………. امور پیشینی در عقل عملی……………………………………………………………………………… ارادهی خیر به عنوان خیرمطلق……………………………………………………………………….. اراده و وظیفه…………………………………………………………………………………………….. امر مطلق …………………………………………………………………………………………………….. غایت در اخلاق کانت…………………………………………………………………………………… ارزیابی نظریهی اخلاقی کانت………………………………………………………………………… بخش دوم: شهودگرائی……………………………………………………………………………………………… عینی بودن اخلاق ………………………………………………………………………………………… وظیفه در اخلاق شهودگرا………………………………………………………………………………. شهودگرایی دیوید راس…………………………………………………………………………………. مبانی شهودگرایی راس ………………………………………………………………………………… ارزیابی نهایی شهودگرایی………………………………………………………………………………. بخش سوم: نظریه امر الهی………………………………………………………………………………………… ادله اشاعره…………………………………………………………………………………………………….. ارزیابی حسن و قبح شرعی……………………………………………………………………………..
فصل سوم: نظریه های غایت گرا……………………………………………………………………….. بخش اول: خودگرائی……………………………………………………………………………………. خودگروی روانشناختی ……………………………………………………………………………….. بخش دوم: سودگرائی …………………………………………………………………………………….. سودگرایی جرمی بنتام……………………………………………………………………………………… سودگرایی جی.ای. میل …………………………………………………………………………………… تعریف خوبی از نظر میل………………………………………………………………………………….. ارزیابی سودگرائی……………………………………………………………………………………………. غایتگروی و حسن و قبح ذاتی ………………………………………………………………………. بخش سوم: غایتگرایان مسلمان ……………………………………………………………………… تعریف مفاهیم اخلاقی …………………………………………………………………………………… معیار فعل اخلاقی …………………………………………………………………………………………. حسن و قبح ذاتی …………………………………………………………………………………………. غایت اخلاق …………………………………………………………………………………………………. نقش نیت و حسن فاعلی ………………………………………………………………………………… حسن و قبح عقلی ………………………………………………………………………………………….. ارزیابی غایتگرایی اخلاقی آیت الله مصباح ……………………………………………………… نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………………….. اخلاق اسلامی؛ وظیفهگرا یا غایتگرا؟ ……………………………………………………………… منابع …………………………………………………………………………………………………………….
مقدمه موضوع تحقیق: اهمیت موضوع:
[جمعه 1398-07-12] [ 04:02:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|